VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 15:49

Annet76 schreef:
Marnix schreef:Zucht... lekker cliché weer. We hebben gewonnen en we hebben verloren. Moet je niet met onzin aankomen dat ZE hebben verloren. Dat heb ik nog niemand horen zeggen dus die vlieger gaat niet op. Het is gewoon een flauw onjuist argument. Dat er meer in het leven is dan een potje voetbal is volgens mij bij de meeste mensen ook wel bekend.

Dat iedereen het beter denkt te weten is inderdaad een slechte eigenschap in de mens :) We hebben dan ook als land met 16 miljoen bondscoaches verloren van een land met nog veel meer bondscoaches :)

Wat die huldiging betreft, dat kost gewoon een hoop voorbereiding en het is best logisch dat men op het moment dat Nederland zich voor de finale plaatste zei: Dan komt er sowieso een huldiging, of ze de finale nou winnen of niet... omdat ze heel ver zijn gekomen, wat op zich al een prestatie is. Zo werden de spelers van Ghana ook feestelijk onthaald in hun land nadat ze het tot de kwartfinales wisten te schoppen. En als olympische sporters 2e worden en dus zilver winnen worden ze ook gehuldigd. Je doet alsof alleen de 1e plaats een prestatie is en de 2e plaats niet. Beetje jammere mentaliteit.

Ja ik weet 't, ik hou ook niet zo van cliches, en dat uitgerekend de voetbal er aanleiding toe is dat ik erin verval moet je me voor deze ene keer maar niet al teveel kwalijk nemen. :oops: :oops:

En onzin dat ZE hebben verloren, komt niet van mezelf, dat hoor je nogal eens links en rechts om je heen.
Daarbij vind ik een medaille op de Olympische Spelen nog wel even van een wat groter formaat dan het WK voetbal.
Het verbaast me dan ook nogal dat we over het WK voetbal zo hysterisch doen, terwijl er veel grotere sportprestaties worden geleverd, die veel minder aandacht krijgen.

Het zal wel aan mijn mentaliteit liggen denk ik; maar als om me heen heb gekeken afgelopen weken dan kan ik maar tot één conclusie komen: "we zijn met z'n allen hartstikke gek geworden!"

Voetballen, oke! Maar dit gaat toch wel wat ver vind je zelf ook niet?

In beide gevallen word je 2e op een groot toernooi, waarin je je met de wereldtop meet. Het is massaal omdat voetbal gewoon volkssport nummer 1 is hier. En dus is Nederland massaal het voetbal aan het volgen, leeft mee, hangt vlaggetjes op, loopt in het oranje etc.

Ik heb het "ZE hebben verloren" nog geen een keer gehoord, behalve van voetbalhaters die weer kwamen met "We hebben gewonnen en ZE hebben verloren". Mensen die dat wel doen zijn geen echte fans. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 15:50

@ Marnix,

Vergeet ik er nog even aan toe te voegen: We staan met z'n allen wel een enorm onbeschoft gedrag toe te juichen..het kan niet idioot genoeg!
Schelden en tieren op de scheidsrechter en huppakee...wij moedigen het met z'n allen - in het bijzijn van onze jeugd - aan!!
Welk signaal geven we daarmee af?

Werkelijk; ik heb last van plaatsvervangende schaamte als ik die voetballers zie.
Bah!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jul 2010 16:07

Kijk dan ook niet. :wink:

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 16:19

TheKeimpe schreef:Kijk dan ook niet. :wink:

Ja dat is al eenzelfde dooddoener dan ik zojuist op werd betrapt, dus dat gaat niet op.

We laten onze jeugd óók kijken naar de voetbal en daarmee dus ook naar scheldende en hysterische voetballers die er niks aan gelegen lijkt om de wedstrijd te winnen.
Is dat dan ons juiste voorbeeld?

Of zouden we eigenlijk het juiste voorbeeld moeten geven als Christenen door te stellen dat dit toch wel erg ver gaat en gewoon níet naar deze onzin (laten) kijken?
Door wél te kijken, geef je ook min of meer aan dat je het 'normaal' vindt dat dit gebeurt en dat er in deze mate met elkaar moet worden omgegaan?
Namelijk....als het je even niet zint dan is vloeken, schelden en tieren de normaalste zaak van de wereld, als je maar die wedstrijd wint?

Leg me eens uit...hoe verklaren jullie dat tegenover anderen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 16:30

Wie heeft er lopen schelden, vloeken en tieren? Ik zag dat er spelers boos waren op de scheids omdat ze het niet eens waren met een genomen beslissing. Ze hebben zich ook bij de scheids beklaagd. met vuur, dat hoort bij een finale. Maar blijkbaar heb jij precies kunnen liplezen wat er allemaal gezegd is en geconstateerd dat er gevloekt en gescholden werd enzo en niet iets van: Scheids, wat doe je nu, dit kan je niet maken, ik werd duidelijk vastgehouden, dat was een corner etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 16:35

Marnix schreef:Wie heeft er lopen schelden, vloeken en tieren? Ik zag dat er spelers boos waren op de scheids omdat ze het niet eens waren met een genomen beslissing. Ze hebben zich ook bij de scheids beklaagd. met vuur, dat hoort bij een finale. Maar blijkbaar heb jij precies kunnen liplezen wat er allemaal gezegd is en geconstateerd dat er gevloekt en gescholden werd enzo en niet iets van: Scheids, wat doe je nu, dit kan je niet maken, ik werd duidelijk vastgehouden, dat was een corner etc.

Ja kom zeg, ik dacht te kunnen liplezen: "Ach beste meneer de scheidsrechter, zou u zo vriendelijk willen zijn om uw beslissing nog eens te herzien!"

Kom op Marnix.....

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 12 jul 2010 16:51

Ik neem aan dat als je gaat lopen vloeken tegen de scheids dat je dan wel geel krijgt of meer. Zo erg zal het dus wel niet geweest zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2010 17:02

precies. Je kunt het ook positief zien als je wilt: je ziet dat de gemoederen in zo'n situatie wel eens hoog kunnen oplopen, maar dat uiteindelijk de situatie gewoon wordt opgelost zonder dat het helemaal uit de klauwen loopt. Je ziet ook dat de spelers die elkaar twee minuten geleden nog de grond in schoffelden elkaar nu weer overeind helpen. Je ziet ook dat Nederland een corner weggeeft na een hele vreemde terugspeelbal op de spaanse keeper. Je kan het allemaal wel positief bekijken hoor, als je wilt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 18:25

Mortlach schreef:precies. Je kunt het ook positief zien als je wilt: je ziet dat de gemoederen in zo'n situatie wel eens hoog kunnen oplopen, maar dat uiteindelijk de situatie gewoon wordt opgelost zonder dat het helemaal uit de klauwen loopt. Je ziet ook dat de spelers die elkaar twee minuten geleden nog de grond in schoffelden elkaar nu weer overeind helpen. Je ziet ook dat Nederland een corner weggeeft na een hele vreemde terugspeelbal op de spaanse keeper. Je kan het allemaal wel positief bekijken hoor, als je wilt.

Ja, je kan ook alles recht praten wat krom is op deze manier.
Al dat geweld wat de voetbal oproept is gewoonweg buiten proportie!

Maar zie wat je wilt zien en denk vooral bij jezelf dat dít de manier is waarop wij Christenen met elkaar horen om te gaan.
Wat dat betreft doe ik het zo gek nog niet.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 12 jul 2010 18:32

Annet76 schreef:
Wat dat betreft doe ik het zo gek nog niet.

Sjonge ik moet me toch ineens aan een tekst denken...iets met een balk en een splinter
PaSaP Hoogh!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 18:35

Heel goed van je! Dan mag je jezelf wel even op de borst kloppen.

Tja, wat moet ik verder zeggen over je krom-praten? Er zit heel wat tussen vloeken en schelden (krijg je kaarten voor dus dat doen ze niet) en jou flauwe versie. Je kan best boos, ontstemd of ontevreden zijn en dat laten merken op een manier die in het midden zit. Jij verdraait het echter gelijk naar het meest negatieve.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 jul 2010 18:58

Een paar bladzijden geleden had iemand over "leuk naar een potje voetbal kijken".

Kijk waar we uit zijn gekomen: een enorm ontregelde boel, waar mensen het slechtste in zichzelf naar boven zien komen.
Een natie gedesillusioneerd, hun voetbalreligie is ontluisterd...

Dát is GEKTE!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 12 jul 2010 19:01

Marnix schreef:Heel goed van je! Dan mag je jezelf wel even op de borst kloppen.

Tja, wat moet ik verder zeggen over je krom-praten? Er zit heel wat tussen vloeken en schelden (krijg je kaarten voor dus dat doen ze niet) en jou flauwe versie. Je kan best boos, ontstemd of ontevreden zijn en dat laten merken op een manier die in het midden zit. Jij verdraait het echter gelijk naar het meest negatieve.

Nee, JIJ verdraait het naar het meest positieve, daar wel eens bij stil gestaan?
Het is beschamend om te zien welk een agressie de voetballerij oproept.
En nu niet ineens de moraalridder gaan uithangen dat je geel krijgt voor overtredingen en of scheldpartijen.
Is dat dan werkelijk sport? Is dát dan waar het ons omdraait?

De scheids die een overtreding "gelukkig" niet goed ziet en dus "maar" geel geeft (ja daar weet ik het fijne niet van maar het het 'van horen zeggen'). Het is ronduit lomp en onbenullig wat die jongens laten zien.
En wij moeten daar met ons allen met trots naar zitten kijken? Met miljoenen voor de buis?

Ja, dan moet je óók niet gaan klagen over de verharding van onze maatschappij. Van wie denken jullie dat de jeugd dergelijk gedrag leert?
Je ziet het gewoon onder je ogen gebeuren en we praten het met z'n allen maar goed: "ach, het moet toch kunnen in het heetst van de strijd", of "een beetje vuur hoort er toch gewoon bij?"

Nou nee, het hoort er níet bij; het is ronduit beschamend. Hebben we nou een partij rugby gekeken of gewoon ene normaal potje voetbal?
Als dít het is waar wij met miljoenen mensen warm voor draaien, dan ben ik het even helemaal kwijt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2010 19:01

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:
Kris schreef:Hoezo balen?

Behoudens een nuchtere enkeling, las en hoorde ik alleen maar verhalen : WE GAAN HET WINNEN, 3-2 zelfs 4-1, weet ik voor mooie standen allemaal.

Je moet wel heel cynisch zijn om van te voren de verwachting uit te spreken dat je gaat verliezen en dan toch gaan kijken. Een beetje alsof je elke ochtend opstaat en roept: Vandaag komt Jezus NIET terug.

Al die mensen die halsoverkop geboekt hebben, zullen heus wel in gedachten gehad hebben: yess, en dan zijn wij erbij geweest als ze die cup halen.
Wat een ontnuchtering moet het dan zijn !
Je gaat er niet naar toe, zoveel moeite doen, als je eigenlijk al weet, het wordt niks. Spanje is gewoon veel te sterk. Dat weet ik zelfs als voetbal-leek.

Spanje heeft anders nog nooit in een WK-finale gestaan. Ik dacht ook dat Spanje een soort supervoetballand was, maar voor het nationale team viel het blijkbaar nogal tegen, tot nu toe dan he...

Mensen die "euri" gebruiken allemaal moeten gevierendeeld worden door wilde schildpadden, maar ik zal voor jou een uitzondering maken. :mrgreen: (maar alsjeblieft niet meer doen, het duurt altijd zo lang voor mijn tenen weer uit de kramp zijn).

Verder is het wel makkelijk geredeneerd, dan het geld zou zijn "weggegooid". Voor die mensen is het misschien precies zo besteed als ze wilden, en hebben ze een onvergetelijke paar dagen daar. Daarnaast, zelfs als iemand 's ochtends heenvliegt, naar de wedstrijd gaat en 's avonds weer direct terugvliegt, dan moet ie dat helemaal zelf weten.

Haha, dat heb ik met; IK HAD ZOIETS VAN. DIE moeten gevierendeeld worden door....
Ik zal niet meer over euris praten, houd me er maar aan :lol:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 jul 2010 19:05

Nou JeeWee, ik zou toch niet willen zeggen dat het een ontregelde zooi is in Nederland. Zo'n beetje alle pleinen zijn heel rustig leeggelopen direct na de wedstrijd. Probeer bij een ander evenement maar eens zoveel honderdduizenden zonder flinke opstootjes weg te krijgen. Het viel me eerlijk gezegd erg mee, want ja, ik was echt wel een beetje bang dat er dingen uit de hand zouden gaan lopen.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”