Beleid PKN t.o.v. homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Riska » 14 aug 2010 09:31

Boekenlezer schreef:Visies, die beter bij hun onderbuikgevoelens passen, zodat ze in bed kunnen doen wat ze willen.

Dat geldt evenzo voor verkrachting binnen een huwelijk - en ja, dat komt voor, al zal volgens de Bijbel de vrouw wel volledig ondergeschikt moeten zijn aan de man.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 aug 2010 19:21

Boekenlezer schreef:En dan speelt dus toch de vraag: hoe serieus neem je de Bijbel.

Ik neem de Bijbel minimaal net zo serieus als jij. In z'n geheel.
Maar als ik, en met mij vele andere rechtzinnige christenen, tot een andere conclusie over bepaalde zaken kom dan jij, neem ik dan Bijbel niet mer serieus? Ga je nu echt zeggen dat jouw visie de maatstaf der dingen is?

Ik neem jouw visie wel degelijk serieus en zal 'm niet veroordelen. Jij hebt er echter niet genoeg aan dat je het neit met mij eens bent. Je spreekt ook heel duidelijk een veroordeling uit. Doe je dat over alle dingen die in kerken en onder christenen gebeuren of geef je ook nog wat ruimte voor andere visies?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 aug 2010 19:43

JeeWee schreef:
Boekenlezer schreef:En dan speelt dus toch de vraag: hoe serieus neem je de Bijbel.

Ik neem de Bijbel minimaal net zo serieus als jij. In z'n geheel.
Maar als ik, en met mij vele andere rechtzinnige christenen, tot een andere conclusie over bepaalde zaken kom dan jij, neem ik dan Bijbel niet mer serieus? Ga je nu echt zeggen dat jouw visie de maatstaf der dingen is?

Ik neem jouw visie wel degelijk serieus en zal 'm niet veroordelen. Jij hebt er echter niet genoeg aan dat je het neit met mij eens bent. Je spreekt ook heel duidelijk een veroordeling uit. Doe je dat over alle dingen die in kerken en onder christenen gebeuren of geef je ook nog wat ruimte voor andere visies?

Die opmerking betrof de Anglicaanse Kerk. En ik weet dat daar nogal vrijzinnige snuiters zitten, die erg vrij met de Bijbel omgaan. Van die figuren, die met allerlei redeneringen een duidelijk bijbels gebod weten te ontkrachten. Zij zullen het schriftgezag ook niet echt erkennen, lijkt mij. Daar doelde ik vooral op, in reactie op jouw noemen van de Anglicaanse Kerk.
Ben jij hun bondgenoten, dat jij je meteen aangesproken voelt?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 aug 2010 09:26

JeeWee schreef:
Bastiaan30 schreef:Maar daar heeft JEEWEE het niet over hoor.
[-X

Sorry Bastiaan, ga nou niet mijn visie uitleggen en ga nou niet vertellen waar ik het wel en niet over heb.
Feit is dat dit topic begon over de zoektoch naar een kerkelijk thuis van iemand met een homorelatie.
Ander feit is dat er in de Bijbel nergens over een homorelatie wordt gesproken.

Jammer is dat veel mensen alleen bij homo's het seksuele aspect zo nadrukkelijk benoemen en scheiden van een liefdesrelatie... jammer is dat mensen hun eigen erfje veilig stellen en vooral perkjes maken waarbinnen anderen niet mogen komen die volgens hun opvattingen daar niet passen. Daar misbruiken velen zelfs de Bijbel voor...

Prof. Dr. R. Ganzevoort schreef:De woorden van Jezus vallen zo op als hij zegt: “ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren. En het zal zijn een kudde een herder” Woorden die de mensen van zijn tijd niet wilden horen. Zoals ook in onze tijd de kerk nog te vaak het goede nieuws voor zichzelf heeft gehouden en anderen buitensluit. Maar de boodschap van Jezus is queer, is niet voor de zelfgenoegzaamheid, niet voor de status quo, niet voor de zelfbevestiging van mensen die toch al weten dat God aan hun kant staat. Het evangelie is queer, ontregelt, zet de zaken op hun kop. Andere schapen heeft hij, niet van deze stal. Schapen die de stal zijn uitgejaagd misschien. Schapen die de bergen in zijn gejaagd. Schapen die door de donkere nacht gaan en het dal met doodsschaduwen.
JeeWee, zeg dan eens duidelijk wat je bedoelt, uit je schrijven blijkt dat je voortdurend de praktiserende leefstijl verdedigd.

De schapen van Ruard zijn wellicht op te delen in joden en heidenen?
Of is dat een taboe in een vervangingsleer-stroming?
Bij PKN kan zelfs een atheistische predikant zijn zegje doen op de kansel, dus dat homohuwelijk en het dopen van een kind van 2 lesbische moeders is ook geen probleem.(een dubbele dwaling)
maak je dus maar geen zorgen om wat PKN denkt over homoseksuelen.
Hoe meer "tienden", van wie ook, hoe beter, misschien?
Wat God er van denkt lijkt me echter een ander verhaal.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 aug 2010 09:43

Bastiaan30 schreef:maak je dus maar geen zorgen om wat PKN denkt over homoseksuelen.

Misschien, heel misschien, zou je er rekening mee kunnen houden dat er hier op het forum mensen uit de PKN komen. En deze zinnen zijn voor een oprecht gelovige PKN-er buitengewoon en diep kwetsend.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 aug 2010 10:04

Riska schreef:
Bastiaan30 schreef:maak je dus maar geen zorgen om wat PKN denkt over homoseksuelen.

Misschien, heel misschien, zou je er rekening mee kunnen houden dat er hier op het forum mensen uit de PKN komen. En deze zinnen zijn voor een oprecht gelovige PKN-er buitengewoon en diep kwetsend.

Niet overdrijven.Of heb ik iets gezegd wat niet waar is?
Wat de Geest tot de gemeenten zegt kun je lezen in Openbaring 3:15-22.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 aug 2010 11:00

Psalm 141:3

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 aug 2010 11:34

Bastiaan30 schreef:JeeWee, zeg dan eens duidelijk wat je bedoelt, uit je schrijven blijkt dat je voortdurend de praktiserende leefstijl verdedigt.

Volgens mij ben ik steeds volstrekt duidelijk geweest, maar ik wil het best nog een keer zijn.
Ik respecteer de visie van een grote groep christenen die op grond van 'de zeven bijbleplaatsen' zeggen dat homoseksualiteit in elke vorm tegen de wil van God is en dit dus verboden is.
Ik respecteer eveneens de visie van een grote groep christenen die weliswaar in de Bijbel geen enkel enthousiasme kunnen vinden over een homoseksualiteit, maar evenmin iets kunnen vinden dat tegen een relatie in liefde en trouw is, tussen twee gelovige mannen of vrouwen.

Mijn betoog gaat er hier nooit over om het 'gelijk' van noch de ene, noch de andere geroep te bevechten, noch van het ongelijk te overtuigen.
Juist omdát ik vind dat de Bijbel zich in dezen zich op meerdere manier laat uitleggen wil ik het oordeel aan God overlaten en ga ik er van uit dat wedergeboren christenen elke stap, samen met God zetten en ook deze keuze in gebed aan de Heere voorleggen.

Als mensen dan, samen met God tot een andere conclusie komen dan jij of ik, wie ben ik dan om hen te veroordelen.
Ik ontzeg echter niemand het recht om daar een eigen mening of visie over te hebben.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 aug 2010 12:23

Riska schreef:Psalm 141:3

pardon, maar ik zie het verband niet tuusen wat ik vroeg en paslm 141:3

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 aug 2010 20:09

Riska schreef:

Als PKN-er voel ik me eerlijk gezegd niet gekwetst. Van ds. Hendrikse is de uitspraak bekend dat het kerkelijke gebeuren hem verder worst zal zijn, als hij elke maand z'n traktement maar krijgt. We moeten realistisch zijn en niet onze ogen sluiten voor de misstanden in de PKN. De PKN is voor mij geen geloofsstuk dat boven elke kritiek verheven is, wel de kerk waar ik (overigens niet toevallig) lid van ben.
Aan de andere kant zouden buitenstaanders die de PKN als makkelijk doelwit voor hun kritiek zien, misschien hun eigen kerkelijk nest eens na kunnen gaan of daar niet wat op te schonen valt. Kerkelijke naijver is immers vaak ook ijdelheid en het najagen van wind.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 aug 2010 22:00

Wat mij vooral stoorde was de zin: "hoe meer tienden, van wie ook, hoe beter?".
Dat kwetst mij. Of men wat zegt van al dan niet theologische kwesties interesseert me niet echt. De PKN heeft dezelfde paraplu-formatie als vroeger de NHK.
Je hebt gelijk: lekker schelden op de PKN en vergeten wat "thuis" gebeurt...

sem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sem » 19 aug 2010 20:21

Ik heb geleerd dat Jezus van iedereen houdt, dat staat ook in de bijbel.
Ik zal het niet erg vinden als 2 mannen of 2 vrouwen iets met elkaar hebben, terwijl ze ook geloven, dat is hun keuze en niet de mijne.
Geen 1 is uitgezonderd bij Jezus.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2010 21:36

sem schreef:Ik heb geleerd dat Jezus van iedereen houdt, dat staat ook in de bijbel.
...

En "Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat" dan?
(Romeinen 9:13Maleachi 1:2-3)
Daarbij ook denkend aan: de Vader en de Zoon zijn één (Johannes 10:30).

Verder moeten we Mattheüs 7:13-23 natuurlijk ook niet vergeten.

En waar staat dan in de Bijbel dat Jezus van iedereen houdt?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 20 aug 2010 07:35

Boekenlezer schreef:En waar staat dan in de Bijbel dat Jezus van iedereen houdt?

Johannes 3: 16 - Want alzo lief had God de gehele wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe..."
Er staat niet: de mens die in alle opzichten leeft volgens de wet en Goddelijke leefregels, niet de hetero's, niet de homo's, maar een ieder!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 aug 2010 07:38

Bastiaan30 schreef:
Riska schreef:Psalm 141:3

pardon, maar ik zie het verband niet tuusen wat ik vroeg en paslm 141:3

Psalm 141:3 (berijming 1773):
"Zet Heer een wacht voor mijne lippen..."

Terug naar “Archief”