Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor johannes1 » 26 okt 2010 13:44

ja het is niet veel, maar ja daar is de bijstand ook niet voor bedoeld.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 13:47

Nee, natuurlijk niet, maar hij gaat natuurlijk niet voor €600 fulltime werken, dat gaat helemaal nergens over. Dan kan hij beter wat bijverdienen op de manier hoe hij het nu doet en proberen rond te komen. Als hij in zo'n traject stapt, dan heeft hij voor die dingen geen tijd meer en dat levert toch meer op...

Dus echt heel aantrekkelijk zijn die trajecten niet. Zeker niet als je gewoon een gezin hebt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 okt 2010 13:51

Galateia schreef:Nee, natuurlijk niet, maar hij gaat natuurlijk niet voor €600 fulltime werken, dat gaat helemaal nergens over. Dan kan hij beter wat bijverdienen op de manier hoe hij het nu doet en proberen rond te komen. Als hij in zo'n traject stapt, dan heeft hij voor die dingen geen tijd meer en dat levert toch meer op...

Dus echt heel aantrekkelijk zijn die trajecten niet. Zeker niet als je gewoon een gezin hebt.

aantrekkelijk zijn ze niet, maar gelukkig is er een alternatief: WERKEN
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 13:54

Toch heb er wat moeite mee hoe er over de WWV en de verplictingen van een overheid gedacht wordt. Ik ken natuurlijk de hele situatie rondom jouw broer en zijn vrouw niet, dus denk a.u.b niet dat ik een oordeel vel! En ik hoop dat ik het goed verwoord en dat het niet verkeerd overkomt.

Het wordt oneerlijk gevonden als de staat c.q. overheid geen bijstandsuitkering verstrekt voor bepaalde werklozen c.q. jongeren die onder de 27 zijn en geen werk kunnen vinden. Blijkbaar zijn jouw broer en zijn vrouw/vriendin werkloos en hebben een kind. De overheid biedt trajecten om mensen ( wellicht op een ander vlak op de arbeidsmarkt) aan een andere studie te helpen of een andere baan. Men vindt dat te weinig betalen voor de hoeveelheid werk die het kost en gaat dan liever deels 'zwart'werken, omdat dat meer betaald. Dat is heel logisch en zou ik ook misschien doen. Waar ik dan moeite mee heb, is dat er eigenlijk verwacht wordt dat er wel een WWB verstrekt wordt. Blijkbaar heeft hij het op dit punt niet nodig. Nu weet ik niet of jouw broer in een bepaald werkgebied solliciteert waar tijdelijk geen werk in is of dat het waarschijnlijk is dat hij langere tijd geen baan kan vinden, omdat er nu eenmaal niet veel banen in zijn en zullen komen, want dan zou je je af kunnen vragen of dat traject van de overheid niet wat voor hem is om zich om te scholen.

( Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat dat traject is. Ik kan mij er van de gemeente Rotterdam iets bij voorstellen dat het heel basaal is, heb nl. iets gehoord over hulp bij het WW traject waar ze een hbo-er wilden leren een brief te schrijven)

Al met al denk ik dat je wel heel kritisch mag zijn waar de overheid zijn/haar geld aan uitgeeft, helemaal in de huidge tijd van bezuinigingen. Het is nu eenmaal een gift die je krijgt van de overheid en daar mag mijns inziens best eisen aan gesteld worden
Laatst gewijzigd door ajl op 26 okt 2010 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 13:55

Ja, dat wil hij wel, maar hij vindt geen baan. Aan de wil ligt het niet, hoor, het is momenteel echt moeilijk. Simpele baantjes die hij dan kan krijgen, neemt hij niet aan, zolang hij het nog kan redden. Want dat zijn dan vaak baantjes waar ze mensen voor minimaal een half jaar willen hebben. Inpakwerk op de veiling, ofzo. Dat probeert hij te vermijden en zolang dat lukt, is dat mooi. Het is behelpen, maar tot hij een baan vindt, is het even niet anders.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 13:56

Mag ik vragen wat voor opleiding hij heeft?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 14:03

ajl schreef:Toch heb ik hier wat moeite mee. Ik ken natuurlijk de hele situatie rondom jouw broer en zijn vrouw niet, dus denk a.u.b niet dat ik een oordeel vel! En ik hoop dat ik het goed verwoord en dat het niet verkeerd overkomt.

Het wordt oneerlijk gevonden als de staat c.q. overheid geen bijstandsuitkering verstrekt voor bepaalde werklozen c.q. jongeren die onder de 27 zijn en geen werk kunnen vinden. Blijkbaar zijn jouw broer en zijn vrouw/vriendin werkloos en hebben een kind. De overheid biedt trajecten om mensen ( wellicht op een ander vlak op de arbeidsmarkt) aan een andere studie te helpen of een andere baan. Men vindt dat te weinig betalen voor de hoeveelheid werk die het kost en gaat dan liever deels 'zwart'werken, omdat dat meer betaald. Dat is heel logisch en zou ik ook waarschijnlijk doen. Waar ik dan moeite mee heb, is dat er eigenlijk verwacht wordt dat er wel een WWB verstrekt wordt. Blijkbaar heeft hij het op dit punt niet nodig. Nu weet ik niet of jouw broer in een bepaald werkgebied solliciteert waar tijdelijk geen werk in is of dat het waarschijnlijk is dat hij langere tijd geen baan kan vinden, omdat er nu eenmaal niet veel banen in zijn en zullen komen, want dan zou je je af kunnen vragen of dat traject van de overheid niet wat voor hem is om zich om te scholen.

( Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat dat traject is. Ik kan mij er van de gemeente Rotterdam iets bij voorstellen dat het heel basaal is, heb nl. iets gehoord over hulp bij het WW traject waar ze een hbo-er wilden leren een brief te schrijven)

Al met al denk ik dat je wel heel kritisch mag zijn waar de overheid zijn/haar geld aan uitgeeft, helemaal in de huidge tijd van bezuinigingen. Het is nu eenmaal een gift die je krijgt van de overheid en daar mag mijns inziens best eisen aan gesteld worden

Uhm, mijn broer en zijn vrouw zitten helemaal niet te wachten op de bijstand. Dit jaar zeker niet, hij heeft nog freelance-inkomsten uit het begin van dit jaar die dan eerst 'opgemaakt' moeten worden, ofzo. En nee, liever niet. Hij wil WERKEN. En met zwart bedoel ik gewoon wat klusjes hier en daar bij bekenden, waarvan hij dan boodschappen kan doen. Dat gecombineerd met soms een paar avonden toezichthouder spelen en wat andere klusjes en teren op wat spaargeld, daarmee kan hij uit de bijstand en dat vreselijke traject blijven. Hij zal echt wel binnen een paar maanden een baan vinden, hoor. Maar voor de duidelijkheid: ze zitten niet op de bank te zitten en te menen, dat de overheid maar moet betalen. Ik legde gewoon uit, waarom zo'n traject helemaal geen serieuze optie is: hij kan beter blijven zoeken naar een normale baan.

Toen mijn schoonzusje haar baan kwijt raakte, omdat het bedrijf waar ze werkte failliet ging, bleek ze zwanger te zijn. Toen is ze niet gaan solliciteren en mijn broertje had een prima baan. Nu is het kindje er, maar hebben ze dus beiden ook geen werk meer. Het maakt ze niet zo veel uit, wie er precies gaat werken. Ze wonen in een heel goedkoop 2-kamer-appartementje, hebben geen auto ofzo, dus geen hele hoge kosten en ook helemaal geen eisen, ofzo. Ze willen gewoon rondkomen, meer niet. Maar ze zitten nu dus in een rare situatie: hij verloor zijn baan, maar vond geen nieuwe in die 3 maanden ww. En dan is het nu even behelpen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 14:04

ajl schreef:Mag ik vragen wat voor opleiding hij heeft?

Kunstacademie, aangevuld met nog een HBO in design, enzo.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 14:16

Daarom schreef ik ook dat ik geen oordeel wil vellen, want ik ken de situatie niet :wink:

Ik kan mij voorstellen dat je broer een baan wil vinden, maar op dit moment is dat gewoon erg moeilijk. Mijn man wil ook wel wat anders, maar op zijn vakgebied ligt het ook niet voor het oprapen en als je dan ontslagen bent, is het gewoon nog lastiger.

Ik vind wel dat de WWB echt voor 'probleemgevallen' is. Ik ken namelijk nog te veel mensen die daar misbruik van maken :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 okt 2010 14:22

ajl schreef:Ik vind wel dat de WWB echt voor 'probleemgevallen' is. Ik ken namelijk nog te veel mensen die daar misbruik van maken :wink:

Geef je dat ook door aan de sociale zaken in Rotterdam?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 14:31

O, mijn broer hoeft niet eens op zijn eigen vakgebied een baan te vinden. Als hij maar een normale baan heeft, meer niet. De eisen liggen zeer laag. Maar ja... kom maar eens in een heel andere sector aan het werk!

Maar het komt wel goed, hoor, want als het echt niet anders kan dan gaat hij appels inpakken op de veiling. Maar zolang hij dat soort dingen voor een langere periode kan vermijden, doet hij dat uiteraard. Ze zijn dus geen zielig hoopje ellende :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 14:34

johannes1 schreef:
ajl schreef:Ik vind wel dat de WWB echt voor 'probleemgevallen' is. Ik ken namelijk nog te veel mensen die daar misbruik van maken :wink:

Geef je dat ook door aan de sociale zaken in Rotterdam?

Nee, ik vind dat eigenlijk mijn taak en verantwoording niet. De mensen die ik ken(de) wonen trouwens niet in Rotterdam, maar in Groningen. Zag het vooral tijdens mn studie

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 okt 2010 14:37

Nee, ik vind dat eigenlijk mijn taak en verantwoording niet. De mensen die ik ken(de) wonen trouwens niet in Rotterdam, maar in Groningen. Zag het vooral tijdens mn studie

Als iedereen zo redeneerde zoals jij deed dan werd er veel meer gefraudeerd. Gelukkig zijn er mensen die het wel door geven, zodat Sociale Diensten hier werk van kunnen maken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2010 14:42

Ja, en wat als het ineens best dichtbij komt?
Ik zie ook wel eens geld naar mensen toe geschoven worden waarvan ik denk: is dat nou nodig? Nee, waarvan ik weet dat het niet nodig is! Maar die ga je dan toch niet aangeven ofzo?
pobody's nerfect

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 okt 2010 14:47

Vergeet bovendien niet dat mensen met een laag inkomen ook recht hebben op huurtoeslag en zorgtoeslag.

Terug naar “Archief”