ik ben blij schipje dat je dit zo allemaal verwoord. zou het zelf niet zo kunnen, maar ik ben het wel helemaal met je eens! overigen schrik ik er wel van dat op zo'n reformatorisch forum er schijnbaar heel weinig mensen er zo over denken
Jeepeecee, hartelijk bedankt voor je hart onder de riem! Na jou post bleek ik opeens veel meer gelijkdenkenden te hebben gelukkig! Ik voelde me nogal eenzaam worden.
Je laat anderen pas vrij, als je het eens wat meer bij jou zelf zou houden. Bijvoorbeeld zou schrijven: "voor mij zelf sprekende denk IK dat als IK het WK voetbal volg, de duivel zou volgen en niet God! Zie je het verschil? M.i. nodigt dit meer uit tot vragen, of een gesprek.
Harm-J, ik heb niet perse behoefte aan een lesje psychologie. Het is helemaal niet mijn intentie om jou uit te nodigen tot vragen of een gesprek.
Mamavan3: Amen, ga met God!
Als mensen God zoeken, laat hij zijn eigen vinden, het is enkel menselijk om andere mensen proberen de eigen kerk binnen te praten, hun eigen regels, wetten, te doen uit te leggen als het enig ware woord van God. Ik probeer liever mensen tot God te brengen, zodat God in hun harten verder kan werken, zoal Hij het wil, dan dat ik probeer mensen te overtuigen, dat als ze voetbal kijken, de duivel volgen, met sportverdwazing bezig zijn. Dat laatste lijkt mij toch wat meer op het zaad dat "naast" de akker wordt gestrooid!
Wil je wat radicaler zijn (al zijn daar de meningen misschien ook binnen de kerkelijke stromingen over verdeeld), zou je de mensen nog kunnen vertellen, dat zij in dit leven een keus moeten maken van voor God kiezen of niet, dat het na het aardse wel eens te laat zou kunnen zijn..
Je gaat helemaal uit van je eigen gedachten, Harm-J. Ik verwacht hier op refoweb met medechristenen te spreken, of in ieder geval met mensen die het Christelijk geloof een beetje kennen. Jou post hier slaat op evangeliseren, dat vereist een tactiek om de Waarheid te verkondigen! Jezus nodigt heel ruim daar mogen wij niks van af doen. Maar op het niveau om 'heidenen' te bereiken spreken we hier niet.
Deed bij mij de gedachte opkomen van: "Het zal je moeder maar wezen".
Ik acht het noodzakelijk om me hier even mee te 'bemoeien'. Ik vind dit een zeer onaangename, snijdende, kwetsende opmerking. Vreselijk gewoon.
Graag wil ik daarom tegen Schelpje3 zeggen: je bent een liefdevolle en zorgzame moeder! Je verwacht alles van de Heer en wil je zoon opvoeden in dankbaarheid tot zijn Schepper! Gezegend zij zo'n moeder!
Spons, ik vind dat je je post netjes verwoord, ik bedoel geen lelijke toon o.i.d. terwijl je het met sommigen toch echt niet eens bent waaronder ik, dat valt me op en vind ik fijn omdat niet iedereen die gave heeft (ik ook niet altijd), dat allereerst. Verder wil ik wel even reageren op je post:
Sport verbroederd ook, zorgt voor werkgelegenheid en samenhorigheid bij mensen , dat ze aardig doen tegen elkaar ! Is daar iets mis mee , is dat dan niet het goede werk van God ? Zou het niet mooi zijn als we gezamelijk naar God toe kunnen gaan ?
met zo'n sausje kan je alles wat vies is lekker maken natuurlijk!
Nog even over de kerk'zwaarte', ik ben lid van de PKN, de bonds kant. Ik behoor niet tot een 'zware' kerk dus en toch ben ik het niet eens met [b]dit soort[b] voetbal. Dat heeft echt helemaal niks met sporten te maken. Ook niet met een gewoon potje voetbal.
Dat is slechts de karikatuur waar ze het in de protestantse kerken 'altijd' over hebben. De katholieke leer ligt een stuk genuanceerder.
Faramir, leg eens uit?
Mortlach schreef:
TheKeimpe schreef:
@Mortlach, sommige mensen zijn sterker in bepaalde dingen dan anderen. In dezen ken ik mijzelf een beetje. Ik kan iets niet een klein beetje volgen. Laat ik het nog wat concreter maken: ik liep vanmiddag door een winkelstraat, daar stonden heel wat TV's buiten. Ik weet van mijzelf dat ik niet even twee minuten voetbal kan kijken en dan doorlopen. Als ik stil was gaan staan om te kijken, dan had ik daar tot het einde van de wedstrijd gestaan.
Ah, ja, dan begrijp ik je ineens een stuk beter. Soms is de redenatie "als ik er geen moeite mee heb, hoeft een ander er toch ook geen moeite mee te hebben" (te) snel gemaakt. Ik zal er in de verdere loop van dit topic rekening mee houden.
Kijk, en daarom waarder ik je als forummer, terwijl onze opvattingen nogal eens mijlenver uiteen liggen.
Volledig mee eens.
Zo eindelijk klaar met lezen en citeren, tot de volgende keer bij leven en welzijn! Groetjes!