Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Lalage » 27 aug 2010 21:40

Even voor de topic-starter: de tip om als gelovige niet met een ongelovige te trouwen heeft niets te maken met opa's en oma's...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 aug 2010 11:26

Waarom zou ik niet willen dat mijn kind als hij ergens anders slaapt niet bid voor het eten en slapen ed?

Wel, bidden is overal belangrijk, en niet alleen als papa en mama erbij zijn. En een kind leert maar al te makkelijk wat voor "thuis" en voor "niet-thuis" is. In het geval de mensen op een mogelijk logeeradres aangeven niet te willen bidden met mijn kinderen, dan zouden mijn kinderen daar niet gaan logeren en dat zou ik ze dan ook eerlijk vertellen.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 28 aug 2010 12:53

esli schreef:@geaart, uw verhaal klinkt echt niet als de NGK. Zoals ik eerder zei ben ik daar lid van en net als wat TheKeimpe zegt, er wordt niet moeilijk gedaan. Pas is een meisje van mijn bijbelkring in de kerk getrouwd met een ongelovige man. In principe is dat in de NGK dus geen probleem, mits hij zijn vrouw (en evt. kinderen) zal steunen bij haar geloof en het niet in de weg zal staan. Ik begrijp overigens heel goed dat al die namen van kerkverbanden erg verwarrend zijn.

Hallo Esli,
Wat ik zoal tegenkom over omgang, verkering en huwelijk en samenwonen met ongelovigen vanuit de NGK (in dit geval vanuit de NKG gemeente Ede) dat liegt er niet om....of is men vanaf 2007 toch bijgedraaid ? Maar ook andere kerken hebben zo wel hun (afwijzende) meningen over niet gelovigen met gelovigen samen helaas. Het is waarachtig middeleeuws te noemen en dat is op punten ook zo omdat de NGK de reformatorische traditie's van 1664 aanhangt zoals ze op hun site aangeven.

Zie b.v. de brief waarover ik in dit topic ook al gerept heb die het NGK bestuur in Ede voor de jongeren in 2007 heeft opgesteld o.a. ook hierover: http://www.slideshare.net/MalieP/huwelijk-en-samenwonen (zie vooral vanaf pag. 12) "God ziet het niet zitten wanneer een kind van Hem verkering heeft of trouwt met iemand die geen kind van Hem wil zijn" is hier dus o.a. te lezen....
Is dit nou de opvatting van de NGK of is deze tekst bedacht door "grondpersoneel" van de NGK uit Ede ?
Ook hier : http://www.gotquestions.org/nederlands/ ... ouwen.html is e.e.a. over dit onderwerp te vinden, maar u zult ongetwijfeld nog véél meer afwijzende meningen richting niet gelovige mensen gaan vinden als u eens gaat zoeken op internet.

En dat allemaal anno 2010 !
We versplinteren allemaal alleen maar verder door dit soort polariserende taal in onze samenleving en is totaal onnodig want ook niet gelovigen zijn heel goed in staat om andersdenkenden en/of gelovigen met respect te behandelen. Dit soort teksten van gelovigen getuigen niet van enig respect helaas.....

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 28 aug 2010 12:55

Lalage schreef:Even voor de topic-starter: de tip om als gelovige niet met een ongelovige te trouwen heeft niets te maken met opa's en oma's...

Helaas maar al te zeer met de omgang met niet gelovigen (ook opa's en oma's)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 aug 2010 13:00

We versplinteren allemaal alleen maar verder door dit soort polariserende taal in onze samenleving en is totaal onnodig want ook niet gelovigen zijn heel goed in staat om andersdenkenden en/of gelovigen met respect te behandelen. Dit soort teksten van gelovigen getuigen niet van enig respect helaas.....

Waarom versplinteren we als gelovigen wordt aangeraden om met gelovigen te trouwen? Wat ik mij afvraag, besef je voldoende hoe belangrijk het geloof voor een gelovige is? Geloof is niet een stukje van je, maar geloof is de kern van je bestaan, en de rest staat daaromheen. Ik zeg dus niet dat gelovigen niet met niet-gelovigen om mogen gaan, en ook niet dat ze geen respect zullen hebben, maar wel dat niet-gelovigen de diepste gevoelens van een gelovige absoluut niet kunnen begrijpen. En als je de kern van iemands bestaan niet kunt begrijpen, hoe zul je dan een volkomen intieme relatie met elkaar kunnen hebben?

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 28 aug 2010 13:03

TheKeimpe schreef:Waarom zou ik niet willen dat mijn kind als hij ergens anders slaapt niet bid voor het eten en slapen ed?

Wel, bidden is overal belangrijk, en niet alleen als papa en mama erbij zijn. En een kind leert maar al te makkelijk wat voor "thuis" en voor "niet-thuis" is. In het geval de mensen op een mogelijk logeeradres aangeven niet te willen bidden met mijn kinderen, dan zouden mijn kinderen daar niet gaan logeren en dat zou ik ze dan ook eerlijk vertellen.

Ik schrijf ook niet dat mijn kinderen dat niet mogen willen.
Het is ook niet zo dat wij gelovigen die bij ons komen eten niet in staat stellen middel een min. stilte even te kunnen bidden als zij dat willen. Geen probleem voor ons. Wat wel een probleem is dat ons kleinkind nog maar 2 jaar is en nog niet zelfstandig kan bidden. Dus is onze reactie dat het niet zo héél erg zal zijn als hij af en toe eens een gebedje mist als hij bij zijn niet gelovige opa en oma te logeren is. Het zal zijn ontwikkeling alleen maar ten goed komen ook met deze grootouders om te gaan.
Nogmaals, wij verbieden niemand iets, en al zeker niet als iemand iets vanuit zijn geloof wil of doet. Maar hiermee gaat mijn kinderen over de grens van de eigenwaarde van ons als mens, ouder, en grootouders. !!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 aug 2010 13:08

Volgens mij ga je de grens over dat je de verantwoordelijkheid van de ouders buitenspel zet. Als ouders het onopgeefbaar vinden dat een kindje bid voor zijn eten, dan kun je dat toch niet negeren? Het kind mag best zien dat opa niet bidt voor het eten, maar opa kan het kind het bidden toch niet ontzeggen, als de ouders, de eerstverantwoordelijken voor het kind, dat wel willen? Op die manier zet je je eigen kinderen aan de kant, geaaart!

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 28 aug 2010 13:12

Misschien heb ik het gemist of er over heen gelezen, maar ik vraag me af of u wel met uw kleinkind een gebedje zou doen voor/na het eten als het kind dat gewend is?
Psalm 25:2 (ber.)

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 28 aug 2010 19:14

Galateia schreef:
schelpje3 schreef:zie pb !
Heel verdrietig ! Een kindje kun je nooit zijn/haar opa en oma echt afnemen, er is toch een bloedband.
het is ook niet goed om dat zo te doen.

Nou, nou, bloedband is nou ook weer niet heilig, hoor. Ik zou mijn kind ook nooit alleen laten met mijn schoonmoeder. Ze zal hem niks aandoen, ofzo, daar gaat het niet om, maar mijn kind vertrouw ik alleen toe aan iemand die ik vertrouw. Opa's en oma's hebben nergens zomaar recht op. Maar het probleem van de topicstarter is wel echt bizar: vanwege een verkeerd/geen kerkverband. Sjonge, dat is wel heel vreemd!

Hallo Galateia,
Komt het misschien omdat uw schoonmoeder uw vrouw niet goed opgevoed heeft of zoiets ? Waarin zou ze dan niet te vertrouwen zijn als ze haar kleinkind onder haar hoede zou hebben ? Uw kind (haar kleinkind) mag dus nooit eens met haar samen zijn ? Ik heb het zéér met uw schoonmoeder te doen moet ik u zeggen. Ik weet niet hoe oud uw kind (eren) zijn, maar heeft u wel enig idee hoeveel opofferingen het kost een kind liefdevol op te voeden tot mooie mensen zoals uw vrouw b.v. wat maakte dat het uw vrouw werd ? En wat het dan voor je betekent dat je onvoldoende vertrouwd wordt om eens met je kleinkind naar de eendjes te mogen of eens op te passen ? En ook voor uw kind is het slecht , immers het gemis van haar zal de ontwikkeling van uw kind met deze ervaren oma in de weg staan.
Kijk b.v. maar eens op http://www.katholiekgezin.nl/index.php? ... &Itemid=33` en zie hoe de katholieke medegelovigen denken over de plaats van opa en oma in de opvoeding van hun kleinkinderen. Zie alleen b.v. al de uitspraak "Gun je eigen ouders ook dat zij hun kleinkinderen zien opgroeien en daarin iets van zichzelf kunnen geven, het is deel van het respect dat je hen verschuldigd bent".
Een bedroefde grootouder. !

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 28 aug 2010 19:25

saartje schreef:Misschien heb ik het gemist of er over heen gelezen, maar ik vraag me af of u wel met uw kleinkind een gebedje zou doen voor/na het eten als het kind dat gewend is?

Hallo Saartje,
Inderdaad heeft u misschien gemist dat wij nooit ergens in geloofd hebben dus ook niet weten hoe wij moeten bidden, dus dat gaat wat lastig dan met een knulletje van 2 jaar.

Een bedroefde grootouder. (die mee heeft geholpen 2 prachtige eerlijke en mooie kerels op te voeden)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 28 aug 2010 19:28

Zonder verder inhoudelijk op de discussie in te gaan: onze zoon van 2 jaar bid echt geen lijsten hoor, een kort: 'Heere dank U voor dit eten door genade, amen' of een variatie daarop lijkt mij toch voldoende...en dat kan iedereen wel verzinnen toch?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 aug 2010 19:30

ik heb het even snel doorgelezen maar ik krijg een beetje het idee dat u niet met het knulletje WIL bidden...
Bidden is niet moeilijk, helemaal niet voor een kind van 2 jaar en als je niet weet hoe dat moet kunnen ze dat toch best uitleggen maar ze moeten wel het vertrouwen hebben dat u dat ook daadwerkelijk doet en niet alleen zégt dit te doen en ondertussen het achterwege laat.... dat schept geen vertrouwen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 aug 2010 21:45

geaaart schreef:
saartje schreef:Misschien heb ik het gemist of er over heen gelezen, maar ik vraag me af of u wel met uw kleinkind een gebedje zou doen voor/na het eten als het kind dat gewend is?

Hallo Saartje,
Inderdaad heeft u misschien gemist dat wij nooit ergens in geloofd hebben dus ook niet weten hoe wij moeten bidden, dus dat gaat wat lastig dan met een knulletje van 2 jaar.

Een bedroefde grootouder. (die mee heeft geholpen 2 prachtige eerlijke en mooie kerels op te voeden)

U blijft maar hameren op de opvoeding van uw eigen kinderen, maar een kind is anders dan een kleinkind. Daar ligt de eindverantwoording bij uw kinderen en niet bij de grootouders. Hoe lastig dit ook kan zijn in zo'n situatie.

het feit dat mensen afgeraden wordt met ongelovigen te trouwen, heeft niets met opa en oma zijn te maken. zoals Lalage ook al schreef. Dit gaat om een huwelijksleven en die is anders dan een familierelatie.

Ook al weten jullie niet hoe jullie zelf moeten bidden, zou het dan ook niet mogelijk zijn dat het knulletje wel zijn gebedje opzegt bij eht eten, voor het slapen? De ouders kunne eht misshcien opschrijven zodat jullie wel kunnen helpen zodra hij het neit meer weet. Vaak zijn het standaard gebedjes die kinderen opzeggen/ zingen. Zijn jullie daar toe bereid? UIt de postings lijtk het of jullie hier niet voor open staan en enkel kijken naar hoe jullie je eigen kinderen hebben opgevoed.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2010 21:59

Ik vind het wel ver gaan dat ongelovige grootouders met het kind zouden moeten gaan bidden... kan me goed voorstellen dat zij dat niet willen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 28 aug 2010 22:02

Als ze echt niet geloven zou hen dat toch niet uit hoeven maken? Als ik niet zou geloven en iemand zou mij vragen een gebedje te doen met zijn of haar kind zou ik denken; 't heeft toch geen nut, maar vooruit...het zijn dan toch maar woorden die je 'in het luchtledige' zegt?

Terug naar “Archief”