Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2010 15:08

Ik jojo trouwens zelf ook al jaren op en neer tussen de 85 en de 95 kilo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2010 15:13

Nou Mortlach, wanneer is iemand te dik ? Bij een BMI van 27 en hoger bijv.
Maar hier gaat het soms over mensen die 200 kilo wegen !
Dat ben je niet in 14 dagen, dus waarom dan niet stoppen bij die 130 kilo of zo.
Wat is het nut en de zin van 12 hamburgers, of 4 megazakken chips ?
Dan proef je allang niks meer en heb je ook geen verzadigingspunt.
Dan is het vreten om het vreten, je brengt je lichaam zoveel schade aan dan.
Dat is dus eigenlijk zonde. Letterlijk en figuurlijk !
De bijbel beveelt ons matigheid aan, dat is niet voor niks. Dat is gezond.
De ene helft van de wereld lijdt honger, en een ander groot gedeelte vreet zich dood, schande !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2010 15:31

schelpje3 schreef:Nou Mortlach, wanneer is iemand te dik ? Bij een BMI van 27 en hoger bijv.
Maar hier gaat het soms over mensen die 200 kilo wegen !
Dat ben je niet in 14 dagen, dus waarom dan niet stoppen bij die 130 kilo of zo.
Wat is het nut en de zin van 12 hamburgers, of 4 megazakken chips ?
Dan proef je allang niks meer en heb je ook geen verzadigingspunt.
Dan is het vreten om het vreten, je brengt je lichaam zoveel schade aan dan.
Dat is dus eigenlijk zonde. Letterlijk en figuurlijk !
De bijbel beveelt ons matigheid aan, dat is niet voor niks. Dat is gezond.
De ene helft van de wereld lijdt honger, en een ander groot gedeelte vreet zich dood, schande !

wat is het nut? Voor die mensen doet het blijkbaar wel iets, anders deden ze het niet. Eten uit schaamte, uit schuldgevoel, uit verveling, uit gevoel van machteloosheid? Het kan allemaal. Het is ook zo dat hoe dikker je bent, hoe meer je gaat eten, dus dat wordt al snel een vicieuze cirkel. Ik schreef al dat hoe dikker je hebt, hoe minder sterk de verzadigingsprikkel is en je dus teveel eet zonder dat de signalen die je lijf door zou moeten geven goed aankomen.

En ja, natuurlijk is het schadelijk, maar als de mens iets goed kan, dan is het het ontkennen van de eigen kwetsbaarheid. Een vast punt in de serie Big Meets Bigger is dan ook altijd een bezoek aan een kliniek waar de effecten van overgewicht echt goed duidelijk worden: extreme suikerziekte en dialyse, zweren op de benen, dat soort dingen.

Natuurlijk is matigheid gezond. Maar matigheid is de mens niet eigen. Logisch ook, omdat we nog steeds zijn ingesteld op het niet weten wanneer je weer een maaltijd zult hebben. Maar goed. Als je bewust eet, komt het nooit zover dat je 200 kilo weegt. Pas als je eten gaat gebruiken voor dingen waar het niet voor is bedoeld, is de kans dat het fout gaat een stuk groter.

Nu wordt even de mierenneuker in mij wakker. "de ene helft" kun je niet opvolgen met "een ander groot gedeelte". Dat moet "de andere helft" zijn. Tot zover. Ik denk trouwens niet dat mijn eetgedrag echt veel invloed heeft op de honger in de wereld. Daar komt veel meer logistiek en beschikbaarheid van natuurlijke bronnen als water en landbouwgrond bij kijken. Afrika krijgt niet ineens meer water als ik een zakje chips minder eet. Wat wel ernstig is, is dat het ongezondste eten vaak het goedskoopste is, en dat gezinnen die het al sociaal-financieel moeilijk hebben dus sneller geneigd zijn om voor de goedkoopste optie te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2010 16:02

Ik snap je verbetering, maar vond het niet kloppen dat de andere helft te veel vrat, want zo is het nou ook weer niet :)
Ik ben gelukkig zelf heel matig in alles, mijn man eet en drinkt veel meer en bij hem moet die zak chips leeg, dat laatste boterhammetje uit de zak.
Dat heb ik helemaal niet. Ik vouw de zak dicht en ga rustig morgen verder.
Ik vraag wel eens aan mijn man, zit jij nu niet vol ? Nou nee. Hij zou eigenlijk nog wel lusten, maar stopt dan toch maar.
Mijn ouders (van voor de oorlog) hebben de hongerwinter meegemaakt, echt honger dus !
Ook dan piep je wel anders.
Eten is ook emotie idd. Veel mensen eten uit verveling, of boosheid.
Wat je er niet aan eet, hoeft er ook niet af, prima motto :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2010 16:11

schelpje3 schreef:Ik snap je verbetering, maar vond het niet kloppen dat de andere helft te veel vrat, want zo is het nou ook weer niet :)
Ik ben gelukkig zelf heel matig in alles, mijn man eet en drinkt veel meer en bij hem moet die zak chips leeg, dat laatste boterhammetje uit de zak.

We hebben allemaal zo onze mindere punten. Ik vermoed dat je man beter kaart kan lezen of achteruit kan inparkeren dan jij :-)

Mijn ouders (van voor de oorlog) hebben de hongerwinter meegemaakt, echt honger dus !

Ongetwijfeld, maar je kunt het mensen moeilijk verwijten dat ze zijn geboren in een maatschappij waarin voedsel altijd en in grote mate beschikbaar is. Sterker nog, je kunt die hongerwinter-ouders waarschijnlijk verwijten dat ze hun kinderen een manier van omgaan met eten hebben aangeleerd die totaal niet past bij de huidige situatie. Ik heb mijn ouders ook wel eens tegen heug en meug de laatste paar happen eten zijn wegwerken omdat ze geen eten kunnen weggooien.

Als je maar genoeg beweegt, maakt het echt niet uit hoeveel je eet, dat is ook een motto.

*J*
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor *J* » 09 sep 2010 18:13

Hier - 4 ons :)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 sep 2010 09:00

Galateia schreef:Zo, ik zag trouwens gisteren SOS Sonja op TV. Wat eten sommige mensen allemaal! Sjonge, dat is echt bizar! Die ene vrouw ging ook heel snel met afvallen, maar dat vond ik wel logisch: ze stopte gewoon met al die suikerbommen. Ik heb echt met open mond zitten kijken. Soms kan overstappen op een normaal voedingspatroon al alle verschil maken.
en één deelneemster was pas 25 ofzo!! Of was dat alweer vorige week? iig één van de uitzendingen was ze 25 en woog al iets van 140kg ofzo.. en ik vond mezelf dan dik..... niet negatiefs naar de deelnemers hoor en mensen uitgezonderd die dmv een ziekte of aandoening dik zijn, maar wat een suikers kunnen ze naar binnen werken :shock:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2010 10:58

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:In een aflevering van 'Big meets Bigger' waren twee zwaarlijvige Britten te gast bij een gezin in Argentinië. Ze gingen mee naar de dokter omdat de moeder des huizes toch wel wat gezondsheidsklachten had. Toen de dokter vroeg naar haar eet- en drinkgewoonten, bleek die vrouw 10 liter cola per dag te drinken. Ja, je zou van minder klachten krijgen zeg. Helaas is frisdrank in de Argenijnse sloppenwijken makkelijker verkrijgbaar dan water.

Het gemene is wel dat hoe dikker je bent, hoe minder goed de prikkel dat je vol te zit goed wordt doorgegeven aan het brein.Het is echt een vicieuse cirkel waarbij je op een gegeven moment echt niet meer naar je lijf moet luisteren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

:? Ik krijg niet eens 10 ltr water in 5 dagen weg !
Dat hoor je vaker, mensen die achterlijk dik zijn, knagen extreme hoeveelheden weg. Daar zijn ze niet mee begonnen dat sluipt er steeds meer in. Waarschuwt hun omgeving dan niet ? Zie je zelf niet hoe stom je bezig bent ? Een hamburger is lekker (nou ja, lekker :| ) maar 12 ???

2 liter water per dag schijnt gezond te zijn... dus die 10 liter water in 5 dagen moet je wel lukken. (mits je het natuurlijk een beetje over de dag verspreidt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 10 sep 2010 12:06

Ik vind het ook bizar wat iedereen naar binnen gooit bij SOS Sonja. Hoewel het wel flink is aangedikt in zo'n programma hoor (tis natuurlijk wel sbs6).

Afvallen gaat hier goed. Mijn broek begint af te zakken :yahoooo:
(jammer dat ik nu alleen weer op broekenjacht moet)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2010 12:31

kirsten schreef:Ik vind het ook bizar wat iedereen naar binnen gooit bij SOS Sonja. Hoewel het wel flink is aangedikt in zo'n programma hoor (tis natuurlijk wel sbs6).

Afvallen gaat hier goed. Mijn broek begint af te zakken :yahoooo:
(jammer dat ik nu alleen weer op broekenjacht moet)

Bretels kopen :-)

Natuurlijk worden voor dit soort programma's 'extreme gevallen' uitgezocht en waarschijnlijk ook wel aangedikt door de regisseur. Maar toch, het komt dus zeker voor.

Het erge is dat we niet eens meer merken wat voor een enorm effect suiker op je lichaam heeft. Ik heb een paar jaar terug eens vrij radicaal suiker uit mijn voeding geschrapt (frisdrank, snoep, gebak, zoet beleg, zoete toetjes, dat soort dingen). Na een half jaar enorm suikerarm te hebben gegeten besloot ik een flinke beker ijs leeg te eten. Door die enorme suikerbom voelde ik de beestjes gewoon onder mijn huid rondkruipen en begon ik helemaal te trillen. Een normaal eetpatroon bevat blijkbaar al zo veel suiker dat we die effecten niet eens meer voelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2010 13:52

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Ik snap je verbetering, maar vond het niet kloppen dat de andere helft te veel vrat, want zo is het nou ook weer niet :)

We hebben allemaal zo onze mindere punten. Ik vermoed dat je man beter kaart kan lezen of achteruit kan inparkeren dan jij :-)

Ongetwijfeld, maar je kunt het mensen moeilijk verwijten dat ze zijn geboren in een maatschappij waarin voedsel altijd en in grote mate beschikbaar is. Sterker nog, je kunt die hongerwinter-ouders waarschijnlijk verwijten dat ze hun kinderen een manier van omgaan met eten hebben aangeleerd die totaal niet past bij de huidige situatie. Ik heb mijn ouders ook wel eens tegen heug en meug de laatste paar happen eten zijn wegwerken omdat ze geen eten kunnen weggooien.

Als je maar genoeg beweegt, maakt het echt niet uit hoeveel je eet, dat is ook een motto.

Kaartlezen hoeft niet meer (TomTom) hij stelt hem altijd in, ik ben zo gewend zonder te rijden, ik heb een Hollandse mond, dus ik kan het vragen. Ik hoef zo'n ding niet, moet ik die er elke avond uit halen, ik ben blij dat mijn radio nu geintegreerd is.
Ik zie wel bij oudere mensen dat ze veel dingen hergebruiken, al voordat dat in de mode was. Boterkuipjes vriezen ze dingen in, of bewaren er elastiekjes in, zak van het brood wordt gebruikt om iets in weg te gooien, jampotjes gaan schroefjes in.

Idd, je kunt wel 10.000 kcal per dag eten, als je maar de tourdefrance fietst :wink: (of 11stedentocht schaatst)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 sep 2010 14:55

kirsten schreef:Ik vind het ook bizar wat iedereen naar binnen gooit bij SOS Sonja. Hoewel het wel flink is aangedikt in zo'n programma hoor (tis natuurlijk wel sbs6).

)

rtl bedoel je. :wink:

Ik ben 27 en woog toen ik begon met lijnen 92,2 kg. Maar echt dik voelen? nee dat heb ik nooit gedaan.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 10 sep 2010 15:04

Oeps, ja, rtl inderdaad. Nou ja, daarvoor geldt hetzelfde toch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2010 15:11

schelpje3 schreef:Ik zie wel bij oudere mensen dat ze veel dingen hergebruiken, al voordat dat in de mode was. Boterkuipjes vriezen ze dingen in, of bewaren er elastiekjes in, zak van het brood wordt gebruikt om iets in weg te gooien, jampotjes gaan schroefjes in.

Niks mis mee, maar het wordt een probleem als je meer gaat eten dan je eigenlijk zou doen omdat je dat ene aardappeltje wat je teveel gekookt hebt niet kunt weggooien.

Idd, je kunt wel 10.000 kcal per dag eten, als je maar de tourdefrance fietst :wink: (of 11stedentocht schaatst)

Dat had een sportleraar van mij een keer. Die moest op een gegeven moment een pak chocomel per dag drinken om niet te veel af te vallen. Ik ben dan ook van mening dat er aan de verbrandingskant veel sneller en makkelijker en meer 'winst' te behalen valt qua afvallen dan aan de voedingskant.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 10 sep 2010 18:35

Mortlach schreef:In een aflevering van 'Big meets Bigger' waren twee zwaarlijvige Britten te gast bij een gezin in Argentinië. Ze gingen mee naar de dokter omdat de moeder des huizes toch wel wat gezondsheidsklachten had. Toen de dokter vroeg naar haar eet- en drinkgewoonten, bleek die vrouw 10 liter cola per dag te drinken. Ja, je zou van minder klachten krijgen zeg. Helaas is frisdrank in de Argenijnse sloppenwijken makkelijker verkrijgbaar dan water.

Het gemene is wel dat hoe dikker je bent, hoe minder goed de prikkel dat je vol te zit goed wordt doorgegeven aan het brein.Het is echt een vicieuse cirkel waarbij je op een gegeven moment echt niet meer naar je lijf moet luisteren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Hmm ja triest, oom in Guatemala vertelde dat er daar iemand aan overleden was, het gezin dronk inderdaad alleen cola omdat dat het goedkoopste is.
PaSaP Hoogh!!

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”