Refowebkids deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 11

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2010 11:47

elvira (gast) schreef:Toch interessant... blijkt maar weer dat ieder stel zijn eigen balans moet weten te vinden!
Ik heb vaak het idee dat "men" (dwz: veel vaders, de buitenwacht en veel moeders ook) het gevoel heeft, dat moeders alles moeten kunnen managen: werken, huishouden, sociaal leven hebben en er daarbij ook nog leuk uitzien, etc.
Daarom vind ik het zo leuk om te lezen dat Galateia en man daar een andere keuze hebben gemaakt! Manlief en ik hopen op een 50-50 verdeling, waarbij de eerste tijd het overigens ook zo zal zijn dat ik meer werk dan hij (manlief neemt een jaar ouderschapsverlof, ik ga na een aantal maanden weer langzaam aan het werk, waarbij ik wel veel tijd kan thuiswerken/ zelf kan bepalen wanneer ik werk)

Tja, dan zul je ook wel gaan ervaren... men denkt dan dat je een luizenleven hebt. Het is heel simpel voor de buitenwereld. Als je als vrouw weinig tot niets doet in het huishouden (zoals ik), dan denkt men al snel dat je nooit iets doet en een lui leventje hebt. Men vergeet vaak, dat ik gewoon heel hard werk. Als je als man niet fulltime werkt, dan roept iedereen tegen je, dat je een lui leven hebt, omdat je bijna niet hoeft te werken. Maar men ziet niet, wat de man dan juist allemaal thuis doet. Dat ervaart mijn man echt zo vaak...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 sep 2010 12:39

Ik ben een thuisblijfmoeder (werk alleen zo'n 5 a 10 uur per week in ons eigen bedrijf, op tijden dat het mij uitkomt). Sommige werkende moeders kijken mij regelmatig aan van "dat kun jij wel doen, want jij hebt geen baan", en soms zeggen ze het zelfs. Dan gaat het voornamelijk om karweitjes op de school van de kinderen, vrijwilligerswerk voor diverse stichtingen/verenigingen etc. Als je een baan (buiten de deur) hebt, al is het maar voor 1 of 2 dagen per week, is dat voor sommigen een goed excuus om zulke activiteiten over te laten aan anderen blijkbaar :mrgreen: . Ik vind dat altijd een beetje stom, want het is niet zo dat ik niks te doen heb; idd worden de meeste sociale contacten door mij onderhouden, het huishouden komt voor 95 % op mij neer, ik degene ben die met de kids naar de dokter, tandarts, het CB etc. gaat en op school doe ik wat nodig is. Manlief maakt een behoorlijk aantal uren per week, en dat vind ik prima. Als ik over een paar jaar weer ga studeren, gaat er wel wat veranderen, maar voor nu vind ik dit het meest logisch en wat het belangrijkste is: ik voel me er totaal niet ongelukkig bij! En daar moet ieder zijn weg in vinden, samen met je man en hoe de verdeling dan ook is maakt echt niet uit. Wel lijkt het me fijn als er wat meer waardering komt tussen de beide "soorten" moeders :wink:.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 sep 2010 12:42

De dochter van een vriendin (13) zei tegen haar moeder: waarom kan Laura niet langer blijven, ze heeft toch altijd vakantie :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2010 12:42

Haha, nou, vanuit deze 'soort moeder' niets anders dan waardering. Ik snap niet hoe thuismoeders dat allemaal klaar spelen. Ik heb ook zoveel bewondering voor mijn man. Ik vind mijn werkende bestaan zoveel makkelijker dan het managen van het huishouden en de zorg voor kinderen... :mrgreen:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 sep 2010 12:47

Ik vind het altijd knap als werkende moeders het allemaal volhouden zonder in te storten :mrgreen: !

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 sep 2010 12:51

Ik heb zelf wel moeite met de combi ervan. Ik heb namelijk het gevoel dat ik beide niet goed doe en er altijd iets moet.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 sep 2010 12:58

ajl schreef:Ik heb zelf wel moeite met de combi ervan. Ik heb namelijk het gevoel dat ik beide niet goed doe en er altijd iets moet.

Dat hoor ik vaker van werkende moeders ajl, dat ze het gevoel hebben van allebei de kanten 'getrokken' te worden en daarom aan geen van beide de juiste hoeveelheid aandacht te geven...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 sep 2010 13:02

Eigenlijk lijkt mij dat ook lastig. Je hebt bijv. te maken met kinderopvang, dat lijkt me veel minder prettig dan wanneer je man thuis zou zijn als jij aan het werk bent, en hij en passant ook nog het huis netjes maakt en bijv. een bezoekje aflegt. Het kan ook zijn dat je perfectionistisch bent (ben ik ook op sommige punten :mrgreen: ). Het is heel belangrijk om niet teveel van jezelf te 'moeten', maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan ...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 sep 2010 13:12

Klopt, terwijl ik aan de andere kant ook weer erg blij ben met het kdv. Het is vooral voor de oudste enorm goed, aangezien hij toch wat moeite heeft met nieuwe situaties. Ik heb inderdaad het gevoel alles half te doen. Gisteren ben ik met onze dochter naar de kinderarts geweest. Spreekuur liep enorm uit en ik was pas heel laat aan de beurt ( terwijl het mn werkdag was). s'Middags toch aan het werk gegaan en nog 4 uur gemaakt, maar nu moet ik mij in alle bochten wringen om de andere uren weer in te halen. Ik heb nog wel wat vrije dagen over, maar die wil ik gebruiken rond de kerst (dan is nl het kdv dicht) en voor echte ziektedagen van de kids.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2010 14:13

Krijg je voor doktersbezoek met je kind geen vrij? Wij doen ziekenhuisbezoeken meestal samen en plannen we op een werkdag van mij, omdat ik gewoon wat uren vrij krijg om naar het ziekenhuis te gaan. (Nou ja, ik heb mijn baas gewoon gezegd, dat we regelmatig naar het ziekenhuis moeten en dat ik dan aan de roostermaker wel doorgeef me uit te roosteren, ik heb het nooit echt gevraagd :wink: ) Aan de andere kant, terwijl ik dit typ bedenk ik: we plannen het bijna nooit op werkdagen van mijn man, omdat hij anders weer uren moet gaan inhalen. Hm. Dan ben ik toch blij, dat ik wat dat betreft geen moeilijke baas heb!

Is dat altijd zo met een kdv, dat het rond de Kerst dicht is? Dat is ook ingewikkeld, dan, zeg! Bij sommige bedrijven kun je echt niet zomaar vrij krijgen dan, omdat bijna iedereen dan vrij wil...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 sep 2010 15:49

kdv mag alleen dicht bij de nationale vrije dagen, plus 2 dagen die ze zelf mogen kiezen.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 14 sep 2010 18:03

Ons kdv is inderdaad ook gewoon het hele jaar geopend, ja. Alleen op de nationale feestdagen zijn we dicht en 24 en 31 december sluiten we om ietsje eerder.

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 14 sep 2010 18:40

@ vpk: Met mn neefje gaat het super goed. Eind van de maand wordt ie alweer 3 jaar. Kvind het steeds weer leuk om even een babbeltje met hem te maken, en hij heeft telkens weer genoeg te vertellen. En over een paar maanden hoopt ie ook naar de peuterspeelzaal te gaan. Erg benieuwd hoe die dat gaat vinden.

Ik hoop trouwens over half jaartje ofzo weer tante te worden :D

@ sterretje: Wat een geweldige foto's! Wat ziet ze er lief uit, idd een foto om verliefd op te worden :D
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 sep 2010 18:44

Ik ben zelf nog altijd erg blij met hoe we het hier thuis kunnen regelen: manlief is thuis als ik werk, en andersom. Als hij thuis is met de kids doet hij ook het nodige in het huishouden, en verder heeft hij zo ook lekker wat papa-tijd.

Sjonge, hier vandaag een leuke actie van zoonlief: hij had de badkamer (en bijkeuken en wc) blank gezet :shock: Terwijl ik boven de was ophing, had hij de stop in de wastafel in de badkamer gedaan, en de kraan aangezet. En toen wilde de stop er niet meer uit... 8-[ Hij heeft een hele poos hard zitten huilen op de trap (voor straf) en ik geloof dat hij nu wel weet dat hij dat echt niet meer doen mag [-X

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 14 sep 2010 18:49

Zow wat een actie van Timon! Dan krijg je wel een goed smeerboeltje. Wat ze ook allemaal niet kunnen bedenken he.... Alleen zien ze vantevoren de gevolgen er niet van in.
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Terug naar “Archief”