talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 10 jun 2010 18:57

Het zou kunnen, wanneer je er van uit zou gaan dat oudere moeders net wat vaker bewust voor kinderen kiezen dan jonge moeders. Maar over het algemeen is het onzin, lijkt me. Het lijkt me juist een voordeel als je jong bent; dan ben je vaak wat flexibeler en heb je de voordelen die ajl ook opnoemt :)

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 10 jun 2010 19:02

Inderdaad, Hippieblijhoofd!
Daarbij denk ik dat er sowieso geen "betere" of "slechtere" moeders bestaan... iedereen probeert toch een goede moeder/vader te zijn voor hun kind?
[size=85](dat dat in sommige gevallen helaas niet zo werkt, is een ander verhaal, maar dat zijn eerder uitzonderingen, lijkt me zo)[/size]

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 jun 2010 19:15

@Nina; ja dat was in The Times van zaterdag.
Hier is de link: http://women.timesonline.co.uk/tol/life ... 144002.ece

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 jun 2010 19:17

O ja, wat ik mega irri vond is dat hij een voorbeeld aanhaalde van een moeder van 22 die haar hele kinderkamer met Winnie the Pooh had gedaan en haar zoontje een likje choclademelk gaf. Alsof alle 22jarige moeders dat doen. Heb wel meer artikelen van hem gelezen en ik mag 'm niet zo :-oo

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 10 jun 2010 20:02

Oja, ik snap wat je bedoelt! Mij is opgevallen dat de tekst meer op hemzelf zegt dan over over het thema zelf.

Volgens mij projecteert de schrijver zijn eigen teleurstellingen over zijn moeder (en haar gebrek aan aanmoediging en steun etc.) op haar leeftijd, terwijl wat hij beschrijft (een moeder die van haar kinderen hoge verwachtingen heeft) naar mijn mening echt niet zoveel met leeftijd te maken hebben, maar meer met karakter, eigen onzekerheden, enz. Probleem is dan dat de beste man het zijn MOEDER (en niet haar LEEFTIJD) kwalijk zou moeten nemen, wat natuurlijk voor ieder kind (als jong kind of als volwassen kind) problematisch is.

Daarnaast is erg opvallend dat hij zijn eigen keuze/geschiedenis, om relatief laat een gezin te stichten (hij is nu 52, zijn vrouw begin 40, kinderen beide nog klein) heel sterk legitimeert.... ik denk dan: iemand die zich daar volledig happy mee voelt en dat volledig normaal vindt, is ook niet zo sterk bezig, die keuze te verdedigen... :-k

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jun 2010 21:27

Zo, spuit elf komt ook 's avonds laat, net na een middag en avond hard werken, nog even melden wat ze vindt ;)
Wij hebben er dus voor gekozen dat ik blijf werken, liefst 2 dagen maar dat kan niet op mijn werk, dus zijn het 3 dagen, en dat gaat prima. 2 dagen had ik denk ik te weinig gevonden met 1 kind.
Ik ben dus echt zo'n moeder die bijna depressief zou kunnen worden van thuiszitten. Ik was pas 1 week thuis, terwijl mijn man moest werken, en ik werd er zo ongelooflijk down van. Dat past totaal niet bij mij, maar zodra ik weer werkte leefde ik weer op.
En dat terwijl ik een ongelooflijk lief kind heb (misschien is dat het 'probleem' wel, hij slaapt voor 7 uur, tot de dag erna 9 uur soms, hij huilt niet, hij jammert niet, hij moet alleen zo af en toe een boterham en een schone luier, en flink wat boekjes om voor te lezen, dan vindt hij het allemaal ook best, eigenlijk een saai kindje ;) ).

Mijn man is bezig zijn bedrijf aan het opstarten, maar wij hebben heel bewust ervoor gekozen dat ik daar zo goed als niks in doe. Het is ZIJN bedrijf, niet het mijne, ik heb gewoon mijn opleiding, waar ik graag iets mee doe, dus hij moet maar eigen personeel inschakelen als dat nodig mocht gaan zijn.

En het is op sommige dagen best druk ja, kind ophalen, boodschappen doen, koken, kind in bad en naar bed. Maar ik heb de mazzel dat ik fijne diensten werk, waardoor ik nooit Jurian hoef te brengen EN te halen, want mijn man doet altijd 1 van beide als ik werk. Ook ben ik 's middags al om half 4 bij het kdv, dus tijd genoeg voor boodschappen en koken, zodat we om 17.45 uur als manlief thuis komt meteen kunnen eten. Dat gaat dus prima :)
Helaas kan mijn man geen ouderschapsverlof opnemen of minder gaan werken, anders was de keus al helemaal snel gemaakt: samen werken, samen zorgen. Het samen werken is er nu wel, het samen zorgen soms iets minder, en te weinig naar mijn zin. Maar er komen vast betere tijden als hij zijn bedrijf heeft, en hij waarschijnlijk meer thuis kan zijn. Veel leuker voor Jurian, om zijn idool eens een hele dag om zich heen te hebben :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 22:04

Evelien schreef:Even los van de discussie. Vandaag was ik weer even bij een kennis (zij is 65 en een soort 2e moeder voor ons, echt een schat) en die vertelde dat toen zij trouwde dat ze niet meer mocht werken in de zorg. Ik weet niet hoe dat toen zat in de andere sector?

Een tante van mij was verkoopster in een groot warenhuis, zij mocht na haar huwelijk ook niet meer blijven werken.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 10 jun 2010 22:15

LauraC schreef:@Nina; ja dat was in The Times van zaterdag.
Hier is de link: http://women.timesonline.co.uk/tol/life ... 144002.ece

Dan ben ik tenminste niet de enige die de Times leest. Mijn huisgenootje betrapte mij erop, zegt ze: "My goodness, you're well posh!" ;)
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 jun 2010 04:49

Merisja schreef:Ik heb wel eens gehoord dat er ergens in schipperskindereninternaat is (in Werkendam ofzo??) waar je als vrouw ook weg moet als je trouwt, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. Was tot een jaar of tien geleden nog wel zo.

Volgens mij niet hoor, zag daar geregeld groepsleidsters met dikke buiken rondlopen en ook dat ze daar na een aantal maanden weer met een 'normale' buik liepen.

Heb er tegenover gewoond, dus mag er wel wat over zeggen.

Mijn moeder is in 1972 getrouwd, zei haar baan op door verhuizen en heeft ook daar geen ander werk gezocht. Ze had al 10 jaar gewerkt en in was er een jaar later dus ze zal het niet zo gemist hebben denk ik. Zal het toch es vragen. Maar het was toen een heel andere tijd. Als je toen getrouwd was en je nam de telefoon op zei je: met mevrouw .... , dat was normaal. Nu noemt ze zich met haar voornaam als ze de telefoon opneemt!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 11 jun 2010 07:19

Op de Steenblokschool in Veenendaal mag je niet fulltime blijven werken als je getrouwd bent. :shock:

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 11 jun 2010 07:41

Vind dat nou eigenlijk nergens goed voor om hier neer te zetten dat je bijv op die of op die school niet fulltime meer mag werken als je getrouwd bent.
Dat zijn hun regels en daar stem je van te voren mee in en als het je niet bevalt moet je daar niet gaan werken.
Overal is wel iets van te zeggen...

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 11 jun 2010 08:43

Anne 80 schreef:Op de Steenblokschool in Veenendaal mag je niet fulltime blijven werken als je getrouwd bent. :shock:

Je kan het ook zien als 'plaats maken' voor de jongeren die niet getrouwd zijn, en een baan zoeken?
Nu zijn er veel jongeren die er nog maar een opleiding 'achterplakken' omdat ze geen baan kunnen krijgen..

Je moet als je wilt blijven werken oppas hebben, stel dat je man niet minder kan gaan werken, je hebt geen familie die op kan passen, dan moeten ze naar de opvang, dat kost ook weer geld.
Weegt dat dan op tegen het bedrag wat je overhoud van het werken?

Bij ons op school heeft bijna iedere klas 2 meesters/juffrouws, waardeloos vind ik het voor de kinderen!
Er is zelfs een klas waar er 3 voorstaan in 1 week.
En dat allemaal omdat die moeders door willen werken...

Mijn nichtje werkt in een bejaardentehuis.
Ze is daar gekomen als stagaire, heeft er anderen opgeleid, ze is een ster in haar vak!
en nu mag ze weg: ze is te duur :shock:
Maar er nemen wel 5 getrouwde vrouwen haar taak over...die s'nachts werken, s'morgens snel de kids op school brengen, dan in bed kruipen en de andere kids moeten stil zijn omdat mama moet slapen :(
En mijn nichtje zit zonder werk: 20 jaar :?

Ik zou ook graag willen werken, maar heb kleine kinderen, waarvoor ik oppas zou moeten zoeken,
dat zal dan betaalde oppas worden, wat hou ik dan over van die ene dag of 2 dagen dat ik zou werken?
Soms moet je gewoon nuchter zijn en aanvaarden dat je beter thuis kan blijven!
Dan maar geen extra luxe, 2de auto, meer dan 1x op vakantie, afwisseling enzo...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 jun 2010 09:17

Tuinfluiter schreef:Vind dat nou eigenlijk nergens goed voor om hier neer te zetten dat je bijv op die of op die school niet fulltime meer mag werken als je getrouwd bent.
Dat zijn hun regels en daar stem je van te voren mee in en als het je niet bevalt moet je daar niet gaan werken.
Overal is wel iets van te zeggen...

Inderdaad, dat vind ik ook.
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 11 jun 2010 09:19

J.A. schreef:Mijn nichtje werkt in een bejaardentehuis.
Ze is daar gekomen als stagaire, heeft er anderen opgeleid, ze is een ster in haar vak!
Maar er nemen wel 5 getrouwde vrouwen haar taak over...die s'nachts werken, s'morgens snel de kids op school brengen, dan in bed kruipen en de andere kids moeten stil zijn omdat mama moet slapen :(

Heel vreemd verhaal. Dan zal ze wel een contract voor bepaalde tijd gehad hebben, want je kan niet iemand ontslaan omdat diegene te duur is.
En 5 contracten op de plek van één is dan wel een heel domme oplossing, want dan zijn ze veel geld kwijt aan alle administratiekosten.
Afbeelding

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 11 jun 2010 09:28

Daphne schreef:
J.A. schreef:Mijn nichtje werkt in een bejaardentehuis.

Heel vreemd verhaal. Dan zal ze wel een contract voor bepaalde tijd gehad hebben, want je kan niet iemand ontslaan omdat diegene te duur is.
En 5 contracten op de plek van één is dan wel een heel domme oplossing, want dan zijn ze veel geld kwijt aan alle administratiekosten.

Idd een domme oplossing, maar ja, bij ons in de zorg is dit geen geval op zichzelf, je hoort het heel vaak zo!

Terug naar “Archief”