Refowebkids deel 10

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 10

Berichtdoor AikonGirl » 12 jun 2010 08:22

Ik zou ook geen brood geven.
Vooral op haar leeftijd, kan je haar echt wel duidelijk maken dat ze het gewoon op móet eten.
Niet haar wil hoeft te geschieden, toch? Soms moet je ook dingen doen/eten die je niet wilt.

Mocht ze een bepaalde groente nou écht om te griezelen vinden,
dan zou ik voor haar wat anders koken...
Maar structureel groentes weigeren? Dan heeft ze gewoon vette pech, en moet (en gaat ;)) het toch echt naar binnen.

Maar goed, zo denken wij er over. ;)
En ik kan begrijpen dat als het CB moeilijk doet over jouw opvoeding,
dat je dan denkt: de groeten, ik kom niet meer.

Hier al bijna een jaar niet op het CB geweest.. Vast een foutje,
maar ik vind het wel best: het gaat prima met Ilona.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 12 jun 2010 16:20

schipje, alvast een fijne dag gewenst morgen met Lenthe's 1e verjaardag!
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 jun 2010 19:26

ag: ik moest met julia toen ze twee was geworden.

Missf: zo doe ik het ook altijd. Ze krijgt gewoon haar bordje aangeboden met daarop de groenten of wat we eten. Ze krijgt de tijd, die wij ook hebben, soms wat meer.. omdat ze best beetje traag is, en daarna yoghurt. De ene keer eet ze wel, de andere keer neit. Tja.. dan krijgt ze extra fruit smiddags of eet ze savonds maar extra brood. Alleen pizza, dat vind ze erg vies, dus krijgt ze van mij wel lekker broodje oid. Wij eten tenslotte ook lekker op dat moment.
Ik zou er niet voor kiezen om alleen maar brood te geven als ze het niet lust. Z eheeft gewoon pech, al ga i ok absoluut de strijd niet aan met eten.

Vanaf het moment dat ze ging eten is ze altijd zelf gaan eten. Dus eigenlijk weinig last gehad dat ze de mond niet wilden openen. Nog steeds eet ze veel met de handen. Heb er weinig moeite mee. Ze heeft overigens ook nooit een slab om, doe gewoon weer een schoon shirtje aan :oops: En laa thaar lekker rommelen, we zuigen en dweilen wel weer. Kan zeggen, nu ik weer alle tijd ehb van de wereld ik heel makkelijk ben.. we ruimen wel weer op als er mensen oid komen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 12 jun 2010 19:48

vpk schreef:schipje, alvast een fijne dag gewenst morgen met Lenthe's 1e verjaardag!

Als Michael niet wil eten dan eet 'ie niet...ons cb zei dat de 'overlevingsdrang' in kinderen groot genoeg is om ze niet uit te laten hongeren ;) Michael is een makkelijke eter, dat scheelt natuurlijk wel.
Vanmiddag liep ik even snel naar een winkel terwijl manlief en Michael alvast naar de auto gingen. Mijn man roept me na om iets te zeggen: Lau, Lauhau! Maar ik hoor het niet. Michael daarentegen wel en die roept nu heel luid, vanuit zijn bed: Lau...mama, Lauhau!!!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jun 2010 20:12

Schipje schreef:
Idd erg grote kinderen hier. AJL, hoe oud is Cato? Want Lenthe is over 2 dagen 1 jaar en laatst woog ze 8080 gram dus nu ongeveer 8.5 kilo denk ik. Ach ja... d'r moeder is ook klein :mrgreen:

Cato was gisteren 5 mnd :lol: .

Met eten hebben wij totaal geen problemen, eerder dat wij hem af moeten remmen. Als hij iets lekker vindt, blijft hij gewoon eten totdat het hem zn neus letterlijk uitkomt. Met de bv moesten wij hem ook klokken, hij had nl. 'overloop'. Hij kreeg 10 minuten max bij de eerste borst en 5 min bij de 2e.

Hij lust alles (behalve zuurklool) en heeft nog nooit een periode gehad dat hij niet wilde eten. De keren dat hij niet of slecht eet, dan is dat meestal een voorteken dat hij ziek word. Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om kinderen geen groente te laten eten als zij dat niet willen. Ik zou Hugo wel dwingen om een aantal happen te eten. Ik ken namelijk te veel kinderen die met groete eten gestopt zijn rond 1,5 jaar en waar de ouders op hun 4e nog steeds van hopen dat ze vanzelf wel een keer gaan beginnen. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat werken.

Fijne verjaardag Schipje!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 jun 2010 20:26

hier werkt het wel :wink: en het dwingen dus absoluut niet! Milan gaat nu steeds meer van alles proberen! en Matteo volgt Milan daar in!

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 12 jun 2010 20:44

Ik zou me dan inderdaad geen zorgen maken TJ, jij kent je kinderen het beste!
Ik snap het advies van het cb om groente aan te bieden overigens wel.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 jun 2010 21:01

ik snap dat ook wel.. maar op een gegeven moment heeft het geen zin meer om te blijven dwingen als je ziet dat dat averechts werkt! wij hebben dat ook zeker wel geprobeerd!

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 12 jun 2010 21:31

Wij hebben een kind van bijna 10 jaar, welke maar 23 kilo weegt!
Al 10 jaar hebben we gevochten tegen dit probleem, dwars tegen alle zogenaamde deskundige adviezen in.
Uithongeren was er ook zo een, het kind werd koortsig en ziek van ellende!
Niks uithongeren, we hebben steeds eten aangeboden en waren blij met elk hapje wat er in ging.
Kinderartsen, c.b. artsen, huisarts, schooldokter, allemaal stonden ze op scherp.
We hebben ons niet gek laten maken, gewoon alles gegeven wat lekker werd gevonden.
Van mij mag er chips, snoep of wat dan ook gegeten worden, als er maar wat binnenkomt.
Het gekke is, dat gebeurt niet!
De voorkeur is bijv. bietjes met spek, lasagne, enz.
We hebben sinds anderhalf jaar een kinderarts, echt een schat van een vrouw ::)) .
Ze behandelt speciaal kinderen met een eetprobleem.
Van haar mag er gewoon een koekje, chips en een snoepje tussen door genomen worden, als de balans van gezond eten altijd maar goed doorslaat, omdat er niet veel naar binnenkomt.
Ze maakt een praatje, weegt even tussendoor en gaat dan over op iets heel anders.
Praat totaal niet over eten, wat voor ons kind een enorme opluchting is. \:D/
Als ze daarover wil praten maakt ze een afspraak met mij alleen.
Ik weet dat ze zich zorgen maakt, net als wij, maar dat straalt ze net als ons niet uit naar het kind.
Op school moet er volgens de kinderarts ook rekening worden gehouden.
Ons kind mag tussendoor wat eten en drinken, zonder dat te hoeven vragen of dat er straf voor wordt gegeven.
Tussen de middag hebben we "feest", de ene dag pannekoeken, de andere dag een bolletje, de derde dag een croissantje, de vierde dag knakworstjes, enz, enz. Het maakt me niet uit, als er maar gegeten wordt!
Het gaat nu langzaam vooruit, we mogen een half jaar weg blijven.
Ons kind groeit ongeveer een ons per maand, dus in september moet er een halve kilo bij gekomen zijn.
Volgens onze weegschaal is er nu een kilo bij.
Ik ben erg benieuwd wat er in september wordt gewogen! zon10

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jun 2010 22:12

Maar ajl, hoe wil je je kind dwingen dan? Want als Jurians mond dicht zit, zittie dicht, dan draait hij gewoon zijn hoofd om, zegt eerst nog snel: ne (is nee ;) ) en duwt zijn lippen stijf op elkaar. Dus dwingen kan niet eens ;) En dan nog, dat wil ik ook niet eens, eten moet gewoon iets normaals zijn, geen strijd of ellende, vind ik. Maar wel eten wat de pot schaft. Hij eet momenteel sowieso slecht. Eerst at hij 2 boterhammen 's morgens, 3 's middags, maar nu meestal nog geen 1 's morgens en tussen de middag met een beetje geluk anderhalf. De rest beland op de grond. Koekjes hoeft hij soms ook niet eens, snoepjes krijgt hij toch al nooit. Fruit kan ie blijven eten. De hele dag door vraagt hij: appel? Naan?
Jurian weegt ook niet zo veel. Het was net boven de 10 kilo, een maand of 3 terug, maar volgens mij is er niet heel veel bijgekomen. Zijn ribbetjes zijn ook te tellen. Maar hij slaapt wel door van half 7 's avonds tot de volgende dag half 10, dus honger heeftie blijkbaar niet :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 12 jun 2010 22:19

toppie schreef:Ze maakt een praatje, weegt even tussendoor en gaat dan over op iets heel anders.
Praat totaal niet over eten, wat voor ons kind een enorme opluchting is. \:D/
Als ze daarover wil praten maakt ze een afspraak met mij alleen.

Fijn dat het nu beter gaat met je kind, toppie. Vind het wel interessant dat je zegt dat de arts zelf niet met je kind over eten praat. Mijn ervaring met onze zoon (die overigens prima eet), is dat hoe meer je er een 'ding' van maakt als hij eens niet eet, hoe minder hij daarna gaat eten. Dus als hij niet wil eten, dan eet hij niet, einde verhaal. En zo werkt het denk ik bij veel kinderen, maar jouw kind is natuurlijk wel iets anders omdat het bij hem/haar (sorry, kan het uit jouw verhaal niet opmaken :oops: ) een wat 'chronischer' probleem is.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 12 jun 2010 22:23

Sjonge toppie, dat klinkt best pittig. Ik hoop voor jullie dat het nu de goede kant op blijft gaan!

Hier proberen we ook geen strijd van het eten te maken, maar als ik Timon helemaal zelf zijn gang laat gaan komt er ook weinig van eten terecht, dus wij 'voeren' hem vaak wel gedeeltelijk. Echt veel eet ie niet, maar hij lust het meeste wel. Als hij echt geen zin in zijn groenten heeft krijgt hij er soms een schepje appelmoes bij, of ik paai hem met een stukje vlees :wink:

@Laura: hier ook zo'n mannetje die regelmatig dingen opvangt die eigenlijk niet helemaal voor hem bedoeld zijn. Pas zei ik toen iets niet lukte 'verdikkie', wat daarna natuurlijk heel vaak herhaald werd...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jun 2010 14:28

@missF Dwingen met eten op de leeftijd die Hugo en Jurian hebben, ben ik ook niet voor, maar als kinderen rond de 3 jaar zijn, zou ik ze duidelijk maken dat ze een bepaalde hoeveelheid groente moeten eten. Dan zouden ze ook aan tafel moeten blijven totdat ze het ophadden. Het hoeven natuurlijk geen grote hoeveelheden groente te zijn. Mijn ouders zeiden altijd 'je bent 3 jaar oud, dus je eet ook 3 hapjes'.
Wat bij Hugo wel helpt als hij een voorkeur heeft, is er een lekker 'prakje'van te maken, dus alles met lekkere jus door elkaar geprakt. Dan hoeft hij ook niet te kiezen wat hij wil eten en krijgt toch van alles voldoende binnen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jun 2010 15:40

Mij oppasskind weigert ook te eten. Die eet nu al ruim 1,5 jaar niet. Sinds een paar weken is m'n vriendin begonnen met een sticker vel en dat begint aardig te werken.

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 13 jun 2010 15:48

Ik heb tot mijn 17e geen groenten gegeten en geen pasta/rijst gerechten en stamppotten...totdat ik verkering kreeg
en bij mijn schoonouders ging eten dat was wel heel eng om nee te zeggen. Dus begon ik met nieuwe dingen te eten. ik denk dat ik het meeste nu wel lust!! :P
Daarnaast was ik zelden ziek en fietste ik gerust ca 20 km naar school zonder te ontbijten..
Slecht eten betekend niet direct dat je ook ziek of ongezond bent
...er is dus nog hoop mama`s! :D

Terug naar “Archief”