Jonge moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

petra85
Kapitein
Kapitein

Re: Jonge moeder

Berichtdoor petra85 » 28 jun 2010 12:02

evelien: hoe werk dat zo'n groep?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jun 2010 12:15

Ik heb even een stukje gekopieerd van de site van waar ik aan mee doe (dus de woonplaats waar ik woon).

LETS staat voor: "Local Exchange Trading System". Dat houdt in: een groep mensen die bij elkaar in de buurt wonen, en goederen en diensten met elkaar ruilen tegen een lokale ruileenheid. Op deze site is informatie te vinden over hoe de leden met elkaar handelen en welke regels daarop van toepassing zijn. Ook vind je hier informatie over hoe je je moet aanmelden.

Wat de leden elkaar zoal aanbieden is te zien bij Vraag & Aanbod. Op de Agenda ìs te zien wat voor activiteiten komende tijd staan te gebeuren. Alles wat afgelopen tijd is gebeurd en de moeite van het vermelden waard is, is terug te vinden onder Nieuws. Het toevoegen van Agendapunten, Nieuwsitems of Vraag & Aanbod en de Profielen met persoonlijke informatie van leden zijn uitsluitend toegankelijk voor leden op de met een wachtwoord beveiligde deel van de website.

bakvis
Mineur
Mineur

Berichtdoor bakvis » 28 jun 2010 13:26

o wat leuk Evelien! ga ik zeker eens uitzoeken of dat hier in de buurt ook is!
Hebben zelf ook 4 kids; op mn 21ste de eerste, 2 jaar later de tweede krap anderhalf jaar later de derde en net 3 jaar later de vierde.
tuurlijk is het druk, maar ook zó leuk!! Kinderen zijn geweldig!
al hebben ze af en toe heus wel eens een 'achter het behang plakken' dag! :roll:
Het grote voordeel van die kleintjes vind ik dat ze om 7 uur in bed liggen en je lekker de hele avond voor je zelf hebt.
Wij kregen ook wel negatieve reacties toen de vierde op komst was "je hebt 2 meiden en 'n jongen, waarom wil je nog een vierde" maar ook in de kerk "ze is al weer zwanger" zelfs in de fam. "zo hou je helemaal geen tijd voor jezelf over!"
maar gelukkig ook leuke reacties; regelmatig spreken vreemde mensen ons aan, zaterdag nog op het strand "zijn die alle 4 van u? Wat leuk!Knap hoor dat je dat kan..4 kinderen.." :P
En ja, soms vragen wildvreemde mensen gewoon: "neem je er nog meer?"of "hoeveel wil je er nog?"
En dat vind ik dan weer een mooie gelegenheid om te vertellen dat je ervoor kan kiezen om geen kinderen te krijgen maar dat je er niet voor kan kiezen om ze wel te krijgen; dat dat idd krijgen is! En zo heb je nog wel eens een gesprekje over de Schepper van het leven!
Trouwens, volgens mij krijg je het pas druk als ze groter worden; die moet naar zwemles, die naar muziek, die naar typles, die gaat ergens spelen, heen en weer naar school, eentje ophalen bij een vriendje, enz. enz. Dat is pas druk :!:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jun 2010 13:28

In Goes zit iets wat vergelijkbaar is met het initiatief waar Evelien het over heeft, en dat heet dan Ruilwinkel. Misschien ook een term om op te zoeken? (@bakvis)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jun 2010 13:29

Ja die heb je bij ons ook, maar dat is los van deze organisatie.

Bij ons heb je Emmaus die doet ook mee, dus je kunt daar ook iets kopen zonder er geld voor te betalen (maar wel met je kiezels). En eten bij een thuisrestaurant.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 28 jun 2010 20:41

bakvis schreef:Het grote voordeel van die kleintjes vind ik dat ze om 7 uur in bed liggen en je lekker de hele avond voor je zelf hebt.

O, dat was idd heerlijk. Ik verlang er nog regelmatig naar terug ... Toch hebben die avonden met wat grotere kinderen ook wel iets. Na het eten nog even buiten spelen en daarna met z'n allen een bakje met gesprekken over van alles en nog wat is ook leuk en gezellig.

bakvis schreef:Trouwens, volgens mij krijg je het pas druk als ze groter worden; die moet naar zwemles, die naar muziek, die naar typles, die gaat ergens spelen, heen en weer naar school, eentje ophalen bij een vriendje, enz. enz. Dat is pas druk :!:

Toch wordt ook dat op een gegeven moment weer een ritme. En als ze wat ouder zijn kun je ze ook alleen naar een vriendje laten gaan i.p.v. dat je ze haalt en brengt. Op 't moment hoef ik niet meer naar school. Dat scheelt echt behoorlijk wat tijd!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 28 jun 2010 21:53

bakvis schreef:o wat leuk Evelien! ga ik zeker eens uitzoeken of dat hier in de buurt ook is!
Hebben zelf ook 4 kids; op mn 21ste de eerste, 2 jaar later de tweede krap anderhalf jaar later de derde en net 3 jaar later de vierde.
tuurlijk is het druk, maar ook zó leuk!! Kinderen zijn geweldig!
al hebben ze af en toe heus wel eens een 'achter het behang plakken' dag! :roll:
Het grote voordeel van die kleintjes vind ik dat ze om 7 uur in bed liggen en je lekker de hele avond voor je zelf hebt.
Wij kregen ook wel negatieve reacties toen de vierde op komst was "je hebt 2 meiden en 'n jongen, waarom wil je nog een vierde" maar ook in de kerk "ze is al weer zwanger" zelfs in de fam. "zo hou je helemaal geen tijd voor jezelf over!"
maar gelukkig ook leuke reacties; regelmatig spreken vreemde mensen ons aan, zaterdag nog op het strand "zijn die alle 4 van u? Wat leuk!Knap hoor dat je dat kan..4 kinderen.." :P
En ja, soms vragen wildvreemde mensen gewoon: "neem je er nog meer?"of "hoeveel wil je er nog?"
En dat vind ik dan weer een mooie gelegenheid om te vertellen dat je ervoor kan kiezen om geen kinderen te krijgen maar dat je er niet voor kan kiezen om ze wel te krijgen; dat dat idd krijgen is! En zo heb je nog wel eens een gesprekje over de Schepper van het leven!
Trouwens, volgens mij krijg je het pas druk als ze groter worden; die moet naar zwemles, die naar muziek, die naar typles, die gaat ergens spelen, heen en weer naar school, eentje ophalen bij een vriendje, enz. enz. Dat is pas druk :!:

Ja daar zit wel wat in, maar hoe druk je het maakt heb je ook zelf in de hand.
Is het nodig dat ze allemaal op tennis, gym en typen zitten?
Eerst een zwemdiploma en dan mogen ze op muziek of zo. Sommige kinderen hebben een hele drukke agenda, is volgens mij niet nodig.
Alleen de oudste van 15 zit op dwarsfluitles. De 2e van 13 heeft op trompetles gezeten, maar baalde na een jaar er flink van. Oke, met tegen zin gaan vind ik niet nodig. Dus hij is er af. De 3e is niet zo'n muziek type.
De jongste heeft nu zwemles, maar dat is 2x per wk. Alleen in het zomer seizoen. Spelen is hier wat moeilijker ivm de grote afstanden. ff 20 km rijden is er niet bij.....
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2010 22:12

@Pannenkoek, jij woont op het platteland en is er minder behoefte kennelijk.
De vriendjes van onze kids hebben het zooooo druk. Iedere dag is er wel iets.
Aan het einde van de week zijn ze letterlijk doodmoe, dan moet er nog een wedstrijd turnen/tennis/hockey/voetbal gedaan worden.
Schoolprestaties lopen terug, sommigen zijn ook begonnen op VWO maar teruggezakt tot VMBO.
Het ligt voornamelijk aan de moeders, als die EN werken EN versch sporten op hoger niveau beoefenen, willen ze dat de kids dat ook doen.
Althans, zo is het hier.
Gelukkig zijn er nog wel kinderen die "slechts" 1 sport of hobby hebben.
Catechisatie wordt zelfs overgeslagen, als de predikant een classis of begrafenis verder weg heeft en het 1 avond verzet wordt.
Nee, dan kunnen wij niet, we moeten........vul maar in.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 28 jun 2010 22:45

Er is denk wel behoefte, maar door de afstanden hierzo, denkt men eerst goed na voor men iets doet. Er aan beginnen is niet zo moeilijk, maar het volhouden wel. Ik krijg vaak vreemde reacties dat wij hier alleen in de zomer zwemles hebben. voor een binnen bad moet ik een half uur rijden.... nou, daar zit je dan 2x per week, De kindern zijn hier om 15.45 thuis uit school, dan kan ik op zijn vroegst om 16.30 in het zwembad zijn. Daarom is het hier in het buitenbad, wel net zo ideaal. is maar 10 mijn. rijden.

[Het ligt voornamelijk aan de moeders, als die EN werken EN versch sporten op hoger niveau beoefenen, willen ze dat de kids dat ook doen.
Althans, zo is het hier.

Gelukkig is dat tegen elkaar opboksen hier niet.
Nogmaals, de ouders hebben het zelf in de hand hoe druk de kinderen ( en uiteindelijk de ouders zelf) het hebben.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 jun 2010 10:02

ik verwacht niet dat het veel drukker gaat worden dan, wel heel anders. Tijdens de schooltijden heb je je handen vrij (als alle kinderen op school zitten dan :wink: ) voor je huishouden, boodschappen, eigen tijd etc. En dan heb je na schooltijd alle tijd voor je kinderen, tenminste zo was het bij ons ' vroeger' thuis wel.

vind het alleen zo jammer dat je dan iedere dag om 8:15 uur bij school moet zijn :-$

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 jun 2010 10:10

haha...ik vind dat juist aan de late kant! Hugo en Cato zitten nl al om 7.30 uur op het kdv, en zijn wij aan het werk. Dat gaat nu prima, het zijn ook echte ochtendkinderen. Hoe dat gaat als Hugo naar school gaat, zien wij dan wel.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 29 jun 2010 12:54

Onze kinderen zijn ook uitzonderingen wat sporten en muziekles betreft vergeleken met kinderen hier in de buurt. Zelf vind ik dat ze het nog best druk hebben. De oudste gaat 1x per week uit school naar een soort SoVa-training en hij basketballt een avond. De tweede heeft 1x per twee weken 's avonds jongensclub en hij gaat binnenkort op orgel- of pianoles. Hij had blokfluitles via school, maar dat is afgelopen. De jongste twee jongens zitten nog niet op een sport of op muziekles, zij spreken wel vaak af met vriendjes (i.i.g. woensdag en vrijdag). In de winter hebben ze alle vier catechisatie. In het ergste geval is de oudste (11 jaar) 3 dagdelen per week bezet. Dat vind ik (en hij ook) best veel, alleen weet ik niet goed wat er zou moeten vervallen.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 29 jun 2010 15:37

pannenkoek schreef:Er is denk wel behoefte, maar door de afstanden hierzo, denkt men eerst goed na voor men iets doet. Er aan beginnen is niet zo moeilijk, maar het volhouden wel. Ik krijg vaak vreemde reacties dat wij hier alleen in de zomer zwemles hebben. voor een binnen bad moet ik een half uur rijden.... nou, daar zit je dan 2x per week, De kindern zijn hier om 15.45 thuis uit school, dan kan ik op zijn vroegst om 16.30 in het zwembad zijn. Daarom is het hier in het buitenbad, wel net zo ideaal. is maar 10 mijn. rijden.

[Het ligt voornamelijk aan de moeders, als die EN werken EN versch sporten op hoger niveau beoefenen, willen ze dat de kids dat ook doen.
Althans, zo is het hier.

Gelukkig is dat tegen elkaar opboksen hier niet.
Nogmaals, de ouders hebben het zelf in de hand hoe druk de kinderen ( en uiteindelijk de ouders zelf) het hebben.

Dat afstand rijden herken ik wel!
al is het bij ons naar school toe 'maar' 10 min heen met de auto,
op de fiets gaat niet...maar vanwege deze kleine afstand worden ze vrijwel niet gevraagd om te komen spelen omdat ze dan weer thuisgebracht moeten worden :( vind het af en toe wel sneu voor de kids...
maar aan de andere kant is het dan zo fijn dat ze niet veel in leeftijd verschillen, zodat ze toch altijd iemand hebben om mee te spelen!

Voor zwemmen moeten wij ook een dik halfuur rijden, en dat combineren we dan ook, zodat ze met z'n 2en of 3en gaan, dat gaat dan in ene moeite!

Ouders hebben het idd zelf in de hand hoe druk de kids het hebben, maar ik vind het wel lastig om op veel dingen 'nee' te moeten zeggen door de afstand...

@Sophie77: zou ook niet weten wat je moet laten vervallen...misschien de basketball?
Catechisatie is natuurlijk 'verplicht' en orgel/pianoles vind ik erg leuk...maar daar denkt niet iedereen zo over :wink:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 01 jul 2010 20:29

Op het dorp hier is het de regel dat je, als je kinderen ergens gaan spelen, je ze en brengt en ophaalt. Je hebt dan wel een 'vrije' middag, maar moet 2 x op pad. Als vriendjes bij ons komen, hoef ik dus niet de deur uit. Tegenwoordig hoef ik dat sowieso steeds minder omdat ook de jongste twee jongens (8 jaar) steeds vaker zelf op de fiets mogen.

J.A. schreef:Dat afstand rijden herken ik wel!
al is het bij ons naar school toe 'maar' 10 min heen met de auto,
op de fiets gaat niet...maar vanwege deze kleine afstand worden ze vrijwel niet gevraagd om te komen spelen omdat ze dan weer thuisgebracht moeten worden :( vind het af en toe wel sneu voor de kids...
maar aan de andere kant is het dan zo fijn dat ze niet veel in leeftijd verschillen, zodat ze toch altijd iemand hebben om mee te spelen!

Mijn ouders woonden ook wat achteraf. Ik werd ook regelmatig niet te spelen gevraagd vanwege de afstand. Toen ik vanaf een jaar of 10 op de fiets mocht, verbeterde dat wat. Wel speelden we alleen op vrije middagen, na schooltijd was het de moeite niet.

J.A. schreef:@Sophie77: zou ook niet weten wat je moet laten vervallen...misschien de basketball?
Catechisatie is natuurlijk 'verplicht' en orgel/pianoles vind ik erg leuk...maar daar denkt niet iedereen zo over :wink:

Het is voor hem heel goed om wat te doen in teamverband, vandaar dat we de basketball eigenlijk niet willen schrappen. Ik denk dat we het volgend jaar nog even aanzien als hij op z'n nieuwe school zit. Er komen geen kinderen uit de buurt in z'n klas, dus is het ook wel fijn als hij via de basketball nog wat contacten in het dorp houdt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 jul 2010 21:10

Mijn broertje en zusje kwamen na onze verhuizing op een school een dorp verder terecht. Tien minuutjes fietsen ongeveer van huis. Maar omdat zij de enigen van de hele school waren die niet uit het dorp zelf kwamen, heeft mijn moeder vooral mijn zusje altijd gehaald en gebracht, en vaak vriendinnetjes ook ophalen en weer thuisbrengen.
Dat probleem gaan wij ook krijgen als we Jurian niet naar de gewone christelijke school hier in de stad doen. En dat staat me best tegen eigenlijk. Maar om hem om die reden nu op een bijna onchristelijke school te doen...lastig!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”