Refowebkids deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 11

Berichtdoor Galateia » 19 sep 2010 13:49

Mijn kind mag voorlopig gewoon nog niet logeren 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 sep 2010 16:29

Wij hebben een hele leuke middag gehad vandaag! We zijn een lange wandeling gaan maken. We gingen naar de trimbaan, en daar gingen we 'klaar voor de start - billen omhoog inclusief tssssgeluid - start - wedstrijdjes' doen. Veel gerend. Over de evenwichtsbalk gelopen, we gingen verspringen in de verspringbak, over hekjes rennen/springen, etc. Thuis alledrie helemaal schoon gedoucht, nadat we de tuin geveegd hadden.

Het was gewoon fun! Nu heeft manlief net een banaan in de lamp gehangen en roept kindlief heel hard "Papa boom!", dus de armen van mijn man vormen zich nu tot takken en mijn kind klimt als een aap naar de banaan.

En o ja, we hebben ook nog memory gedaan. Dikke pret.

Zo, die slaapt vanavond als een roosje 8)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 sep 2010 07:51

haha dat is juist het leuke aan een kind als je een dag heerlijk bezig bent geweest (buiten lekker rommelen) dan zijn ze lekker moe.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 sep 2010 08:56

Sarah heeft van de week 3 nachtjes gelogeerd, heerlijk vond ze het, wilde er eigenlijk 4. Alle aandacht van opa en oma, maar ze wilde geen riem kopen met oma: dat doe ik liever met mijn eigen mama :8>

Eef is ook 2 nachten geweest maar de derde vond ik het wel welletjes :wink:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 20 sep 2010 12:57

Opa en oma willen hier erg graag dat Timon komt logeren, maar ik wil dat nog helemaal niet :oops: Ik denk dat dat hier pas gaat gebeuren als hij er zelf om gaat vragen, zolang hij nog het idee heeft dat hij gewoon bij papa en mama thuis hoort te slapen houden we dat maar lekker zo :mrgreen:
Hij 'logeert' wel regelmatig bij ons in bed. Vaak merken we niet eens dat hij ertussen kruipt, en worden we ineens wakker met een klein mannetje in bed. Vannacht was ie eerst even naar beneden geweest en kwam met de fles roosvicee weer bij ons, hij had dorst :o

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 sep 2010 13:16

Ik laat hem ook niet zomaar logeren hoor. Hij slaapt alleen ergens anders als wij weg zijn samen. Dat is dus dat ene weekend in het jaar (waar mijn ouders het hele jaar naar uitkijken ;) ), en binnenkort 1 nachtje bij mijn schoonzusje en zwager, omdat wij dan een nachtje hotel hebben met mijn familie. En dat is zonder zoon toch handiger :D Maar verder vind ik logeren echt onnodig zolang hij er niet om vraagt
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 sep 2010 13:59

Ach, mijn dochter heeft er niet om gevraagd, maar mijn nichtje van bijna 4 wel.
En mijn dochter vond dat wel een leuk idee. Samen op één kamer. :D

Tja, en waarom ook niet? Het is ook wel eens goed voor haar om eens zonder mama/papa te zijn.
Vroegah was het altijd een drama, om mama weg te zien gaan, maar dat is nu helemaal voorbij gelukkig.

Zijn jullie kinderen al ingeschreven op een school? Hier is in januari opendag en inschrijven.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 20 sep 2010 15:52

Nee, hier nog niet ingeschreven. Volgens mij moet dat wel ergens eind van dit jaar of begin volgend jaar, maar ik heb daar verder nog niet naar gekeken. Ik zag vandaag wel dat ze begonnen zijn met de nieuwbouw van de school, dus Timon komt straks op een nieuwe school =D>

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 sep 2010 16:06

Kindlief staat al bijna een half jaar ingeschreven. Hij is uit mei 2007. We kunnen hier in de buurt uit 3 scholen kiezen en we hebben echt gekozen op basis van de visie op het onderwijs en we hebben hem daarom meteen ingeschreven. Het idee, dat hij anders naar de Jenaplan-school of het Dalton-onderwijs moest... nee, dat wilden we voorkomen. Dus uit voorzorg zijn we heel vroeg geweest.

Moeders, hoe praten jullie kinderen van 3 eigenlijk? Onze zoon heeft natuurlijk een achterstand (hij sprak in Nigeria echt maar 5 woorden en redde zich verder met gebaren). We vinden zijn woordenschat echt heel groot, maar hij heeft wel moeite met zinnen enzo. Hij weet inmiddels wel, dat je niet zegt 'papa slapen' maar 'papa slaapt'. Het zit dus echt wel goed in dat koppie, maar de uitspraak blijft moeilijk (papa blaaaa 8) ) en het maken van zinnen ook. Als we er van uit gaan, dat zijn taalontwikkeling pas echt goed op gang kwam een jaar geleden en dat het Nederlands zijn derde taal was, dan is hij echt al ver. Maar ja... over 8-9 maanden naar school? Ik weet het gewoon niet. Wat kunnen jullie kinderen? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Aan de andere kant kan hij wel ineens woorden zeggen als 'machinist' 'thuis', maar 'huis' is nog altijd 'hui'.

Misschien vind ik die uitspraak niet zo heel erg. Daar werken we heel erg aan en hij gaat steeds een stapje vooruit. Maar zinnen? Hoe verloopt zoiets bij kinderen? Doen ze dat op een gegeven moment gewoon?

En tellen? Hoe tellen jullie kinders? Kunnen ze op 3-jarige leeftijd probleemloos van 1 tot 10 tellen, of komt dat later?

Let wel: we gaan er van uit, dat hij een achterstand heeft op taalgebied en we weten heus wel hoe we een en ander moeten stimuleren en doen dat ook wel. We maken ons geen grote zorgen - op zijn leeftijd geadopteerde kindjes praten soms wel eens een heel jaar niet vanwege alle veranderingen en dat komt ook goed - maar we willen gewoon weten waar hij nu staat, zeg maar. Zodat we nog beter weten, waar we aan kunnen werken...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 sep 2010 16:08

Matteo kan tot 20 tellen! hij is van juni 2007!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 sep 2010 16:36

Hm, ok :?

Nou ja, we weten niet eens of hij uit mei 2007 is. De kans dat hij niet uit mei 2007 is, is groter dan de kans dat hij dat wel is...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 sep 2010 16:50

ik kan niet al je zorg wegnemen, maar tellen tot tien hoeft pas in groep 1, dus als een kind vier is, of zelfs 5. Hier kan ze wel tellen, amar hier en daar wordt wat overgeslagen, en zelf benoem ik alles met tellen, nog tien stappen of als mama tot tien telt gaan we weg ofzo, dus dat wordt op deze manier snel in geprent. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze daadwerleijk snapt wat 10 is. Dat is net als kinderen die letters kunnen herkennen op jonge leeftijd. Dat is vaak ook inpreting, want ze snappen niet dat je als je letters achter elkaar plakt een woord hebt. Heel sommige kinderen kunnen dat wel.

Kwa woorden... vind ik lastig om je daarin gerust te stellen. Als het zijn derde taal is denk ik dathij het super doet! Vooral de juiste vervoeging al van papa slaapt, ipv papa slapen. Hier worden ook alle letters nog niet goed uitgesproken maar meen ook dat dat ook echt niet erg is. Ik had afgelopen jaar ook nog een kleutertjein groep twee die twee letters niet voldoede kon uitspreken. Ik denk dat eht vanzelf wel komt met julle kleine ventje! Hij is al zo enorm gegroeid in zijn otnwikkeling als ik dat hier lees! WOW.. om trots op te zijn.

Anders even bellen met een kinderarts ofzo? die heeft er wel heel veel verstand van en die weet denk ik ookwel hoe dat zit als eenkindje een andere start heeft gehad.

Jullie doen eht echt wel goed hoor!! kijk maar eens naar hoe hij al is ontwikkeld, van vijf woordjes na wat hij nu allemaal zegt.. knap hoor!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 sep 2010 16:53

Hier ook geen logeerpartijtjes ;) En ook geen school om in te schrijven want we weten niet waar we wonen als Michael naar school gaat :?
@Galateia: ik zou me echt niet druk maken. M praat twee talen, maar sowieso niet super veel. Hij is er ook helemaal niet in geinteresseerd. Hij kan wel wat beters doen met z'n tijd ;) Qua tellen is alles hier: two twee. Hij kan wel 'meetellen' maar echt nog niet zelf. Ben je er zelf ongerust om? Want mij boeit het eigenlijk niet zo wat hij wel/niet kan. Michael is een evenwichtig, gezond, sociaal en gelukkig kind en ik zie dat hij er echt wel 'helemaal bij is' van boven ;) Dus dan komt het allemaal wel!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 sep 2010 16:58

Dank je wel! Ja, zorgen maken is een groot begrip, het is meer dat we willen weten of hij op de goede weg zit. Net zei hij gewoon "grote hijskraan spelen" (ok, de r en hijskraan zijn wel moeilijk, maar toch, het lijkt er echt al op).

Ja, hij komt van ver. De medische kant heeft het afgelopen jaar centraal gestaan (om je te kunnen ontwikkelen, moet je wel leven en in leven blijven is waar we voor hebben gevochten). Maar dat is nu zo'n beetje onder controle, hij groeit en ontwikkelt.

We zien heel vaak een kinderarts. Deze week bijvoorbeeld 3 keer. Maar we krijgen steeds hetzelfde te horen: is er vooruitgang, dan is het goed. Zij weten van hoe ver hij komt. Anderhalf jaar geleden was hij meer dood dan levend. Dat zijn gewoon feiten en van daaruit ontwikkelt hij zich nu. Van nul tot wat hij nu allemaal al kan. Sprak de trotse mama 8)

Op zijn 4e of 5e kan hij echt wel tot tien tellen, dat stelt me heel erg gerust. 1,2 en 3 dat snapt hij echt wel, ook zelf actief.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 sep 2010 17:01

LauraC schreef:@Galateia: ik zou me echt niet druk maken. M praat twee talen, maar sowieso niet super veel. Hij is er ook helemaal niet in geinteresseerd. Hij kan wel wat beters doen met z'n tijd ;) Qua tellen is alles hier: two twee. Hij kan wel 'meetellen' maar echt nog niet zelf. Ben je er zelf ongerust om? Want mij boeit het eigenlijk niet zo wat hij wel/niet kan. Michael is een evenwichtig, gezond, sociaal en gelukkig kind en ik zie dat hij er echt wel 'helemaal bij is' van boven ;) Dus dan komt het allemaal wel!

Je hebt gelijk. Dat zien we ook allemaal. En dat hebben we het afgelopen jaar gewoon gezien. En onze zoon is een fantastisch en blij kind en is er van boven echt wel helemaal bij.

je hebt gewoon helemaal gelijk! :mrgreen:

Terug naar “Archief”