marin schreef:Jo'tje schreef:Een rustgevend zalig verhaaltje voor christenen.
Ik houd persoonlijk toch meer van de verhalen/feiten die christenen aanzetten om Christus' voorbeeld te volgen.
Voeten in de modder, hup!
christenen aanzetten om Christus' voorbeeld te volgen?
chistenen zijn toch al navolgers van Christus of vergis ik mij daarin?
Ik denk Jo'tje om het voorbeeld van Christus te volgen houdt in dat je daarna in de voetsporen van Jezus wil wandelen, dat wil zeggen je leven inrichten zo God het wil daar is de Here Jezus een voorbeeld in geweest.
Het probleem is dat vaak de meningen van christenen of gelovigen hun leven gaan inrichten zo als de kerk of hun godsdienst zegt wat een tegenstelling kan zijn wat de relatie met Jezus betreft, kijk maar naar de verschillende kerken en gemeentes en stromingen.
In de voetsporen van Jezus wandelen zegt niet dat zoals de mens graag wil
[b]net naast de voetsporen wil wandelen[/b].
Jo'tje ik ben benieuwd naar je verhalen aan anderen die Jezus nog niet kennen?
Tsjonge, wat een onterechte aanames klinken hier in door zeg!
Er zit nogal eens een gat tussen christen zijn en Christus echt navolgen. Dat hoef je geen christen uit te leggen lijkt me, want ook daarin zijn we gewoon niet perfect. Het moet wel ons streven zijn!
Vervolgens ga je er wel een beetje erg gemakkelijk (té gemakkelijk) vanuit dat mensen -ik- zomaar achter de mening van een kerk aanwandelen en dús niet in Jezus' voetsporen. Natuurlijk gebeurt dat ook, in iedere stroming. Maar gelukkig zijn er ook veel christenen die heel bewust bezig zijn met het zoeken van Gods wil, in hun eigen leven. Los van wat er van hen verwacht wordt. Kijk daar ook eens naar, i.p.v. alleen maar te wijzen op anderen/kerkverbanden die het volgens jou fout doen.
Wat betreft mijn 'verhalen' aan mensen die Jezus nog niet kennen: ik ben niet zo'n (s)preker, maar probeer wel mijn best te
doen. Ik kan me erg vinden in de woorden van Fransiscus van Assisi: verkondig het evangelie, desnoods met woorden!
Dat bedoel ik met in de modder staan. Dóe dingen, vanuit dat geloof. Praten volgt dan misschien wel. Soms ook niet. Maar geloven is een werkwoord, niet alleen een theorie. Daarom heb ik persoonlijk niet zoveel met zulke verhaaltjes. Leuk voor christenen zelf, maar wat doen we er uiteindelijk mee? Zoals Marnix al aangeeft zul je een moslim er niet snel mee overtuigen.