kwebbel schreef:Jo'tje schreef:Wat heeft gebedsgenezing precies met geloofszekerheid te maken als ik vragen mag?
Behalve dat het ook over God gaat, zie ik het als een heel ander onderwerp.
Niets maar als ik er op tegen ben wil ik ook antwoord geven waarom ik er dan ook op tegen ben. Ik kan niet met een antwoord komen van: Nou ja tsja het is nu eenmaal zo. Ik wil dan ook met Bijbelse argumenten komen en dat weet ik niet altijd. Ik ben dan ook niet sterk genoeg om antwoord te geven.
Duidelijk antwoord van Marnix en bruggenbouwer, dan kan ik weer ff vooruit

NOg even over wedergeboren (heeft dan ook meteen aansluiting op mijn openingsvraag van het topic). Sommigen zijn zo duidelijk wedergeboren, zoals m'n collega die het licht heeft gezien en openlijk praat over het geloof terwijl ze vroeger ook van de behoudende kerk komt. Ze is zo zeker over de Bijbel, (hoewel ik niet alles begrijp wat ze zegt en ook niet overal mee eens kan zijn). Worden mensen ook "stil" wedergeboren, zonder dat ze het van de daken schreeuwen?
Ik lees wel dit in Johannes:
"Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden."
In Petrus:
"Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop." -> zijn we dus allemaal al wedergeboren.... ??
Goede vragen. In de brief van Petrus wordt een gelovige gemeente aangeschreven. Lastig om te zeggen of ze allemaal wedergeboren zijn maar we kunnen we zien dat Petrus de gemeente zo aanspreekt. Daarnaast roept Hij de gemeente ook op standvastig te zijn, hun roeping waar te maken etc. We moeten dus niet te statisch met de wedergeboorte omgaan (als je het bent kan je rustig aan gaan doen ofzo). Maar Petrus stelt het niet als een eis, maar meer als een gevolg: Jullie geloven in Hem en leven voor Hem, dus zijn jullie wedergeboren.
Gelovigen hebben verschillende gaven. De een schreeuwt het van de daken, gaat evangeliseren... de ander is stiller maar staat klaar voor zijn naaste. Gods volk is geen eenheidsworst maar een lichaam met allerlei verschillende leden, met allerlei verschillende functies. De een prominent, de ander op de achtergrond, de een verkondigt, te ander dient. De vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. En dat komt op allerlei manieren tot uiting.
Ik kan trouwens ook nog niet terugvinden in de Bijbel dat je persé wedergeboren moet worden, wil je behouden zijn. Jezus zegt het ook dan weer niet tegen iedereen. Hij laat wel de schaapjes toe en de kinderen tot Hem. De ongelovigen mogen met hem eten, hij gaat om met de grootste zondaren.
Nee, dat vind ik ook nog lastig. Jezus zegt het tegen een ongelovige volwassene. En daarom denken we dat wedergeboorte op latere leeftijd plaatsvindt. Logisch, als een ongelovige tot geloof komt wordt hij een totaal anders mens. Maar als dat voor iedereen zo is, en je kan niet in het koninkrijk komen als je niet wedergeboren bent, hoe kan een kind van gelovige ouders die jong overlijdt, dan gered worden? is de wedergeboorte dan slechts een status, of is het ook een belofte? Is het ook geen totale ommekeer als een kind in zonde ontvangen en geboren wordt maar dan toch al geheiligd wordt en schoongewassen door het bloed van Christus? Ik vind dat wel eens lastig, hoe dat precies zit... gelukkig zegt de Bijbel meer dan alleen "je moet opnieuw geboren worden". Het draait om geloof, niet om een of andere mystieke of bijzondere ervaring. De Bijbel leert dat het geloof de zekerheid is van wat we hopen en het bewijs van wat we niet zien. Laten we het daar dan maar bij houden.