Faramir schreef:Optimatus schreef:Blijkbaar is kritiek op hitsige paters kortzichtig...
Nee hoor, slechts de manier die jij hanteert. Zo'n opmerking als deze dient prima als voorbeeld.
Tja...
Maar als onze predikant zich aan kinderen vergrijpt en dat niet wordt aangepakt, zou ik inderdaad mijn kerkelijke gemeente en - afhankelijk van de maatregelen van hogerhand - eventueel ook de PKN verlaten.
Gelukkig dat in onze gemeente deze ellende (vooralsnog en zover bekend) niet voorkomt. Het ontbreken van het idiote celibaat heeft voordelen.
Interessant. Als er een aantal paters/pastoors zich misdragen heeft dan hou je daarvoor de gehele katholieke Kerk verantwoordelijk, en als het je eigen kerkverband betreft dan beperkt je het maar tot enkel je eigen gemeente. Dat bedoel ik dus oa.
Lees nou eens goed. Ik heb het belangrijkste deel nog even vetgemaakt.
Faramir schreef:Wat het celibaat betreft, geen enkel onderzoek kan het celibaat aan seksueel misbruik koppelen (eerder het tegendeel). Ben jij de eerste die het wel aan gaat tonen? Maar hou jezelf vooral voor de gek door jezelf voor te houden dat het in de PKN niet gebeurd, of reeds gebeurd is. En hou jezelf ook gerust voor de gek dat er van hogerhand altijd de juiste maatregelen zullen volgen of dat dat in het verleden gebeurd is. Maar als je voor de PKN dezelfde maatstaven hanteert als voor de RKK dan zou ik, als ik jou was, maar eens op zoek gaan naar een ander kerkverband.
Je hebt niet begrepen wat ik geschreven heb - in het geheel niet. En waar jij uit meent op te kunnen maken dat de PKN niet ook vieze misbruikers in haar gelederen heeft, begrijp ik ook niet. Ik heb nooit ontkend dat dit soort tuig ook in de PKN rondwandelt. Echter, de PKN lijkt er toch net even iets minder verkrampt mee om te gaan.
Als je eerdere bijdragen van mij gelezen zou hebben, dan maak ik een groot onderscheid tussen de RKK kerk als instituut en de RK gelovigen. Met plezier speel ik in diensten en/of missen van RK-signatuur, immers, ook de in de RKK moet de lofzang gaande blijven. (Over de kwaliteit van de volkszang kan ik weliswaar nog een topic vullen, maar dat terzijde).
Met de RKK is het net als met het CDA: de basis (de parochie) is doorgaans vrij sociaal, een gemeenschap van mensen die de Heer willen dienen. Echter, hoe hoger je in de hiërarchie komt, hoe meer er gefrunnik om de macht plaatsvindt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.