Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Is er kans op een soort mini-PKN tussen CGK, GKV en NGK?
Speedy schreef:Optimatus schreef:Is er kans op een soort mini-PKN tussen CGK, GKV en NGK?
Nee, synode heeft 3 jaar geleden een flinke stap teruggedaan omdat GKV en NGK andere wegen gingen. NGK heeft ambt voor vrouwen op sommige plaatsen opengesteld en gaan een hele andere weg. De verhouding met de GKV is ook verslechterd vanwege de keuzes die GKV heeft gemaakt. Misschien dat plaatselijk de samenwerking op sommige plekken doorgaat, maar van een mini-pkn zal geen sprake zijn. Tenzij het door wordt gedrukt en dan gaat de boel scheuren, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Optimatus schreef:Is er kans op een soort mini-PKN tussen CGK, GKV en NGK?
Faramir schreef:Speedy schreef:Optimatus schreef:Is er kans op een soort mini-PKN tussen CGK, GKV en NGK?
Nee, synode heeft 3 jaar geleden een flinke stap teruggedaan omdat GKV en NGK andere wegen gingen. NGK heeft ambt voor vrouwen op sommige plaatsen opengesteld en gaan een hele andere weg. De verhouding met de GKV is ook verslechterd vanwege de keuzes die GKV heeft gemaakt. Misschien dat plaatselijk de samenwerking op sommige plekken doorgaat, maar van een mini-pkn zal geen sprake zijn. Tenzij het door wordt gedrukt en dan gaat de boel scheuren, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Volgens mij gaan de drie gemeenten hier in de stad wel samen 1 nieuw kerkgebouw bouwen (althans, zoiets hoorde ik een paar jaar terug). Enig idee hoe dat zit dan?
Hoezo ben je zo verbaasd? Joanne komt uit de CGK dus we hebben samen in onze nieuwe woonplaats gekeken. Daar zijn 2 CGK's en een GKV die heel intensief samenwerken. De CGK is het dichtst bij en een fijne gemeente. Verder is er weinig verschil met de GKV. Natuurlijk was de GKV in Arnhem wat anders maar dat het anders zou worden dan dat (ongeacht of we naar de GKV of CGK zouden gaan) wisten we van tevoren wel. En tja, de Koepelkerk mis ik stiekem wel een beetje. Verder zijn we heel blij met onze nieuwe gemeente hoor.
Faramir schreef:Speedy schreef:
Welke stad?
Deventer
Wie zijn wij
De samenwerkingsgemeente van de Christelijk Gereformeerde Kerk, de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerk te Deventer bestaat sinds 1 januari 2009 en heeft daarmee de landelijke primeur. Deventer is de eerste plaats waarin een samenwerking tussen deze drie kerken tot stand kwam.
Hoewel elke kerk nog steeds is verbonden aan het eigen landelijke kerkverband, vormen de gezamenlijke kerkleden in Deventer één gemeente van zo'n duizend personen.
BigSmile schreef:Marnix schreef:
Hoezo ben je zo verbaasd? Joanne komt uit de CGK dus we hebben samen in onze nieuwe woonplaats gekeken. Daar zijn 2 CGK's en een GKV die heel intensief samenwerken. De CGK is het dichtst bij en een fijne gemeente. Verder is er weinig verschil met de GKV. Natuurlijk was de GKV in Arnhem wat anders maar dat het anders zou worden dan dat (ongeacht of we naar de GKV of CGK zouden gaan) wisten we van tevoren wel. En tja, de Koepelkerk mis ik stiekem wel een beetje. Verder zijn we heel blij met onze nieuwe gemeente hoor.
Oohh joh, dat wist ik nietIk dacht dat jij een GKV-man in hart en nieren was gezien jouw postings hier
Maar er zit wel veel verschil in CGK-kerken toch? Ik ben namelijk in Veenendaal wel eens naar de CGK geweest, er zijn er daar 2. Wat een verschil zeg!
Speedy schreef:Faramir schreef:Speedy schreef:
Welke stad?
Deventer
Daar zijn de CGK/GKV/NGK samen gegaan in een federatie geloof ik. Er was al jaren een samenwerking en ze hebben eerst alles op papier gezet en dat in de 3 gemeenten afzonderlijk besproken. Vervolgens zijn de punten die eruit kwamen weer opnieuw afzonderlijk besproken en toen de kerkenraden in 1x. Hierna zijn ze naar de classis gegaan. De classis heeft onderzoek gehouden en daar kwamen weer punten uit voort en die zijn vervolgens weer helemaal besproken en uitgewerkt. Uiteindelijk heeft classis en deputaten geoordeeld dat voorstel van samenwerking mogelijk was. Nu is het 1 gemeente met 3 predikanten.Wie zijn wij
De samenwerkingsgemeente van de Christelijk Gereformeerde Kerk, de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerk te Deventer bestaat sinds 1 januari 2009 en heeft daarmee de landelijke primeur. Deventer is de eerste plaats waarin een samenwerking tussen deze drie kerken tot stand kwam.
Hoewel elke kerk nog steeds is verbonden aan het eigen landelijke kerkverband, vormen de gezamenlijke kerkleden in Deventer één gemeente van zo'n duizend personen.
Bron: 3gk Deventer
Jo'tje schreef:Een jaar of 5. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die in wonderen geloven![]()
(Even serieus: ik zou het ook prachtig vinden hoor!)
Jo'tje schreef:(Even serieus: ik zou het ook prachtig vinden hoor!)
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten