Open Monumentendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Open Monumentendag

Berichtdoor coupe soleil » 10 sep 2010 20:27

Beste forummers,

Zoals bekend (mag ik hopen) is het morgen Open Monumentendag. Onze gemeente doet ook mee en stelt van 10:00 - 16:00 de kerk open voor bezoekers. Ik ben er ook aanwezig om mensen rond te leiden.

Wat ik me afvroeg: zijn er hier forummers die dat al vaker gedaan hebben? Ben benieuwd of het op die manier 'makkelijker' is om met mensen over het geloof te praten (en dan doel ik echt op onkerkelijken). Misschien valt het erg tegen en komt met alleen voor de architectuur of het orgel.

Ben benieuwd naar ervaringen!

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: Open Monumentendag

Berichtdoor *Annet* » 10 sep 2010 21:14

Bij ons in de gemeente is er verkoping en daar sta ik postzegels uit het gulden tijdperk te verkopen, die zijn nu nog geldig om mee te frankeren. Verder is de kerk en de toren te bezichtigen maar daar ben ik niet bij aanwezig. Weet nog wel van vorig jaar dat het orgel urenlang bespeelt werd door een fanatieke organist en dat werk ik wel btje beu op gegeven moment.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 11 sep 2010 08:25

*Annet* schreef:Bij ons in de gemeente is er verkoping en daar sta ik postzegels uit het gulden tijdperk te verkopen, die zijn nu nog geldig om mee te frankeren. Verder is de kerk en de toren te bezichtigen maar daar ben ik niet bij aanwezig. Weet nog wel van vorig jaar dat het orgel urenlang bespeelt werd door een fanatieke organist en dat werk ik wel btje beu op gegeven moment.

Ik doe ook aan die postzegelhandel :D
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 sep 2010 10:54

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen vandaag, wat betreft de vraag van de TS. Ik heb het idee dat mensen vooral voor de architectuur komen, maar misschien is het wel heel anders dan ik verwacht?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 11 sep 2010 12:22

Ik heb geen ervaring met het openstellen van de kerk op Open Monumentendag, maar wij hebben onze kerk wel opengesteld op de Religieus Erfgoeddag in 2008. Onze ervaring was dat mensen in eerste instantie kwamen voor de kerk/het orgel, maar vervolgens wel open stonden voor een gesprek. Vooral wanneer je koffie oid serveert, blijven mensen ook wat langer hangen om een praatje te maken. ;)
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 11 sep 2010 19:36

LeChat schreef:Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen vandaag, wat betreft de vraag van de TS. Ik heb het idee dat mensen vooral voor de architectuur komen, maar misschien is het wel heel anders dan ik verwacht?

Nou, hier dan een verslagje. Ik ben alleen 's middags geweest, vanmorgen waren er genoeg vrijwilligers. Er zijn in totaal ruim 100 mensen geweest, niet erg druk, maar onze kerk staat niet in het centrum.

Het was leuk om mensen iets over het gebouw te vertellen en alles wat daarbij hoort. De meeste bezoekers waren zelf ooit gereformeerd (onze kerk was eerst een gereformeerde kerk) of wonen in de buurt en grepen de kans aan om eens het interieur te bekijken.
Het beste gesprek had ik met een oud vrouwtje, maar dat bleek een lid van de gemeente te zijn :mrgreen: . Tja, ik zit boven en dan zie je een groot deel van de bijna 1000 kerkgangers niet. Was een erg enthousiast vrouwtje trouwens, die was er heel de dag en vertelde haar herinneringen aan de bezoekers.

Al met al een leuke dag, er zijn wat bijbels en folders aan bezoekers meegegeven, dus wie weet gaan die mensen er ook in lezen. Ik ruim er een plekje voor in in m'n gebed.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 sep 2010 14:27

Ik was in Ootmarsum met klasgenoten (jawel, een reünie). Monumentendag.. en de hele club schoot dus de RK-kerk daar in. Die hele club bestond uit volstrekt ongelovige vrouwen. Maar ze hebben degene die er was als aanspreekpunt het hemd van het lijf gevraagd en die man kon zeker zijn geloof aan ze kwijt.

Ook in mijn woonplaats is tenminste de Grote Kerk (Hervormd) geopend met Monumentendag. Die kerk is overigens ook woensdags en zaterdags in de middag geopend. En dan zijn er diverse mensen aanspreekpunt.

Doet mij denken aan het jaarlijkse kerkenfestijn in Utrecht: "Kerken kijken in Utrecht", ergens vanaf begin juni tot half september. Daar doen de PKN-kerken, de RK-kerken, de OKK-kerk aan mee en de Lutheranen (die overigens behoren tot de PKN). Het is bijzonder boeiend en bv. vooral bij de Schuilkerk die samenvalt met de Kathedraal van de OKK is een bijzonder verhaal. Waaruit blijkt dat de Reformatie ook bepaald niet vlekkeloos is verlopen.

Maar overal blijkt hoezeer mensen toch open staan, ook voor het Evangelie. Het is een prachtige kans die kerken geboden wordt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 sep 2010 19:08

Onze kerk is elke zaterdag geopend voor bezoekers. Daar is ook elke zaterdag van 10 tot 13 iemand uit onze kerk of de andere gemeente aanwezig met een boekenstand. Natuurlijk komen de mensen voor de architectuur, maar het kan geen kwaad er dan ook meteen een gesprekje over aan te knopen, waarbij je misschien wel bij de Boodschap uit komt. En het schijnt dat dat toch ook nog wel eens gebeurt.
Maar als je dat elke zaterdag doet moet je wel een aardige groep vrijwilligers hebben hiervoor, en natuurlijk een gebouw dat vaker bezocht wordt door toeristen enzo.
Is het wel gelukt afgelopen zaterdag?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 sep 2010 08:40

Ik was een tijdje niet op RW ivm vakantie en las zojuist voor 't eerst de verslagjes. Leuk om te lezen, en hopelijk werkt het iets uit!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”