Vermoeide hersenen, beweging en buitenlucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Vermoeide hersenen, beweging en buitenlucht

Berichtdoor TheKeimpe » 15 jun 2010 12:54

@Mortlach, het "onder mensen zijn" is een probleem, omdat deze mensen allemaal prikkels oproepen bij mij. Dat doet mijn werk ook, dat doen mijn kinderen ook enz. maar dat is niet erg, sterker nog, ik zou verleppen als ik niet onder de mensen kwam. Alleen is dat uurtje fietsen, e.d. nu juist bedoeld om even geen prikkels te krijgen, zodat ik bij kan tanken.

Je hebt het over het probleem aanpakken, en zoals ik er nu tegenaan kijk is het uurtje "eruit" wel degelijk een aanpak van het probleem. Even terugkijkend naar de maanden voor de pasen dan had ik op zijn best op zondagmiddag even een uurtje rust... Verder begon de werkweek maandag om 6:15 met de wekker en stopte hij op zaterdagmiddag om 15:30 omdat ik het dan helemaal zat was.
Tussendoor deed ik wel eens iets wat niet persé moest (refowebben bijvoorbeeld) maar meestal in de tijd dat ik eigenlijk wel iets moest.

@Niels85, zoals je het verwoordt komt het op mij over dat je denkt dat ik van "thuis" hoofdpijn krijg. Ik krijg hier thuis wel hoofdpijn, maar dat ligt niet aan de situatie thuis (nu ja, als je het positief bekijkt, drie spelende - en ruziënde - jongentjes leveren wel veel prikkels op) maar gewoon aan het feit dat het daar niet rustig is. Hoe moet ik het nu precies zeggen, uhm, ik heb het thuis goed, laat ik het zo maar verwoorden. Uit jouw woorden zou je kunnen lezen dat dit niet zo is, maar misschien leg ik ze verkeerd uit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jun 2010 14:28

Fietsen is natuurlijk de ultieme manier om het nuttige (inspanning) en het aangename (ontspanning) met elkaar te verenigen. o:=)
Het is niet alleen goed voor de conditie, maar geeft je ook ontspanning, doordat je met wat anders bezig bent dan de dagelijkse beslommeringen. Het is ook een goede gelegenheid om eventuele stress/agressie van je af te trappen. Daarbij past je lichaam zich aan aan de inspanningen: na verloop van tijd gaat het fietsen gewoon gemakkelijker en kun je dus ook harder fietsen als je wilt. Daar voel je je dus ook beter bij.

Daarbij vind ik zelf dat het buiten fietsen duidelijk de voorkeur heeft boven binnen fietsen. In de buitenlucht ben je bezig om je route te verkennen en van de omgeving te genieten. Dat geeft meer ontspanning dan eentonig op een hometrainer zitten. Dat laatste doe ik dan ook alleen 's winters om de conditie op peil te houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 15 jun 2010 16:10

TheKeimpe schreef:Je hebt het over het probleem aanpakken, en zoals ik er nu tegenaan kijk is het uurtje "eruit" wel degelijk een aanpak van het probleem. Even terugkijkend naar de maanden voor de pasen dan had ik op zijn best op zondagmiddag even een uurtje rust... Verder begon de werkweek maandag om 6:15 met de wekker en stopte hij op zaterdagmiddag om 15:30 omdat ik het dan helemaal zat was.
Tussendoor deed ik wel eens iets wat niet persé moest (refowebben bijvoorbeeld) maar meestal in de tijd dat ik eigenlijk wel iets moest.

Ik als afstandkijker vind voor jouw situatie een uurtje fietsen niet het probleem aanpakken, maar slechts een bestrijding van één van de bijwerking van je probleem, namelijk hoofdpijn ed. Naast symptoombestrijding denk ik dat je wel degelijk ook iets moet doen aan het probleem.
Je probleem is dat niemands werkweek van maandag ochtend tot zaterdagmiddag mag en kan duren. En dus ook de jouwe niet. Het kan misschien 1 of 2 weken, misschien een maand, maar niet langer. Er moeten minstens momenten van rust en ontspanning ergens tussendoor zitten. Dat je batterij weer even bij kan tanken.
Dat je mensen als prikkels ervaart, en zondagmiddagen een uurtje rust pas als rust doet mij vermoeden dat jij al ver in het rooie gebied zit.
Je elastiekje heeft een rek. Als je die rek eruit haalt door m langdurig onder spanning te houden, dan kost het heeeeel veel tijd voordat die rek weer enigszins terugkomt. Ik kom misschien wat stellig over, maar ik hoop wel dat ík de dingen te zwaar zie, en jij geen dingen bagatelliseert.

Dingen die eigenlijk persé moeten bestaan niet :D
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 jun 2010 16:15

Voor wie het weten wil: de oorzaak voor mij oververmoeide hoofd ligt in langdurige overbelasting (gezin, werk, studie). Volgens de huisarts was ik gelukkig nog wel op tijd om een volledige burn-out voor te zijn.

eh nu ben ik geen spiegeloog :mrgreen: , of een dokter maar er komen hier diverse oplossingen voor, maaaaaarrrr.. zo pak je nog niet de bron aan, je kan een boom snoeien... dat helpt dan weer even maar als je hem niet met wortel en al aanpakt blijft hij groeien !

Ik ken jou situatie niet maar je moet dus de verdeling bij gezin, werk , en studie in die hoek moet je de oplossing vinden ! dan kan je daarnaast werken aan je hoofd leeg maken, want nu blijf je dus met die wortel zitten waaruit die nieuwe twijg groeit !

En met fietsen snap ik je wel, even je energie letterlijk kwijt kunnen op de pendalen en ondertussen genieten van het landschap en de natuur, !

Hopelijk heb je hier wat aan ! Sterkte

Niels85

Berichtdoor Niels85 » 15 jun 2010 18:50

@TheKeimpe

Ik bedoelde inderdaad dat je in een situatie thuis zit waar er veel prikkels op je af komen en wat veel stress oplevert. Ik wilde niet suggereren dat je het thuis niet goed hebt, maar een 'thuissituatie' kan gewoon veel stress opleveren. Zeker als je een drukke baan hebt (had in dit geval wellicht, als ik je goed heb begrepen...), kinderen en een studie. Wat ik dus voornamelijk wilde zeggen is dat als je naar buiten gaat je uit deze situatie gaat en in een nieuwe situatie komt waar je de drukte en overmatige prikkels even achter je kan laten.

Ikzelf zit op dit moment in een hele drukke periode van mijn studie, waarbij ik zeker van 's ochtends tot 's avonds bezig ben, maar ik zorg er wel voor dat ik rond een uurtje of 4 even door de stad ga lopen om gewoon even niet achter de computer te zitten en de boel even op een rijtje te kunnen zetten. En natuurlijk om even in de buitenlucht te lopen. Voor mij helpt het om gewoon even letterlijk 'uit' de situatie te zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 jun 2010 20:18

Hartelijk dank voor het meeleven tot zover weer!

Het probleem aanpakken... Het is overduidelijk niet mijn bedoeling om zodra ik mij weer goed voel op de oude voet verder te gaan... Voor volgend jaar (dan zit ik nog aan mijn studie vast) heb ik 0,25 fte ouderschapsverlof aangevraagd en gekregen, gewoon om mijzelf lucht te geven om, juist ja, om dat uurtje fietsen met een gerust hart te kunnen doen, zonder het idee van deadline, deadline, deadline te hebben. Daarnaast heb ik mijzelf verboden om nog te streven mijn studie cum laude af te ronden. (Ergens is het helemaal niet goed voor je om in 1,5 jaar nooit lager dan een 8 te halen...)

Maar dit zeg ik niet om jullie te laten zwijgen dat ik op mijzelf moet passen. Dat waardeer ik alleen maar. Waren mijn studiegenoten niet heel helder tegen mij geweest toen ik eerder dit cursusjaar wankelde, dan was ik misschien na de paasdagen niet eens naar de huisarts gegaan.

Waar ik nu dus naar op zoek ben is een manier om op dit moment een balans te vinden, zodat ik een stijgende lijn vast weet te houden en voor de langere termijn naar een balans zodat ik niet meer achteruit ga.

Overigens is het misschien wel goed om mijn lessen te delen met anderen: hersenen zelf kunnen geen pijn voelen. Als je hersenen overbelast zijn, gaat dit zich elders in je lichaam uiten, in mijn geval dus wel in mijn hoofd. Maar dat hoeft dus niet. Het schijnt dat veel onverklaarbare pijnen hun oorsprong hebben in overbelaste hersenen. Bron: bedrijfsarts.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2010 22:12

Night schreef:Je probleem is dat niemands werkweek van maandag ochtend tot zaterdagmiddag mag en kan duren. En dus ook de jouwe niet. Het kan misschien 1 of 2 weken, misschien een maand, maar niet langer.

Hoezo niet? Hardstikke Bijbels toch? 6 dagen zult gij arbeiden, etc, etc. :-oo

Neem dit plaagstootje alsjeblieft zoals ie bedoeld is, met een enorm dikke knipoog.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2010 22:15

TheKeimpe schreef: Daarnaast heb ik mijzelf verboden om nog te streven mijn studie cum laude af te ronden. (Ergens is het helemaal niet goed voor je om in 1,5 jaar nooit lager dan een 8 te halen...)
.

Goed zo! We moeten al zo veel van onszelf. Goede vrienden/partners/ouders/gelovige zijn; absurd hoge scores halen terwijl een voldoende toch echt voldoende is, daarom heet het zo.

Het is inderdaad erg fijn ende heilzaam eens een keer even niets te moeten. Meditatief fietsen is dan helemaal zo gek nog niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2010 09:10

Over die 6 dagen om te arbeiden: een werkdag kon vroeger niet tot ver na zonsondergang voortduren, kunstlicht is een vervelende uitvinding...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2010 14:09

TheKeimpe schreef:Over die 6 dagen om te arbeiden: een werkdag kon vroeger niet tot ver na zonsondergang voortduren, kunstlicht is een vervelende uitvinding...

Ah, dus je probleem is gewoon op te lossen door al je gloei- en spaarlampen de deur uit te doen. :mrgreen:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 jun 2010 19:19

Mortlach schreef:
Night schreef:Je probleem is dat niemands werkweek van maandag ochtend tot zaterdagmiddag mag en kan duren. En dus ook de jouwe niet. Het kan misschien 1 of 2 weken, misschien een maand, maar niet langer.

Hoezo niet? Hardstikke Bijbels toch? 6 dagen zult gij arbeiden, etc, etc. :-oo

Neem dit plaagstootje alsjeblieft zoals ie bedoeld is, met een enorm dikke knipoog.

Oké Night, hoe moet dat dan bij de boeren?
Die werken wel 6 dagen en de veehouders zelfs gewoon 7. Ze zullen wel wat minder doen op zondag maar gemolken moet er echt wel. Wij werken om de week op zondag ( 4 uurtjes) dus dan wordt het na 13 dagen 1 dag rust. Het is gewoon een ander regelmaat.
Mijn man werkt vaak van 7.30 tot 21.30 of zo. dat zit er gewoon in. en dat 5 dagen per wk, zaterdags is het tot 18.00. Dat is 5x12,5 en 9 = zeg maar ruim 81 uur per wk, ( zonder de zondag)
EN een dagje vrij nemen kan hij niet. Dan zit ie maar binnen en verveelt zich dus gaat maar weer klussen. Hij werkt 81 uur p/w 40 uur werk, en de rest is hobby :lol:
Een eigen baas is immers nooit klaar.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 16 jun 2010 22:14

@ Mortlach: zes dagen werken heb ik niets op tegen, maar wel tegen 1 werkdag die 6 dagen duurt, volgens mij is dat niet bijbels meer... :)
En dat soort plaagstootjes kan ik (van jou) heel goed hebben. Iets meer zelfspot kan geen kwaad, zonder uiteraard de tekort te doen aan het geheel.

Wat ik bedoel is dus eigenlijk: hard werken, en eventueel zes dagen achter elkaar, is op zich geen probleem. Met overigens ook de opmerking dat fysieke of mentale arbeid misschien ook nog wel verschillen.
Het gaat een probleem worden wanneer er, in verhouding, geen rustpozen of uitlaatkleppen, ontspanningsmomenten of wat ook meer in zitten. Thekeimpe is heel duidelijk in z'n verhaal en geeft in wezen zelf de oplossing: zoeken naar de balans. Meer en langer druk? Dan ook meer en langer ontspanning.
Thekeimpe, wees blij dat je er bij bent, het woord tijdig laat ik even bewust weg. Ik denk overigens niet dat je te laat bent.
Neem wel de tijd. En de tijd is 4 keer zo lang als wat je plant. Denk je met drie maanden weer voluit te kunnen gaan? Doe het over een jaar.

Succes ;)

Ohw, heerlijk zo praten voor een ander...........
:yahoooo:
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jun 2010 10:20

Ha die Night, volgens je berekening ben ik weer beter. HIEPERDEPIEPERDEPIEPER HOERA.

Ik dacht namelijk aan 2 weken, en het zijn er al meer dan 8...

Misschien moet er bij mij nog een factor bij: optimisme en opgewektheid. Zelden, zeer zelden zit ik in de put... Dus ik doe de 8 weken nog maar een keer keer 2: 16 weken.

Afijn, volgende week maar met de bedrijfsarts praten over de toekomst.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 17 jun 2010 12:53

TK: lastig probleem, wel goed dat je er al wat tegen probeert te doen!
Een tip: Bewegen, buitenlucht, ontspannen is natuurlijk allemaal heel goed, maar daarmee is de oorzaak (voor die hoofdpijn en die onrust) nog niet weg. Veel mensen met een burn-out (dat wat jij (nog) niet hebt) zijn eigenlijk te lief voor de wereld: ze voelen zich voor anderen verantwoordelijk en gaan daardoor over hun eigen grenzen (= hun lichamelijke en geestelijke belastbaarheid) heen... misschien tijd om na te gaan welke druk allemaal op jouw schouders rust en wat daarvan reëel ook jouw verantwoordelijkheid is! Het hoeft niet allemaal perfect, JIJ hoeft niet alles te doen, je kunt ook anderen vragen, iets over te nemen/te helpen/etc.

Probeer er vertrouwen in te hebben dat die mensen voor wie jij graag de verantwoordelijkheid neemt, misschien jou ook wel heel graag willen helpen! :D

sterkte!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jul 2010 19:44

Ha, volgens de bedrijfsarts ben ik sinds vandaag weer gezond!

Na de zomervakantie ga ik weer proberen mijn werk op te pakken, en nu zal het ziekteverzuim wel zo laag mogelijk uitkomen, als ik op de eerste vakantiedag weer beter wordt gemeld...

Ik heb nog zes weken rust voor de boeg, en daar ben ik heel blij mee (ook al zal ik ook heel blij zijn als ik weer gewoon aan het werk kan)

En ja, ik heb mijn tentamen, waar ik vrijwel niets voor gedaan had, en waarvoor ik ook een heleboel colleges niet gevolgd had, toch nog met een voldoende (6) afgesloten, dus dat is geweldig!

Terug naar “Archief”