Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 11 feb 2004 13:09

Dank je Joris voor je antwoord!!

Ik denk dat hier geloven teveel gezien wordt als een ding en niet als een doen.

als jullie snappen wat ik bedoel.

Ik snap wel zo ongeveer wat je bedoeld, maar toch niet helemaal :? Geloven kan je toch niet uit jezelf doen? Ik denk dat het geloof wel een ding is, het moet je geschonken worden en als je het geloof bezit, dan wordt het een doen.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 feb 2004 14:34

Geloven kun je volgens mij wel uit 'jezelf' doen maar niet willen. Je bent onmachtig om te geloven als je onwillig bent, maar als je wilt dan kun je het ook.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 11 feb 2004 16:27

Doortje schreef:Windekind vraagt zich af hoe je geloofsbelijdenis kan afleggen zonder te geloven. Ja dat is inderdaad zo, maar het gaat erom wat je onder 'het belijdenis doen' verstaat. In de kerk waar ik (nog) dooplid ben, is het zo dat je eigenlijk belijdenis doet van de leer. Je voegt je hiermee bij de kerk en belooft hierin te blijven. Dus het kan heel goed dat je belijdenis gaat doen, zonder het ware geloof te bezitten. Dat is in de meeste gevallen ook zo.
Als je belijdenis doet van de leer stem je in met wat de leer zegt en dus ook met wat de Bijbel zegt. De Bijbel zegt dat het zonder geloof onmogelijk God is te behagen, dat alles wat niet uit het geloof gebeurt zonde is. Hoe kun je het dan in je hoofd halen daar onbekeerd mee in te stemmen, dus te zeggen dat het onmogelijk voor jou is God te behagen? Heb je dan niet het idee dat je niet zo fris bezig bent met Gods gemeente? (ik bedoel dit niet als aanval hoor, ik weet niet zo goed hoe ik me moet verwoorden)

En toch is het je plicht om je bij de kerk te voegen..
Waarom is dat je plicht? God heeft zelf de kerk ingesteld, en zegt ook dat Hij geen welgevallen kan hebben in ongelovigen. Dus je gaat je dan (officieel althans) binden aan een instituut terwijl je niet aan de eisen van de 'directie' voldoet?

Nogmaals het zijn vragen, ik ben niet gewoon dit soort dingen te horen.

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 11 feb 2004 17:48

Als je belijdenis doet van de leer stem je in met wat de leer zegt en dus ook met wat de Bijbel zegt. De Bijbel zegt dat het zonder geloof onmogelijk God is te behagen, dat alles wat niet uit het geloof gebeurt zonde is. Hoe kun je het dan in je hoofd halen daar onbekeerd mee in te stemmen, dus te zeggen dat het onmogelijk voor jou is God te behagen? Heb je dan niet het idee dat je niet zo fris bezig bent met Gods gemeente? (ik bedoel dit niet als aanval hoor, ik weet niet zo goed hoe ik me moet verwoorden)

Ja dat zie je goed, maar het is ook onmogelijk voor mij om God te behagen! voor jou niet dan? Als je geen geloof hebt, is het inderdaad onmogelijk om God te behagen. Maar je mag je dan toch wel bij de gemeente voegen? Denk jij dat alle leden van de gemeente gelovige leden zijn? Dat hoort zo wel te zijn natuurlijk, maar in de praktijk zijn er zoveel mensen die het ware geloof missen..

Waarom is dat je plicht? God heeft zelf de kerk ingesteld, en zegt ook dat Hij geen welgevallen kan hebben in ongelovigen. Dus je gaat je dan (officieel althans) binden aan een instituut terwijl je niet aan de eisen van de 'directie' voldoet?

Ja dat is ook het moeilijke. Maar je moet wel een keuze gaan maken.. of bij de kerk willen horen of niet. En ook al mis je het geloof, dan is het toch goed om je bij de kerk en de gemeente Gods te voegen. Nogmaals, het is niet zo dat de kerk alleen bestaat uit ware gelovigen.

Vin

Berichtdoor Vin » 11 feb 2004 18:02

Ik begrijp echt niet wat je allemaal zegt Doortje... zo triest vind ik dat. Zelfs waarmee de topic is gestart al. Dat je dus idd niet voor vol word aangezien tenzij je voor in de kerk ff voor de vorm gaat staan liegen. En je verteld dat je niet gelooft, dat je het moeilijk hebt. En straks met je hele groep volmondig ja zeggen. Je noemt het zelf triest. Weet je wat triest is, dat je het triest vind en er toch achter staat. :(

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 11 feb 2004 18:20

Doortje schreef:Ja dat zie je goed, maar het is ook onmogelijk voor mij om God te behagen! voor jou niet dan?
Ik geloof dat ik zelf niet meer leef maar dat Christus in mij leeft, en daarmee spreek ik de Bijbel na. God ziet mij in Christus, als zonder vlek en rimpel. En daarmee kan ik (maar niet meer ik, Christus in mij!) Hem behagen.

Maar je mag je dan toch wel bij de gemeente voegen? Denk jij dat alle leden van de gemeente gelovige leden zijn?
Dat het niet zo is, vind ik al erg genoeg. Maar dat iemand dat ook nog op deze manier toe durft te geven maakt me wel een beetje verdrietig.

Dat hoort zo wel te zijn natuurlijk, maar in de praktijk zijn er zoveel mensen die het ware geloof missen..
'Het hoort wel zo te zijn' ja. Als ik je goed begrijp ben je het er eigenlijk ook niet mee eens, maar je doet toch maar belijdenis omdat je nu eenmaal de leeftijd daarvoor hebt ofzo? Ik vind het heel raar (sorry) dat je zoiets doet terwijl je weet dat het niet zo hoort.

Ja dat is ook het moeilijke. Maar je moet wel een keuze gaan maken.. of bij de kerk willen horen of niet. En ook al mis je het geloof, dan is het toch goed om je bij de kerk en de gemeente Gods te voegen. Nogmaals, het is niet zo dat de kerk alleen bestaat uit ware gelovigen.
Je gaat voor de kerk de belijdenis onderschrijven, in theorie dan. In de belijdenisgeschriften staat duidelijk dat een mens die niet wedergeboren is, God absoluut niet wil dienen en God haat. En hier beweer jij, die diezelfde belijdenisgeschriften zegt te onderschrijven, dat je wel bij Gods kerk wilt horen? Terwijl je God haat?
Ik begrijp wel dat je nu wilt gaan zeggen dat je God niet haat, maar dat is wel hetgeen je bij je belijdenis onderschrijft..

Windekind

joris

Berichtdoor joris » 11 feb 2004 19:09

doortje zei
Dank je Joris voor je antwoord!!
Is dit beleefdheid of heeft ietsje geraakt?
[/quote]

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 12 feb 2004 19:32

Ik begrijp wel wat Doortje bedoelt. Bij mij in de kerk is het ook zo dat je belijdenis aflegt door in te stemmen met de leer. Het is dus niet zo, zoals in veel kerken (waarschijnlijk de kerken van veel van jullie) dat je belijdenis doet van je persoonlijk geloof.
Je gaat voor de kerk de belijdenis onderschrijven, in theorie dan. In de belijdenisgeschriften staat duidelijk dat een mens die niet wedergeboren is, God absoluut niet wil dienen en God haat. En hier beweer jij, die diezelfde belijdenisgeschriften zegt te onderschrijven, dat je wel bij Gods kerk wilt horen? Terwijl je God haat?

Als je niet bekeerd bent is het zo dat je God eigenlijk haat. Maar betekent dat dan dat je je niet bij een kerk mag aansluiten?
Als je niet het ware geloof bezit en niet kunt zeggen dat Jezus jou Zaligmaker is dan kan je dus geen belijdenis doen volgens jullie, maar wat als je graag bij een kerk wilt horen?

Nogmaals, in onze kerk is het zo dat je belijdenis doet van de leer en niet van je persoonlijk geloof. Dit is het grote verschil met jullie en daarom begrijpt men elkaar hier niet.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 feb 2004 19:50

Jij wordt dus lid van een instituut waarvan je de voorzitter haat? En dat geef je ook nog gewoon toe?

Ik begrijp dat inderdaad niet.
Volgens mij ben je dan gewoon bezig jezelf te bedriegen. :?

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 20:21

Laurina schreef:Als je niet bekeerd bent is het zo dat je God eigenlijk haat. Maar betekent dat dan dat je je niet bij een kerk mag aansluiten?
Als je niet het ware geloof bezit en niet kunt zeggen dat Jezus jou Zaligmaker is dan kan je dus geen belijdenis doen volgens jullie, maar wat als je graag bij een kerk wilt horen?

Nogmaals, in onze kerk is het zo dat je belijdenis doet van de leer en niet van je persoonlijk geloof. Dit is het grote verschil met jullie en daarom begrijpt men elkaar hier niet.

Nou lekkere kerk bij jou. En ze durven het nog wel geloofsbelijdenis te noemen? Dat zal ook wel zeker. Is het zaad van de Heilige Geest daar?

Waarom zou je bij een kerk willen horen als je niet gelooft? En wat is dat voor kul over 'het ware geloof', dat je jezelf voor de gek houd? Ik dacht dat belijdenis daarover ging, dat je er voor jezelf uit bent. Maar kennelijk niet. 't Gaat natuurlijk alleen om de leer en het handje schudden. Jouw kerk klinkt hard op weg naar dat waar Luther uit werd gegooid.

Klinkt hard misschien, maar ik kan er niks mooiers van maken. Het gaat om jou hart, niet om de kerkeraad.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 12 feb 2004 21:26

Hier nog even een reactie van mij:

Ik heb de posts (vluchtig) doorgelezen en ik wil het volgende ff kwijt:
Ik zit, laat ik het maar gelijk zeggen :lol: dan weten jullie dat ook weer, bij Laurina en Doortje op de belijdeniscathechisatie. Om dezelfde reden als zij ben ik er naar toe gegaan. In de gemeente, waar ik nog dooplid ben, is het idd normaal, dat je er op een gegeven moment voor kiest om met de leer in te stemmen en dus openbare belijdenis des geloofs te doen. Waar dat 'des geloofs' voor stond, vroeg ik me altijd al af eerlijk gezegd, omdat daar eigenlijk niets mee gedaan wordt.
Door deze reacties zie ik pas in, dat het echt vreemd is om belijdenis af te leggen van de leer in plaats van van je geloof en dat het om je hart gaat in plaats van om de kerkenraad :!: :oops:
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 05:33

Daphne schreef:Hier nog even een reactie van mij:

Ik heb de posts (vluchtig) doorgelezen en ik wil het volgende ff kwijt:
Ik zit, laat ik het maar gelijk zeggen :lol: dan weten jullie dat ook weer, bij Laurina en Doortje op de belijdeniscathechisatie. Om dezelfde reden als zij ben ik er naar toe gegaan. In de gemeente, waar ik nog dooplid ben, is het idd normaal, dat je er op een gegeven moment voor kiest om met de leer in te stemmen en dus openbare belijdenis des geloofs te doen. Waar dat 'des geloofs' voor stond, vroeg ik me altijd al af eerlijk gezegd, omdat daar eigenlijk niets mee gedaan wordt.
Door deze reacties zie ik pas in, dat het echt vreemd is om belijdenis af te leggen van de leer in plaats van van je geloof en dat het om je hart gaat in plaats van om de kerkenraad :!: :oops:

De dominee zegt ook wel eens dat er 'weer een aantal belijdenis zullen doen', maar heb je hem ooit op de preekstoel horen zeggen dat er weer een aantal 'belijdenis des geloofs' zullen doen?

Verhardt u niet maar laat u leiden. Waarom onbekeerd blijven?

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 07:16

caprice schreef:De dominee zegt ook wel eens dat er 'weer een aantal belijdenis zullen doen', maar heb je hem ooit op de preekstoel horen zeggen dat er weer een aantal 'belijdenis des geloofs' zullen doen?

Verhardt u niet maar laat u leiden. Waarom onbekeerd blijven?

Wat bedoel je daar mee? Dat het een goede zaak is? Wat heeft het met bekering te maken caprice als het geen belijdenis des geloofs is? Dat is een farce, een leugen. In 'God's huis' de leugen tot 'eerbiedige' norm verheffen? Dat is lef hebben.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 feb 2004 09:24

kheb de belijdenis een keer doorgelezen, en hij insinueert wel dat je bekeerd ben caprice, het is dus eigenlijk niet alleen belijdenis van de leer.

(nu vind ik belijdenis van een leer doen uberhaupt wat onzinnig, dan krijg ik zo'n idee van ik-sluit-me-bij-iets-aan-zodat-ik-zelf-niet-hoef-te-denken-maar-na-kan-praten)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 10:07

Binnen onze gemeente moet je als je belijdenis gaat doen, antwoord geven op de volgende vragen:

1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

Op deze vragen kan je antwoorden zonder bekeerd te zijn. Er wordt niet gevraagd of je geloof hebt.

Wat bedoel je daar mee? Dat het een goede zaak is? Wat heeft het met bekering te maken caprice als het geen belijdenis des geloofs is? Dat is een farce, een leugen. In 'God's huis' de leugen tot 'eerbiedige' norm verheffen? Dat is lef hebben.

[/quote]je voor in de kerk ff voor de vorm gaat staan liegen.

Vin, het is dus geen leugen!! Als ik echt zou moeten gaan liegen, zou ik geen belijdenis gaan doen.

(nu vind ik belijdenis van een leer doen uberhaupt wat onzinnig, dan krijg ik zo'n idee van ik-sluit-me-bij-iets-aan-zodat-ik-zelf-niet-hoef-te-denken-maar-na-kan-praten)
Dit vind ik eigenlijk een beetje onzin. Waarom zou je je niet bij de kerk aansluiten? En natuurlijk moet je zelf denken.

Maar ik snap wel dat veel mensen hier er een beetje raar tegenover staan, maar dat komt omdat jullie een heel andere voorstelling hebben van 'geloven' en 'bekeerd zijn' dan wij.

Terug naar “Archief”