talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 sep 2010 07:34

MissF schreef:Dan ga ik meteen in het onderwijs werken, wat een geld verdien je daar! Pfff, met 15 uur werken 1100 netto? En dan maar klagen over lage lonen in het onderwijs :roll:

maar je oet ook kijkenna de uren die je naast je werk nog hebt...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 sep 2010 07:43

MissF schreef:Dan ga ik meteen in het onderwijs werken, wat een geld verdien je daar! Pfff, met 15 uur werken 1100 netto? En dan maar klagen over lage lonen in het onderwijs :roll:

tuurlijk. Ik zal zeggen neem die stap en ga het onderwijs wereld in.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2010 10:45

Nou, met alle respect, maar ambtenaren (dus ook in het onderwijs) hebben over het algemeen echt niet te klagen over hun salaris. Ze doen het daarentegen vaak wel.
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 sep 2010 10:46

De beste stuurlui staan aan wal.

:?

Mijn vader staat al meer dan 30 jaar voor de klas (voortgezetonderwijs) en verdiend minder dan de nieuwe collega's die binnen komen (vanuit het bedrijfs leven) maar vertrekken naar een jaar weer omdat ze niet kunnen werken met pubers.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2010 10:55

Ho even, niet zo veroordelend reageren zeg.

Ten eerste: ik zeg helemaal niets over werkniveau/druk of wat dan ook. Ik heb veel respect voor onderwijzers, zeker met pubers!
Ten tweede: mijn halve familie zit in het onderwijs, en heb ook nog twee goede vriendinnen in het onderwijs, dus weet echt wel een beetje wat de lonen en bijbehorende werktijden zijn.

Nu vergelijk je het alleen met iemand uit het bedrijfsleven. Natuurlijk zijn er commerciële bedrijven waar meer wordt verdiend. Maar als je kijkt naar een heleboel andere sectoren (zorg, non-profit, 'gewone' bedrijven) dan is het onderwijs qua inkomen echt zo slecht nog niet.
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 sep 2010 11:03

Je vriendinnen ja, die zijn een paar jaar geleden begonnen. Die verdienen meer dan mijn vader op dit moment verdiend en toen hij begon. De afgelopen jaren worden de opleidingen vergoed door de school waar een docent in opleiding wordt aangenomen. Dat was in de tijd van mijn vader niet en die moest alles in zijn eigen tijd doen (studie) en alles zelf betalen.

Degene die nu instappen in het onderwijs verdienen echt meer dan toen mijn vader begon (en nog steeds).

Een groot deel van de mensen die het onderwijs in gaan omdat men daar veel geld verdient, doen het alleen maar om geld en niet om hun vak (die kom je overigens in andere sectoren ook tegen). Maar het komt steeds meer voor en de leerlingen worden daar wel de dupe van. En ook de docenten die er graag willen zijn voor de leerlingen worden er ook de dupe van.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 sep 2010 11:44

paprikameisje2 schreef:

Natuurlijk heb je naast het echte lesgeven ook nog heel veel werk extra te doen, maar ik vind dat je dan nog niet echt te klagen hebt over het salaris in het onderwijs, hoor :oops: Ik heb me laten vertellen dat je als beginneling, begin twintig, net van de pabo af, al zo'n 1700 euro netto verdient! Je bouwt niet zo snel een hoger salaris op als in het bedrijfsleven, maar daarentegen heb je ook veel meer vakanties. Ik vind wel dat het onderwijs nogal eens onderschat wordt qua aantal werkuren (en dan bedoel ik dat weinig mensen erbij stil staan dat je veel vergaderingen hebt buiten schooltijd, ouderavonden, ouderbezoeken, lesvoorbereidingen, informatieavonden enz enz), maar het salaris maakt echt wel veel goed, vind ik.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 08 sep 2010 11:49

Merisja schreef:
paprikameisje2 schreef:

Natuurlijk heb je naast het echte lesgeven ook nog heel veel werk extra te doen, maar ik vind dat je dan nog niet echt te klagen hebt over het salaris in het onderwijs, hoor :oops: Ik heb me laten vertellen dat je als beginneling, begin twintig, net van de pabo af, al zo'n 1700 euro netto verdient! Je bouwt niet zo snel een hoger salaris op als in het bedrijfsleven, maar daarentegen heb je ook veel meer vakanties. Ik vind wel dat het onderwijs nogal eens onderschat wordt qua aantal werkuren (en dan bedoel ik dat weinig mensen erbij stil staan dat je veel vergaderingen hebt buiten schooltijd, ouderavonden, ouderbezoeken, lesvoorbereidingen, informatieavonden enz enz), maar het salaris maakt echt wel veel goed, vind ik.

Dat denk ik ook, ik werk niet in het onderwijs, maar ben een tijd geleden eens gevraagd om les te geven. Dat zou 1 dagdeel in de week zijn. Leuk, dacht ik, maar toen ik zag hoeveel tijd je nog kwijt bent met voorbereidingen, nakijken, verduidelijken enz. Het salaris was idd goed, maar de tijd die het kost was voor mij kostbaarder.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 sep 2010 11:53

Aan de andere kant; je staat ook geen 40 uur voor de klas. Een gemiddelde lagere schooljuf die fulltime werkt staat 25 uur per week voor de klas. Dat daarnaast nog een aantal dingen in de week erbij komen, vind ik best logisch. Anders maak je je uren echt niet. Daarbij komt ook nog eens 12 weken! vakantie. Dan zal je best wel eens wat doen tijdens de schoolvakantie, maar dan blijft er nog wel 11 weken over in het jaar.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2010 11:56

Evelien schreef:Je vriendinnen ja, die zijn een paar jaar geleden begonnen. Die verdienen meer dan mijn vader op dit moment verdiend en toen hij begon. De afgelopen jaren worden de opleidingen vergoed door de school waar een docent in opleiding wordt aangenomen. Dat was in de tijd van mijn vader niet en die moest alles in zijn eigen tijd doen (studie) en alles zelf betalen.

Degene die nu instappen in het onderwijs verdienen echt meer dan toen mijn vader begon (en nog steeds).

Een groot deel van de mensen die het onderwijs in gaan omdat men daar veel geld verdient, doen het alleen maar om geld en niet om hun vak (die kom je overigens in andere sectoren ook tegen). Maar het komt steeds meer voor en de leerlingen worden daar wel de dupe van. En ook de docenten die er graag willen zijn voor de leerlingen worden er ook de dupe van.

Als je om te beginnen eens niet zo kattig reageert...
Zoals ik al zei: niet alleen vriendinnen. Ook familie. Dus dat haalt je hele toon richting mij onderuit.

Ik denk trouwens dat degenen die niet bewust voor onderwijs kiezen er erg snel van terug zullen komen.
Het is zo specifiek: als het je niet ligt, houd je dat niet vol. En er zijn vast uitzonderingen.
En opleidingen die vergoed worden? Dat zijn ze ook laaaang niet allemaal! Sterker nog: als stagiair op de pabo krijg je niet eens een vergoeding, terwijl ze met gemak de klas een dag alleen krijgen.

Maar goed, het is nogal offtopic hier :)
Ik zit er ook aan te denken om misschien weer een opleiding te gaan doen en daarnaast te gaan werken.
Lijkt me best pittig, maar leuk. Toen ik er zo bij nadacht had ik gelijk ook wel weer veel respect voor studerende moeders :D
pobody's nerfect

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 sep 2010 12:33

Zo off-topic is het niet hoor, Jo'tje...ik ben nl zo'n studerende moeder en ik ben het dus echt wel met je eens :)

Natuurlijk vind ik het best belangrijk om een leuk salaris te verdienen, maar dat is niet m'n allereerste drijfveer om voor de klas te gaan staan. Ik haal zo ontzettend veel voldoening uit het werken met kinderen, dat het salaris bij mij echt niet op de eerste plaats komt. Afgelopen cursusjaar heb ik een tijdje één dag in de week voor de klas gestaan voor zwangerschapsverlofvervanging. Ik studeer nog, dus ik werd uitbetaald als onderwijsassistent. En dit was dus niet echt een bepaald hoog salaris. Maar ik vond het zó leuk dat ik die kans kreeg en dat ik eindelijk (voor mijn gevoel dan, ben nog maar net twee jaar bezig met de pabo, zit nu in de derde) heerlijk m'n eigen klasje kreeg...dat ik dat lage salaris voor lief nam.

En idd, tijdens mijn stage krijg ik totaal geen vergoeding terwijl het me best wel handen vol geld kost: benzinekosten, zelf niet kunnen werken, dus onbetaald verlof, opvangkosten voor de meiden... Ik ben ook wel eens tijdens mijn stage als vervanger voor een klas gezet waar de juf ziek was, onbetaald ja. Trouwens, die hele opleiding kost een smak geld, maar ik denk maar zo: met zulke salarissen heb ik dat straks zo weer terug verdiend! :lol: 8)

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 08 sep 2010 12:46

Voor mij komt het plezier in 't werk op de eerste plaats en op de tweede plaats wat ik ermee verdien. Elke dag met tegenzin naar je werk, al betaalt dat nog zo goed, dat lijkt me vreselijk. Als je dat doet, moet je het geld wel heel hard nodig hebben.
Maar ik denk dat het hier over een paar jaar pas haalbaar is om de PABO te gaan doen. Alleen als ik zou horen dat iemand uit ons dorp er volgend jaar mee begint en we zouden kunnen carpoolen, dan weet ik het zo net nog niet :wink: .
Voor nu vind ik het ook geen ramp dat ik niet studeer. Ik kan m'n ei ook goed kwijt in m'n gezin, vrijwilligerswerk, ons eigen bedrijf en niet te vergeten een fikse verbouwing. Daar zijn op dit moment ook uitdagingen genoeg :mrgreen: ...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 sep 2010 13:20

@Sophie 77: gelijk heb je! Pabo kan dan altijd nog! Ik ben er inmiddels wel achter dat je er echt voor de volle honderd procent voor moet gaan, want anders red je het niet. Ik begon in de eerste met een klas van vijftien, daar zijn er nu nog zes van over... Niet dat die anderen er niet echt voor gingen, maar er hoeft maar iets tussen te komen (problemen in je gezin oid) en dan red je het gewoon niet meer.

Is er bij jou in de buurt een (christelijk) pabo? Ik zit in Gouda, maar daar komen ze echt uit alle hoeken van het land; zelfs uit Zeeland! Twee avonden in de week anderhalve uur enkele reis om naar school te kunnen :shock: Carpolen zou denk ik dan al snel moeten lukken.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 sep 2010 13:35

Zelfs uit Zeeland :) Zo klinkt het wel heel ver weg inderdaad. Het ligt er natuurlijk aan waar in Zeeland je woont. Mijn man is naar Rotterdam (InHolland) ook ruim een uur kwijt, 2x in de week, maar hij ervaart die reistijd niet echt als belastend - even omschakelen, autorijden vind 'ie ontspannend. Dat scheelt natuurlijk: als je een hekel hebt aan rijden/reizen zal dat zeker een drempel zijn.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 08 sep 2010 14:03

Bovendien: als je lekker met de trein gaat, kun je ondertussen nog wat lezen of voorbereiden. Of gewoon relaxen natuurlijk :)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”