Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

geaaart
Verkenner
Verkenner

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor geaaart » 26 aug 2010 15:12

Lalage schreef:Is dit serieus?

Dit is serieus. ! En ik vrees dat wij niet de enige (ongelovige) grootouders zijn die hiermee te maken hebben.....

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 26 aug 2010 15:20

Bumba schreef:Ik ken aardig wat mensen die Nederlands Gereformeerd zijn, maar dit heb ik nog nooit gehoord! Ik pas gewoon op hun kinderen en zij op die van ons. Geen probleem!

Bent u ook gelovig en van welke kerk bent u dan, of bent u ook ongelovig (maar wel respectvol naar gelovigen) zoals wij ?
Bent u misschien niet per ongeluk in de war met Vrijzinnig Gereformeerden, Christelijk Gereformeerden Bevindelijk Gereformeerden, resp. vallen onder de catgorieen ultra Gereformeerd of modern gereformeerd ? (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-gereformeerden )
Al deze stromingen binnen de Gerformeerde kerkgemeenschappen komen bij mij ook nogal verwarrend over ziet u....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 aug 2010 15:38

Dag geaaart,
na alle twijfels over kerkverbanden eerst maar wat uiterlijkheden bekijken. Loopt uw schoondochter altijd in een rok, of niet? Zo wel, dan zou het zomaar kunnen zijn dat het gaat om de gereformeerde gemeenten in Nederland, dat is weer een heel ander type kerkverband dan de Nederlands Gereformeerde Kerk.
Hebben ze bij uw zoon en schoondochter televisie? Zo wel, dan is het in ieder geval toch niet de gereformeerde gemeente in Nederland, want daar mag je geen televisie hebben.

Vroegere studievrienden van mij zijn lid bij de Nederlands Gereformeerde Kerk geworden omdat ze daar niet moeilijk deden over van alles en nogwat, dus ik kan uw verhaal echt niet linken aan de NGK.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2010 15:43

Lalage schreef:Is dit serieus?

Daar twijfel ik geen moment aan !
Het is een best vaak voorkomende probleem, belachelijk als dit door kerkmuren zou komen.
Ga eens even in de schoenen van deze opa en oma staan en leef je eens in.
Je mag geen contact zoeken met je kleinkind, althans, je mag er niet alleen mee weg.
Bah, dat lijkt erop of je een pedo bent, dan is zoiets terecht, maar niet als je je een liefhebbende opa en oma bent, alleen geen lid van die bepaalde kerk.
Wat een arrogantie van die kinderen, als ze zich 5 minuten zouden verplaatsen in hun (schoon)ouders, zouden ze beseffen hoeveel verdriet ze hen aandoen !

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 26 aug 2010 16:31

@geaart, uw verhaal klinkt echt niet als de NGK. Zoals ik eerder zei ben ik daar lid van en net als wat TheKeimpe zegt, er wordt niet moeilijk gedaan. Pas is een meisje van mijn bijbelkring in de kerk getrouwd met een ongelovige man. In principe is dat in de NGK dus geen probleem, mits hij zijn vrouw (en evt. kinderen) zal steunen bij haar geloof en het niet in de weg zal staan. Ik begrijp overigens heel goed dat al die namen van kerkverbanden erg verwarrend zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2010 17:10

Ik vroeg of het serieus was omdat ik het me ook niet kon voorstellen bij de NGK. Maar misschien wordt een ander kerkverband bedoeld, het is ook erg verwarrend.

On topic dan maar weer: het lijkt me een hele moeilijke situatie. Een goed gesprek hierover zou wel op z'n plaats zijn, maar ik weet niet of dat mogelijk is met deze dochter.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 27 aug 2010 09:12

geaaart schreef:
Bumba schreef:Ik ken aardig wat mensen die Nederlands Gereformeerd zijn, maar dit heb ik nog nooit gehoord! Ik pas gewoon op hun kinderen en zij op die van ons. Geen probleem!

Bent u ook gelovig en van welke kerk bent u dan, of bent u ook ongelovig (maar wel respectvol naar gelovigen) zoals wij ?
Bent u misschien niet per ongeluk in de war met Vrijzinnig Gereformeerden, Christelijk Gereformeerden Bevindelijk Gereformeerden, resp. vallen onder de catgorieen ultra Gereformeerd of modern gereformeerd ? (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-gereformeerden )
Al deze stromingen binnen de Gerformeerde kerkgemeenschappen komen bij mij ook nogal verwarrend over ziet u....

U??? zo oud ben ik ook weer niet hoor!! Maar goed, ik ben niet in de war met een andere stroming, weet zeker dat mijn vrienden van de NGK zijn en juist daarom kan ik me er zo weinig bij voorstellen! Maar dat is al eerder hier opgemerkt! (Van welke kerk ik lid ben is voor deze discussie niet relevant, toch?)

Wanneer het mogelijk is, zou ik idd. een gesprek aan gaan met uw zoon en schoondochter. Probeer anders een naar een dierentuin te gaan waar zij ook bij zijn, zodat ze kunnen zien dat u liefdevol met hen omgaat.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 27 aug 2010 12:45

TheKeimpe schreef:
Kijk, bidden is een cruciaal punt in de christelijke opvoeding, dus ik hoop dat je begrijpt dat dat niet iets is wat je je kinderen zomaar over laat slaan.

Maar zoiets zou besproken moeten worden, niet verzwegen.

Wij begrijpen dit volkomen. Wij hebben ook altijd respect gehad hiervoor en vragen altijd even om stilte als mensen bij ons even willen bidden als we eters hebben. Maar met ons kan/wil dit niet besproken worden door onze zoon en schoondochter maar er wordt gewoonweg geweigerd. Geen oppas of alleen zijn met onze kleinzoon. !
Brrrrrr

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 27 aug 2010 13:55

Bumba schreef:
geaaart schreef:

U??? zo oud ben ik ook weer niet hoor!! Maar goed, ik ben niet in de war met een andere stroming, weet zeker dat mijn vrienden van de NGK zijn en juist daarom kan ik me er zo weinig bij voorstellen! Maar dat is al eerder hier opgemerkt! (Van welke kerk ik lid ben is voor deze discussie niet relevant, toch?)

Wanneer het mogelijk is, zou ik idd. een gesprek aan gaan met uw zoon en schoondochter. Probeer anders een naar een dierentuin te gaan waar zij ook bij zijn, zodat ze kunnen zien dat u liefdevol met hen omgaat.

Tsja...beetje moeilijk om aan een stukje tekst in te schatten hoe oud iemand is. Ik ben echter nog opgevoed met het idee andere mensen altijd met U te benaderen. Ik ben nu 57 en doe dit nog steeds....
Maar anderen mogen best jij tegen mij zeggen dus dat is het punt niet. Welke kerkgemeenschap je inzit maakt zeker echt niet uit. Maar ik begreep niet zo snel uit je 1e reactie dat je ook uit de NGK gemeenschap kwam maar wel wist dat die regels er niet zouden zijn, vandaar die vraag.

Mijn vrouw en ik (en velen om ons heen) vinden het te gek voor woorden dat we moeten laten zien dat we liefdevol met onze kleinzoon omgaan. Zouden wij onze zoon (s) dan niet liefdevol opgevoed hebben ? Onze schoondochter zou zich diep moeten schamen ons zo af te schermen van haar bijbels op te voeden kind terwijl ze juist met onze zoon getrouwd is vanwege de van binnen en buiten mooie kerel die hij geworden is mede dank zij onze opvoeding. Dit ziet zij helaas alleen door een héél erg "bijbels gekleurde bril" waarschijnlijk en is in haar leven van jongs afaan al niet anders geweest in hun gelovige gezin. Wat zou het uitmaken als wij i.p.v. een psalm over de Heere het liedje slaap kindje slaap zouden zingen bij het naar bed brengen van ons kleinkind vragen wij ons dan af. En hoeveel schade zou hij oplopen als we een keertje NIET met hem zouden bidden voor het eten ? Zou hij daar werkelijk zoveel schade van ondervinden ? Maar nee, alles moet volgens bijbelse regels gebeuren. Ik neem dan ook maar niet aan dat deze regel in uw kerk ergens op papier zal staan, (wat ik zeker niet hoop) maar naar mijn idee wel degelijk onderling gepropageerd wordt.

Wat te denken b.v. van deze tekst die ik tegenkom op deze site http://www.gotquestions.org/nederlands/ ... ouwen.html
Gaat over verkering en/of omgang met ongelovigen.... Ik wordt daar werkelijk onpasselijk en een beetje stil van:

Vraag: "Is het oké als een Christen met een niet-Christen trouwt of verkering heeft met een ongelovige?"
Antwoord: Korintiërs 6:14 verkondigt: “Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid?
of:
De Bijbel gaat verder met te zeggen: “Maar vergis u niet: slecht gezelschap bederft goede zeden” (1 Korintiërs 15:33). Als je de een of andere intieme relatie met een ongelovige hebt dan kan dit al snel, en gemakkelijk, tot iets uitgroeien wat een belemmering kan zijn voor je levenswandel met Christus.

En ook dit is voor mij als niet gelovige die respectvol omgaat met gelovigen moeilijk om te lezen:
Op de site http://www.slideshare.net/MalieP/huwelijk-en-samenwonen is een pastoraal stuk te lezen geschreven door de Nederland Gereformeerde Kerkgemeenschap te Ede gericht aan jongeren. (dus ook gericht aan onze aanvankelijk niet gelovige zoon)
Wat zegt de bijbel over trouwen met iemand die niet gelooft ? (even scrollen naar pag. 13)
Om voor het antwoord op deze vraag maar direct duidelijkheid te bieden: De Bijbel laat ons zien dat God ernaar verlangt dat een kind van Hem, trouwt met een ander kind van Hem. God ziet het niet zitten wanneer een kind van Hem verkering heeft of trouwt met iemand die geen kind van Hem wil zijn.

Wat een vreselijke nare teksten allemaal. Maar ik blijf desondanks altijd beleeft en respectvol tegen mensen die in God geloven, ook tegen mijn zoon en schoondochter als ik ze tegenkom. Dit soort (in dit geval NKG) teksten maken onnodig veel stuk tussen gelovigen en niet gelovigen. :( Verder contact op deze dwingende bijbelse basis willen wij op deze manier echter niet meer met hen en zullen derhalve ons kleinkind ook niet meer zien. De pijn is groot maar de vernedering door hun (bijbelse) kant is ondraagelijk en tast onze waardigheid als mens, ouder en grootouders enorm aan.
Het maakt veel kapot als je als ouders en grootouders zo "weggezet" wordt vanwege bijbelse "regels" die gebracht worden alsdat het te maken zou hebben met de "vertrouwensband" omdat hun kind hen zo dierbaar is ....

Nee, dan een site van de Katholieken die het juist precies andersom propageren en het een must vinden dat opa's en oma's deelnemen aan het leven van een kleinkind omdat dat heel goed is voor hun ontwikkeling:
http://www.katholiekgezin.nl/index.php? ... &Itemid=33

Kon ik dergelijke teksten maar vinden op de NKG site..... :(

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 27 aug 2010 14:06

Hippieblijhoofd schreef:ik vraag me sterk af of je niet een paar kerkverbanden door elkaar haalt want ik kan me weinig voorstellen bij zulke mensen in de NGK.

Hoe zien jullie het dan voor je, als je oppast bijvoorbeeld? Zou je je kleinkinderen dan laten bidden voor het eten en slapen en een bijbelverhaal voorlezen of zou je dat niet doen omdat je het zelf onzin vind?

Familie van mij heeft ook wel eens problemen met hun (schoon)ouders, want zij respecteren niet dat de kinderen christelijk worden opgevoed. Hun (schoon)vader loopt weg van tafel terwijl de kinderen moeten bidden, en laat merken (waar de kinderen bij zijn) dat hij het maar onzin vindt. Ook is er gevraagd of ze met kerst geen cadeaus wilden geven omdat ze met sinterklaas al genoeg krijgen én het de aandacht afleidt van het kerstverhaal, en dat verzoek werd genegeerd onder het mom van 'verlate sinterklaascadeaus'. Met zulke schoonouders kan ik me voorstellen dat je huiverig bent voor het laten logeren en laten oppassen, vandaar dat ik me afvraag hoe jullie er zelf in staan dan.

Je slaat de spijker op z'n kop. Ook wij vinden die schoonouders helemaal fout, en zo hebben wij ook NOOIT gereageerd naar hun doen en laten. Wij hebben hen nooit op een vervelende manier laten merken dat wij het niet eens zouden zijn met hun geloof en zullen dat ook nooit doen. Zij zullen het misschien wel enigzins zo aanvoelen omdat zij weten dat wij nou eenmaal van huis uit niet gelovig zijn, maar ze weten ook (en zo hebben we onze kinderen ook opgevoed) dat wij altijd respectvol omgaan met ze. Maar een psalm over de heer zingen als ik m'n kleinkind naar bed breng gaat mij veel te ver, ik zing een ander leuk liedje......

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2010 15:20

Mijn man komt ook uit een "heidens" gezin, maar mijn schoonouders hebben me meteen ten volle geaccepteerd en ook dat mijn man meegegaan is naar mijn kerk.
De kinderen wisten al snel het verschil tussen de ene opa en oma en de andere. De andere opa praatte nl heel leuk, met allemaal woorden die ze niet mochten zeggen. Ik heb het aan hen uitgelegd en ze snapten het eigenlijk wel. Mijn schoonouders zijn af en toe in de kerk geweest bij ons, (huwelijk, belijdenis, dopen) helaas doet het bij hen niets. Maar ja, ook dat moeten wij dan respecteren !
Dus eigenlijk weten wij niet beter. Als we daar aten (mijn schoonmoeder is te oud en ziekelijk voor oppas) gingen wij alleen bidden, opa en oma niet.
Dus het kan wel hoor, heel goed zelfs. En het MAG ook, maar wij zijn dan niet NGK. Ik ken die kerk ook niet trouwens.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 aug 2010 15:37

Maar een psalm over de heer zingen als ik m'n kleinkind naar bed breng gaat mij veel te ver, ik zing een ander leuk liedje......

Tja, ik kan me voorstellen dat het zingen je ook wat moeite kost als je de melodie niet kent, maar zou je bereid zijn om met een tweejarig kind een avondgebed uit te spreken wat hij of zij nog niet alleen kan?

Verder vind ik het helemaal niet onlogisch dat afgeraden wordt om als christen met een niet-christen te trouwen. Gelukkig (vanuit christelijk oogpunt) zijn er genoeg voorbeelden waar het goed gaat, maar je ziet ook van dat de christen het christendom vaarwel zegt.
En verder denk ik dat je als christen en niet-christen een cruciaal onderdeel van je leven niet met elkaar kunt delen, namelijk het geloof. Natuurlijk kan daar respect zijn, maar begrip is gewoon niet mogelijk op dat punt, als je niet beiden gelooft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2010 16:24

Maar je zou het ook eens anders kunnen bekijken, die zoon en schoondochter dan.
Zoon is overgegaan en hij zou misschien kunnen proberen in LIEFDE zijn ouders eventueel mee te krijgen, niet bekeren, dat lukt niet, bij ons lukt dat ook niet.
Maar wij voelen ons niet verheven boven onze schoonouders, zij kunnen ook geen avondgebedje opzeggen, hoe triest dat ook is.
Maar ook daar kun je je kind over vertellen, opa en oma kennen de Heere niet, zullen wij dan voor opa en oma bidden of zij een nieuw hartje kunnen krijgen ?
Dan houd je het open naar alle kanten !
En breng je niet het verdriet wat helemaal niet nodig is. Een kind komt nog wel met meer ongelovigen in aanraking.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 27 aug 2010 17:47

Lijkt meer op een sekte, als je het mij vraagt.
Met christelijke vrijheid, vriendelijkheid, barmhartigheid en zachtmoedigheid heeft het in elk geval niets te maken, en wie de liefde niet heeft, laat staan communicatieve vaardigheden, heeft het nog niet helemaal goed begrepen, lijkt me.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 aug 2010 21:32

geaaart schreef:Dit ziet zij helaas alleen door een héél erg "bijbels gekleurde bril" waarschijnlijk en is in haar leven van jongs afaan al niet anders geweest in hun gelovige gezin. Wat zou het uitmaken als wij i.p.v. een psalm over de Heere het liedje slaap kindje slaap zouden zingen bij het naar bed brengen van ons kleinkind vragen wij ons dan af. En hoeveel schade zou hij oplopen als we een keertje NIET met hem zouden bidden voor het eten ? Zou hij daar werkelijk zoveel schade van ondervinden ? Maar nee, alles moet volgens bijbelse regels gebeuren. Ik neem dan ook maar niet aan dat deze regel in uw kerk ergens op papier zal staan, (wat ik zeker niet hoop) maar naar mijn idee wel degelijk onderling gepropageerd wordt.

3 maanden terug ben ik getrouwd met een mand die zelf uit een niet gelovige familie komt. Zelf geloofd hij zelf wel. ik kom daar in tegen uit eeen reformatorisch gezin en ook zo opgevoed. Beide kanten hebben dit gerespecteerd. Mijn familie wel wat moeizamer.
Wij hebben nog geen kinderen, maar als ik kinderen zou hebben en zij gaan vervolgens bij zijn vader of moeder logeren, dan wil ik wel dat zij het kind wel laten bidden voor het eten en voor het slapen gaan. Dat is ook een stuk respect van de ouders naar de kinderen toe, voor hun keuze in het opvoeden van hun kleinkind. Stel dat het kind ergens logeerd en zij gaan dingen doen of laten dingen achter wege waar ik niet achter kan staan, dan zal dit wel concequenties hebben. Mensen mogen meehelpen opvoeden maar dan graag wel binnen de christelijke kader waarvoor wij als ouders zouden kiezen.

En nee, ik zou het nooit erg vinden als ze dan de eendjes met de kleine gaan voeren. Maar het komt wel neer op geven en nemen. Het cruciale punt ligt vooral in het bespreken van zulke zaken. geef aan wat jullie willen en vraag wat zij belangrijk vidnen. Daar moet toch een midden weg in te vinden zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”