Mortlach schreef:Ik mag toch echt denken dat ik een bank beroof of een oud dametje mishandel.
Dat lijkt mij niet helemaal gezond, als je dat soort wanen hebt. Dan wordt het toch eens tijd om een psychiater op te zoeken.
Dat soort ziektebeelden waren mijn uitgangspunt niet. Ofwel: je bent aan het zoeken.
Mortlach schreef:Weer gaat het hier om slachtofferschap.
En waarom zou iets alleen verboden zijn, als het slachtoffers oplevert?
Je kunt bijvoorbeeld ook de eer van iemand aantasten. Zo las ik kort geleden, dat iemand bekeurd werd omdat hij een politieman ging uitschelden. Slachtoffer?
Als God zegt: "seksuele omgang is voor een man en een vrouw in een huwelijk", wie zijn wij dan om daar lak aan te hebben?
Gelooft iemand niet in God, dan zal hem dat niks zeggen. Maar ik vind het wel erg ver gaan, als hij zichzelf dan meteen het recht toeëigent, om voor een gelovige te gaan bepalen, dat die dingen moet gaan toestaan die tegen dat geloof ingaan.
Mortlach schreef:Ik begrijp ondertussen best dat jij niet anders kan dan geloven wat je gelooft. Ik vrees dan ook dat je een moeilijke tijd tegemoet gaat en wens je daarin alle sterkte toe. Ik hoop dat je een positieve manier weet te vinden om met deze tegenstrijdige situatie om te gaan.
Dat eerste klopt.
Het belangrijkste vind ik nog niet eens, of de tijden moeilijk gaan worden, maar meer of er nog zegen op rust. Er wordt vaak gezegd, dat de kerk van verdrukking beter en sterker wordt. En daar hoop ik op. Als dat gebeurt, compenseert dat voor mij moeilijke omstandigheden wel.
Juist daar waar de christenen verdrukt worden, groeit de kerk tegen de verdrukking in, hoor ik vaak zeggen. Terwijl christenen slap worden, als er alleen maar voorspoed is, en het dus niks kost om gelovig te zijn.
Als de kerk verdwijnt uit dit land, gaat mij dat veel meer aan het hart, dan wanneer mijn omstandigheden moeilijker worden. Ik heb al wel eens ervaren, wat voor een enorme stimulans het voor mijn geloof kan zijn, als ik met moeilijke dingen van doen krijg m.b.t. mijn geloof. Als je mag ervaren, dat God je draagt. En het uitgedreven zijn tot God, door de moeite. Daar zit iets in, waarnaar zelfs terug te verlangen is!
"Als God vóór ons is, wie zal tegen ons zijn?" schreef Paulus al (
Romeinen 8:
31).
Mortlach schreef:Het valt me ineens op dat je uitspraak zo op mannen gericht is. Ik neem aan dat het ook voor vrouwen geldt die niet van andere vrouwen af kunnen blijven? (Al staat er in de bijbel niks over vrouwen die met vrouwe slapen met mannelijke bijligging).
Vergelijk mijn schrijven met het schrijven van Paulus, als die de gemeenteleden aanspreekt met αδελφοι* (broeders). Waren daar dan geen vrouwen in de gemeente? Spreekt hij die niet aan? Jawel, die zijn bij die aanspraak ingesloten. Dat hoefde je niet expliciet te noemen, dat was wel duidelijk.
* Voor degenen die geen Grieks kunnen lezen: αδελφοι [adelfoi] betekent: broeders. Er is ook een vrouwelijke vorm: αδελφαι [adelfai]: zusters.Mortlach schreef:Boekenlezer schreef:Maar dat was niet echt, waar mijn zin over ging. Mijn zin had meer betrekking op het leven als christen naar de normen van de Bijbel, zo goed en zo kwaad als dat gaat. De intentie om daar, ondanks onze zondige verrotheid, toch naar te gaan leven (op zijn minst zo goed mogelijk proberen), en hoe je dat vorm geeft in de praktijk.
Kijk, het probleem hier is de dubbele standaard die je hanteert. Je schrijft terecht dat iedere christen naar de Bijbel probeert te leven, en dat dat eigenlijk nooit lukt. En bij alle mensen met die intentie die daarmee worstelen en
falen zeg je "het lijden van Christus heeft ook jou verlost; wil je een baan als wiskundeleraar?" Maar bij de homoseksuele christen die die intentie heeft, daarmee worstelt en
faalt zeg je ineens "Nee, jou moeten we niet hebben. Jij bent op de een of andere manier slechter dan je heteroseksuele naasten die mijn zijn zonden worstelt." De ene zonde is toch niet erger dan de andere, of wordt voor homoseksualiteit een uitzondering gemaakt als ergste zonde onder gelijken?
Dat zou betekenen, dat een heteroseksueel, die het niet kan laten om ongehuwd samen te wonen met een vrouw, dat die dan wel toegelaten wordt als leraar. Dat is dus niet zo. Dus nee, het verschil zit 'm dan niet in het homo- of heteroseksueel zijn.