Ik denk dat hier geloven teveel gezien wordt als een ding en niet als een doen.
als jullie snappen wat ik bedoel.
Ik snap wel zo ongeveer wat je bedoeld, maar toch niet helemaal

Moderator: Moderafo's
Ik denk dat hier geloven teveel gezien wordt als een ding en niet als een doen.
als jullie snappen wat ik bedoel.
Als je belijdenis doet van de leer stem je in met wat de leer zegt en dus ook met wat de Bijbel zegt. De Bijbel zegt dat het zonder geloof onmogelijk God is te behagen, dat alles wat niet uit het geloof gebeurt zonde is. Hoe kun je het dan in je hoofd halen daar onbekeerd mee in te stemmen, dus te zeggen dat het onmogelijk voor jou is God te behagen? Heb je dan niet het idee dat je niet zo fris bezig bent met Gods gemeente? (ik bedoel dit niet als aanval hoor, ik weet niet zo goed hoe ik me moet verwoorden)Doortje schreef:Windekind vraagt zich af hoe je geloofsbelijdenis kan afleggen zonder te geloven. Ja dat is inderdaad zo, maar het gaat erom wat je onder 'het belijdenis doen' verstaat. In de kerk waar ik (nog) dooplid ben, is het zo dat je eigenlijk belijdenis doet van de leer. Je voegt je hiermee bij de kerk en belooft hierin te blijven. Dus het kan heel goed dat je belijdenis gaat doen, zonder het ware geloof te bezitten. Dat is in de meeste gevallen ook zo.
Waarom is dat je plicht? God heeft zelf de kerk ingesteld, en zegt ook dat Hij geen welgevallen kan hebben in ongelovigen. Dus je gaat je dan (officieel althans) binden aan een instituut terwijl je niet aan de eisen van de 'directie' voldoet?En toch is het je plicht om je bij de kerk te voegen..
Als je belijdenis doet van de leer stem je in met wat de leer zegt en dus ook met wat de Bijbel zegt. De Bijbel zegt dat het zonder geloof onmogelijk God is te behagen, dat alles wat niet uit het geloof gebeurt zonde is. Hoe kun je het dan in je hoofd halen daar onbekeerd mee in te stemmen, dus te zeggen dat het onmogelijk voor jou is God te behagen? Heb je dan niet het idee dat je niet zo fris bezig bent met Gods gemeente? (ik bedoel dit niet als aanval hoor, ik weet niet zo goed hoe ik me moet verwoorden)
Waarom is dat je plicht? God heeft zelf de kerk ingesteld, en zegt ook dat Hij geen welgevallen kan hebben in ongelovigen. Dus je gaat je dan (officieel althans) binden aan een instituut terwijl je niet aan de eisen van de 'directie' voldoet?
Ik geloof dat ik zelf niet meer leef maar dat Christus in mij leeft, en daarmee spreek ik de Bijbel na. God ziet mij in Christus, als zonder vlek en rimpel. En daarmee kan ik (maar niet meer ik, Christus in mij!) Hem behagen.Doortje schreef:Ja dat zie je goed, maar het is ook onmogelijk voor mij om God te behagen! voor jou niet dan?
Dat het niet zo is, vind ik al erg genoeg. Maar dat iemand dat ook nog op deze manier toe durft te geven maakt me wel een beetje verdrietig.Maar je mag je dan toch wel bij de gemeente voegen? Denk jij dat alle leden van de gemeente gelovige leden zijn?
'Het hoort wel zo te zijn' ja. Als ik je goed begrijp ben je het er eigenlijk ook niet mee eens, maar je doet toch maar belijdenis omdat je nu eenmaal de leeftijd daarvoor hebt ofzo? Ik vind het heel raar (sorry) dat je zoiets doet terwijl je weet dat het niet zo hoort.Dat hoort zo wel te zijn natuurlijk, maar in de praktijk zijn er zoveel mensen die het ware geloof missen..
Je gaat voor de kerk de belijdenis onderschrijven, in theorie dan. In de belijdenisgeschriften staat duidelijk dat een mens die niet wedergeboren is, God absoluut niet wil dienen en God haat. En hier beweer jij, die diezelfde belijdenisgeschriften zegt te onderschrijven, dat je wel bij Gods kerk wilt horen? Terwijl je God haat?Ja dat is ook het moeilijke. Maar je moet wel een keuze gaan maken.. of bij de kerk willen horen of niet. En ook al mis je het geloof, dan is het toch goed om je bij de kerk en de gemeente Gods te voegen. Nogmaals, het is niet zo dat de kerk alleen bestaat uit ware gelovigen.
Je gaat voor de kerk de belijdenis onderschrijven, in theorie dan. In de belijdenisgeschriften staat duidelijk dat een mens die niet wedergeboren is, God absoluut niet wil dienen en God haat. En hier beweer jij, die diezelfde belijdenisgeschriften zegt te onderschrijven, dat je wel bij Gods kerk wilt horen? Terwijl je God haat?
Laurina schreef:Als je niet bekeerd bent is het zo dat je God eigenlijk haat. Maar betekent dat dan dat je je niet bij een kerk mag aansluiten?
Als je niet het ware geloof bezit en niet kunt zeggen dat Jezus jou Zaligmaker is dan kan je dus geen belijdenis doen volgens jullie, maar wat als je graag bij een kerk wilt horen?
Nogmaals, in onze kerk is het zo dat je belijdenis doet van de leer en niet van je persoonlijk geloof. Dit is het grote verschil met jullie en daarom begrijpt men elkaar hier niet.
Daphne schreef:Hier nog even een reactie van mij:
Ik heb de posts (vluchtig) doorgelezen en ik wil het volgende ff kwijt:
Ik zit, laat ik het maar gelijk zeggendan weten jullie dat ook weer, bij Laurina en Doortje op de belijdeniscathechisatie. Om dezelfde reden als zij ben ik er naar toe gegaan. In de gemeente, waar ik nog dooplid ben, is het idd normaal, dat je er op een gegeven moment voor kiest om met de leer in te stemmen en dus openbare belijdenis des geloofs te doen. Waar dat 'des geloofs' voor stond, vroeg ik me altijd al af eerlijk gezegd, omdat daar eigenlijk niets mee gedaan wordt.
Door deze reacties zie ik pas in, dat het echt vreemd is om belijdenis af te leggen van de leer in plaats van van je geloof en dat het om je hart gaat in plaats van om de kerkenraad![]()
caprice schreef:De dominee zegt ook wel eens dat er 'weer een aantal belijdenis zullen doen', maar heb je hem ooit op de preekstoel horen zeggen dat er weer een aantal 'belijdenis des geloofs' zullen doen?
Verhardt u niet maar laat u leiden. Waarom onbekeerd blijven?
Wat bedoel je daar mee? Dat het een goede zaak is? Wat heeft het met bekering te maken caprice als het geen belijdenis des geloofs is? Dat is een farce, een leugen. In 'God's huis' de leugen tot 'eerbiedige' norm verheffen? Dat is lef hebben.
(nu vind ik belijdenis van een leer doen uberhaupt wat onzinnig, dan krijg ik zo'n idee van ik-sluit-me-bij-iets-aan-zodat-ik-zelf-niet-hoef-te-denken-maar-na-kan-praten)
Vin, het is dus geen leugen!! Als ik echt zou moeten gaan liegen, zou ik geen belijdenis gaan doen.
Dit vind ik eigenlijk een beetje onzin. Waarom zou je je niet bij de kerk aansluiten? En natuurlijk moet je zelf denken.
Maar ik snap wel dat veel mensen hier er een beetje raar tegenover staan, maar dat komt omdat jullie een heel andere voorstelling hebben van 'geloven' en 'bekeerd zijn' dan wij.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten