Refowebkids deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 11

Berichtdoor Schipje » 13 sep 2010 19:25

esli schreef:Als je allebei 80% werkt, dan lijkt het me logisch dat je allebei het huishouden doet en voor je sociale contacten zorgt. Dat was misschien een ´vrouwentaak´, maar is het nu niet meer, iig niet als je allebei evenveel werkt lijkt me.

Het lijkt mij natuurlijk ook niet meer dan normaal om dat eerlijk te verdelen. Alleen zie ik in mijn gezinnen toch meestal wel wat anders. De vrouw regelt toch vaak het meeste. En al zou het in een ideale situatie niet zo zijn, dan nog vind ik het erg veel voor een vrouw omdat het toch de vrouw is die de kinders baart en voed, daar valt niks in te verdelen. Het is een feit dat in onze samenleving steeds meer psychologen zich zorgen maken om vrouwen die alles willen en vinden dat ze dat allemaal ook goed moeten doen. Je kan gewoonweg niet alles denk ik dan. Waarom willen vrouwen dat? Waarom verlangen zij dat van zichzelf? Persoonlijk denk ik dat dat een (doorgeslagen) gevolg is van de 'vrijheid van de vrouw'. De emancipatie heeft veel voordelen maar zeker ook nadelen. Ik vind het wel zo eerlijk die beide onder ogen durven te zien. Vrouwen HOEVEN niet zoveel en zo vaak te werken als mannen, gewoonweg omdat hen de taak staat om kinderen te baren. (tenzij je die niet wilt of krijgt, want dan is van deze discussie helemaal geen sprake).
Ik zie het vaak maar van één kant belicht en dat vind ik jammer en niet helemaal eerlijk.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 13 sep 2010 20:02

we hadden het hier vorige week over kinderbijbels, nou, dochterlief lijkt het gehoord te hebben..
ze heeft de kijk en luisterbijbel sinds het weekend helemaal ontdekt.
hij staat hier op het dressoir en zaterdag ging ze ervoor staan, wijzen die, die. en net zolang brullen tot ik met bijbel en haar op schoot ging zitten en het hele boek doorbladeren. nog harder brullen als je hem weer weg wilt leggen. en gisteren weer, en vandaag...
ze vind 'em helemaal leuk.
vanmorgen naar t cb geweest, madam weegt nu 9,6 kg.

erg mooie jas trouwens, lydia! jammer zeg, dat joëlle em niet past. ga je 'm nog in een maatje kleiner proberen?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 13 sep 2010 20:29

@vpk: leuk dat ze zo gek is van de kinderbijbel. Word dus nu elke dag samen lezen/kijken :D

@TJ: Mooi die vragen, maar tegelijk ook best wel al moeilijk. Maar tis geweldig dat ze er mee bezig zijn!
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 13 sep 2010 20:48

o hai mirjan, ben je er ook weer
hoe is het met je neefje?
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 sep 2010 06:26

Hoe was het met je dochter bij de kinderarts, ajl?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 sep 2010 06:42

Nog niet zoveel wijzer geworden. Hij wilde nog een urinekweek, want hij vond het plaszakje niet helemaal betrouwbaar. Daarom heeft hij haar gecatheteriseert. Donderdag de uitslag, maar die kan ik hem zo ook wel vertellen. Ik vind nl. dat haar plas weer 'ruikt'. Na de uitslag wordt het verdere beleid bepaalt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2010 06:52

Schipje schreef:Het lijkt mij natuurlijk ook niet meer dan normaal om dat eerlijk te verdelen. Alleen zie ik in mijn gezinnen toch meestal wel wat anders. De vrouw regelt toch vaak het meeste. En al zou het in een ideale situatie niet zo zijn, dan nog vind ik het erg veel voor een vrouw omdat het toch de vrouw is die de kinders baart en voed, daar valt niks in te verdelen. Het is een feit dat in onze samenleving steeds meer psychologen zich zorgen maken om vrouwen die alles willen en vinden dat ze dat allemaal ook goed moeten doen. Je kan gewoonweg niet alles denk ik dan. Waarom willen vrouwen dat? Waarom verlangen zij dat van zichzelf? Persoonlijk denk ik dat dat een (doorgeslagen) gevolg is van de 'vrijheid van de vrouw'. De emancipatie heeft veel voordelen maar zeker ook nadelen. Ik vind het wel zo eerlijk die beide onder ogen durven te zien. Vrouwen HOEVEN niet zoveel en zo vaak te werken als mannen, gewoonweg omdat hen de taak staat om kinderen te baren. (tenzij je die niet wilt of krijgt, want dan is van deze discussie helemaal geen sprake).
Ik zie het vaak maar van één kant belicht en dat vind ik jammer en niet helemaal eerlijk.

Ok, ik heb mijn kind niet gebaard, maar hier regelt manlief echt het meeste. Ik werk ook meer. Lekker boeiend. Ik heb helemaal niet het gevoel van 'als vrouw wil ik deze taken zo goed mogelijk volbrengen.' Ik kan niet alles, ik wil ook helemaal niet alles, want dat kan ik niet. En die typische vrouwendingen, tja, die kan mijn man gelukkig wel. Een doorgeslagen gevolg van de vrijheid van de vrouw? Nou, nee. Gewoon een man die niet in het traditionele rolpatroon is blijven hangen en dat al helemaal niet verwacht. Ik vind juist dat mijn man niet zoveel hoeft te werken. Hij heeft namelijk ook een belangrijke taak: zijn kind opvoeden.

Mijn zus heeft wel een kind gebaard en ze voedt haar kind ook. En ik zie hetzelfde gebeuren als hier: zij gaat het meeste werken, haar man regelt meer de zaken als huishouden, enzo.

Doorgeslagen? Welnee. Eindelijk eens de verwachtingen van de seksen doorbroken en plaats voor iemands eigen unieke talent. Niet alleen werken kun je samen en evenveel doen als man en vrouw, ook die andere taken kun je evenveel en samen doen. En dan is er niks aan de hand, ook niet voor psychologen :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 sep 2010 07:11

Natuurlijk klopt het wel zoals jij het zegt Galateia, maar ik ben het ook deels met Schipje eens. Jij het het 'geluk'dat het jou niet uitmaakt of je huis aan kant is ( dat maak ik tenminste op uit je verhalen) en jouw man kookt. Dus jij kan je vrije tijd volkomen focussen op je kind. Ik zit de avonden voordat ik aan het werk ga, al het eten al klaar te maken voor de dag erna, aardappels schillen, groente wassen, vlees braden etc. Ik wil ook mn huis aan kant hebben en niet alleen voor het oog. Daarnaast wil ik mij ook ontwikkelen op mn werk en geef cursus en zit in een examencommissie voor licht letsel. Deze voorbereidingen moeten ook allemaal na werktijd. Nu heb ik nog het 'geluk' dat ik eigenlijk geen vrienden in de buurt heb wonen, zodat ik mij niet zo druk hoef te maken over sociale contacten door de weeks. Dat had ik er echt niet naast kunnen doen. Sporten kan ik gelukkig op mn werk. Het moet wel tenwoordig allemaal kunnen en dat is voor veel vrouwen belastend.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 14 sep 2010 08:24

Ben het met beiden eens;-)
Maar het is ook zo dat sommige vrouwen het gevoel hebben dat ze moeten werken en presteren omdat iedereen om hen heen het doet. Sommigen schamen zich er zelfs voor dat ze huismoeder zijn. (ik wilde dat ik de rust in mijn had om lekker helemaal thuis te zitten.... komt misschien wel als er meer kleintjes rond gaan lopen bij ons thuis :-oo )
Time flies when you have none!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 sep 2010 08:37

wow wat een mooie meid zeg. Kan me voorstellen dat je helemaal verliefd bent. Ze straalt ook zo heerlijk he. En die kleertjes die ze aan heeft. Super mooi.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2010 09:35

ajl schreef:Natuurlijk klopt het wel zoals jij het zegt Galateia, maar ik ben het ook deels met Schipje eens. Jij het het 'geluk'dat het jou niet uitmaakt of je huis aan kant is ( dat maak ik tenminste op uit je verhalen) en jouw man kookt. Dus jij kan je vrije tijd volkomen focussen op je kind. Ik zit de avonden voordat ik aan het werk ga, al het eten al klaar te maken voor de dag erna, aardappels schillen, groente wassen, vlees braden etc. Ik wil ook mn huis aan kant hebben en niet alleen voor het oog. Daarnaast wil ik mij ook ontwikkelen op mn werk en geef cursus en zit in een examencommissie voor licht letsel. Deze voorbereidingen moeten ook allemaal na werktijd. Nu heb ik nog het 'geluk' dat ik eigenlijk geen vrienden in de buurt heb wonen, zodat ik mij niet zo druk hoef te maken over sociale contacten door de weeks. Dat had ik er echt niet naast kunnen doen. Sporten kan ik gelukkig op mn werk. Het moet wel tenwoordig allemaal kunnen en dat is voor veel vrouwen belastend.

Haha, je hebt volgens mij echt een verkeerd beeld. Ik werk hard, keihard en heb dan ook maar weinig vrije tijd. 's Avonds werk ik namelijk, in het weekend werk ik vaak op zaterdag- en zondagochtend, wanneer manlief met kindlief naar de kerk gaat, boodschappen doet, etc. Daarnaast hoop ik in de toekomst ooit eens te promoveren of een nieuwe studie op te pakken. Ik ontwikkel me ook in mijn werk, bouw in mijn eentje een nieuwe afdeling op binnen de school, doe veel voor de PR, voorlichting, werving, etc. Daarnaast houd ik ook van een opgeruimd huis, je moest eens weten. Maar tot op zekere hoogte, dan. Ik ben inderdaad erg blij, dat mijn man veel van die taken op zich neemt. En inderdaad, ik kook nooit. Maar wanneer jij 's avonds de aardappelen schilt, studeer ik, werk ik, etc. Het enige wat ik wel op een lager pitje heb gezet, zijn mijn politieke activiteiten. Ik kon raadslid worden (er ging iemand uit de fractie), precies op het moment dat onze zoon in ons leven kwam. Dat was teveel en is misschien iets voor in de toekomst. Mijn leven is verre van het luie relaxte leventje, dat je misschien in gedachten had. O, enne, ik heb helemaal niets tegen werkende vaders of thuiszittende moeders, of andersom. Ik ben alleen van mening, dat het ook anders kan. Een vader hoeft niet altijd het hoofdinkomen te verzorgen, een moeder kan dat ook. En toch moeder zijn. En toch niet in een psychologische knoop terecht komen.

Nou ja, je snapt mijn punt vast wel :D

By the way, had ik maar die luxe om op mijn werk te kunnen sporten. Ik zou niet weten, wanneer ik dat zou moeten doen...

Hoe dan ook: het beeld van een zwevende nietsdoende Galateia klopt gewoon echt voor geen meter. Ik ben wel heel gelukkig en zit goed in mijn vel. En ik heb gelukkig vaak vakantie, anders zou ik denk ik regelmatig instorten :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 sep 2010 09:44

ah...dan heb ik je verkeerd begrepen 8) . Ik snap je punt volkomen. Het maakt inderdaad niet uit wie van beiden het oppakt en de kost verdiend. Dat ben ik met je eens. Bij jullie is het dus blijkbaar allemaal prima verdeeld. Je ziet tegenwoordig echter wel vaak dat de vrouw meer is gaan werken, maar de resternde dingen komen daarnaast ook op haar neer en dat is de tweespalt waarin veel vrouwen zitten. ( en vrouwen moeten leren om meer uit handen te geven)

Enne...in de tijd dat ik de aardappelen zit te schillen, lees ik tegelijk mn jurisprudentie.....scheelt weer tijd namelijk :wink: .

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 sep 2010 09:51

Haha, wat dacht je dan? Dat ik echt een beetje mijn tijd zat te vernietsen, terwijl manlief stofzuigt en de boodschappen doet? Hahahaha!

En toch. Op de een of andere manier hebben heel veel mensen dat beeld van me, niet alleen hier op een forum, hoor. Wat is dat toch? Ja, veel van mijn werk doe ik thuis, is dat het misschien? Niemand die mij een folder ziet schrijven boven in mijn kamer... om maar iets te noemen.

Ik klaag niet veel, ik zeur niet over de kinderopvang, etc. etc. Ja, want ik heb het geluk dat dat allemaal kan en mijn man zonder problemen en zorgen het eten kookt en mijn kamer stofzuigt. Misschien lijkt het daarom, alsof ik een nietsnut ben, ofzo. Misschien moet ik wat meer klagen, zuchten en moeilijk doen :mrgreen:

Maar voor nu: nog even snel iets in elkaar draaien en dan lekker mijn kind uit de psz halen. Daar inderdaad de hele middag mee in de weer zijn (en als we zitten te eten, lees ik ook van alles door, hoor. Ik kan heel goed vliegtuigen nadoen en Latijn lezen tegelijkertijd). En dan zodra manlief thuis is, verdwijn ik weer achter mijn bureau...
:mrgreen:

O, en ik ben heel blij als om 14 uur Sesamstraat begint. Dat vind ik namelijk echt wel ok voor mijn kind om naar te kijken en dan heb ik even 20 minuten werktijd, zo tussendoor. Dat scheelt toch weer voor vanavond...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 14 sep 2010 10:56

Toch interessant... blijkt maar weer dat ieder stel zijn eigen balans moet weten te vinden!
Ik heb vaak het idee dat "men" (dwz: veel vaders, de buitenwacht en veel moeders ook) het gevoel heeft, dat moeders alles moeten kunnen managen: werken, huishouden, sociaal leven hebben en er daarbij ook nog leuk uitzien, etc.
Daarom vind ik het zo leuk om te lezen dat Galateia en man daar een andere keuze hebben gemaakt! Manlief en ik hopen op een 50-50 verdeling, waarbij de eerste tijd het overigens ook zo zal zijn dat ik meer werk dan hij (manlief neemt een jaar ouderschapsverlof, ik ga na een aantal maanden weer langzaam aan het werk, waarbij ik wel veel tijd kan thuiswerken/ zelf kan bepalen wanneer ik werk)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 sep 2010 11:18

Wij 'doen' wel ongeveer evenveel, maar ik ben wel meer de planner. Heb meer zicht op wanneer wat gepoestst moet worden, etc. Maar ja, orders uitdelen is zo gedaan ;)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”