Refowebkids deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 11

Berichtdoor Galateia » 15 sep 2010 21:18

trijntjejohanna schreef:ik vraag me dat ook af, Galateia.. heb nooit er over nagedacht eigenlijk dat er ook christelijke peuterspeelzalen zouden zijn

Soms denk ik - maar ik weet het niet, daarom vraag ik het - dat er misschien een bepaald soort angst aan ten grondslag ligt? Net als bij een zo christelijk mogelijke school. De angst voor andere invloeden, misschien? Maar of dat bij de keuze voor een psz ook een afweging is?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 15 sep 2010 21:45

Ik vind geloofsopvoeding zo'n wezenlijk onderdeel, dat is er niet 'alleen maar' voor thuis, maar voor alle terreinen, dus ook school. Zeker als we de keuze kunnen maken tussen wel of niet christelijk, is voor mij die keuze vanzelfsprekend. Het gaat mij niet om 'zo christelijk mogelijk', maar ik wil voor mijn kinderen een school (en psz) die wel in het verlengde ligt van thuis. En nu ik zie hoe belangrijk die psz is in het leventje van zoonlief, ben ik heel blij dat het belangrijkste wat wij hem mee willen geven, daar ook een duidelijke plaats heeft.

@LauraC: Als je geen keuze hebt wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Home schooling zou ik toch ook wel mijn bedenkingen bij hebben, geloof ik. Maar er zijn toch wel christelijke (privé)scholen in GB?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 sep 2010 21:52

julia zit hier ook op een christelijk kdv. De reden is eigenlijk omdat zij alleen flexibele uren aanbieden, dus dat ik smorgens kan bellen dat ze komen. Dat kan maar weinig. EN daarbij vind ik hket wel mooi dat de lijn doorgaat dat daar ookg ebeden wordt voor het eten.

HIer opgeven vanaf 1,5 jaar, en plaatsing vanaf 2,5 jaar, alleen als er bijzondere reden is, achterstand oid mogen ze eerder worden geplaatst.

De reden waarom ik hier zou kiezen voor het christlijke psz is: dat ze ook met die kinderen in de klas komt op de basisschool. ZO zijn de groepen dar al ingedeeld, zodat wanneer ze naar de basisschool gaan ze bekende kinderen in de klas hebben.

Hier is trouwens ook nog een reformatorische psz en ook nog een openbare volgens mij.

Leuk tuinfluiter om te doen.. een psz opzetten! k hoop dat er veel animo voor is, zodat je lekker goed van start kan gaan! Eens lekker shoppen bij andere psz in een wat verdere omgeving doet ook nog wel eens wonderen!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 15 sep 2010 21:55

@ TJ: ik ben het met Gempa eens dat je het op kan bouwen, en ik zou het proberen!

Bij mijn kinderen was het na 1 dag al duidelijk, aan de ene kant fijn zo snel,
aan de andere kant zie je dan dat het best heftig is :(
en dan nog de reactie van verzekering krijgen: het is niet officieel aangetoond,
dus speciale voeding krijgt u niet vergoed #-o
vandaar dat ik aan mijn dochter van 10 maanden nog verplicht borstvoeding geef
en zelf op dieet sta, waardoor ik al 10 kg in 3 maanden ben afgevallen :( :?:

maar goed, ik ga er, met 5 kids ervaring, misschien wel te snel vanuit :?

daarom hoop ik voor je dat het idd regeldagen zijn :D
lekker veel aanleggen dus en hopelijk slaapt hij vanacht een beetje!

Wat gaat dat hard zeg, dat hij alweer een maand oud is!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 15 sep 2010 22:09

@TJ: lastig hoor. Helpt het liggen in de TS niet? (ik zou nog niet rechtop doen but who am I) Helpt het als je melk laat staan? Je zou het kunnen proberen of anti-alergene?

@Laura: ik zou dan kiezen voor een openbare PSZ. Het is denk ik ook heel goed voor Michael. Maar goed....
tja.. kiezen voor anderen kan heel makkelijk zijn.
Het is denk ik wel heel belangrijk dat je thuis bidt, zingt, voorleest e.d. Dan krijgen ze dat wel mee en dat is denk ik al best belangrijk als ze jong zijn.
Weet je, soms heb je 'geen' keuzes als het om (on) christelijk gaat.
Time flies when you have none!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 sep 2010 22:12

hier reageert hij ook heeeel erg als ik karnemelk en melk drink. Verder kan ik wel slagroom eten, maar ook niet te. Dat resulteert altijd in krampjes. Maar een half glas karnemelk resulteerd vaak in de loop van de dag uit in krampjes. Dit gaat toch wel gewoon over??

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 sep 2010 23:09

Tuinfluiter schreef:Ben zelf ook erg benieuwd hoe het gaat lopen!!
Het word een gewoon normale psz maar wel met een chistelijke insteek.
Iedereen is welkom maar wij wilde het in het bijzonder voor christelijke ouders doen, want wij merken hier in de omgevind dat die ouders hun kinderen niet naar de openbare toe doen die wij hier hebben.
Is toch jammer, want het is zo leuk als kinderen naar een psz kunnen!!!

Leuk zeg, heel veel succes ermee! Hoeveel dagdelen willen jullie gaan draaien? En heb je een eigen ruimte?

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 16 sep 2010 06:26

Haai schreef:Ik vind geloofsopvoeding zo'n wezenlijk onderdeel, dat is er niet 'alleen maar' voor thuis, maar voor alle terreinen, dus ook school. Zeker als we de keuze kunnen maken tussen wel of niet christelijk, is voor mij die keuze vanzelfsprekend. Het gaat mij niet om 'zo christelijk mogelijk', maar ik wil voor mijn kinderen een school (en psz) die wel in het verlengde ligt van thuis. En nu ik zie hoe belangrijk die psz is in het leventje van zoonlief, ben ik heel blij dat het belangrijkste wat wij hem mee willen geven, daar ook een duidelijke plaats heeft.

Mee eens. Als het voor je kind goed is om naar een psz te gaan en je hebt de keuze niet, dan is het wat anders, maar als je voor christelijk/reformatorisch kunt kiezen, dan heeft dat toch echt m'n voorkeur.
Hier zijn ze nooit naar een psz gegaan tot nu toe. Wel heb ik bij één van de jongens een speelclubje gehad, dan speelden ze 1 morgen per week bij toerbeurt ergens met een paar kinderen. Eens per zoveel weken kwamen ze dan bij ons. Verder heb ik al jaren oppaskinderen, dus leren delen en op hun beurt wachten leren ze dan wel. Knutselen doen ze ook regelmatig, als ik aan het hobbyen doen ze heerlijk mee. Ook liet/laat ik kinderen regelmatig bij een ander spelen (bij haar nichtjes, bij een vriendin met kinderen van dezelfde leeftijd etc.), dat is weer heel anders dan wanneer je er zelf altijd bij bent.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 16 sep 2010 07:39

paprikameisje2 schreef:hier reageert hij ook heeeel erg als ik karnemelk en melk drink. Verder kan ik wel slagroom eten, maar ook niet te. Dat resulteert altijd in krampjes. Maar een half glas karnemelk resulteerd vaak in de loop van de dag uit in krampjes. Dit gaat toch wel gewoon over??

PPM: ik hoop zeker dat het over gaat :D
Maar...de darmpjes zijn nog volop in ontwikkeling en nog niet zo sterk, dus het kan zijn dat door melk/karnemelk de darmpjes geprikkeld worden en dat dat onrust/krampjes geeft.
VSM heeft er druppeltjes voor tegen krampjes, ideetje misschien?

Het zou lactose-intolerantie kunnen zijn, dan kan je wel kleine beetjes waar melk inzit, zoals slagroom kunnen verdragen maar een beker melk oid is dan te veel, dan krijgen de darmpjes die prikkels..
gewoon laten staan, en het in de gaten houden lijkt mij, als hij dan wat ouder is, 6 maanden zou ik het weer proberen en kijken of de reactie nog zo is.

Het klinkt allemaal heftig ik weet het, maar als mijn dochtertje een paar lepels vla eet, of iets waar melk inzit,
gegarandeerd dat ze binnen een paar uur op de wc zit met krampen en diaree.
Dit geloven de artsen niet, maar ja, ik vertrouw op mijn moedergevoel, en dat heeft al meerdere keren bewezen dat dat goed werkt :oops: :wink:

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 16 sep 2010 07:47

Wat LEUK jullie reacties allemaal!! :D

Galateia: Je hebt echte reformatorische psz maar ook christelijke.
Dat eerste vind ik nu niet zo perse nodig voor een psz.
Maar het is toch heel fijn om die kindertjes mooie liederen te leren, te bidden en te vragen of ze fijn mogen spelen met elkaar en een kort bijbelverhaal te lezen??
Voor de rest zijn wij niet anders als een neutrale psz, alhoewel, wij gaan niet mee doen met sintfeest (daar zijn toch sommige ouders geen voorstander van) wij geven ook alleen maar aandacht aan christelijke feestdagen.

Een aantal van onze oppaskinderen zitten hier ook op de neutrale psz, helemaal niets mis mee!!!!
Er gaan kinderen naar toe die echt nergens aan doen en kinderen die als ze 4 jaar zijn naar de christelijke school gaan.

Wij willen nu graag de mogelijkheid bieden aan ouders die een neutrale psz niet voldoende goed vinden om naar ons te komen.

We willen proberen om 3 groepen te maken, dus 3 dagen.
Maar je weet natuurlijk nooit hoeveel aanmeldingen je krijgt, misschien heel weinig, misschien veel meer.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 16 sep 2010 08:00

Bedenk me, iemand vroeg of we al een ruimte hebben voor de psz.
We zijn een huis aan het bouwen en er zou al een speelkamer in komen, maar die is niet voldoende groot voor een psz, daarom willen we er nog een ruimte voor vrij houden, dan word de speelkamer een knutselkamer en waar we beginnen, de andere ruimte word de speelkamer en bij mooi weer natuurlijk naar buiten :wink:

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 sep 2010 09:18

[quote="trijntjejohannaik heb nu alleen een tricot slen.. kan hij daar al rechtop in of moet zn nek dan sterker zijn.. laten we hopen dat het regeldagen zijn.. dan is het zo weer over :wink: Ik moest wel meteen weer denken aan de tijd met Matteo en ik hoop dat het niet weer zo wordt! 8-[[/quote]

als je hem rechtop knoop met een rekbare doek kan je in zn nekje een spuugdoekje rollen, (in de doek), dan heeft zn hoofdje genoeg steun en dan laat je de banden langs zn lijfje lopen
Afbeelding

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 sep 2010 09:25

Galateia schreef:
trijntjejohanna schreef:ik vraag me dat ook af, Galateia.. heb nooit er over nagedacht eigenlijk dat er ook christelijke peuterspeelzalen zouden zijn

Soms denk ik - maar ik weet het niet, daarom vraag ik het - dat er misschien een bepaald soort angst aan ten grondslag ligt? Net als bij een zo christelijk mogelijke school. De angst voor andere invloeden, misschien? Maar of dat bij de keuze voor een psz ook een afweging is?

het is niet zozeer angst hier, ten eerste hebben we het belooft bij het dopen, om de kinderen chreistelijk te onderwijzen of te laten onderwijzen.
ten tweede gun ik mijn kinderen een rustige basis , waar geloven nog normaal is, als ze ouder worden wordt die veiligheid, toch al steeds kleiner, en als ze ouder worden kunnen zich hopelijk vanuit die basis verdedigen,en groeien,
ik ben er wle absoluut op tegen om de rest van je leven christelijk of refomatorisch onderwijs te volgen, na de midelbare vindt ik het onzin , je leert je standpunten het best als je met anderen praat en je meningen en je geloof afzet tegen anderen

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 16 sep 2010 11:28

Geloven is toch normaal? Ik doe er in ieder geval normaal over en heb er nog nooit een rare houding er op teruggehad!

Zoonlief zit op een algemeen christelijk kdv, maar ik merk er in de praktijk weinig van. Meer dan af en toe een verhaaltje uit de Bijbel en een liedje is het niet. Ik heb er om gevraagd om, als zoonlief iets ouder is, te bidden voor het eten. Nu zingen ze een liedje voordat hij gaat slapen.

Er komen steeds meer kindjes bij voor wie het geloof niet zo belangrijk is merk ik en dus doen de leidsters zelf ook minder moeite. We hebben hier nog wel een ander kdv die ook (wel) christelijk is, maar ik heb geen zin om een lange afstand te rijden om hem daar te brengen en te halen. Ik heb mijn tijd al zo hard nodig!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 sep 2010 11:48

Haai schreef:@LauraC: Als je geen keuze hebt wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Home schooling zou ik toch ook wel mijn bedenkingen bij hebben, geloof ik. Maar er zijn toch wel christelijke (privé)scholen in GB?

Tuurlijk zijn er scholen die bij naam christelijk zijn, heb er zelfs op 1 gewerkt. Maar dan zeg ik er ook expliciet bij: bij naam. Hier is het zo dat je als moslim op een christelijke school (terwijl er ook openbare in hetzelfde dorp zijn) je eigen ding mag blijven doen. Maakt mij verder niet uit, maar dan ga je natuurlijk wel een beetje aan het christelijke voorbij :-k
En een prive school, dat zou voor Michael dan kostschool worden omdat we zo vaak verhuizen. En daar hebben we 'm niet voor gekregen natuurlijk ;)

Terug naar “Archief”