Hoe denk je over wraak?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Hoe denk je over wraak?!

Berichtdoor Kate Spade » 16 nov 2002 17:27

Vinden jullie dat wraak kan?
Is het een slechte eigenschap?
Als iemand je iets flikt, is het dan fout om iets terug te doen? Of moet je over jezelf heen laten lopen?
Laat eens horen (en beargumenteer wat je vind...)
Dus, dat.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 16 nov 2002 19:10

Ehm lastig...
Er staat toch ergens in de bijbel dat als iemand je op je ene wang slaat, je hem je andere wang moet toekeren?
Maar tegelijk worden mensen die iets verkeerd doen gewoon heel simpel gedood. Dat is toch behoorlijke wraak lijkt me..
Enne... je mag niet haten...
Dat is wat me zo even te binnen schiet. Als iemand mij iets doet wil ik echt wel wraak, ahum. Dan doe ik diegene met plezier iets terug.
Maar dat is vast niet goed, of wel?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 16 nov 2002 21:46

Wij als mensen zijn heeel vetbaar voor wraak. Toch is het fout. er staat immers duidelijk in de Bijbel: MIJ komt de wrake toe.

Ik trouwens niets terug doen hetzelfde als over je heen lopen??/ Ik denk van niet. Soms is het gewoon je verstand gbruiken

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 nov 2002 22:31

nog ff ter overweging: straffen is iets heel anders dan wraak nemen. straf mag dan ook nooit worden gegeven vanuit het idee om genoegdoening te krijgen voor het geledene. iets terug flikken mag dus ook nooit het idee zijn. straf mag dus ook alleen worden gegeven door een bevoegde instantie (waarbij ik ouders ook als bevoegde instantie zie om stoute kindertjes te straffen, bijvoorbeeld)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 17 nov 2002 01:46

het hangt helemaal van de situatie af
en of diegeen iets leert van de wraak
leert iemand er niets van is de geheele aktie doelloos

in de bijbel staat iets over de andere wang toekeren maar ook iets over oog om oog tand om tand
dus de bijbel geeft hier in ook geen uitsluitsel
maar geeft wel aan dat het verschilt van situatie tot situatie
leaver dea as slaaf

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 17 nov 2002 15:08

Ik vind wraak ook zwak, het is totaal geen gerechtigheid maar getuigd van een gebrek aan: verwerking, inzicht in de ander, verstand en een zwaar emotioneel -dus subjectief- gevoel van rechtvaardigheid.
Ik vergeef, als anderen maar hun fout inzien en zich schamen voor deze laagheid.

Misschien zijn er mensen waarbij wraak wel de enige methode is om ze tot andere ideeen te brengen, maar alleen al het feit dat je nooit zeker weet wat die persoon denkt/voelt wanneer ie alleen is, en omdat je nooit weet hoe iemand in elkaar zit, vind ik dat je hem/haar het voordeel van de twijfel moet geven. Je schiet er zelf tenslotte ook nix mee op.

En als je je beter voelt als iemand die jou 'pijn' heeft gedaan zelf ook lijdt, dan vind ik dat je je denkbeelden nog es grondig moet overdenken!
Dus, dat.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 17 nov 2002 17:05

moppie schreef:Wij als mensen zijn heeel vetbaar voor wraak. Toch is het fout. er staat immers duidelijk in de Bijbel: MIJ komt de wrake toe.

Waar staat dat? Het lijkt me nogal uit het verband gerukt, maar ik kan 'het' noch 'verband' vinden...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 17 nov 2002 20:03

ik zal het opzoeken.

Romeinen 12
19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 17 nov 2002 20:30

Dat God de wraak afkeurt blijkt uit veel teksten.

2 Corinthe 7

11 Want ziet, ditzelfde dat gij naar God zijt bedroefd geworden, hoe grote naarstigheid heeft het in u gewrocht? Ja, verantwoording, ja, onlust, ja, vrees, ja, verlangen, ja, ijver, ja, wraak; in alles hebt gij uzelven bewezen rein te zijn in deze zaak.

Hebreeen 10

30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.

Deuteronomium 32

35 Mijn is de wraak en de vergelding, ten tijde als hunlieder voet zal wankelen; want de dag huns ondergangs is nabij, en de dingen, die hun zullen gebeuren, haasten.

Zo zijn er nog veel meer teksten,mar ik denk niet dat het nodig is om deze te plaatsen

Eve nog zondag 40:
105 Wat eist God in het zesde gebod?

.................................. maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge................

106 Maar dit gebod schijnt alleen van doodslag te spreken?

God, verbiedende de doodslag, leert ons dat Hij den wortel des doodslags, als nijd, haat, toorn en wraakgierigheid, haat en zulks alles voor een doodslag houdt.

107 Maar is het genoeg, dat wij onze naaste, zoals tevoren gezegd niet doden?

Neen, want God verbiedende den nijd, haat en toorn, gebiedt dat wij onze naaste liefhebben als onszelven, en jegens hem geduld, vrede, zachtmoedigheid bewijzen, zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren, en ook onze vijanden goed doen.

Dit is dus duidelijk. God gruwt ervan en heeft het verboden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 nov 2002 10:51

wraak is leeg. Een zwart gat.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 nov 2002 11:21

Das een mooie surfer.

Ik ga een stap verder. Wraak vult gaten niet op maar holt ze nog meer uit.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2002 12:17

-Rianne- schreef:Er staat toch ergens in de bijbel dat als iemand je op je ene wang slaat, je hem je andere wang moet toekeren?

Mijn mening:

De andere wang toekeren betekend juist NIET over je heen laten lopen zoals het gros van de christenen denkt.

Als iemand je op je rechterwang slaat, betekend dat dat diegene jou minderwaardig acht. Een klap(je) op de linkerwang het tegenovergestelde.
Als jij dus een klap op de linkerwang eist, betekend dat dat diegene jou nog een keer mag slaan, maar daardoor jou weer als gelijke moet zien. > een goede manier van de dingen recht zetten zonder enige vorm van geweld van jouw kant.

Jezus roept ons hiermee op geweldloos respect te eisen.

Dit geldt ook voor de andere voorbeelden die Jezus gaf, hierbij heb je inzicht nodig in de tijd waarin het speelde. Wil best verdere uitleg geven, geef maar een gil.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 25 nov 2002 04:04

Ik wacht eigenlijk nog op een reactie van Eelco.

Of istie overtuigd??

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:11

Wraak is absoluut niet goed en ook niet Bijbels. Zoals al erder werd aangehaald wordt in de Bijbel gezegd dat als iemand je slaat, je hem/haar de andere wang toe moet keren. Maar zo werkt het in de praktijk niet denk ik. Wraakgevoelens is menselijk. Ik denk dat je de gevoelens moet negeren, en verder gaan met je leven.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 18:17

Stelling (om de discussie weer wat op te krikken):

Wraak is onmacht
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”