flowers schreef:Ik vraag me eigenlijk af of de dominee ook in deze trant zou antwoorden wanneer er mensen vanuit een ander kerkgenootschap zich bij zíjn kerk zouden willen voegen.......
Nou, ik weet dat ze bij ons zeker wel kritisch zijn t.o.v. mensen die vanuit een ander kerkgenootschap bij ons lid willen worden, in die zin dat men met duidelijke redenen moet komen waarom het in hun gemeente echt niet meer gaat. Datzelfde geldt voor mensen vanuit het eigen kerkverband die willen perforeren. Waarom zou dat bij deze dominee niet net zo zijn? Denk jij nou echt dat zijn ego een boost zal krijgen als er iemand vanuit bijv. de GerGem naar zijn HHK over komt?
flowers schreef:Je kunt toch beter lid zijn in een kerk die bij je past en waar je je thuis voelt, dan dat je herrie/onenigheid maakt in een kerk waar je het met veel dingen niet eens bent....
Tja, diverse koningen in Israël voelden zich ook niet zo prettig bij hetgeen ze van profeten te horen kregen. Misschien moet er dan iets aan jezelf veranderen, in plaats van dat je van gemeente verandert. Als er onbijbelse zaken worden verkondigd, dan ga je een punt krijgen om van gemeente te veranderen. Maar dan nog dien je die zaken m.i. eerst binnen je eigen gemeente te bespreken. En als er dan na veel moeite nog niets verandert... Ja, dan is er denk ik een grens bereikt om te gaan switchen.
Als je overweegt een gemeente te verlaten, dan betekent dat vast dat je op een bepaald punt een uiterste vertegenwoordigt. Zit je ergens in het midden, dan voel je je immers meestal wel prima thuis. Maar juist iemand die op een uiterste zit, is heel belangrijk om het evenwicht te bewaren. Ook dat zou een belangrijke overweging moeten zijn, omdat je vertrek nogal een grote impact kan hebben op de gemeente die je achter laat. De kans is dan immers groot dat het punt van evenwicht in die gemeente nog verder afschuift van waar het zich in jouw Bijbelse visie zou moeten bevinden. Misschien heeft God jou juist wel in deze gemeente gezet om het juiste evenwicht te bewaren?
Tot slot, en dat sluit bij het voorgaande aan, je bent als christen onderdeel van een Lichaam met Christus als Hoofd. Een lichaamsdeel kan alleen functioneren als het onlosmakelijk is verbonden met de rest van het lichaam. Nee, ik ga niet een kerkelijke gemeente vergelijken met het in de Bijbel bedoelde Lichaam. Maar als je je realiseert dat je onderdeel bent van een Lichaam, dan past daarbij dat je denkt vanuit dat Lichaam en niet vanuit je eigen zelfstandigheid.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)