VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2010 20:22

Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:@Mortlach, sommige mensen zijn sterker in bepaalde dingen dan anderen. In dezen ken ik mijzelf een beetje. Ik kan iets niet een klein beetje volgen. Laat ik het nog wat concreter maken: ik liep vanmiddag door een winkelstraat, daar stonden heel wat TV's buiten. Ik weet van mijzelf dat ik niet even twee minuten voetbal kan kijken en dan doorlopen. Als ik stil was gaan staan om te kijken, dan had ik daar tot het einde van de wedstrijd gestaan.

Ah, ja, dan begrijp ik je ineens een stuk beter. Soms is de redenatie "als ik er geen moeite mee heb, hoeft een ander er toch ook geen moeite mee te hebben" (te) snel gemaakt. Ik zal er in de verdere loop van dit topic rekening mee houden.

Kijk, en daarom waarder ik je als forummer, terwijl onze opvattingen nogal eens mijlenver uiteen liggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jun 2010 20:22

Lol, zo uitgebreid zijn er nog geen wedstrijden nabesproken. Maar als ik in het vervolg iets met betrekking tot het WK wil delen met de andere forumdeelnemers zal ik er steeds een regel aan toevoegen wat het met mij doet. Opgelost.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 jun 2010 20:29

Faramir schreef:Lol, zo uitgebreid zijn er nog geen wedstrijden nabesproken. Maar als ik in het vervolg iets met betrekking tot het WK wil delen met de andere forumdeelnemers zal ik er steeds een regel aan toevoegen wat het met mij doet. Opgelost.

Ach zo extreem hoef je het ook niet op te vatten. Mij best als je het een keer noemt zo als net, als de originele discussie maar een beetje behouden blijft.
*vuvuzela toeterend naar het volgende topic loopt Afbeelding*

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jun 2010 20:53

waren we ook niet van plan, althans ik niet, :)

we hebben het hier over voetbal gekte !

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 14 jun 2010 21:08

Spons schreef:waren we ook niet van plan, althans ik niet, :)

we hebben het hier over voetbal gekte !

Ja, en over die gekte schrijven we op 1 dag hier 5 blz vol!!!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2010 22:08

Ach, dat heb ik wel eens erger gezien hoor :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jun 2010 22:33

ik ben blij schipje dat je dit zo allemaal verwoord. zou het zelf niet zo kunnen, maar ik ben het wel helemaal met je eens! overigen schrik ik er wel van dat op zo'n reformatorisch forum er schijnbaar heel weinig mensen er zo over denken

Jeepeecee, hartelijk bedankt voor je hart onder de riem! Na jou post bleek ik opeens veel meer gelijkdenkenden te hebben gelukkig! Ik voelde me nogal eenzaam worden.
Je laat anderen pas vrij, als je het eens wat meer bij jou zelf zou houden. Bijvoorbeeld zou schrijven: "voor mij zelf sprekende denk IK dat als IK het WK voetbal volg, de duivel zou volgen en niet God! Zie je het verschil? M.i. nodigt dit meer uit tot vragen, of een gesprek.

Harm-J, ik heb niet perse behoefte aan een lesje psychologie. Het is helemaal niet mijn intentie om jou uit te nodigen tot vragen of een gesprek.

Mamavan3: Amen, ga met God! ;/
Als mensen God zoeken, laat hij zijn eigen vinden, het is enkel menselijk om andere mensen proberen de eigen kerk binnen te praten, hun eigen regels, wetten, te doen uit te leggen als het enig ware woord van God. Ik probeer liever mensen tot God te brengen, zodat God in hun harten verder kan werken, zoal Hij het wil, dan dat ik probeer mensen te overtuigen, dat als ze voetbal kijken, de duivel volgen, met sportverdwazing bezig zijn. Dat laatste lijkt mij toch wat meer op het zaad dat "naast" de akker wordt gestrooid!

Wil je wat radicaler zijn (al zijn daar de meningen misschien ook binnen de kerkelijke stromingen over verdeeld), zou je de mensen nog kunnen vertellen, dat zij in dit leven een keus moeten maken van voor God kiezen of niet, dat het na het aardse wel eens te laat zou kunnen zijn..

Je gaat helemaal uit van je eigen gedachten, Harm-J. Ik verwacht hier op refoweb met medechristenen te spreken, of in ieder geval met mensen die het Christelijk geloof een beetje kennen. Jou post hier slaat op evangeliseren, dat vereist een tactiek om de Waarheid te verkondigen! Jezus nodigt heel ruim daar mogen wij niks van af doen. Maar op het niveau om 'heidenen' te bereiken spreken we hier niet.
Deed bij mij de gedachte opkomen van: "Het zal je moeder maar wezen".

Ik acht het noodzakelijk om me hier even mee te 'bemoeien'. Ik vind dit een zeer onaangename, snijdende, kwetsende opmerking. Vreselijk gewoon.
Graag wil ik daarom tegen Schelpje3 zeggen: je bent een liefdevolle en zorgzame moeder! Je verwacht alles van de Heer en wil je zoon opvoeden in dankbaarheid tot zijn Schepper! Gezegend zij zo'n moeder!

Spons, ik vind dat je je post netjes verwoord, ik bedoel geen lelijke toon o.i.d. terwijl je het met sommigen toch echt niet eens bent waaronder ik, dat valt me op en vind ik fijn omdat niet iedereen die gave heeft (ik ook niet altijd), dat allereerst. Verder wil ik wel even reageren op je post:
Sport verbroederd ook, zorgt voor werkgelegenheid en samenhorigheid bij mensen , dat ze aardig doen tegen elkaar ! Is daar iets mis mee , is dat dan niet het goede werk van God ? Zou het niet mooi zijn als we gezamelijk naar God toe kunnen gaan ?

met zo'n sausje kan je alles wat vies is lekker maken natuurlijk!
Nog even over de kerk'zwaarte', ik ben lid van de PKN, de bonds kant. Ik behoor niet tot een 'zware' kerk dus en toch ben ik het niet eens met [b]dit soort[b] voetbal. Dat heeft echt helemaal niks met sporten te maken. Ook niet met een gewoon potje voetbal.
Dat is slechts de karikatuur waar ze het in de protestantse kerken 'altijd' over hebben. De katholieke leer ligt een stuk genuanceerder.

Faramir, leg eens uit?
Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:
@Mortlach, sommige mensen zijn sterker in bepaalde dingen dan anderen. In dezen ken ik mijzelf een beetje. Ik kan iets niet een klein beetje volgen. Laat ik het nog wat concreter maken: ik liep vanmiddag door een winkelstraat, daar stonden heel wat TV's buiten. Ik weet van mijzelf dat ik niet even twee minuten voetbal kan kijken en dan doorlopen. Als ik stil was gaan staan om te kijken, dan had ik daar tot het einde van de wedstrijd gestaan.

Ah, ja, dan begrijp ik je ineens een stuk beter. Soms is de redenatie "als ik er geen moeite mee heb, hoeft een ander er toch ook geen moeite mee te hebben" (te) snel gemaakt. Ik zal er in de verdere loop van dit topic rekening mee houden.

Kijk, en daarom waarder ik je als forummer, terwijl onze opvattingen nogal eens mijlenver uiteen liggen.

Volledig mee eens.

Zo eindelijk klaar met lezen en citeren, tot de volgende keer bij leven en welzijn! Groetjes!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 14 jun 2010 23:49

Schipje schreef:Je gaat helemaal uit van je eigen gedachten, Harm-J. Ik verwacht hier op refoweb met medechristenen te spreken, of in ieder geval met mensen die het Christelijk geloof een beetje kennen.

Nee, evangeliseren betekent voor mij getuigen van God, van zijn liefde die Hij voor de mens had, dat Hij Zijn enig geboren zoon...etc.... Niet om te proberen mensen via angstpropaganda, hel en verdoemenis de eigen kerk in te evangelisiéren... Ik getuig liever van Zijn grootheid, de rest is aan een ieder en aan God zelf!

Daarbij schaar ik mij zelf toch echt onder de categorie christelijk. Mogelijk zit er voor jou een gradatie in de categorie christelijk? Bij mij niet overigens. Of iemand nu Jood, Katholiek, Koptisch, Moslims is... etc doet voor mij niet ter zake, wel of ze God erkennen als hun schepper. Erkennen ze die niet, dan nog is er altijd wel ruimte te vinden voor een goed gesprek, voor mij althans wel.

Het lijkt er aardig op dat jij suggereert dat jij mij denkt te kennen, door rücksichtlos te stellen dat ik mij zelf niet probeer mij in te leven in een ander?

Btw: Zaterdag is het weer zover... Nederland - Japan, moeten we toch kunnen redden op onze Hollandse klompen eeh sloffen toch... :lol:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2010 10:05

@Schipje: over eenzaam gesproken !
Misschien kun je beter ook gaan zwijgen, het heeft geen zin.
De reacties (zie de laatste van Harm J) worden steeds uitdagender.
Je mag gewoon niks ten nadele van Koning Voetbal zeggen, of nuanceren.
Nee hoor, het is geen afgod, men wordt alleen link als je iets er TEGEN brengt.
En dan met grote oranje letters zetten dat zaterdag de volgende wedstrijd is .
Tjoh, fijn dat het hier op REFOweb staat, hoe moet je het anders te weten komen ? :wink:
Voetbal verbroedert, kijk maar op deze topic :mrgreen:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jun 2010 10:15

Harm J schreef:Nee, evangeliseren betekent voor mij getuigen van God, van zijn liefde die Hij voor de mens had, dat Hij Zijn enig geboren zoon...etc.... Niet om te proberen mensen via angstpropaganda, hel en verdoemenis de eigen kerk in te evangelisiéren... Ik getuig liever van Zijn grootheid, de rest is aan een ieder en aan God zelf!

Het lijkt me niet de bedoeling om hel en verdoemenis te preken, maar ik hoop ook dat je ziet dat "getuigen" niet alleen maar betekent "een goed woord over God spreken". Getuigen is dan ook niet hetzelfde als reclame maken.
Getuigen is zowel nu als vroeger een juridische aangelegenheid: een getuige geeft zijn getuigenis in aanwezigheid van een Rechter die zal oordelen. Als je dat verzwijgt, getuig je niet, maar maak je hooguit reclame.

Verder wil ik opmerken dat een verkeerd omgaan met voetbal neerkomt op afgoderij zoals de H.C. erover spreekt:
Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats van de enige ware God, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of naast Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.
Je zult de mensen de kost moeten geven voor wie voetbal alles is en die helemaal in een depressie belanden (en dat soms ook door wangedrag uiten) als het Nederlands elftal verliest (wat ze toch wel gaan doen de komende weken).
Dan heb je het over afgoderij. Daar kun je natuurlijk lacherig over doen en het ontkennen, maar het is wel een feit dat mensen hun geestelijke leegte opvullen met een andere god. Voetbal kijken? Op zich niet zoveel mis mee, mits het je leven niet beheerst. Maar dat laatste is vaak wel een probleem. En uiteraard geldt dit niet alleen voor voetbal.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 jun 2010 10:39

Prima verwoord!
En ik denk dat dat ook hetgeen is dat Schipje en Schelpje proberen duidelijk te maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2010 14:34

elbert schreef:Verder wil ik opmerken dat een verkeerd omgaan met voetbal neerkomt op afgoderij zoals de H.C. erover spreekt:
Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats van de enige ware God, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of naast Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.
Je zult de mensen de kost moeten geven voor wie voetbal alles is en die helemaal in een depressie belanden (en dat soms ook door wangedrag uiten) als het Nederlands elftal verliest (wat ze toch wel gaan doen de komende weken).
Dan heb je het over afgoderij. Daar kun je natuurlijk lacherig over doen en het ontkennen, maar het is wel een feit dat mensen hun geestelijke leegte opvullen met een andere god. Voetbal kijken? Op zich niet zoveel mis mee, mits het je leven niet beheerst. Maar dat laatste is vaak wel een probleem. En uiteraard geldt dit niet alleen voor voetbal.

Vertrouwen zetten op, dat is waar het volgens mij om gaat. En het lijkt mij bijzonder sterk dat er (veel) mensen zijn die voetbal op die manier "vertrouwen". Je bidt niet tot Oranje als je buurman ziek op bed ligt of wanneer je je rijbewijs probeert te halen.

Verder maak je een behoorlijke overdrijving, die wel weer helemaal in het anti-voetbal-plaatje past. Niemand belandt in een depressie als Nederland het WK niet wint. Als je denkt van wel heb je misschien niet helemaal een goed beeld van wat het betekent om depressief te zijn. Dat men er de dag erna nog een beetje van baalt is begrijpelijk, maar daarna gaat het gewoon weer verder.

Zolang het je leven niet beheerst is er niet zo veel mis mee, inderdaad, en ik daag je uit om met een onderbouwing te komen. Je zegt dat het "vaak" wel een probleem is. Over hoeveel mensen hebben we het dan? Procentueel?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 jun 2010 14:49

elbert schreef:
Harm J schreef:Nee, evangeliseren betekent voor mij getuigen van God, van zijn liefde die Hij voor de mens had, dat Hij Zijn enig geboren zoon...etc.... Niet om te proberen mensen via angstpropaganda, hel en verdoemenis de eigen kerk in te evangelisiéren... Ik getuig liever van Zijn grootheid, de rest is aan een ieder en aan God zelf!

Het lijkt me niet de bedoeling om hel en verdoemenis te preken, maar ik hoop ook dat je ziet dat "getuigen" niet alleen maar betekent "een goed woord over God spreken". Getuigen is dan ook niet hetzelfde als reclame maken.
Getuigen is zowel nu als vroeger een juridische aangelegenheid: een getuige geeft zijn getuigenis in aanwezigheid van een Rechter die zal oordelen. Als je dat verzwijgt, getuig je niet, maar maak je hooguit reclame.

Verder wil ik opmerken dat een verkeerd omgaan met voetbal neerkomt op afgoderij zoals de H.C. erover spreekt:
Vr.95. Wat is afgoderij?

en met dat vetgedrukte ben ik het van harte eens, ! het moet niet je leven beheersen, Net zoals iemand die fan is van iemand, omdat hij zij zijn muziek goed vindt en er alles voor in het werk zet om zijn / haar artiest te zien ! of het nu Pop of Christelijke muziek is, want dan is de boodschap bij christelijke muziek bv wel goed maar als je de persoon die het brengt vereerd.... ben je alsnog fout bezig !

@ schipje, het is niet mijn bedoeling om er een sausje over heen te gooien, want zodra je door een sausje bent komt de viezigheid toch wel naar boven als je met dat sausje iets wil camoefleren !

Wel probeer ik iets van twee kanten te bekijken/ zien , dat gaat me soms goed af, en soms ook niet,

Ik kan me nog herrinneren dat er op refoweb ook een tournooi was ? Ergens in Capelle ... was dit nu ook slecht ! :) nee toch ;)

Zoals eerder gezegd, ik kijk nooit voetbal, alleen als nederland speelt tijdens een ek of wk dus dat is om de twee jaar, knap he :)

@ Thekeimpe , oei, dat is goede zelfkennis die je daar hebt en als je dat van je zelf weet... lijkt het me inderdaad lastig om dat te passeren !

Pannekoek, wat is er mis als mensen op een rustige respectvolle manier met elkaar discussiëren ? Moeten we dan na 1 bladzijde maar afkappen ? Dan leer je nooit wat voor elkaar en breng je elkaar nooit respect toe !

Stel er was een discussie over een bijbels onderwerp, wat ook kan bv over de schepping zeg je dan ook na 1 bladzijde als het interessant is van ... we moeten stoppen want we hebben het in 1 dag al 5 pagina's volgemaakt ?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jun 2010 15:06

Mortlach schreef:Vertrouwen zetten op, dat is waar het volgens mij om gaat. En het lijkt mij bijzonder sterk dat er (veel) mensen zijn die voetbal op die manier "vertrouwen". Je bidt niet tot Oranje als je buurman ziek op bed ligt of wanneer je je rijbewijs probeert te halen.
Vertrouwen in de zin van: "levensgeluk proberen te vinden in het voetbal" is wel degelijk aan de orde. En wat het bidden betreft: op de tribune en op het veld zie je weldegelijk mensen zitten en staan die denken dat een schietgebedje tot God hun ploeg wel zal helpen.

Mortlach schreef:Verder maak je een behoorlijke overdrijving, die wel weer helemaal in het anti-voetbal-plaatje past. Niemand belandt in een depressie als Nederland het WK niet wint. Als je denkt van wel heb je misschien niet helemaal een goed beeld van wat het betekent om depressief te zijn. Dat men er de dag erna nog een beetje van baalt is begrijpelijk, maar daarna gaat het gewoon weer verder.
Het gaat me niet eens om de "overdreven" variant van een verlieswedstrijd, waarbij vernielingen worden aangericht, maar mijns inziens is een "leeg gevoel" na een verloren wedstrijd al een indicatie dat je ergens iets van verwacht, wat je uiteindelijk geen levensgeluk brengt. Hetzelfde geldt ook voor een overwinning (daarbij zijn er trouwens ook extreme uitingen, zie hier), want ook dat gaat weer over.

Mortlach schreef:Zolang het je leven niet beheerst is er niet zo veel mis mee, inderdaad, en ik daag je uit om met een onderbouwing te komen. Je zegt dat het "vaak" wel een probleem is. Over hoeveel mensen hebben we het dan? Procentueel?
Het is natuurlijk maar net wat je een probleem vindt. Als je het geen probleem vindt dat een half land zich bezighoudt met voetbal (tot op scholen en op het werk aan toe), is er in jouw beleving natuurlijk helemaal geen probleem. In die visie is hoe meer voetbal hoe beter. Dat mensen een paar weken lang vrijwel nergens meer aan denken, is dan ook geen probleem en dat het nieuws op TV er meer dan 10 minuten lang mee opent, natuurlijk ook niet. De echte problemen zijn dan natuurlijk peanuts vergeleken met het feit dat we of gewonnen of verloren hebben.

Toch zijn er ook nogal van die rare mensen die hier zo hun vraagtekens bij hebben. Wat is er zo belangrijk aan dit spelletje dat gespeeld wordt door een paar miljonairs in een verre uithoek van deze wereldbol, waar Aids en honger de echte problemen zijn, dat wij het nodig vinden om ons er 4 weken mee bezig te houden? Is dat geen voorbeeld van je prioriteiten ergens neerleggen waar ze misschien niet horen? Aan die Aidsproblematiek en die honger besteden we namelijk lang zoveel aandacht niet per jaar. Is dit geestelijk wel helemaal gezond? Is dit geen teken van geestelijke leegte bij onszelf dat dit spelletje ons als een magneet naar zich toetrekt, we er urenlang gebiologeerd naar zitten te kijken en vervolgens ofwel uit ons dak gaan ofwel ons ontzettend leeg voelen (na verlies bijvoorbeeld)? Ik stel maar vragen, omdat als ik een antwoord zou geven op die vragen ik natuurlijk een zuurpruim ben die op elke slak zout legt en dus zwaar overdrijft. Toch kan ik het moeilijk anders zien. Let wel: ik zeg helemaal niet dat we niet naar voetbal mogen/moeten kijken. Maar het is net zo als met alcoholische drank: 1 glaasje is niks mis mee, een hele fles is ongezond. En mijns inziens zijn er wat teveel mensen die een hele fles denken nodig te hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 15 jun 2010 15:08

elbert schreef:Het lijkt me niet de bedoeling om hel en verdoemenis te preken, maar ik hoop ook dat je ziet dat "getuigen" niet alleen maar betekent "een goed woord over God spreken". Getuigen is dan ook niet hetzelfde als reclame maken.

Vr.95. Wat is afgoderij?

Persoonlijk zie ik getuigen meer als vanuit een positie als zijnde een leerling in de klas. Daarmee bedoel ik het hele leven is een grote leerschool, waarbij Hij de leraar is. Ik mag getuigen van zijn aanwezigheid, zelf voor de klas gaan staan, aldoende dat je wijsheid al in pacht hebt, lijkt mij nu echt een verstandige beslissing. Het getuigt m.i. eerder van eigenwijzigheid, denken het beter of even zo goed te weten als de Leraar. Vergeet tenslotte niet dat: "niet alle dingen ons in dit leven geopenbaard zullen worden". Er zullen helaas wel altijd mensen zijn en blijven, die wel van mening zijn, de absolute, enige waarheid in pacht te hebben. Lijkt mij toch wel lastig voor die mensen, als ze eens een keer hun mening moeten herzien, als ze daartoe al in staat zijn.

Dat stukje afgoderij, kan iemand natuurlijk net zo breed trekken als die zelf wil. Vraag is dan wel moet je dat dan niet eerst op je zelf betrekken (zelfonderzoek) voor je het op een ander gaat lopen stempelen. Persoonlijk denk ik, dat het eerste al dermate veel tijd in beslag neemt, ten 2e iemand na gedegen zelf onderzoek, niet eens meer de behoefte heeft om een ander of iets te gaan lopen bestempelen.

Men bestempelt zo makkelijk iets als afgoderij, in dit geval het W.K. gebeuren, zonder dat men eerst eens even bij zich zelf naar binnen kijkt. Het is altijd makkelijker om met een vinger naar een ander of iets anders te wijzen of te kijken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”