Kindlief staat al bijna een half jaar ingeschreven. Hij is uit mei 2007. We kunnen hier in de buurt uit 3 scholen kiezen en we hebben echt gekozen op basis van de visie op het onderwijs en we hebben hem daarom meteen ingeschreven. Het idee, dat hij anders naar de Jenaplan-school of het Dalton-onderwijs moest... nee, dat wilden we voorkomen. Dus uit voorzorg zijn we heel vroeg geweest.
Moeders, hoe praten jullie kinderen van 3 eigenlijk? Onze zoon heeft natuurlijk een achterstand (hij sprak in Nigeria echt maar 5 woorden en redde zich verder met gebaren). We vinden zijn woordenschat echt heel groot, maar hij heeft wel moeite met zinnen enzo. Hij weet inmiddels wel, dat je niet zegt 'papa slapen' maar 'papa slaapt'. Het zit dus echt wel goed in dat koppie, maar de uitspraak blijft moeilijk (papa blaaaa

) en het maken van zinnen ook. Als we er van uit gaan, dat zijn taalontwikkeling pas echt goed op gang kwam een jaar geleden en dat het Nederlands zijn derde taal was, dan is hij echt al ver. Maar ja... over 8-9 maanden naar school? Ik weet het gewoon niet. Wat kunnen jullie kinderen? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Aan de andere kant kan hij wel ineens woorden zeggen als 'machinist' 'thuis', maar 'huis' is nog altijd 'hui'.
Misschien vind ik die uitspraak niet zo heel erg. Daar werken we heel erg aan en hij gaat steeds een stapje vooruit. Maar zinnen? Hoe verloopt zoiets bij kinderen? Doen ze dat op een gegeven moment gewoon?
En tellen? Hoe tellen jullie kinders? Kunnen ze op 3-jarige leeftijd probleemloos van 1 tot 10 tellen, of komt dat later?
Let wel: we gaan er van uit, dat hij een achterstand heeft op taalgebied en we weten heus wel hoe we een en ander moeten stimuleren en doen dat ook wel. We maken ons geen grote zorgen - op zijn leeftijd geadopteerde kindjes praten soms wel eens een heel jaar niet vanwege alle veranderingen en dat komt ook goed - maar we willen gewoon weten waar hij nu staat, zeg maar. Zodat we nog beter weten, waar we aan kunnen werken...