Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 10:08

volgens mij is er iets verkeerd gegaan met de quotes :? :? Het moet precies andersom!!
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 10:18

doortje zeiQuote:
Dank je Joris voor je antwoord!!
Is dit beleefdheid of heeft ietsje geraakt?

Joris, het is niet alleen beleefdheid. Ik vind het heel bijzonder hoe jij je geloof ervaart en hoe je ermee bezig bent. Dan merk ik dat het bij mij toch wel heel anders is.

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 10:22

Oh dat verklaard inderdaad ineens wel waarom die vragen zo menselijk gericht zijn, zo kun je lekker de verantwoordelijkheid van je zieleheil bij God houden inderdaad. En je zegt alleen maar dat je kerk leuk vind en doet allerlij beloftes waar je je toch niet aan kan houden (! ook leugen :P)

Vind je dat zelf niet een beetje uitgeklede versie van wat de bedoeling zou moeten zijn Doortje? Wat is uberhaubt de waarde van 'belijdenis'? Voel je zelf niet aan dat het dan alleen nog maar om de kerk gaat in plaats van om geloof en God? Had Johannes de Doper 't ook zo moeten doen? En verder maar afwachten of je ooit nog eens gaat geloven; zolang je er maar lekker vroom bij zit? Avondmaal is zeker ook vette discussie bij jullie :P

Ik vind het allemaal maar vreemd klinken, ik zou zelf ook zeker niet de leer van een keer belijden als dát de leer van de kerk is; Eerst de kerk, en straks God. :?

Vincent

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 11:08

caprice schreef:
Daphne schreef:Hier nog even een reactie van mij:

Ik heb de posts (vluchtig) doorgelezen en ik wil het volgende ff kwijt:
Ik zit, laat ik het maar gelijk zeggen :lol: dan weten jullie dat ook weer, bij Laurina en Doortje op de belijdeniscathechisatie. Om dezelfde reden als zij ben ik er naar toe gegaan. In de gemeente, waar ik nog dooplid ben, is het idd normaal, dat je er op een gegeven moment voor kiest om met de leer in te stemmen en dus openbare belijdenis des geloofs te doen. Waar dat 'des geloofs' voor stond, vroeg ik me altijd al af eerlijk gezegd, omdat daar eigenlijk niets mee gedaan wordt.
Door deze reacties zie ik pas in, dat het echt vreemd is om belijdenis af te leggen van de leer in plaats van van je geloof en dat het om je hart gaat in plaats van om de kerkenraad :!: :oops:

De dominee zegt ook wel eens dat er 'weer een aantal belijdenis zullen doen', maar heb je hem ooit op de preekstoel horen zeggen dat er weer een aantal 'belijdenis des geloofs' zullen doen?

Verhardt u niet maar laat u leiden. Waarom onbekeerd blijven?

Hier ben ik het niet mee eens, Caprice! Misschien zegt de dominee dit in de kerk, maar op cathechisatie noemt hij het altijd belijdenis des geloofs! Ik denk, dat onze kerk 'des geloofs' voor wat anders gebruikt dan zou horen. (klinkt een bj vaag) Maar ik denk, dat de dominee wil zeggen, dat, als je gelooft in de leer van de kerk, dat dat al voldoende is om belijdenis te doen... :roll: Ik zie ook nu pas in hoe gek dat is eigenlijk... :oops:
Afbeelding

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 feb 2004 13:44

Doortje schreef:Binnen onze gemeente moet je als je belijdenis gaat doen, antwoord geven op de volgende vragen:
*knip*
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
*knip*
Op deze vragen kan je antwoorden zonder bekeerd te zijn. Er wordt niet gevraagd of je geloof hebt.
Vraag 2 impliceert toch zeker een geloof.
Zie je voor jezelf niet de opdracht om je van deze ietwat vreemde gewoonte af te keren, zie je überhaupt niet de opdracht om je te bekeren? (Zonder het 'jullie zien dat nu eenmaal anders'; ik heb nog helemaal niet gezegd hoe ik bekering zie.)

Nog meer vraagjes. :)

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 15:47

Hier ben ik het niet mee eens, Caprice! Misschien zegt de dominee dit in de kerk, maar op cathechisatie noemt hij het altijd belijdenis des geloofs! Ik denk, dat onze kerk 'des geloofs' voor wat anders gebruikt dan zou horen. (klinkt een bj vaag) Maar ik denk, dat de dominee wil zeggen, dat, als je gelooft in de leer van de kerk, dat dat al voldoende is om belijdenis te doen... Ik zie ook nu pas in hoe gek dat is eigenlijk...

Daar kom je ook een beetje laat achter Daphne :mrgreen: , maar je kan nog terug!

Het gaat denk ik niet alleen om het geloven in de leer van de kerk. Het gaat er meer om dat je ervoor kiest (en het je verlangen is) om je bij de gemeente aan te sluiten.

2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?

Vraag 2 impliceert toch zeker een geloof.

Het impliceert wel EEN geloof ja, maar niet HET geloof. Je kan geloven dat er een God is en dat alles wat in de Bijbel staat waar is, dat God je leven leidt en het waard is om gediend te worden, zonder dat je persoonlijk kan zeggen dat Jezus ook voor jou gestorven is. Maar dan kan het toch je voornemen zijn om hierin standvastig te blijven.

Zie je voor jezelf niet de opdracht om je van deze ietwat vreemde gewoonte af te keren, zie je überhaupt niet de opdracht om je te bekeren? (Zonder het 'jullie zien dat nu eenmaal anders'; ik heb nog helemaal niet gezegd hoe ik bekering zie.)

Oke, die laatste opmerking was een beetje ongelukkig! :? Sorry!
Ik zie zeker de opdracht om me te bekeren, alleen voel ik ook dat ik het uit mezelf niet kan. En ik weet ook niet hoe ik dat geloof moet krijgen!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 15:54

Daar kom je ook een beetje laat achter Daphne , maar je kan nog terug!

Het gaat denk ik niet alleen om het geloven in de leer van de kerk. Het gaat er meer om dat je ervoor kiest (en het je verlangen is) om je bij de gemeente aan te sluiten.

geloven in en kiezen voor is toch hetzelfde? :? :roll:
Afbeelding

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 15:56

nee :lol: geloven in de leer en kiezen voor de kerk is wat anders toch?? :?

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 15:59

Nog ff een aanvulling:

geloven in de leer is een onderdeel ervan, naar mijn mening :mrgreen:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 15:59

bij kiezen voor de kerk, zeg je dat je in de leer gelooft, ander kies je niet voor de kerk.
Ennuh... waarom kom ik er laat achter :?: Ik zie in, dat het raar is, jij ziet dat nog niet in... :shock: 8)
Afbeelding

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 16:01

Ennuh... waarom kom ik er laat achter Ik zie in, dat het raar is, jij ziet dat nog niet in...

ohh nee?? Ik zie dat het hele jaar al in.. :?

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 16:04

Doortje schreef:
Ennuh... waarom kom ik er laat achter Ik zie in, dat het raar is, jij ziet dat nog niet in...

Dat je nog niet voor jezelf denkt bedoel je?

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 16:06

Doortje schreef:Je kan geloven dat er een God is en dat alles wat in de Bijbel staat waar is, dat God je leven leidt en het waard is om gediend te worden, zonder dat je persoonlijk kan zeggen dat Jezus ook voor jou gestorven is.

Jezus is gestorven voor de hele wereld behalve Doortje? En wanneer weet je of het ook voor Doortje was? Als je dood gaat? Is dat niet laat? Wanneer geloof je dan? Denk je niet dat dat nep-geloof spoor van je misschien regelrecht de verkeerde kant op leid? Wat word ik triest van wat je zegt. :(

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 feb 2004 16:07

Doortje schreef:

sorry, maar dat heb ik nog nooit gemerkt eigenlijk... :oops: :roll:
Afbeelding

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 16:08

nee niet helemaal. Ik bedoel meer dat ik me afvraag waar ik nou precies belijdenis van ga doen.

Terug naar “Archief”