ppm: ik weet niet of je dat zo kunt vergelijken.
Sommige zwangerschappen zijn echt heel erg zwaar, en tuurlijk je kindje verliezen is het ergste wat je kan overkomen.
Moderator: Moderafo's
Julieta schreef:Tuurlijk is dat zwaar, een niet te beschrijven verdriet zelfs en niet te begrijpen voor iemand die dat nooit heeft meegemaakt.
Toch denk ik te begrijpen wat ppm bedoelt en ik deel dat met haar.
Soms kom ik mensen tegen die zwanger zijn en wanneer iemand ze vraagt: wat hoop je dat het wordt, zeggen ze: ach, als het maar gezond is. Meestal stel ik een vraag als: en als het niet gezond is, ben je er dan niet blij mee? Ik heb ook weleens gezegd: als het niet gezond is, mag je het wel bij ons brengen. Mensen zijn kinderen van hun tijd. Al het maakbare lijkt mooi. Het liefst zouden we onze eigen kinderen ook volmaakt willen maken....
LauraC schreef:Ik hoorde eens een vrouw zeggen i.p.v 'als het maar gezond is', 'als het maar gelukkig is' en dat vind ik erg mooi. Tuurlijk, ieder wenst een gezond kind, niet voor jezelf maar gewoon om het feit dat je niet wilt dat je kind pijn lijdt! Maar belangrijk is toch ook dat ieder kind gelukkig mag zijn, met of zonder gezondheid?
MissF schreef:Wij hebben dat bewust ook nooit gezegd: Als het maar gezond is.
Dat vind ik een rare opmerking. Natuurlijk wens je een kindje gezondheid toe, maar het gaat idd om geluk, en nog veel belangrijker om het God kennen. en dat is wat mij soms wel beangstigd: stel dat hij 'besluit' niet (meer) te geloven. Dat lijkt me heel heftig!
Die reactie zou ik toch ook weer niet zo snel geven, geloof ik. De mensen bedoelen het goed als ze zeggen "als het maar gezond is", voor veel mensen ís dat gewoon ook erg belangrijk (logisch) en dan komt zo'n reactie over dat elk kindje een geschenk van God is (helemaal mee eens overigens, laat dat duidelijk zijn) m.i. wat betweterig over. Ik zou me in elk geval op de vingers getikt voelen: "waar maak je je druk om, gezond of niet, wat ben jij weinig met dankbaarheid aan God bezig zeg, dan ben ik me toch heel wat bewuster van 't geloof" - een beetje dat gevoel.../die gedachte klinkt er voor mij in door.mamavansophie schreef:Wij hebben dat idd ook nooit zo gezegd van "als het maar gezond is" en als mensen dat wel zeiden (want oh, wat zeggen ze dat vaak) zei ik altijd, dat ik van een 'minder gezond' kindje net zoveel zou houden, elk kindje is een geschenk van God!!!!!!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten