Moderator: Moderafo's
doortje zeiQuote:
Dank je Joris voor je antwoord!!
Is dit beleefdheid of heeft ietsje geraakt?
caprice schreef:Daphne schreef:Hier nog even een reactie van mij:
Ik heb de posts (vluchtig) doorgelezen en ik wil het volgende ff kwijt:
Ik zit, laat ik het maar gelijk zeggendan weten jullie dat ook weer, bij Laurina en Doortje op de belijdeniscathechisatie. Om dezelfde reden als zij ben ik er naar toe gegaan. In de gemeente, waar ik nog dooplid ben, is het idd normaal, dat je er op een gegeven moment voor kiest om met de leer in te stemmen en dus openbare belijdenis des geloofs te doen. Waar dat 'des geloofs' voor stond, vroeg ik me altijd al af eerlijk gezegd, omdat daar eigenlijk niets mee gedaan wordt.
Door deze reacties zie ik pas in, dat het echt vreemd is om belijdenis af te leggen van de leer in plaats van van je geloof en dat het om je hart gaat in plaats van om de kerkenraad![]()
De dominee zegt ook wel eens dat er 'weer een aantal belijdenis zullen doen', maar heb je hem ooit op de preekstoel horen zeggen dat er weer een aantal 'belijdenis des geloofs' zullen doen?
Verhardt u niet maar laat u leiden. Waarom onbekeerd blijven?
Vraag 2 impliceert toch zeker een geloof.Doortje schreef:Binnen onze gemeente moet je als je belijdenis gaat doen, antwoord geven op de volgende vragen:
*knip*
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
*knip*
Op deze vragen kan je antwoorden zonder bekeerd te zijn. Er wordt niet gevraagd of je geloof hebt.
Hier ben ik het niet mee eens, Caprice! Misschien zegt de dominee dit in de kerk, maar op cathechisatie noemt hij het altijd belijdenis des geloofs! Ik denk, dat onze kerk 'des geloofs' voor wat anders gebruikt dan zou horen. (klinkt een bj vaag) Maar ik denk, dat de dominee wil zeggen, dat, als je gelooft in de leer van de kerk, dat dat al voldoende is om belijdenis te doen... Ik zie ook nu pas in hoe gek dat is eigenlijk...
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
Vraag 2 impliceert toch zeker een geloof.
Zie je voor jezelf niet de opdracht om je van deze ietwat vreemde gewoonte af te keren, zie je überhaupt niet de opdracht om je te bekeren? (Zonder het 'jullie zien dat nu eenmaal anders'; ik heb nog helemaal niet gezegd hoe ik bekering zie.)
Doortje schreef:Je kan geloven dat er een God is en dat alles wat in de Bijbel staat waar is, dat God je leven leidt en het waard is om gediend te worden, zonder dat je persoonlijk kan zeggen dat Jezus ook voor jou gestorven is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten