Hawking: "God creeerde het heelal niet"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2010 10:05

antoon schreef:Even dat laatste dat is boeiend, waarom moeten scheppingsgeleerden uitleg geven als het van God uitgaat, zij zijn kundig genoeg en weten alles over gedrag, habitat, paring, enz. Daar kunnen zij uitleg over geven, niet over het ontstaan als dat een gebeurtenis is die buiten ons waarnemingsvermogen ligt.

Dat ligt het niet.

Anders wordt het als geleerden gaan rondbazuinen dat de zaak goede bewijzen zoe hebben M.A.W. het scheppingsverslag deugt niet, want een van de 2 kan alleen waar zijn, of denk jij dat ik het mis hebt, dus dat allebij waar kan zijn, dan hoor ik het graag, ik kan het mij niet voorstellen, maar ik sta open voor ieder wetenschappelijk gebied.

Dat met andere woorden lees je er zelf in. Voor veel wetenschappers is het scheppingsverhaal in Genesis volledig irrelevant. Ze zijn er niet op uit om de Bijbel te ontkrachten. Dat is eerder wat je noemt een positief bijverschijnsel.

DUS WAT DOEN ONDERZOEKERS, zoals ik en bijbel/schepping geleerden in de eerste plaats, alle data op rij zetten en kijken welke de meeste kans van slagen heeft, zonder vooringenomenheid, die had ik ook niet, van de zero lijn onderzoeken, en iedereen aan het woord laten, en zeker kritische evo geleerden volgen, want die hebben toegang tot de keuken waar de data opgeslagen is.

"Zonder vooringenomenheid" betekent ook rekening houden met de mogelijkheid dat de Bijbel wel eens niet waar kon zijn,.

Het blijkt dat het fossielen bestand gewoon geen evolutie laat zien, en men wenst het te negeren, want…… het scheppingsverslag is zo onnozel dat evolutie wel waar moet zijn, dat vinden zij ondanks tegensprekende gegevens.

Uh, je draait de boel nogal om. Het zijn voornamelijk de creationisten die zichzelf tegensprekende gevens in een Bijbels keurslijf proberen te persen. Voorbeeldje, de mensen van het RATE project. Die geven in hun verslag zelf toe dat het er overduidelijk op lijkt dat er miljoenen jaren radioactief verval is geweest, maar - en hier komt de vooringenomenheid - de Bijbel zegt dat alles minder dan 10.000 jaar oud is, dus wordt met onmogelijk kunst- en vliegwerk wordt de data in 10.000 jaar gepropt.

Maar laten zij dat nu niet verwarren men macro evolutie, er ontstonden geen nieuwe soorten en de soorten die een eigen schap meegegeven is komen na verloop van tijd weer tot de oorspronkelijke status, zoals fruitvliegen en in de natuur vlinders die door omstandigheden een andere kleur krijgen, zoals de vorige spreker ook aangeeft
De soort is echt niet veranderd rozen die langere takken krijgen blijven rozen chrysanten die een andere kleurschakering hebben blijven dezelfde soort, dit wordt ook waargenomen in het fossielen verslag,

e.coli die citraat leert verwerken en daarmee zichzelf buiten de definitie van e.coli plaatst.

Jouw mening is dat er miljoenen jaren overheen gegaan zijn, wat ook in twijfel komt na meer onderzoek, sedimaintaire lagen kunnen ontstaan in enkele weken, daar waar volgens geleerden eerst mijoenen jaren voor nodig zijn, tja als men de klok afstelt op een punt omdat de aardlaag gedateerd wordt in de evolutionaire tijdschaal krijg je een circel redenering, van welles nietes, 7000 jaar menselijke geschiedenis volgens de bijbel is te ondersteunen met de gevonden voorwerpen en de menselijke geschiedenis.

Hartstikke fijn dat dat kan. Nu nog aantonen dat ALLE sedimentaire lagen in zo'n korte tijd onstaan zijn. Wordt toch lastig als daar zoutlagen tussen zitten. Zout komt ALLEEN voor wanneer een zee volledig is ingedampt, en dat gebeurt niet binnen een paar weken.

Begrijp even goed de bijbel doet geen uitspraak over ouderdom van de aarde, die zal een stukje ouder zijn, wel wordt er in het eerste vers gesproken dat er een begin was, dat staat al meer dan 3000 jaar in de schrift, geleerden geven het nu toe, dat is ook veelzeggend.

Als ik tijd heb zal ik nog wel eens met een voorbeeldje komen, maar ik ben nu aan het werk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 06 sep 2010 10:30

Mortlach schreef:
phox schreef:... maar wat betreft het experiment van Lenski is er volgens mij helemaal geen sprake van een andere soort. Het beestje is groter geworden, is sneller gaan groeien en naast glucose kunnen ze nu ook citraat eten. Met name over dat laatste zegt men dat het een andere soort betreft. Tja... ik vind het toch nog steeds eerder micro-evolutie; hetzelfde beestje dat een andere eigenschap krijgt.

Het is inderdaad het kunnen afbreken van citraat wat in dit geval betekent dat het een nieuwe soort is. e.coli is in het wild erg lastig te identificeren. De standaardtest is dat men kijkt of het citraat kan afbreken. Zo ja, dan is het geen e.coli. Je mag het microevolutie noemen, maar dan is alles microevolutie. elke mutatie is microevolutie, zelfs wanneer e.coli pootjes krijgt en sonates van Schubert begint na te spelen.

Wat moet de bacterie doen om dan wél een nieuwe soort te zijn? Als een kat groter wordt en een nieuwe functie, een slurf, krijgt, is het een olifant.

Je kunt er dan over discussiëren of je het kunnen afbreken van citraat inderdaad als grens tussen soorten moet beschouwen. Of dat dat eerder zoiets is als een mens die ene blanke, bruine of gele huidskleur heeft. Desnoods noem je het net zo'n verwantschap als die tussen paarden, zebra's en ezels. Die kunnen onder omstandigheden nog gewoon met elkaar paren. Zijn dit dan verschillende soorten of niet? Ik zeg: nee.

Hoeveel generaties heeft de aap er volgens evolutionisten over gedaan om mens te worden? Laten we de e.coli eens het dubbele aantal generaties de tijd geven en kijken of er dan echt een andere soort is ontstaan... Over hoeveel jaar weten we meer?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2010 10:51

phox schreef:Je kunt er dan over discussiëren of je het kunnen afbreken van citraat inderdaad als grens tussen soorten moet beschouwen. Of dat dat eerder zoiets is als een mens die ene blanke, bruine of gele huidskleur heeft.

Het is eerder zoiets als wanneer een mens ineens asbest zou leren verteren.

Desnoods noem je het net zo'n verwantschap als die tussen paarden, zebra's en ezels. Die kunnen onder omstandigheden nog gewoon met elkaar paren. Zijn dit dan verschillende soorten of niet? Ik zeg: nee.

Dan ben je wel de enige die dat zegt. De defintie van soort houdt in dat onderling vruchtbare nakomelingen kunnen ontstaan, en dat is bij paarden, ezels en zebra's niet het geval. Dat er nog wel onvruchtbare nakomelingen mogelijk zijn houd in dat de afsplitsing redelijk recent is geweest. Zebra's horen tot hetzelfde genus als paarden (equus), niet dezelfde soort. Sterker nog, zebra's zelf zijn in te delen in 3 verschillende soorten.

Hoeveel generaties heeft de aap er volgens evolutionisten over gedaan om mens te worden? Laten we de e.coli eens het dubbele aantal generaties de tijd geven en kijken of er dan echt een andere soort is ontstaan... Over hoeveel jaar weten we meer?

Dat kan wel even duren, met de generatietijd van grote mensapen. E.coli deed er 30.000 generaties over om te muteren naar de nieuwe, citraat-etende soort. Daar de helft van. 15.000 x pak'm beet 10 jaar voor de generatietijd van mensapen (is denk ik aan de lage kant) en je bent 150.000 jaar verder. In geologische tijd een oogwenk en nauwelijks in het fossielenbestand te onderscheiden, maar wij mensen maken dat niet meer mee.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 sep 2010 11:16

Dat kan wel even duren, met de generatietijd van grote mensapen. E.coli deed er 30.000 generaties over om te muteren naar de nieuwe, citraat-etende soort. Daar de helft van. 15.000 x pak'm beet 10 jaar voor de generatietijd van mensapen (is denk ik aan de lage kant) en je bent 150.000 jaar verder. In geologische tijd een oogwenk en nauwelijks in het fossielenbestand te onderscheiden, maar wij mensen maken dat niet meer mee.

Dat is wat evolutionisten ervan maken, het staat jou vrij dat te geloven Mortlach, de tijd zal leren wie er gelijk krijgt, ik hoop dat we er alle bij zijn op dat moment, voorlopig lijkt het mij het verstandigste om met 2 benen op de grond te staan. en maling te hebben aan uitspraken die weer tegengesproken worden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2010 11:20

antoon schreef:

Dat is wat evolutionisten ervan maken, het staat jou vrij dat te geloven Mortlach, de tijd zal leren wie er gelijk krijgt, ik hoop dat we er alle bij zijn op dat moment, voorlopig lijkt het mij het verstandigste om met 2 benen op de grond te staan. en maling te hebben aan uitspraken die weer tegengesproken worden.

Ik heb nog niks gezien wat het tegenspreekt hoor, en ik heb echt gezocht. De vondst van het gefuseerde mensapenchromosoom (chromosoom 2 a en b) in het menselijke genoom is een bijzondere bevestiging van de stelling dat mensen en mensapen recentelijk een gemeenschappelijk voorouder hadden.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 sep 2010 12:00

Wat is er allemaal de revu gepasserd
40 jaar onderzoek mutatie wat op niets uitloopt
meer dan 100 jaar evolutionair fossielen onderzoek wat de evolutie tegenspreekt
DNA van onze chimp wordt bijgesteld naar beneden

en dan noem ik de andere onderzoeken nog niet
De hele evolutie wordt overhoop gegooid, en men gaat door met SF. onderbroken evenwicht
de hele keet met vervalsingen die als een rode draad door het verhaal lopen
Mortlach ik heb niets tegen je, maar dit verzand allemaal je mag geloven wat je wilt, toch denk ik dat jij ook weet wat een ellende het allemaal ook is,
Ik ken jou langer dan vandaag, jij geeft een beetje de indruk dat je het laatste woord wil hebben [-X , dat mag jij van mij, ik reageer alleen nog als het echt concreet is en als er niets genegeerd wordt, dus het zou ook mogelijk zijn dat ik weer op uw persoon reageer, maar nu even niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2010 12:11

antoon schreef:Wat is er allemaal de revu gepasserd
40 jaar onderzoek mutatie wat op niets uitloopt

Dat e.coli experiment doet het anders bijzonder goed hoor. Mutaties vinden plaats voor je ogen.

en dan noem ik de andere onderzoeken nog niet
De hele evolutie wordt overhoop gegooid, en men gaat door met SF. onderbroken evenwicht

Wat is er mis met Punc Eq?

Mortlach ik heb niets tegen je, maar dit verzand allemaal je mag geloven wat je wilt, toch denk ik dat jij ook weet wat een ellende het allemaal ook is,
Ik ken jou langer dan vandaag, jij geeft een beetje de indruk dat je het laatste woord wil hebben [-X , dat mag jij van mij, ik reageer alleen nog als het echt concreet is en als er niets genegeerd wordt, dus het zou ook mogelijk zijn dat ik weer op uw persoon reageer, maar nu even niet.

Ik zou het fijn vinden als je niet pretendeert te weten wat ik denk of weet. Ik ga er ook niet vanuit dat jij diep in je hart wel weet dat evolutie toch waar is en dat creationisme een luchtkasteel is. Als je verder niet wilt reageren is dat natuurlijk prima. Het is wel een beetje vervelend dat je 1001 dingen noemt in je postings en dan klaagt als ik niet uitgebreid op alles inga.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 sep 2010 12:18

vooruit maar met de geit
micro evolutie vind plaats voor mijn en uw ogen
Geloof mij op mijn woord, geen steek geloof ik van het verhaal, wel denk ik dat onderzoek nuttig kan zijn voor bepaalde dingen, indat opzicht heb ik niets maar dan ook totaal niets tegen onderzoek, ook niet tegen evolutie onderzoek.
Ikan je niet overtuigen, en dat is mijn bedoeling ook niet, mensen moeten het wat mij betreft zelf uitzoeken, zo heb ik het ook gedaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2010 15:18

Ik zou nog een stukje schrijven over de leeftijd van het heelal. Bij deze dus.

We maken hiervoor een lijstje met alle radioactieve stoffen, die we sorteren op halfwaardetijd. Dan halen we alle stoffen weg die het product zijn van een ander radioactief vervalproces en dan houden we een lijstje over van radioactieve stoffen die sinds het begin hebben bestaan en die we nu zouden moeten kunnen waarnemen.

Als je naar dat lijstje kijkt zie je stoffen met een extreem korte halfwaardetijd, zoals Cesium-137 met een halfwaardetijd van 30 jaar, en stoffen met een extreem lange halfwaardetijd, zoals uranium met een halfwaardetijd in de miljarden jaren. Nu gaan we kijken welke stoffen we in ons zonnestelsel kunnen waarnemen. Nou zit 99% van alle massa van ons zonnestelsel in de Zon, dus ver hoeven we niet te zoeken.

Met de apparatuur die we hebben kunnen we stoffen detecteren die tot 8 keer gehalveerd zijn, daarna is de apparatuur niet gevoelig genoeg. En wat blijkt, we nemen enkel stoffen waar met een halfwaardetijd boven de 500 miljoen jaar. Stoffen met een kortere halfwaardetijd zijn blijkbaar zo vaak gehalveerd dat we ze niet meer kunnen meten. Alleen van de stoffen met een langere halfwaardetijd is nog genoeg over om te kunnen meten.

Conclusie: het zonnestelsel is ongeveer 4 tot 4,5 miljard jaar oud. 8 keer 500 miljoen jaar. Lang genoeg voor alle stoffen met lagere halfwaardetijd om te verdwijnen, maar niet lang genoeg voor stoffen als uranium om te verdwijnen.

Is dat bewijs? Vast niet, maar een theorie hoort verklarend te werken. De theorie dat het universum erg oud is verklaart heel goed de verdeling van radioactieve elementen. Die verdeling is een feit. De verklaring voor die verdeling wisselt. Ik heb geen idee wat de creationistische verklaring is voor de afwezigheid van radioactieve elementen met een halfwaardetijd > 500 miljoen jaar. (en waarom er wel stoffen met een HW-tijd van 800 miljoen jaar zijn, bijvoorbeeld).

Extra voorbeeldje, zelfde principe.Thorium. Een radioactief element met verschillende radioactieve isotopen.
Het gaat mij nu om twee isotopen. Thorium-232 met een halfwaardetijd van 15 miljard jaar en Thorium-230 met een halfwaardetijd van 70.000 jaar. Als de leeftijd van de aarde 4,5 miljard jaar is, zal alle Thorium-230 al vele malen weggehalveerd zijn, en zal er enkel Thorium-232 zijn overgebleven. ALs de aarde minder dan 10.000 jaar oud is, zou ten minste een deel van de Thorium-230 nog moeten zijn overgebleven. Het zal niemand verbazen dat er in de hele aarde geen Thorium-230 meer te vinden is. Wil je bewijzen dat de aarde jonger is dan 10.000 jaar? Pak een pikhouweel en graaf een brok Thorium-230 op. Dan heb je mij direct overtuigd.

Wat volhardende creationisten vevolgens doen is zeer goed begrepen natuurkundige principes en constanten die het vervalproces beheersen in allerlei rare bochten wringen om met een verklaring te komen van de verdeling van Thorium-232/230. Vervalprocessen worden tijdelijk miljoenen malen versneld, (echt, als je over de gevolgen van die verandering nadenkt gaat het je duizelen) terwijl andere processen juist miljoenen malen worden afgeremd. Allemaal geheel adhoc en geheel onafhankelijk van elkaar. (als je 1 vervalproces versnelt, moeten ALLE vervalprocessen versnellen, maar dat wordt voor het gemak genegeerd.)

Nogmaals, is het bewijs? Vast niet. Maar de verklaring dat de aarde gewoon erg oud is, is een stuk bevredigender en nuttiger dan de verklaring dat God alle vervalprocessen met de hand heeft lopen bijstellen om in 6.000 jaar precies op de huidge situatie uit te komen.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 sep 2010 15:27

phox schreef:Je kunt er dan over discussiëren of je het kunnen afbreken van citraat inderdaad als grens tussen soorten moet beschouwen.

En DAT is nou net de hele crux van die discussie. Evolutie ZELF staat allang niet meer ter discussie, zelfs niet op de AiG site.

De enige vraag is nog hoe krampachtig wil je aan het begrip "soort" vasthouden. Als je van europa naar midden afrika gaat ga je van het blanje westeuropese ras naar het afrikaanse.

Trek nou es de grens tussen die twee rassen?
Met soortgrenzen werkt t net zo.

Het is dus in feit een oneigenlijke discussie.

Hoeveel generaties heeft de aap er volgens evolutionisten over gedaan om mens te worden?

Ok, nu gaan alle alarmbellen rinkelen...

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 sep 2010 15:35

antoon schreef:[...] voorlopig lijkt het mij het verstandigste om met 2 benen op de grond te staan. en maling te hebben aan uitspraken die weer tegengesproken worden.

Een UITSTEKENDE suggestie.

Ik weerspreek dat de aarde 6000 jaar oud is en dat soortvorming niet bestaat.
Dus daar heb je dan nu dus maling aan.

Simpel toch?

antoon

Berichtdoor antoon » 06 sep 2010 15:41

Wil je bewijzen dat de aarde jonger is dan 10.000 jaar? Pak een pikhouweel en graaf een brok Thorium-230 op. Dan heb je mij direct overtuigd.

Dan moet jij ook goed lezen Mortlach ik heb nooit gezegt dat er een heel jonge aarde is, ik had het over de historie oftewel menselijke geschiedenis
de bijbel doet geen uitspraak over de ouderdom van de aarde, dus wat dat betreft leg ik mij neer bij geleerden of beter gezegt het is geen punt van discissie voor mij.
en welkom Martien

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 sep 2010 17:07

antoon schreef:de bijbel doet geen uitspraak over de ouderdom van de aarde,

????????/
Niet?
En het "geslachtenregister" dan? Hebben ze t mis?

en welkom Martien

:) :) :)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 06 sep 2010 17:25

martien schreef:
phox schreef:Je kunt er dan over discussiëren of je het kunnen afbreken van citraat inderdaad als grens tussen soorten moet beschouwen.

En DAT is nou net de hele crux van die discussie. Evolutie ZELF staat allang niet meer ter discussie, zelfs niet op de AiG site.

De enige vraag is nog hoe krampachtig wil je aan het begrip "soort" vasthouden. Als je van europa naar midden afrika gaat ga je van het blanje westeuropese ras naar het afrikaanse.

Trek nou es de grens tussen die twee rassen?
Met soortgrenzen werkt t net zo.

Het is dus in feit een oneigenlijke discussie.

De mens is één soort. Heb je een linkje naar AiG waar ze beweren dat de ene soort in de andere kan evolueren?

martien schreef:
Hoeveel generaties heeft de aap er volgens evolutionisten over gedaan om mens te worden?

Ok, nu gaan alle alarmbellen rinkelen...

Tjonge, als zo'n simpele vraag je al in verlegenheid brengt...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 06 sep 2010 17:30

antoon schreef:Heer Mortlach en anderen
Ik begrijp de uitgangspunten geleerden zijn bezig met een grootschalig onderzoek dat in brede linie gedragen wordt, veel animo is er om zich in te schrijven voor studie biologie of aanverwante richtingen, geleerden moet je uit laten praten, want zij onderzoeken, scheppingsgeleerden geven geen uitleg aan het ontstaan der soorten.

Wat zijn scheppingsgeleerden??
*onderschrift verwijderd door moderator*

Terug naar “Archief”