JeeWee schreef:Natuurlijk is dat stuk van geen enkel niveau. Daar is het ook niet voor bedoeld. Het is ook puur ironisch bedoeld.
Het geeft weer hoe selectief wij zijn.
De Bijbel keert zich bijvoorbeeld met name tegen hebzucht. En wij?
Er staan 7 tekstplaatsen in de Bijbel die verwijzen naar seksuele contacten tussen mannen. Vrouwen komen er helemaal niet aan te pas. En hoeveel staat er in de Bijbel over heteroseksuele zonden?
Maar het oog ziet van zich af.
Het is zo makkelijk om, als het jezelf niet aan gaat, te oordelen en mensen de kerk uit te kijken en piketpaaltjes rond kerk en avondmaalstafel te zetten voor anderen...
Het probleem van selectiviteit erken ik.
Daar loop ik ook tegenop. Voorbeeld: omdat er meestal uit het NT gepreekt wordt, behandel ik voor mijzelf meestal het OT, tegendraads als ik ben.
En ja, dat de mens vooral de neiging heeft om naar de fouten van anderen te kijken, maar ze niet te zien bij zichzelf, dat is een feit. Om die reden heb ik ook eens een opmerking gemaakt over de zonde in mijn eigen leven (de opmerking
"Herkenbaar beeld overigens..." uit
deze bijdrage).
Maar zoals ik het van jou lees, komt het een beetje bij mij over als een excuus om praktizerende homoseksuelen aan het avondmaal te gaan toelaten. Dan ga ik behoefte voelen om daar tegenin te gaan, want dat is niet zuiver.
JeeWee schreef:En inderdaad kan ik hier behoorlijk fel over worden.
Mij doet dit onderwerp ook behoorlijk wat. En wel zo: hoe blijven wij bij de gezonde leer, die naar de Schriften is, zonder naar links of rechts af te wijken? Want dat er op dit punt druk voelbaar is, om daarmee te gaan schipperen, ten gunste van wat mensen willen, dat is wel duidelijk. Zeker in de discussie over homoseksualiteit is dat sterk aanwezig. Ik merk nogal vaak afleidingsmanoevres in discussies, om op mensen in te spelen. Dan voel ik behoefte om de gezonde leer te verdedigen.
Wullimpie schreef:Volgens mij kunnen we beter stoppen met deze discussie hier, ander krijgen we weer een 100 pagina´s tellend topic dat op pagina 100 nog even ver is als op pagina 1.
Ach, ik vind het van tijd tot tijd wel interessant om eens een confrontatie aan te gaan over dit onderwerp. Voel ik wel eens enige behoefte aan. Even zeggen wat ik denk. Het is een erg actueel onderwerp, wat erg regelmatig in het nieuws is, en dat levert regelmatig nieuwe 'triggers' op. Maar om dat nou onder
'Relaties' te doen, waar het homotopic staat, daar houd ik dan weer niet zo van.
Het betreft een onderwerp wat onder ethiek valt. Nou hebben we geen afdeling die zo heet, maar
'Geloof & Leven' past daar m.i. het beste bij. Daar ligt het voor mijn idee wat meer voor de hand om het met de Bijbel open te bespreken. Daar zou best een homotopic mogen zijn, maar dan dus vooral over: 'wat zegt de Bijbel daarover?'. (En dat zo'n discussie dan veel in cirkels draait, dat zij dan zo, wat mij betreft. Ik zie ook in zo'n discussie wel van tijd tot tijd kans om wat eigens te bedenken wat ik kan inbrengen. En ik vind zo'n discussie ook wel leerzaam. Bijvoorbeeld in de zin van: hoe zeg ik toch gewoon wat ik denk, ondanks allerlei hypergevoeligheden?)
De afdeling 'Relaties' vind ik eigenlijk meer de plek om allerlei (persoonlijke) gevoelens te bespreken. Aangezien ik geen homogevoelens heb, heb ik dan ook eigenlijk weinig te zoeken in een homotopic aldaar.