Zwanger deel 8

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

petra85
Kapitein
Kapitein

Re: Zwanger deel 8

Berichtdoor petra85 » 02 okt 2010 08:50

ppm: ik weet niet of je dat zo kunt vergelijken.
Sommige zwangerschappen zijn echt heel erg zwaar, en tuurlijk je kindje verliezen is het ergste wat je kan overkomen.

Julieta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Julieta » 02 okt 2010 12:22

Tuurlijk is dat zwaar, een niet te beschrijven verdriet zelfs en niet te begrijpen voor iemand die dat nooit heeft meegemaakt.
Toch denk ik te begrijpen wat ppm bedoelt en ik deel dat met haar.
Soms kom ik mensen tegen die zwanger zijn en wanneer iemand ze vraagt: wat hoop je dat het wordt, zeggen ze: ach, als het maar gezond is. Meestal stel ik een vraag als: en als het niet gezond is, ben je er dan niet blij mee? Ik heb ook weleens gezegd: als het niet gezond is, mag je het wel bij ons brengen. Mensen zijn kinderen van hun tijd. Al het maakbare lijkt mooi. Het liefst zouden we onze eigen kinderen ook volmaakt willen maken....

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 okt 2010 12:35

Julieta schreef:Tuurlijk is dat zwaar, een niet te beschrijven verdriet zelfs en niet te begrijpen voor iemand die dat nooit heeft meegemaakt.
Toch denk ik te begrijpen wat ppm bedoelt en ik deel dat met haar.
Soms kom ik mensen tegen die zwanger zijn en wanneer iemand ze vraagt: wat hoop je dat het wordt, zeggen ze: ach, als het maar gezond is. Meestal stel ik een vraag als: en als het niet gezond is, ben je er dan niet blij mee? Ik heb ook weleens gezegd: als het niet gezond is, mag je het wel bij ons brengen. Mensen zijn kinderen van hun tijd. Al het maakbare lijkt mooi. Het liefst zouden we onze eigen kinderen ook volmaakt willen maken....

Ben het helemaal met je eens!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 02 okt 2010 12:39

Ik hoorde eens een vrouw zeggen i.p.v 'als het maar gezond is', 'als het maar gelukkig is' en dat vind ik erg mooi. Tuurlijk, ieder wenst een gezond kind, niet voor jezelf maar gewoon om het feit dat je niet wilt dat je kind pijn lijdt! Maar belangrijk is toch ook dat ieder kind gelukkig mag zijn, met of zonder gezondheid?

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 02 okt 2010 12:48

Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik altijd het gevoel gehad dat er iets met dit kindje zou zijn. Toen hij geboren werd leek alles goed. Dat gaf opluchting. Tot er na 2 weken een gehoortest gedaan werd en er geen reactie kwam. Het heeft ons leven op z'n kop gezet. Later bleek er nog veel meer aan de hand te zijn.
Alles moet een plaatsje krijgen. Gelukkig staan we er niet alleen voor. Dit kindje geeft naast de vele zorgen ook een ontzettende vreugde. Hij is bijna altijd vrolijk en als hij begint te lachen, moet je wel mee doen.
Heb altijd wat moeite met de opmerking: "als het maar gezond is". Als besef ik heel goed wat een voorrecht het is als je kind gezond is. Ons mannetje zal op deze aarde nooit kunnen praten en horen. Toch zal hij eens Zijn Schepper loven en prijzen. Als ik dat bedenk, word ik klein....

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 02 okt 2010 13:33

@Jaantje: ik vind het mooi om te lezen dat jullie ondanks de zorgen die er zijn er zo positief in kunnen staan!

Sylke heeft -omdat er ook vermoeden was van Down- chromosenonderzoek gehad. Daaruit bleek dat ze geen Down had, maar wij hebben dat bewust nooit als 'goed nieuws' willen benoemen omdat het voor ons echt niets had uitgemaakt als ze wel Down had gehad. Ik had er dan ook erg veel moeite mee dat mijn schoonmoeder zo ontzettend blij was toen de uitslag 'goed' was. Het voelde echt alsof voor haar mijn kind minder waard was geweest als de uitslag anders was geweest.

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 02 okt 2010 13:41

Ik werd laatst helemaal stil toen iemand die pas een paar jaar gelovig is zei:
Wat het is maakt niet uit, als het de Heere maar mag leren kennen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 02 okt 2010 15:32

LauraC schreef:Ik hoorde eens een vrouw zeggen i.p.v 'als het maar gezond is', 'als het maar gelukkig is' en dat vind ik erg mooi. Tuurlijk, ieder wenst een gezond kind, niet voor jezelf maar gewoon om het feit dat je niet wilt dat je kind pijn lijdt! Maar belangrijk is toch ook dat ieder kind gelukkig mag zijn, met of zonder gezondheid?

Die opmerking onthoud ik!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 okt 2010 15:52

Wij hebben dat bewust ook nooit gezegd: Als het maar gezond is.
Dat vind ik een rare opmerking. Natuurlijk wens je een kindje gezondheid toe, maar het gaat idd om geluk, en nog veel belangrijker om het God kennen. en dat is wat mij soms wel beangstigd: stel dat hij 'besluit' niet (meer) te geloven. Dat lijkt me heel heftig!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 okt 2010 18:28

Ik zeg wel altijd 'als het maar gezond is', omdat ik dat ook uit de grond van mijn hart gehoopt heb. Natuurlijk kunnen er ook in het leven van een zo op het oog gezond kind veel zorgen komen, zoals verslaving, psychiatrische problemen, maar ik hoopte echt niet op een gehandicapt kindje. Geen enkele ouder zal toch voor een gehandicapt kindje kiezen als hij/zij de keus had, althans ik zeker niet. Daarom wil ik de met de 10 weken ook geen nekplooimeting doen. Als wij een gehandicapt kind krijgen, dan is het zo en zal ik er zeker niet minder van houden.
En ik denk dat als ik een chromosomenonderzoek zou doen bij mijn kinderen om uit te zoeken of het Down zou hebben, zou ik denk ik ook euforisch zijn als de uitslag 'goed' is, maar ook voor de toekomst van het kind. Dat wordt gewoon heel anders als het een handicap heeft en de zorg blijft dan altijd extra

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 02 okt 2010 20:15

Je bent toch ook in blijde verwachting..

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 02 okt 2010 20:25

MissF schreef:Wij hebben dat bewust ook nooit gezegd: Als het maar gezond is.
Dat vind ik een rare opmerking. Natuurlijk wens je een kindje gezondheid toe, maar het gaat idd om geluk, en nog veel belangrijker om het God kennen. en dat is wat mij soms wel beangstigd: stel dat hij 'besluit' niet (meer) te geloven. Dat lijkt me heel heftig!

vind ik heel mooi gezegd van je!

Wij hebben dat idd ook nooit zo gezegd van "als het maar gezond is" en als mensen dat wel zeiden (want oh, wat zeggen ze dat vaak) zei ik altijd, dat ik van een 'minder gezond' kindje net zoveel zou houden, elk kindje is een geschenk van God!!!!!!
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 02 okt 2010 20:54

Ik geloof ook zeker dat ik van een gehandicapt kindje onwijs veel zou houden, 't is je kínd! Maar mijn grote wens was met beide zwangerschappen toch echt wel dat de kinderen gezond zouden zijn, daar hoopten we echt op. In de familie zie ik genoeg voorbeelden van personen met (kleine) handicaps die daar onder lijden. Bijvoorbeeld pesterijen, dat gun ik mijn kind echt niet. Dat is één van de redenen waarom ik ontzettend op een gezond kindje hoopte. Neemt niet weg dat al zou ik wel een gehandicapt kindje hebben / krijgen ik ook zeker geloof dat je daar kracht voor krijgt.

Wat missf zegt is ook zeker waar: het allerbelangrijkste is toch echt dat mijn meiden (blijven) geloven. Daarbij valt naar mijn idee gezondheid in het niet. Maar ondanks dat gegeven blijf ik toch zeggen: ik hoop dat het gezond is! (Niet dat ik nu zwanger ben, maar wie weet, ooit nog eens, voor de toekomst :wink: )

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 02 okt 2010 20:57

ik heb altijd gezegd: als het maar gezond is. Dat hoorde ik immers ook van de omgeving dus ga je het onbewust overnemen. Nu ik wat ouder ben en een eigen huisje hebt lijkt het mij fantastisch om kinderen te krijgen/ontvangen. En tuurlijk denk je er wel eens over na als het niet gezond zou zijn en ik weet zeker dat ik er dan ongelooflijk veel van ga houden. Maar voor nu kan ik alleen maar nog nadenken over hoe het zou zijn.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 okt 2010 14:56

mamavansophie schreef:Wij hebben dat idd ook nooit zo gezegd van "als het maar gezond is" en als mensen dat wel zeiden (want oh, wat zeggen ze dat vaak) zei ik altijd, dat ik van een 'minder gezond' kindje net zoveel zou houden, elk kindje is een geschenk van God!!!!!!
Die reactie zou ik toch ook weer niet zo snel geven, geloof ik. De mensen bedoelen het goed als ze zeggen "als het maar gezond is", voor veel mensen ís dat gewoon ook erg belangrijk (logisch) en dan komt zo'n reactie over dat elk kindje een geschenk van God is (helemaal mee eens overigens, laat dat duidelijk zijn) m.i. wat betweterig over. Ik zou me in elk geval op de vingers getikt voelen: "waar maak je je druk om, gezond of niet, wat ben jij weinig met dankbaarheid aan God bezig zeg, dan ben ik me toch heel wat bewuster van 't geloof" - een beetje dat gevoel.../die gedachte klinkt er voor mij in door.
Niet als aanval bedoeld uiteraard, m-v-s, maar misschien ter bewustwording hoe bepaalde reacties anders over kunnen komen dan je ze bedoelt.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”