GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: GKV

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2010 16:13

Is er kans op een soort mini-PKN tussen CGK, GKV en NGK?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 09 aug 2010 16:47

Optimatus schreef:Is er kans op een soort mini-PKN tussen CGK, GKV en NGK?

Nee, synode heeft 3 jaar geleden een flinke stap teruggedaan omdat GKV en NGK andere wegen gingen. NGK heeft ambt voor vrouwen op sommige plaatsen opengesteld en gaan een hele andere weg. De verhouding met de GKV is ook verslechterd vanwege de keuzes die GKV heeft gemaakt. Misschien dat plaatselijk de samenwerking op sommige plekken doorgaat, maar van een mini-pkn zal geen sprake zijn. Tenzij het door wordt gedrukt en dan gaat de boel scheuren, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 aug 2010 17:16

Speedy schreef:

Nee, synode heeft 3 jaar geleden een flinke stap teruggedaan omdat GKV en NGK andere wegen gingen. NGK heeft ambt voor vrouwen op sommige plaatsen opengesteld en gaan een hele andere weg. De verhouding met de GKV is ook verslechterd vanwege de keuzes die GKV heeft gemaakt. Misschien dat plaatselijk de samenwerking op sommige plekken doorgaat, maar van een mini-pkn zal geen sprake zijn. Tenzij het door wordt gedrukt en dan gaat de boel scheuren, maar dat zie ik nog niet gebeuren.

Volgens mij gaan de drie gemeenten hier in de stad wel samen 1 nieuw kerkgebouw bouwen (althans, zoiets hoorde ik een paar jaar terug). Enig idee hoe dat zit dan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2010 20:57

Plaatselijk wel. Landelijk denk ik niet. De CGK is heel breed, van behoorlijk zwaar tot behoorlijk licht. De synode probeert de CGK bij elkaar te houden en gaat daarom een beetje in het midden zitten. Als er een fusie met GKV en NGK zou komen zou het rechtse gedeelte van de CGK natuurlijk in opstand komen. Plaatselijk is er, waar de GKV en CGK dicht bij elkaar staan, natuurlijk nog steeds veel samenwerking, daarin zie je ook wel dat de invloed van de synode minder is dan vroeger. Ook is bijvoorbeeld de NBV niet goedgekeurd door de synode, maar zijn er een hoop CGK's waar ze dat besluit negeren.

Ik ben wel wel eens bang dat het op den duur onmogelijk wordt om rechts en links in de CGK bij elkaar te houden. Aan de andere kant, misschien zou het voor de eenheid ook wel goed zijn, dan zouden er mogelijkheden zijn voor een brede "links-gereformeerde kerk" en de conservatieve flank van de CGK zich kunnen aansluiten bij HHK of GG (of misschien beiden, zou ook mooi zijn).
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 09 aug 2010 21:12

Faramir schreef:
Speedy schreef:

Volgens mij gaan de drie gemeenten hier in de stad wel samen 1 nieuw kerkgebouw bouwen (althans, zoiets hoorde ik een paar jaar terug). Enig idee hoe dat zit dan?

Welke stad?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2010 21:37

Ben ik ook benieuwd naar.

In Hilversum hebben ze gezamenlijke diensten als dankdag, hemelvaart... en soms als er ergens geen predikant is wordt de gemeente naar de andere CGK of GKV gestuurd. Voor de zomervakantie heeft men meegedeeld dat na gesprekken is besloten de samenwerking nog verder de intensiveren... dat wordt verder vormgegeven en in het najaar wordt duidelijk welke verdere stappen er genomen worden. Ik ben heel benieuwd!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 aug 2010 08:28

Speedy schreef:
Welke stad?

Deventer

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 aug 2010 08:02

[quote="Marnix"

Hoezo ben je zo verbaasd? Joanne komt uit de CGK dus we hebben samen in onze nieuwe woonplaats gekeken. Daar zijn 2 CGK's en een GKV die heel intensief samenwerken. De CGK is het dichtst bij en een fijne gemeente. Verder is er weinig verschil met de GKV. Natuurlijk was de GKV in Arnhem wat anders maar dat het anders zou worden dan dat (ongeacht of we naar de GKV of CGK zouden gaan) wisten we van tevoren wel. En tja, de Koepelkerk mis ik stiekem wel een beetje. Verder zijn we heel blij met onze nieuwe gemeente hoor.

Oohh joh, dat wist ik niet ;-) Ik dacht dat jij een GKV-man in hart en nieren was gezien jouw postings hier :D Maar er zit wel veel verschil in CGK-kerken toch? Ik ben namelijk in Veenendaal wel eens naar de CGK geweest, er zijn er daar 2. Wat een verschil zeg!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 aug 2010 09:02

Het verschil tussen CGK's is inderdaad erg groot. Je hebt CGK's die -met alle respect- bijna op een gereformeerde gemeente lijken, maar er zijn ook CGK's die erg vooruitstrevend zijn, en alles wat daar tussenin zit. Ik ben bang dat het nog eens gaat knallen, tenzij men elkaar in de waarde laat. Maar ja, een 'simpel' iets als de nieuwe bijbelvertaling is al een heel punt. Na jaren overwegen is besloten dat de NBV niet officieel in de erediensten mag worden gebruikt als kanselbijbel. (Terwijl er een CGK-prof. aan die vertaling heeft meegewerkt!) Realiteit is nu dat in de vooruitstrevende CGK's toch de NBV wordt gebruikt in de erediensten. Iets anders/zwaarders is samenwerking met andere kerkverbanden. In veel plaatsen is een samenwerking met de GKV. Al járen. In sommige plaatsen ook erg intensief, en ook landelijk werd over samenwerkingen gesproken. Nu staat dat weer op een laag pitje. Een deel van de CGK kerken wil namelijk niet samen met de GKV, maar zoekt juist samenwerking met de HHK. Dat is nogal een verschil. Het is dus lastig om over dat soort zaken een helder besluit te nemen waar iedereen het mee eens is. Ik weet niet hoe lang het nog stand kan houden. Het verschil is zo groot onderling! Maar juist ook wel weer mooi dat het allemaal nog samen kan.
pobody's nerfect

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 aug 2010 09:12

Faramir schreef:
Speedy schreef:
Welke stad?

Deventer

Daar zijn de CGK/GKV/NGK samen gegaan in een federatie geloof ik. Er was al jaren een samenwerking en ze hebben eerst alles op papier gezet en dat in de 3 gemeenten afzonderlijk besproken. Vervolgens zijn de punten die eruit kwamen weer opnieuw afzonderlijk besproken en toen de kerkenraden in 1x. Hierna zijn ze naar de classis gegaan. De classis heeft onderzoek gehouden en daar kwamen weer punten uit voort en die zijn vervolgens weer helemaal besproken en uitgewerkt. Uiteindelijk heeft classis en deputaten geoordeeld dat voorstel van samenwerking mogelijk was. Nu is het 1 gemeente met 3 predikanten.

Wie zijn wij
De samenwerkingsgemeente van de Christelijk Gereformeerde Kerk, de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerk te Deventer bestaat sinds 1 januari 2009 en heeft daarmee de landelijke primeur. Deventer is de eerste plaats waarin een samenwerking tussen deze drie kerken tot stand kwam.

Hoewel elke kerk nog steeds is verbonden aan het eigen landelijke kerkverband, vormen de gezamenlijke kerkleden in Deventer één gemeente van zo'n duizend personen.

Bron: 3gk Deventer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2010 09:56

BigSmile schreef:
Marnix schreef:
Hoezo ben je zo verbaasd? Joanne komt uit de CGK dus we hebben samen in onze nieuwe woonplaats gekeken. Daar zijn 2 CGK's en een GKV die heel intensief samenwerken. De CGK is het dichtst bij en een fijne gemeente. Verder is er weinig verschil met de GKV. Natuurlijk was de GKV in Arnhem wat anders maar dat het anders zou worden dan dat (ongeacht of we naar de GKV of CGK zouden gaan) wisten we van tevoren wel. En tja, de Koepelkerk mis ik stiekem wel een beetje. Verder zijn we heel blij met onze nieuwe gemeente hoor.

Oohh joh, dat wist ik niet ;-) Ik dacht dat jij een GKV-man in hart en nieren was gezien jouw postings hier :D Maar er zit wel veel verschil in CGK-kerken toch? Ik ben namelijk in Veenendaal wel eens naar de CGK geweest, er zijn er daar 2. Wat een verschil zeg!

Haha :) Ik was lid van de GKV en daar was ik blij mee. Maar ik ben absoluut niet eenkennig wat dat betreft. God is niet gebonden aan kerkverbanden en ik heb dus niet zoiets van: Ik ben in deze kerk opgegroeid dus moet ik er mijn leven lang blijven. En ja, de CGK verschilt onderling heel erg, een hoop zijn vergelijkbaar met de CGK en er zijn een aantal veel zwaardere gemeenten, die heel dicht tegen de GerGem aanzitten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 aug 2010 10:19

Speedy schreef:
Faramir schreef:
Speedy schreef:
Welke stad?

Deventer

Daar zijn de CGK/GKV/NGK samen gegaan in een federatie geloof ik. Er was al jaren een samenwerking en ze hebben eerst alles op papier gezet en dat in de 3 gemeenten afzonderlijk besproken. Vervolgens zijn de punten die eruit kwamen weer opnieuw afzonderlijk besproken en toen de kerkenraden in 1x. Hierna zijn ze naar de classis gegaan. De classis heeft onderzoek gehouden en daar kwamen weer punten uit voort en die zijn vervolgens weer helemaal besproken en uitgewerkt. Uiteindelijk heeft classis en deputaten geoordeeld dat voorstel van samenwerking mogelijk was. Nu is het 1 gemeente met 3 predikanten.

Wie zijn wij
De samenwerkingsgemeente van de Christelijk Gereformeerde Kerk, de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerk te Deventer bestaat sinds 1 januari 2009 en heeft daarmee de landelijke primeur. Deventer is de eerste plaats waarin een samenwerking tussen deze drie kerken tot stand kwam.

Hoewel elke kerk nog steeds is verbonden aan het eigen landelijke kerkverband, vormen de gezamenlijke kerkleden in Deventer één gemeente van zo'n duizend personen.

Bron: 3gk Deventer

Hartelijk dank voor het heldere antwoord. Ik hoop dat het een goed voorbeeld is voor alle andere gemeenten en dat ze over een jaar of 5 landelijk daadwerkelijk tot 1 kerkverband komen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 aug 2010 10:37

Een jaar of 5. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die in wonderen geloven :mrgreen:

(Even serieus: ik zou het ook prachtig vinden hoor!)
pobody's nerfect

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 aug 2010 10:42

Jo'tje schreef:Een jaar of 5. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die in wonderen geloven :mrgreen:

(Even serieus: ik zou het ook prachtig vinden hoor!)

Eerst maar weer eens de synode afwachten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 aug 2010 18:14

Jo'tje schreef:(Even serieus: ik zou het ook prachtig vinden hoor!)

Ik niet :wink:

Ik mis juist in heel veel GKV en NGK een bepaalde diepgang in de preken ( en trouwens in bepaalde CGK ook). Ik ben bang dat door een landelijke samenwerking er steeds meer een vervlakking van de diensten optreedt.

Terug naar “Archief”