Mortlach schreef:Ik moest regelmatig mijn lachen inhouden toen ik het las, tot ik doorkreeg dat er mensen zijn dit Hobrinks boek lezen en, omdat ze niet beter weten, alles maar voor waar houden.
Als je het boek hebt, moet je voor de grap eens kijken naar het stukje over de uitstroomsnelheid van mineralen in rivieren, en dan zien of je de redenatiefout opvalt als hij op basis daarvan de leeftijd van de aarde uitrekent.
Wees trouwens niet bang dat ik alles uit dat boek zomaar voor waar aanneem, maar je ver doorgaande verafschuwing van het boek vind ik nogal opmerkelijk.
Ik zal eens kijken! Het is ondertussen best een poos geleden dat ik het boek gelezen heb.
Mortlach schreef:Ken je de boeken van John Byl?
Daar heb ik wel eens wat van gelezen volgens mij, maar dat staat me niet echt meer bij.
Dat schijnen dan weer boeken te zijn die weinig onder kritiek hebben geleden en toch creationistisch van karakter zijn.
Mortlach schreef:En, wat pleit voor het christendom: De achterliggende gedachte is weinig mensverheffend.
En wat dan nog? Waarom zou dat in vredesnaam een argument zijn voor of tegen de 'geldigheid' van een religie? De redenatie: de mens komt er wel erg bekaaid vanaf dus dat kan nooit door mensen zijn verzonnen? Mensen verzinnen wel gekkere dingen. En trouwens, een wat tegenintuitief mensbeeld is heus niet exclusief aan het christendom. Je moet de Boeddhistische visie op ego eens bekijken...
O nee? En de God van de christenen? In hoeverre is er een andere god te bedenken die een zelfde weg gaat?
Een wat tegenintuïtief... Je weet, als je voldoende Bijbelkennis hebt, en dat heb je volgens mij, dat het een volledig tegenintuïtief mensbeeld is. Kijk, als je wetenschappelijk gezien zulke zaken naast je neerlegt, oké, maar mijns inziens zul je dan nooit achter de waarheid van vele zaken komen. Daar is de wetenschap veel te arm voor.
Mortlach schreef:Tja, die tijdschaal hebben we maar met z'n allen aangenomen.
natuurlijk, daar is geen onderzoek aan te pas gekomen maar die tijdschaal is gewoon uit de lucht komen vallen...
Ja.
Nee, dat snap zelfs ik nog net.

Alleen, hoe sterk is de grond voor de tijdschaal? En ga nou niet tegen mij zeggen dat die algemeen aanvaard is en zo, want dat is NIET zo! Ik heb met een wetenschapper gesproken die de evolutietheorie aanhing, en ik ben alleen begonnen over de Labrijnreeks, onderdeel van de meteorologie. Dan zijn daar nog best weinig gronden voor.
Mortlach schreef:Evolutionair gebeurt er in 6000 jaar niet zo veel. Tenzij de mens ingrijpt en gericht gaat fokken en telen, maar dan is er geen sprake meer van natuurlijke selectie. Er gebeurt natuurlijk wel íets. Kijk bijvoorbeeld naar het e-coli experiment van Lenski (interessante stof trouwens), waarin e-coli in ongeveer 30.000 generaties een nieuwe stof leert verteren.
Hersenen fossiliseren helaas niet erg goed, dat maakt onderzoek naar de ontwikkeling ervan lastig. Maar het is niet voor niks dat de gemiddelde schedelinhoud in de afgelopen 100.000 jaar explosief is toegenomen. Dat zegt wel iets, lijkt me.
Weinig verklarend, maar goed, als we dat ook zomaar afzetten op een schaal van 100.000 jaar, dan is de redenatie die je gebruikt logisch. Misschien hebben de hersenen echter niet dezelfde ontwikkeling ondergaan!
Mortlach schreef:Goed. Omdat het wérkt. Zijn er niet meerdere modellen te bedenken, die wérken?? Tot we ergens tegenaan ploffen wat niet werkt, en we passen het model aan. Tja, dan werkt je model natuurlijk altijd.
Nee, tot je ergens tegenaan ploft en aanpassingen nodig zijn.
Ik zei ja, jij zegt nee, met dezelfde redenatie. En je model werkt, geniaal!
(Ik ben iets te kort door de bocht, I know, maar zulke dingen zijn echt voor teveel manieren uit te leggen.)
Mortlach schreef:Tja, maar of we ons die mensen nog zullen herinneren over 100 jaar is maar de vraag. De wetenschap wordt deels vooruitgedreven door jeugdige onverschrokkenheid. Zegt men ook niet van wiskundigen dat de echt baanbrekende ontdekkingen altijd door mensen gedaan wordt onder de 30? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Absoluut. Wat is het percentage? 1%?
Mortlach schreef:Ongetwijfeld, maar het is een beetje flauw om je daar achter te verschuilen als je probeert serieus te worden genomen. Ik heb uitnodigingen genoeg gezien van wetenschappers die hun creationistische 'collega's' uitnodigen deel te nemen aan congressen en daar hun vondsten te presenteren en te bespreken. Als men daar dan geen gehoor aan geeft moet men ook niet miepen dat ze worden buitengesloten.
Nee, logisch. Dat kan dan geen gevolg zijn van? Ik vind het nogal erg flauw om ervoor te zorgen dat mensen niet komen, omdat ze continu genegeerd worden, bijvoorbeeld.
Ik moet heel erg denken hier aan groepentheorie. Hoe mensen functioneren in een groep en hoe mensen als individu functioneren. Maar goed, dat is dus een beetje flauw, want dat doet in de wetenschap er totaal niet toe.
Mortlach schreef:Uiteraard, en de wiskundeboeken en de taalboeken en de geschiedenisboeken ook. Als men de laatste stand van de wetenschap wil leren gaat men maar naar de universiteit.
Wat wiskunde betreft: Daar leer je vooral de basis, de meesten komen niet toe aan universiteitswiskunde. Dat wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk fouten in de boeken staan.
Mortlach schreef:Het is trouwens bijzonder tekenent dat de meeste aanvallen op evolutietheorie worden gericht op de middelbare school stof en boeken.
Het lijken me uitvloeisels van aanvallen die gewoon vanuit wetenschappelijke hoek komen. Goed, jij noemt het misschien pseudo-wetenschap, maar dat zijn delen van de evolutietheorie dan ook.
Mortlach schreef:Daar is niks verkeerds aan an sich, tijdens de godsdienstles. Het is wat anders als je er je lessen biologie, geschiedenis en natuurkunde op baseert. Dan kan zo'n VWO'er wel eens voor verrassingen komen te staan als hij paleontologie wil gaan studeren.
Misschien komt hij inderdaad voor verrassingen te staan. Of er is eindelijk weer eens een student met een wat bredere visie dan de inkadering door de evolutietheorie. Er zijn nog altijd heel wat geleerden die echt niet zo zeker zijn over de evolutietheorie en zeggen dat het scheppingsmodel waarschijnlijk veel beter de werkelijkheid weergeeft dan de evolutietheorie.
En dat is ook mijn hoofdbezwaar tegen Todd Wood.
Mortlach schreef:Sommige aannames binnen de evolutietheorie kunnen zowel niet bewezen als verworpen worden...
Zoals?
Big Bang. Of valt dat tegenwoordig niet meer onder de evolutietheorie?