Tot het uiterste bij je kerk blijven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Tot het uiterste bij je kerk blijven

Berichtdoor Jantjes » 04 sep 2010 11:32

Sorry maar wat een *woord verwijderd door moderator* antwoord van Ds. A.J. Schalkoort
http://refoweb.nl/vragenrubriek/16227/t ... rk-blijven
Ik vraag mij echt af is dit nou een antwoord van een herder in een Hersteld Hervormde gemeente.
Als de predikant zegt in een soort slogan:
Ds. A.J. Schalkoort schreef:de kerkelijke verdeeldheid iets is waar we ons over hebben te schamen,
geloof ik totaal niet dat de predikant dat meent. *Passage verwijderd door moderator*

Zo hoor je in meerdere kerken de predikanten bidden: Here wilt u bijeen brengen wat bijeen hoort. Ik kan daarna niet meer zo goed luisteren want als de predikant dat echt zou menen ging hij naar zijn collega en bracht eenheid in de verdeeldheid.
Hij ging direct naar een ander filiaal.

De kerk zien als een filiaal, zoals de vraagsteller zegt, vind ik de juiste.
We moeten maar heel veel shoppen dan kunnen we zelf onderzoeken of wij in het juiste filiaal zijn en komen de verschillen in die filialen aan het licht.

Is er in dat filiaal wel alles te koop zonder prijs voor ons zaligheid of moeten we in dat filiaal maar afwachten omdat er zoveel voor betaald moet worden.

Ik wil het omdraaien als wat de predikant zegt: wie nergens is, is overal.

.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Tot het uiterste bij je kerk blijven

Berichtdoor hamlap » 04 sep 2010 11:54

Vreemd voor jou misschien, maar ik kan me volkomen vinden in het antwoord van ds. Schalkoort.
Je schrijft 'We moeten maar heel veel shoppen dan kunnen we zelf onderzoeken of wij in het juiste filiaal zijn en komen de verschillen in die filialen aan het licht.'
Probleem daarbij vind ik dat je totaal niet toe komt aan gemeente-opbouw. Juist door lid te zijn van een gemeente, en daar lief en leed met elkaar te delen, mag je groeien in geloof en gemeenschap met God en met elkaar. Met zwerven en shoppen langs kerken, kom je niet veel verder. Terecht dat ds. Schalkoort ook schrijft: 'Ik heb in de praktijk weinig goeds gezien daar waar we kerkelijk aan het zwerven gaan. Daar tegenover: zegen gemerkt daar waar we trouw zijn aan onze kerk en gemeente, ook al kan het soms moeilijk zijn.'
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 04 sep 2010 12:15

Ik ben het met de dominee eens. Wij als christenen weten toch dat we juist niet verdeeld moeten zijn maar juist één? Dus als hij zegt dat we ons daar eigenlijk voor zouden moeten schamen ben ik het helemaal met hem eens.

Als je vlakbij je kerk woont heb je het misschien minder in de gaten. Wij moeten hier een eind rijden. In een straal van 4 km kunnen we denk uit een stuk of 10 kerken kiezen. Wij rijden er op zondag een stuk of tig voorbij. Puur omdat we ons niet thuis voelen in die gemeentes. Het komt regelmatig voor dat wij tegen elkaar zeggen 'bizar eigenlijk, dat we er zoveel voorbij moeten rijden.....' dan voel je wel degelijk de verdeeldheid waar iedereen zich voor zou moeten schamen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 04 sep 2010 18:25

Zoveel mogelijk shoppen lijkt me idd niet goed. Het lijkt me goed om een keuze voor een gemeente te maken en dan trouw te zijn. Dat neemt niet weg, dat het wel goed is om daar een bewuste keuze voor te maken, na een tijdje geshopt te hebben, zodat je die keuze ook goed kan maken. Voor mij betekende dat ik de eerste 3 jaar van mijn studententijd geshopt heb, voor ik mij aansloot bij een nieuwe gemeente. Dit was een waardevolle periode.
Daarnaast voel ik mij lid van de Kerk, het naampje maakt dan niet uit. Ik rijd ook wel langs wat kerken op zondag, maar ik besef dat die kerken net zo goed bij die wereldwijde Kerk behoren en ik voel me met hen verbonden. Dat al die kerken niet allemaal bij hetzelfde kerkverband horen vind ik eigenlijk geen probleem, mits je je niet boven elkaar verheft. Het is toch geweldig dat je naar een kerk kan gaan die past bij jou als persoon, dat is juist iets om dankbaar voor te zijn.
Ik zelf ben opgevoed in de gereformeerde bond. Een kerk die niet meer bij mij paste, het voelde voor mij beklemmend. Maar zolang ik in de plaats woonde waar ik in die kerk belijdenis heb gedaan, bleef ik trouw lid. Toen ik ging studeren en verhuizen ben ik mij in mijn nieuwe woonplaats gaan orienteren naar een kerk. Toen ben ik uitgekomen bij de Nederlands Gereformeerde kerk. Hier voel ik mij thuis en kan ik het geloof beleven zoals dat past bij mij. Ik vind het nu belangrijk om trouw te zijn aan deze gemeente. Dit geldt totdat ik verhuis, dan zal ik opnieuw een zoektocht starten naar een kerk. Namen van kerken zeggen mij eerlijk gezegd heel weinig en ik voel mij ook helemaal niet verplicht om bij een kerkverband te blijven hangen en daar trouw aan te zijn. Daarnaast heb ik voor een ander kerkverband gekozen dan de GB. waarin ik ben opgevoed, maar ik zie deze mensen echt niet minder als mijn broeders en zusters dan toen ik daar nog wel lid was.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2010 21:49

@esli: zit je toevallig in Oegstgeest in de NGK? Daar ben ik de eerste 10 jaar van mijn leven lid geweest ;) We hadden het daar erg naar ons zin!

Voor mij was het kerkhoppen in mijn studententijd ook goed, omdat ik ontdekte dat de kerk van mijn ouders eigenlijk best wel tof is. Door te zien hoe het er bij anderen aan toe gaat, ga je je eigen nest meer waarderen. En nu ben ik dus weer actief in die kerk. Het is misschien niet ideaal, maar door te gaan kijken bij de buren waar het gras groener lijkt, kan je misschien wel ontdekken dat je het gras in je eigen tuintje toch het lekkerste vindt.

flowers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor flowers » 05 sep 2010 09:28

Ik vraag me eigenlijk af of de dominee ook in deze trant zou antwoorden wanneer er mensen vanuit een ander kerkgenootschap zich bij zíjn kerk zouden willen voegen.......

Je kunt toch beter lid zijn in een kerk die bij je past en waar je je thuis voelt, dan dat je herrie/onenigheid maakt in een kerk waar je het met veel dingen niet eens bent....

Kinderen blijven ook niet altijd bij hun ouders wonen, zoeken hun eigen weg en manier van leven....

En dat betekend niet dat je met modder moet gaan gooien naar het nest waar je uitkomt.
"Je hebt twee soorten dwazen.
De eerste zegt: Het is oud, daarom is het goed.
De tweede zegt: Dit is nieuw, daarom is het beter."

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 05 sep 2010 20:37

@lalage, wat grappig, het klopt idd.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 05 sep 2010 20:49

flowers schreef:Je kunt toch beter lid zijn in een kerk die bij je past en waar je je thuis voelt, dan dat je herrie/onenigheid maakt in een kerk waar je het met veel dingen niet eens bent....

Ten eerste moet al gezegd worden dat je geen herrie en onenigheid moet maken, als er zaken zijn in je eigen gemeente waar je het niet mee eens bent. Kies de weg van gebed, nederigheid en het gesprek. Je herrie-maken kan een barriere tussen God en jezelf gaan vormen.
Ten tweede is iedere gemeente van welk kerkgenootschap ook een gemeente met gebreken. Zeggen dat je de gemeente mag kiezen waar je het beste past, is een erg moderne houding. God heeft je niet voor niets geplaatst in een gemeente, en veranderen van gemeente mag geen lichte zaak worden. Het is een teken dat je je verantwoordelijkheid voor de gemeente waarschijnlijk niet erg serieus neemt.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 06 sep 2010 09:29

flowers schreef:Ik vraag me eigenlijk af of de dominee ook in deze trant zou antwoorden wanneer er mensen vanuit een ander kerkgenootschap zich bij zíjn kerk zouden willen voegen.......

Nou, ik weet dat ze bij ons zeker wel kritisch zijn t.o.v. mensen die vanuit een ander kerkgenootschap bij ons lid willen worden, in die zin dat men met duidelijke redenen moet komen waarom het in hun gemeente echt niet meer gaat. Datzelfde geldt voor mensen vanuit het eigen kerkverband die willen perforeren. Waarom zou dat bij deze dominee niet net zo zijn? Denk jij nou echt dat zijn ego een boost zal krijgen als er iemand vanuit bijv. de GerGem naar zijn HHK over komt?

flowers schreef:Je kunt toch beter lid zijn in een kerk die bij je past en waar je je thuis voelt, dan dat je herrie/onenigheid maakt in een kerk waar je het met veel dingen niet eens bent....

Tja, diverse koningen in Israël voelden zich ook niet zo prettig bij hetgeen ze van profeten te horen kregen. Misschien moet er dan iets aan jezelf veranderen, in plaats van dat je van gemeente verandert. Als er onbijbelse zaken worden verkondigd, dan ga je een punt krijgen om van gemeente te veranderen. Maar dan nog dien je die zaken m.i. eerst binnen je eigen gemeente te bespreken. En als er dan na veel moeite nog niets verandert... Ja, dan is er denk ik een grens bereikt om te gaan switchen.

Als je overweegt een gemeente te verlaten, dan betekent dat vast dat je op een bepaald punt een uiterste vertegenwoordigt. Zit je ergens in het midden, dan voel je je immers meestal wel prima thuis. Maar juist iemand die op een uiterste zit, is heel belangrijk om het evenwicht te bewaren. Ook dat zou een belangrijke overweging moeten zijn, omdat je vertrek nogal een grote impact kan hebben op de gemeente die je achter laat. De kans is dan immers groot dat het punt van evenwicht in die gemeente nog verder afschuift van waar het zich in jouw Bijbelse visie zou moeten bevinden. Misschien heeft God jou juist wel in deze gemeente gezet om het juiste evenwicht te bewaren?

Tot slot, en dat sluit bij het voorgaande aan, je bent als christen onderdeel van een Lichaam met Christus als Hoofd. Een lichaamsdeel kan alleen functioneren als het onlosmakelijk is verbonden met de rest van het lichaam. Nee, ik ga niet een kerkelijke gemeente vergelijken met het in de Bijbel bedoelde Lichaam. Maar als je je realiseert dat je onderdeel bent van een Lichaam, dan past daarbij dat je denkt vanuit dat Lichaam en niet vanuit je eigen zelfstandigheid.
Laatst gewijzigd door phox op 06 sep 2010 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 06 sep 2010 09:31

Waar ik voor mezelf altijd maar naar kijk in dit verband is het verhaal van Micha in Richteren 17. En dan bijzonder die "sleutel" tekst die in het midden daarvan staat:

In diezelve dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen.

Als God mij in een ander kerkverband wil hebben dan zal Hij mij dat duidelijk maken. Tot die tijd heb ik een verantwoordelijkheid binnen mijn kerkverband. Ik zou voor mezelf het eigenzinnigheid vinden om te gaan zoeken naar iets wat "beter bij me past". Daarmee zou ik als het ware stellen: Heere... U heeft me hier of daar geboren doen worden maar dat was verkeerd. Daarom is voor mij de richtlijn zoals de NGB het stelt een goede lijn: als de zuivere leer (en daarmee doelen ze niet op een liggingsverschil), de sacramenten, en de tucht bediend worden dan is het een kerk waar ik behoor te blijven.

Het onderzoek van sommige mensen beperkt zich helaas tot een afstemmen van hun onderbuik gevoel in plaats van een gedegen schriftonderzoek. Het valt me ook op dat er zijn die klagen over weinig "geestelijke groei/voedsel in de prediking" maar dan ook weinig aanwezig zijn bij de leerdiensten.

Spurgeon had zelf ook eens een keer dat hij tegen een oudere ouderling (dacht ik) vertelde na afloop van een dienst (hij was nog geen predikant toen) dat hij de prediking weinig waardevol vondt. Toen bracht die ouderling hem achter de schuur bij de boerderij. Daar was de mesthoop en op die mesthoop liepen kippen rond die het eten van tussen de mesthoop haalden. De les was, zo stelde Spurgeon, dat als we maar genoeg honger hebben dan klagen we minder over het voedsel. God kan met één woord uit een eenvoudige prediking ons voedsel voor een week geven. Of zoals Ds. J. Piper het eens zei: ook de "eenvoudige" teksten zoals Joh. 3:16 kunnen geoefende en doorgewinterde christenen zich nog jaren in verdiepen en op door mediteren. Maar helaas is mijn natuur ook zo vaak als die van de Israelieten die het manna niet meer konden eten en daarom maar klaagden.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 sep 2010 13:44

Excuus, ik zie dat er al een soortgelijk onderwerp bestaat. Zal de bovenstaande berichten verplaatsen naar viewtopic.php?f=33&t=21900&start=375

Terug naar “Archief”