Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Optimatus » 27 feb 2010 22:49

Blijkbaar is kritiek op hitsige paters kortzichtig...

Tja...

Maar als onze predikant zich aan kinderen vergrijpt en dat niet wordt aangepakt, zou ik inderdaad mijn kerkelijke gemeente en - afhankelijk van de maatregelen van hogerhand - eventueel ook de PKN verlaten.

Gelukkig dat in onze gemeente deze ellende (vooralsnog en zover bekend) niet voorkomt. Het ontbreken van het idiote celibaat heeft voordelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 feb 2010 10:43

Optimatus schreef:Blijkbaar is kritiek op hitsige paters kortzichtig...

Nee hoor, slechts de manier die jij hanteert. Zo'n opmerking als deze dient prima als voorbeeld.
Tja...

Maar als onze predikant zich aan kinderen vergrijpt en dat niet wordt aangepakt, zou ik inderdaad mijn kerkelijke gemeente en - afhankelijk van de maatregelen van hogerhand - eventueel ook de PKN verlaten.

Gelukkig dat in onze gemeente deze ellende (vooralsnog en zover bekend) niet voorkomt. Het ontbreken van het idiote celibaat heeft voordelen.

Interessant. Als er een aantal paters/pastoors zich misdragen heeft dan hou je daarvoor de gehele katholieke Kerk verantwoordelijk, en als het je eigen kerkverband betreft dan beperkt je het maar tot enkel je eigen gemeente. Dat bedoel ik dus oa.

Wat het celibaat betreft, geen enkel onderzoek kan het celibaat aan seksueel misbruik koppelen (eerder het tegendeel). Ben jij de eerste die het wel aan gaat tonen? Maar hou jezelf vooral voor de gek door jezelf voor te houden dat het in de PKN niet gebeurd, of reeds gebeurd is. En hou jezelf ook gerust voor de gek dat er van hogerhand altijd de juiste maatregelen zullen volgen of dat dat in het verleden gebeurd is. Maar als je voor de PKN dezelfde maatstaven hanteert als voor de RKK dan zou ik, als ik jou was, maar eens op zoek gaan naar een ander kerkverband.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2010 11:28

Faramir schreef:
Optimatus schreef:Blijkbaar is kritiek op hitsige paters kortzichtig...

Nee hoor, slechts de manier die jij hanteert. Zo'n opmerking als deze dient prima als voorbeeld.
Tja...

Interessant. Als er een aantal paters/pastoors zich misdragen heeft dan hou je daarvoor de gehele katholieke Kerk verantwoordelijk, en als het je eigen kerkverband betreft dan beperkt je het maar tot enkel je eigen gemeente. Dat bedoel ik dus oa.

Lees nou eens goed. Ik heb het belangrijkste deel nog even vetgemaakt.

Faramir schreef:Wat het celibaat betreft, geen enkel onderzoek kan het celibaat aan seksueel misbruik koppelen (eerder het tegendeel). Ben jij de eerste die het wel aan gaat tonen? Maar hou jezelf vooral voor de gek door jezelf voor te houden dat het in de PKN niet gebeurd, of reeds gebeurd is. En hou jezelf ook gerust voor de gek dat er van hogerhand altijd de juiste maatregelen zullen volgen of dat dat in het verleden gebeurd is. Maar als je voor de PKN dezelfde maatstaven hanteert als voor de RKK dan zou ik, als ik jou was, maar eens op zoek gaan naar een ander kerkverband.

Je hebt niet begrepen wat ik geschreven heb - in het geheel niet. En waar jij uit meent op te kunnen maken dat de PKN niet ook vieze misbruikers in haar gelederen heeft, begrijp ik ook niet. Ik heb nooit ontkend dat dit soort tuig ook in de PKN rondwandelt. Echter, de PKN lijkt er toch net even iets minder verkrampt mee om te gaan.

Als je eerdere bijdragen van mij gelezen zou hebben, dan maak ik een groot onderscheid tussen de RKK kerk als instituut en de RK gelovigen. Met plezier speel ik in diensten en/of missen van RK-signatuur, immers, ook de in de RKK moet de lofzang gaande blijven. (Over de kwaliteit van de volkszang kan ik weliswaar nog een topic vullen, maar dat terzijde).

Met de RKK is het net als met het CDA: de basis (de parochie) is doorgaans vrij sociaal, een gemeenschap van mensen die de Heer willen dienen. Echter, hoe hoger je in de hiërarchie komt, hoe meer er gefrunnik om de macht plaatsvindt.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 mar 2010 19:27

Laatste waarschuwing heren! Afbeelding

Verder over kerkverlating.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 02 mar 2010 10:53

ik zou mijn kerkverband alleen maar verlaten als de predikant niet meer volgens God's woord preekt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 02 mar 2010 20:13

Ik ben van kerk veranderd toen ik op kamers ging wonen. Als ik in het weekend niet naar huis ging wilde ik natuurlijk wel naar de kerk. De kerk waar mijn ouders heengaan was er niet in de plaats waar ik toen woonde en ik voelde me daar sowieso al niet meer echt thuis. Ik heb in die tijd met een groep vrienden heel veel verschillende kerken 'geprobeerd' en toen ik verkering kreeg heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt voor de kerk van mijn vriend, dat was een PKN bondsgemeente. Nu we in Engeland wonen gaan we naar de Anglicaanse kerk omdat je hier niet echt gereformeerde kerken hebt, en we voelen ons daar nu goed thuis. Probleem is wel dat we het moeilijk zouden vinden om weer te wennen in Nederland, maar daar gaan we voorlopig toch niet naar terug dus dat zien we dan wel ;)

Ik vind dat je best van kerk mag veranderen als je daar een goede reden voor ziet, en sowieso vind ik dat als je volwassen bent het een goed idee is om na te denken of je altijd in de kerk van je ouders wilt blijven. Als je zelf een keuze maakt kun je daar denk ik beter achter staan dan wanneer iemand voor je kiest.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2010 23:37

Kun je de Anglican Chant al zingen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2010 07:46

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Wanneer jij en een deel van je broeders en zusters niet voor opgedrongen vrijzinnigheid willen zwichten:
http://the-american-catholic.com/2010/0 ... ic-church/

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2010 22:23

Als onze dominee atheïst blijkt te zijn, ga ik daar wel iets van zeggen (om mee te beginnen).

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 06 mar 2010 19:17

Optimatus schreef:Kun je de Anglican Chant al zingen?

Dat gaat elke zondag beter. Tijdens de vastentijd hebben we alleen geen orgel dus dan is het wel lastiger vind ik.

Als mijn dominee niet meer in God zou geloven zou ik eerst weleens uitzoeken wat hij daar precies mee bedoelt, maar ik denk dat het voor de mensen in Middelburg (Klaas Hendrikse) niet echt een verrassing was. Zijn eigen gemeente vind hem nog steeds geweldig dus voor hen is het blijkbaar geen probleem. Dus ik denk dat je dat dan wel eerder aan ziet komen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 mar 2010 21:41

Klaas Hendrikse gelooft wel in God.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 06 mar 2010 21:51

Dat klopt, hij conceptualiseert het alleen wel op zo'n manier dat het voor veel mensen iets anders betekent.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 28 aug 2010 18:24

Ik wist niet,dat het zo moeilijk was.
Maar steeds kom me voor de geest,dat ik hier,waar ik al bijna,mijn hele leven kerkt,door God zelf hier gebracht ben.
Dat maakt het bijna onmogelijk.
Daarom zoek ik,ondanks ik het beslist niet altijd op mijn plaats voel,hier mijn weg.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 28 aug 2010 18:58

cornelis schreef:Ik wist niet,dat het zo moeilijk was.
Maar steeds kom me voor de geest,dat ik hier,waar ik al bijna,mijn hele leven kerkt,door God zelf hier gebracht ben.
Daarom zoek ik,ondanks ik het beslist niet altijd op mijn plaats voel,hier mijn weg.

ALs iedereen zich zo passief en fatalistisch overal bij neer zou leggen, was er nooit een reformatie gekomen.
"Gaat uit van haar mijn volk" opdat guij geen deel hebt aan haar zonden"
Hier worden we ook gewaarschuwd, NIET te blijven in een kerkverband wat niet de juiste leer brengt.
Ik ben wel benieuwd waarom je je niet op je plaats voelt.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 28 aug 2010 19:54

Bastiaan30 schreef:
cornelis schreef:Ik wist niet,dat het zo moeilijk was.

ALs iedereen zich zo passief en fatalistisch overal bij neer zou leggen, was er nooit een reformatie gekomen.
"Gaat uit van haar mijn volk" opdat guij geen deel hebt aan haar zonden"
Hier worden we ook gewaarschuwd, NIET te blijven in een kerkverband wat niet de juiste leer brengt.
Ik ben wel benieuwd waarom je je niet op je plaats voelt.

Heeft Cornelis het hier over het onbreken van de juiste leer? En zijn wel meer redenen te bedenken dat je je niet op je plaats voelt.

Terug naar “Archief”