Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor Sophie77 » 30 sep 2010 06:30

Het scheelt idd heel veel als je overdag van huis bent, ja! In het begin van ons huwelijk werkte ik 5 dagen per week. Onze energierekening was echt een stuk lager dan die van de vorige bewoonster (een oudere vrouw die veel thuis was). Het schoot weer omhoog toen onze oudste geboren werd en ik thuisblijfmoeder werd. Nu betalen we weer niet heel veel omdat we volledig op hout verwarmen (ook warm water). We betalen een heel klein beetje gas (ik geloof dat we nog geen kuub per week gebruiken met z'n achten :wink: ) en verder natuurlijk de elektriciteit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 sep 2010 06:42

Weet je dat wij daar nu echt niet opletten, die energie kosten. Mijn man werkt de meesten dagen vanuit huis. Al merken we wel dat we nu dubbel glas en nieuwe kozijnen hebben dus niks geen tocht. Al heeft mijn man wel een electrisch kacheltje op z'n werkkamer staan die hij zo nu en dan even aan zet om z'n kamer te verwarmen.

Maar goed hier nog 1 was en mijn wasmand is leeg (straks na het douchen gooi ik er de laatste was in voor deze week). :mrgreen:

Vanavond krijgen we eters dus ik ga beneden even de boel stofzuigen en stoffen. Toilet moet ook weer eens gebeuren.

De was moet nog op gevouwen en gestreken worden maar dan kijk ik meestal een tv aflevering (dat maakt het gezelliger althans vindt ik). :wink:

Eens kijken of ik me aan de planning kan houden vandaag. :lol:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 sep 2010 08:52

ik let best wel op de energierekening. Die gaat nl met het komend kabinet weer omhoog ](*,)
we hebben enkel glas in de slaapkamer maar goed op zich is het goed te verwarmen met weinig. Ik stook m niet hoger dan 20.5 en heel soms 21 dan is het echt al heel warm hier =; de buren stoken niet veel maar ik denk dat de bovenburen veel stoken want ik hoef m echt niet hoger te zetten!
Overdag staat ie de hele dag uit, 's morgens twee uurtjes aan voor ons. Eind van de middag gaat ie weer aan tot 22.00 uur dan gaat ie op 17 graden.
En we hebben ook een dubbele meter en ik was best wel veel 's avonds of in het weekend. Scheelt erg veel in de kosten. Ik droog 1x per week alleen het dekbedovertrek en de rest gaat op het droogrek, soms wil ik er nog wel één :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 30 sep 2010 09:20

We hebben de verwarming nog niet aan.. maar dat heeft met mijn eigenwijsheid te maken: het is toch pas september! Nu zit ik met een fleecedeken achter mijn bureau :lol:

Wel vervelend: kapotte wasmachine, net op het moment dat bijna alles vies is en er eens flink wat wasjes achter elkaar zouden moeten worden gewassen ... ](*,)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 sep 2010 09:58

hier staat echt de verwarming aan vooral met de was die te drogen hangt, en ik ga geen kou lijden in m'n eigen huis. Maar hier staatie op 18 graden en dan is het lekker warm. Binnekort krijgen we nieuwe CV.

Hier dus al het vouw goed weg gewerkt en een was op gevouwen.
Nu de boodschappen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 sep 2010 11:52

Hier springtie automatisch aan. Hij staat gewoon op het programma, en als het dan onder de 20 graden is tussen half 7 's morgens en 10 uur 's avonds, dan springt ie aan. Maar 20 graden is hier geen 20 graden, dan is het eigenlijk 19, maar het ding doet het niet helemaal. Toen we het eens een keer zo fris vonden, en hij echt 20 aangaf, hebben we het dus eens met een andere meter gemeten, bleek het niet helemaal te kloppen. maar ik laat hem vaak gewoon op 20 staan, pas als ik het echt fris krijg doe ik hem naar 21 (20 dus eigenlijk). Ik ga geen kou zitten lijen hoor, heb niet voor niks cv :)

Ik heb vanmorgen Jurians speelgoed maar eens schoongemaakt, en hij heeft flink geholpen. Alles is dus dubbel schoon, en ook alle muren en deuren heeft hij met zijn doekje gedaan, zo lief! :8>
En daarna de bijkeuken leeggehaald en gesopt, en toen was ik op, en ben gestopt. Dus nog steeds is het huis niet gedaan, ach, kan er niet rouwig om worden eigenlijk. Misschien nog even strijken vanavond, en dan ist wel weer best voor nu
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 30 sep 2010 11:58

Onze energierekening is gigantisch. Wij lijden nooit kou. Het is hier altijd in het hele huis lekker warm. Op energie wordt hier simpelweg niet bezuinigd. Ja, we letten erop dat 's avonds de gordijnen dicht zijn, als we weg gaan de temperatuur wat lager, etc., uiteraard, maar de kachel gaat nooit een graadje minder warm als we thuis zijn. En nou ja, er is bijna altijd wel iemand thuis. We hebben het gewoon ingecalculeerd in de maandelijkse uitgaven.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 30 sep 2010 12:04

het is hier wat lastig omdat manlief het snel warm heeft en ik snel koud. dus maar een beetje compromissen sluiten 8)
overdag heb ik het hier lekker warm. staat ook altijd op 20 of als ik het dan nog koud heb op 20,5/21 graden. als we naar bed gaan zet ik em meestal op 17/18.
wij hebben beneden verwarmd door vloerverwarming. lastig is wel dat haast alles open is, dus ook naar de trap zeg maar. dus de warmte gaat snel naar boven weg. weet eigenlijk niet zo goed wat we daaraan zouden kunnen doen..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 sep 2010 12:31

mijn man heeft het juist snel koud en ik snel warm.. dus hij zet 's ochtends de kachel op 19,5 (hoger mag niet van mij :mrgreen: ) en als ik beneden kom zet ik em terug naar 16 (nu nog.. in de winter zal dat wel anders zijn) en dan is het hier overdag ong 17,5 binnen.. 's avonds ook niet hoger dan 19,5.. en als hij weg is zet ik em sowieso weer uit.. en voordat we op bed gaan zet ik em op 15.5 a 16

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2010 14:16

Bij ons ben ik de warmkleum en Joanne de koukleum :)

's ochtends gaat de verwarming sowieso niet aan, dat half uurtje dat je beneden bent... :) Als het koud is 's avonds wel, op 20 graden en als Joanne het dan nog koud heeft doet ze wel een lekker dikke trui aan :D

VPK, weinig aan te doen als het open is... daarvoor zijn deuren juist handig :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 sep 2010 14:40

Ik vraag me wel eens af wat er mis is met onze huistemp. Ik dacht eerst dat onze thermostaat niet in orde was, maar we hebben een nieuwe en echt, onder de 21 graden is het kil hier.
Als ik bij anderen ben en stiekem even op hun thermostaat kijk ben ik soms verbaasd met welke temp het toch behaaglijk is !
Ik heb ook een normale thermometer neergezet, en die komt overeen.
Het gekke is dat szomers 22 gr als onaangenaam warm aanvoelt :?
En swinters ga ik een vest aantrekken.
Behalve als ik in de weer ben, dan niet, maar als ik achter de computer zit bijv., dan ben ik snel rillerig.
Blijkbaar is mijn menopauze andersom, geen opvliegers, maar afkoelers :mrgreen:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 30 sep 2010 15:08

@schelpje: dat is helemaal niet zo raar, hoor! Ik zit veel achter mijn bureau/schrijftafel en dan heb ik het ook snel koud... maakt niet uit of het broeiend heet is of niet! Daarom denk ik ook wel eens: laat maar, die verwarming, ik krijg het na een tijdje stil zitten toch koud. Dus ik werk (als ik thuiswerk) heel vaak (ook in de zomer, als het hartstikke warm is) met een sjaal om, pantoffels aan, fleecedeken over mijn benen en een colbertje.... Op mijn werk ben ik duidelijk meer in beweging en natuurlijk ook veel met mensen aan het praten, dan heb ik het juist heel snel (te) warm! :oops:
Veel mensen koelen gewoon af als ze een tijdje stil zitten... :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 sep 2010 15:17

Ik had verwacht dat bij het klimmen der jaren de inwendige themostaat wat hoger ging !
Mijn moeder had het op mijn leeftijd immer warm.
Mijn zussen ook.
Echter, als mijn bloeddruk hoog is, heb ik het wel snel warm.
Maar das logisch.
Ik heb toevallig gisteren alvast het 2e dekbed erbij gegooid.
Nog niet in de hoes, maar denk dat ik bij de volgende verschoning dat wel doe.
Onze slaapkamer ligt op het noorden, scheelt minstens 5 graden met de andere kant !
Als de zon geschenen heeft zelfs nog meer.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 30 sep 2010 15:45

Ons huis zit onder het zelfde dak als de schuur, inpandig gebouwd dus. En het staat op het noorden, dus dat is optijd stoken. Nooit zon in huis dus.
Hij gaat vanzelf aan het moet om 8.00 18 graden zijn. Om 13.30 gaat ie naar de 19. 's avonds om 19.00 gaat ie naar de 20. En om 22.00 gaat ie uit. Ik lig om 23.00 in bed, maar mijn man meestal zo rond 0.00 Dus overbodig stoken zit er eigenlijk niet in.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 okt 2010 13:35

ik heb verveeld over 2 dagen gedaan:

een was opgevouwen
een was uit de droger gehaald
zo gaat de nieuwe was er in
alle vitrage gewassen
slaapkamergordijnen gewassen