Schipje schreef:Volgens mij snap jij heel goed wat ik bedoel. Ik ben geen wettisch persoon van dit mag niet en dat mag niet. Ik leef namelijk in de vrijheid van Christus. Mijn man speelt ook weleens een potje voetbal, vind het leuk om daarnaar te kijken, volgens mij is dat de goede manier van een sport beoefenen. Maar de titel van dit topic zegt het al: 'voetbalGEKTE'. Er is niks ontspannends meer aan, het is onzin als je dat denkt. Het beheerst al weken (als het al geen maanden zijn) het nieuws. Het is geen ontspannend en gezellig potje voetbal meer, het is een grote industrie waar veel geld in gepompt word, en ja mortlach, dat kan je absoluut niet met landbouw o.i.d. vergelijken want dat is nuttig. En zeg nou niet dat voetbal nuttig is, want de mensheid kan best zonder het voetbal WK.
Nuttig betekent niet direct ook noodzakelijk. Ik kan heel goed zonder fiets leven, een fiets is niet noodzakelijk, maar wél nuttig. Ik kan prima leven met wat minder variatie in landbouwgewassen, maar ben erg dankbaar dat die variatie en die overdaad er zijn. Dat ergens geld in omgaat zie ik ook niet echt als argument voor of tegen wat dan ook.
Waar ik mij tegen verzet is het idee dat het een alles-of-niks situatie is. Of je doet helemaal niks met voetbal, of het is meteen gekte, en er is geen tussenweg. Maar die tussenweg is er wél, dat is ook wat anderen hier op het forum proberen aan te geven. De meeste mensen hier gaan bijzonder ontspannen om met het WK; we laten ons niet gek máken.
Over voetbalGEKTE is iedereen het wel eens. Dat is een betreurenswaardige situatie waar in extreme gevallen mensen zich een beetje in kwijt raken. Maar de norm is het zeer zeker niet.
En ik denk dat als je tv kijkt (en dan houden we het nog 'netjes' bij tv kijken) naar een tribune vol met mensen die voetballers vereren (mensverering heet dat) dat de Heere God niet graag over je schouder meekijkt. En al helemaal niet op Zijn dag want dan mag Hij toch verwachten dat we bezig zijn met de dingen van Zijn Koninkrijk.
Hoe je je zondag indeelt, is geheel aan jezelf. Als je het niet kunt verantwoorden een wedstrijd te kijken, dan kijk je niet. Kun je dat wel, dan kijk je wel. Ieder is in zijn eigen geweten verzekerd etc, etc. Met die mensverering valt het volgens mij ook reuze mee. Ik heb een beetje het idee dat je het allemaal wel heel erg van de meest negatieve kant bekijkt. Je kan prima bewondering hebben voor iemands prestaties zonder dat dat meteen verering wordt.
Doe niet zo flauw. een afgod is iets of iemand wat je boven Christus stelt.
Dat kan je flauw vinden, maar ik vind mijn bezwaren tegen bepaalde woordkeuzes die jij maakt gerechtvaardigd. Je maakt het daarmee wel heel erg lastig een normaal gesprek te voeren. Als je voetbal tot afgod bestempelt, ontneem je de ander de kans om normaal te vertellen waarom hij/zij wél vindt dat voetbal geen probleem hoeft te zijn. Want op een christelijke site gaat natuurlijk niemand afgodsverering goedpraten. Het hele feit is dat JIJ het een afgod VINDT, dat dat nog niet betekent dat andere mensen daar ook zo mee omgaan.