Jantjes schreef:T.A.F. schreef:De eis voor genade is "doe Gods wil"
Dit lezen wij als Christus Jezus spreekt over wie Hij binnen zal laten :
Ik laat binnen Hen die Mij liefhebben;
Zij die Mij liefhebben, doen Mijn wil.
En ook in de welbekende text :
"Niet iemand die zegt Here Here, zal het Koninkrijk beërven, maar eenieder die doet de Wil van de Vader"
Hieruit maak ik duidelijk op dat Behoudenis VOORWAARDELIJK is, en dat de voorwaarde is "Wij moeten Gods Wil doen"
Hier is echter de spagaat, niemand KAN die wil volledig doen UIT ZICHZELF.
Als we dan verder zien, dan zien we spreken over het dienen van Meesters, in het bijzonder deze text :
"Wie Mijn boodschap hoort en warm word en zich ijvert, dat is goed in Gods ogen,"
-> hier word gesproken van ijver, ijver is niet altijd succes, maar het is een diep geworteld streven tot.
"Wie Mijn boodschap hoort en er koud onder blijft, die zal ook koud gelaten worden voor God"
> hier blijkt duidelijk dat het de mens zichzelf veroordeeld, want God verkiest niet mensen tot hel, maar laat zulke mensen gewoon "koud, oftewel met rust"
MAAR
"wie LAUW is, DIE spuugt God uit, want niemand kan twee heren dienen!"
Dienen is een hartsgesteldheid, en als je probeerd twee meesters te dienen, dien je dus God niet volledig, en God zal je dan afwijzen.
Doe Mijn Wil.
Dien de Meester
Zoek Mij Oprecht.
Alle voorwaardes die gesteld worden aan deelschap aan Genade, zijn werkwoorden, die dus handeling van ons vragen.
Hoe zouden wij deze kunnen DOEN als wij geen vrije wil bezitten?
Daar is mijnsinziens slechts een antwoord op : Van natuure zijn wij geneigd tot alle kwaad, inzicht dat wij deze andere keuze moeten maken, kunnen wij uit onszelf niet maken. Ons word dit inzicht dus geschonken! Verkozen tot keuzevrijheid!
Ik klop (God komt eerst tot ons) wie zal opendoen?
Het is dus overduidelijk dat zonder een handelen van God, al ons handelen dood werk is, en zinloos, maar toch God verkiest in ons werk een zekere voorwaarde te leggen.
Geloof ik dat elke keuze die ik maak, door God mij is opgedragen? Nee IK maak ze.
Echter de vrijheid om te KUNNEN kiezen, om in te zien dat ik me moet bekeren, DIE is me door verkiezing geschonken.
De mensen die die vrijheid niet hebben ontvangen zijn niet verkozen tot hel, zij zijn eenvoudigweg "koud" gelaten.
Echter betekend dit ook dat wij automatisch ook deze keuzevrijheid juist gebruiken?
Theoretisch moet ik me hier aansluiten bij armenius, JA we kunnen ook verkeerd kiezen, immers deed adam dat ook niet?
Echter in het licht van Gods genade lijkt me dit onwaarschijnlijk, GOD zal niet loslaten wat Het werk van ZIJN hand begon,
echter kan het zijn dat wij BEWUST God wegsturen? ja, staat er niet genoemd de zonde tegen de Geest?
Ik zou uiteindelijk de 5 regels van calvinisten en armenius niet zo fel tegenover elkaar zetten.
Voor onze bezinning is het Goed te zien, dat wij enkel door verkiezing gered zijn, en bewust te zijn ten diepste hebben wij geen vrije wil.
Voor onze daadkracht, om onszelf tot de ijver te stellen die van ons word ge-eist hebben we geloof nodig dat wij daar ook de wilskracht voor nodig hebben.
Daartoe zou ik stellen dat beiden waar zijn.
Ten diepste hebben we geen vrije wil, als we er bezinnend over gaan nadenken, maar in praktijk moeten we handelen alsof we er wel een hebben.
Tja, mooie conclusie.
Maar…een ander of tegengestelde conclusie als de vijf artikelen of Dorste leerregels.
En je weet dat de meeste reformatorische kerken die onderschrijven.
Een van de punten waarin ik dan ook hoop dat groei zal zijn. We hebben immers geen reformatie gehad om ons van paapse declaten te bevrijden, om vervolgens deze te vervangen voor nieuwe declaten;)
Tegenover 5 stellingen, 5 haaks ertegenover staande stellingen plaatsen, heeft dan ook weinig met theologie te maken;)
Een herzien en uitbalanceren van de twee stellingnamens met de bijbel maar vooral de Geest Gods als leidraad, is dan ook verkeerde keuze.
Ik merk in mijn leven dat ik wel degelijk in staat ben bewust keuzes te maken, en dat door te doorgronden hoe ik werk, en anders te spreken en kiezen ik mijn gedrag kan heiligen, zelfs boze gedachtes kan wegwerken door bewust een tijdlang anders te handelen.
Deze ervaring van zelfbeschikking, is strijdig met het fatalistische gedachtegoed dat we onszelf niet bij de lurven kunnen nemen en verbeteren. Als je bvb vaak dronken bent, kun je zeggen, ik moet mezelf diciplineren en niet meer of iig veel minder drinken, of fatalistisch blijven klagen ik ellendig mens, God verlos me hiervan. De eerste houding van ik moet iets doen, leid vaak tot verandering, dus tot geestelijke groei, de fatalistische houding tot stagnatie en soms zelfs verval.
Ik kan ook niet om de veelheid van texten in de bijbel heen waar staat dat wij dingen MOETEN doen.
Het enige wat dan nog werkt ten voordele van de dordse leerregels is dat ik merkte dat toen ik mijn bekeringsmoment had, God al veel langer met me bezig was. Je kunt zeggen, ik was altijd anders, en ontdekte toen waarom, dus God had al mij gekozen voor ik Hem koos.
Ook merkte ik dat de honger die ik toen kreeg voor de bijbel, en de haat tegen zonde niet iets was wat ik mezelf kon geven, en ook iets is wat God weer weg kan nemen. Die "hartsgesteldheid" kunnen wij onszelf niet geven.
Wij kunnen onszelf geen nieuw hart geven, dat kan alleen God.
Daaruit moet ik ook concluderen wij zijn uit onszelf niet in staat tot enig goeds.
Maar hierin merk ik ook dat God vaak kiest te reageren op ons handelen, staat er bvb niet een volk wat zich van God afkeert leverd hij uit aan ontucht en een volk wat zich naar God toekeert, geeft hij een diep verlangen naar Gods woord?
en dit ervaar ik vaak in mijn leven, en dat van anderen dat als wij op een bepaalde manier ons opstellen en handelen God gaat werken. Als wij aan de lange weg beginnen hebben wij uit onszelf de kracht niet deze te volbrengen, echter tijdens die weg zal God ons die kracht schenken. Blijven we echter passief zitten want die weg kunnen we toch nooit volbrengen dan merk je vaak dat God ook niet handeld.
mijn mensbeeld is dan ook niet de mens is dood, maar de mens is stervende, kreupel, oneindig zwak, echter God hecht grote waarde eraan, in Zijn barmhartigheid als wij deze zwakte aan Hem geven en verkiest deze zwakte vaak te verhogen tot Kracht
Ik moet dus uit ervaring zeggen
*Wij kunnen uit onszelf niets goeds en verdienen niets.
*De mens is oneindig zwak en ziek, maar nog niet dood er is en minimalistisch restant vrije wil over.
*Ons handelen heeft direct invloed op Gods handelen, maar alleen omdat God dit zo verkiest.
*God verkiest mensen tot bekering (hun latere bekering is slechts een reactie op deze verkiezing die er al was)
>>Dit bekend niet dat God hen deze bekering zelf opdringt, echter een mens uit zichzelf is blind, daarom zouden wij, ook al zijn wij nog in bezit van een restant vrije wil,
nooit voor christus kiezen als God ons niet verkoos. Want wij zijn blind voor onze zonde en blind voor de noodzaak tot bekering. God verkiest ons door ons het zicht te geven op onze zonde en de noodzaak tot bekering dit schenkt Hij enkel aan hen die Hij verkiest.
*De verkiezing om het zicht op onze zonde te krijgen is onafwijsbaar. Dit betekend echter niet direct dat wij ook rechtreeks en onafwijsbaar verkozen zijn tot behoudenis.
Echter de volle smaak van deze verkiezing maakt deze afwijzing zeer onwaarschijnlijk en daardoor waarschijnlijk zelfs geheel niet voorkomend.
En hierin zit de spagaat in de oorspronkelijke leerregels, men gaat ervanuit dat God rechtstreeks verkiest tot behoudenis. Echter God verkiest slechts tot bekering.
Dat daar eigenlijk in praktijk zonder uitzondering ook behoudenis uit voortvloeit neemt niet dit niet weg.