VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 17:17

Mortlach: laat ik het zo zeggen: ALLES waar je hart vol van is, is eigenlijk niet goed. Als het goed is, zijn we vervuld van God, Hij duldt geen andere (af)goden. Daarom, geniet jij van je potje voetbal, of iets anders, maar laat het niet zo zijn dat het je ALLES wordt. Dit zeg ik niet tegen jou speciaal, maar het is een waarschuwing voor iedereen, inkl mezelf.
Dus misschien is een trui breien hetzelfde voor mij als voor jou een wedstrijdje kijken ?
Maar die pennen kan ik zo neerleggen, ik ben er niet vol van, pak het op en leg het weer weg.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2010 17:32

schelpje3 schreef:Mortlach: laat ik het zo zeggen: ALLES waar je hart vol van is, is eigenlijk niet goed. Als het goed is, zijn we vervuld van God, Hij duldt geen andere (af)goden. Daarom, geniet jij van je potje voetbal, of iets anders, maar laat het niet zo zijn dat het je ALLES wordt. Dit zeg ik niet tegen jou speciaal, maar het is een waarschuwing voor iedereen, inkl mezelf.
Dus misschien is een trui breien hetzelfde voor mij als voor jou een wedstrijdje kijken ?
Maar die pennen kan ik zo neerleggen, ik ben er niet vol van, pak het op en leg het weer weg.

precies, en zo gaat het overgrote deel van de mensen die voetbal kijken er toch ook mee om?Je kijkt, het is spannend, je bent blij als we winnen en baalt (heel eventjes) als we verliezen, en daarna weer verder met belangrijke dingen, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 17:42

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Mortlach: laat ik het zo zeggen: ALLES waar je hart vol van is, is eigenlijk niet goed. Als het goed is, zijn we vervuld van God, Hij duldt geen andere (af)goden. Daarom, geniet jij van je potje voetbal, of iets anders, maar laat het niet zo zijn dat het je ALLES wordt. Dit zeg ik niet tegen jou speciaal, maar het is een waarschuwing voor iedereen, inkl mezelf.

precies, en zo gaat het overgrote deel van de mensen die voetbal kijken er toch ook mee om?Je kijkt, het is spannend, je bent blij als we winnen en baalt (heel eventjes) als we verliezen, en daarna weer verder met belangrijke dingen, toch?

Zo zou het idd MOETEN zijn, maar o wee als WE verliezen, mmm, op sommige bedrijven is het dan niet gezellie.
De beessies zijn trouwens wel schattig. :lol: Sorry hoor, maar ik blijf een beetje kind van binnen.
Dus heb ze aangepakt en staan nu tussen de wuppies......

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2010 18:49

schelpje3 schreef:Zo zou het idd MOETEN zijn, maar o wee als WE verliezen, mmm, op sommige bedrijven is het dan niet gezellie.

Tja, de dag erna kan ik me dat nog wel voorstellen, maar daarna moet dat toch gewoon afgelopen zijn.

De beessies zijn trouwens wel schattig. :lol: Sorry hoor, maar ik blijf een beetje kind van binnen.
Dus heb ze aangepakt en staan nu tussen de wuppies......

Er zijn nu ongetwijfeld mensen die je om die reden alleen al scharen onder de voetbalwaanzinnigen, die de Mannon dienen. Volslagen onterecht natuurlijk, maar zie je hoe makkelijk het is iets geheel onschuldigs te pakken en dan voorbij alle proporties op te blazen? De allerstrengsten zullen altijd wel een reden vinden om anderen te veroordelen - wel allemaal onder het mom van waarschuwingen natuurlijk...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 07 jun 2010 21:49

Tja, lage kijkcijfers zul je niet krijgen... en met een tv-boycot bereik je echt niet dat het niet meer winstgevend zou zijn. Voor sommigen is voetbal een afgod, voor de meesten gewoon een leuke tijdsbesteding. Ik heb geen oranje koning. Ik kijk gewoon voetbalwedstrijdjes. Ik besteed tijd aan God en de kerk. En er is ook tijd voor ontspannende activiteiten. Voetbal hoort daar bij, net als dat voor sommige anderen wandelen, kleertjes breien en haken, een boek lezen enz. is. Het "al die tijd kan je beter aan de kerk besteden" vind ik nogal flauw. Dan moet je al je hobbies en vrije tijd opzeggen en alleen nog maar in de kerk steken. Of is er daarnaast ook ruimte voor andere zaken?

Volgens mij snap jij heel goed wat ik bedoel. Ik ben geen wettisch persoon van dit mag niet en dat mag niet. Ik leef namelijk in de vrijheid van Christus. Mijn man speelt ook weleens een potje voetbal, vind het leuk om daarnaar te kijken, volgens mij is dat de goede manier van een sport beoefenen. Maar de titel van dit topic zegt het al: 'voetbalGEKTE'. Er is niks ontspannends meer aan, het is onzin als je dat denkt. Het beheerst al weken (als het al geen maanden zijn) het nieuws. Het is geen ontspannend en gezellig potje voetbal meer, het is een grote industrie waar veel geld in gepompt word, en ja mortlach, dat kan je absoluut niet met landbouw o.i.d. vergelijken want dat is nuttig. En zeg nou niet dat voetbal nuttig is, want de mensheid kan best zonder het voetbal WK.

Ik verbaas me over de radicaliteit van de Christenen tegenwoordig, die is ver te zoeken. Hobbies en ontspanning zijn door God Zelf gegeven. Beweging is goed voor het lichaam. Hij heeft ons zelfs een vrije dag gegeven omdat Hij weet dat we het anders niet volhouden! Volgens mij is het Bijbels dat we bij alles bedenken of iets tot eer van God is. En ik denk dat als je tv kijkt (en dan houden we het nog 'netjes' bij tv kijken) naar een tribune vol met mensen die voetballers vereren (mensverering heet dat) dat de Heere God niet graag over je schouder meekijkt. En al helemaal niet op Zijn dag want dan mag Hij toch verwachten dat we bezig zijn met de dingen van Zijn Koninkrijk.

Onzin, laat mij iemand zien die op zijn knieën voor een voetbal ligt om om een goede oogst of nieuwe baan te smeken.

Doe niet zo flauw. een afgod is iets of iemand wat je boven Christus stelt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2010 22:45

Schipje schreef:Volgens mij snap jij heel goed wat ik bedoel. Ik ben geen wettisch persoon van dit mag niet en dat mag niet. Ik leef namelijk in de vrijheid van Christus. Mijn man speelt ook weleens een potje voetbal, vind het leuk om daarnaar te kijken, volgens mij is dat de goede manier van een sport beoefenen. Maar de titel van dit topic zegt het al: 'voetbalGEKTE'. Er is niks ontspannends meer aan, het is onzin als je dat denkt. Het beheerst al weken (als het al geen maanden zijn) het nieuws. Het is geen ontspannend en gezellig potje voetbal meer, het is een grote industrie waar veel geld in gepompt word, en ja mortlach, dat kan je absoluut niet met landbouw o.i.d. vergelijken want dat is nuttig. En zeg nou niet dat voetbal nuttig is, want de mensheid kan best zonder het voetbal WK.

Nuttig betekent niet direct ook noodzakelijk. Ik kan heel goed zonder fiets leven, een fiets is niet noodzakelijk, maar wél nuttig. Ik kan prima leven met wat minder variatie in landbouwgewassen, maar ben erg dankbaar dat die variatie en die overdaad er zijn. Dat ergens geld in omgaat zie ik ook niet echt als argument voor of tegen wat dan ook.

Waar ik mij tegen verzet is het idee dat het een alles-of-niks situatie is. Of je doet helemaal niks met voetbal, of het is meteen gekte, en er is geen tussenweg. Maar die tussenweg is er wél, dat is ook wat anderen hier op het forum proberen aan te geven. De meeste mensen hier gaan bijzonder ontspannen om met het WK; we laten ons niet gek máken.

Over voetbalGEKTE is iedereen het wel eens. Dat is een betreurenswaardige situatie waar in extreme gevallen mensen zich een beetje in kwijt raken. Maar de norm is het zeer zeker niet.

En ik denk dat als je tv kijkt (en dan houden we het nog 'netjes' bij tv kijken) naar een tribune vol met mensen die voetballers vereren (mensverering heet dat) dat de Heere God niet graag over je schouder meekijkt. En al helemaal niet op Zijn dag want dan mag Hij toch verwachten dat we bezig zijn met de dingen van Zijn Koninkrijk.

Hoe je je zondag indeelt, is geheel aan jezelf. Als je het niet kunt verantwoorden een wedstrijd te kijken, dan kijk je niet. Kun je dat wel, dan kijk je wel. Ieder is in zijn eigen geweten verzekerd etc, etc. Met die mensverering valt het volgens mij ook reuze mee. Ik heb een beetje het idee dat je het allemaal wel heel erg van de meest negatieve kant bekijkt. Je kan prima bewondering hebben voor iemands prestaties zonder dat dat meteen verering wordt.

Doe niet zo flauw. een afgod is iets of iemand wat je boven Christus stelt.

Dat kan je flauw vinden, maar ik vind mijn bezwaren tegen bepaalde woordkeuzes die jij maakt gerechtvaardigd. Je maakt het daarmee wel heel erg lastig een normaal gesprek te voeren. Als je voetbal tot afgod bestempelt, ontneem je de ander de kans om normaal te vertellen waarom hij/zij wél vindt dat voetbal geen probleem hoeft te zijn. Want op een christelijke site gaat natuurlijk niemand afgodsverering goedpraten. Het hele feit is dat JIJ het een afgod VINDT, dat dat nog niet betekent dat andere mensen daar ook zo mee omgaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2010 08:26

Schipje schreef:Ik verbaas me over de radicaliteit van de Christenen tegenwoordig, die is ver te zoeken. Hobbies en ontspanning zijn door God Zelf gegeven. Beweging is goed voor het lichaam. Hij heeft ons zelfs een vrije dag gegeven omdat Hij weet dat we het anders niet volhouden! Volgens mij is het Bijbels dat we bij alles bedenken of iets tot eer van God is. En ik denk dat als je tv kijkt (en dan houden we het nog 'netjes' bij tv kijken) naar een tribune vol met mensen die voetballers vereren (mensverering heet dat) dat de Heere God niet graag over je schouder meekijkt. En al helemaal niet op Zijn dag want dan mag Hij toch verwachten dat we bezig zijn met de dingen van Zijn Koninkrijk.

Sorry,ik blijf het nogal een karikatuur vinden, dat de tribune vol zit met mensen die voetballers vereren. Ik kijk sowieso naar het voetbal, niet zozeer naar de mensen op de tribune. Daarnaast zijn het vooral ook gewoon mensen die van voetbal houden en die hun favoriete land aanmoedigen.

Dat mensen daar naar kijken heeft nies met radicaliteit te maken. Ik ken een hoop christen die radicaal (in de positieve zin van het woord) zijn en toch de wedstrijden van Oranje volgen. Het is wat makkelijk om op basis van jou visie op voetbal te stellen: Kijk je wel naar voetbal, dan ben je geen radicaal christen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 08 jun 2010 11:18

Waar ik mij tegen verzet is het idee dat het een alles-of-niks situatie is. Of je doet helemaal niks met voetbal, of het is meteen gekte, en er is geen tussenweg. Maar die tussenweg is er wél, dat is ook wat anderen hier op het forum proberen aan te geven. De meeste mensen hier gaan bijzonder ontspannen om met het WK; we laten ons niet gek máken.

Ik zeg toch zelf dat mijn man ook weleens een potje voetbalt? dat is toch een tussenweg? Of als je op een gewone voetbalclub zit is daar denk niets mis mee. Er word zo ontspannen met het WK omgegaan dat de straten hier oranje kleuren, auto's met vlaggetjes rijden e.d. Nee, we zijn érg ontspannen! :-k

Dat er veel geld in omgaat is zeker een punt om als Christen op geen enkele manier mee te doen met het WK. Wij moeten namelijk ons geld verantwoordelijk gebruiken. Het gaat hier ook niet over een paar euro's.

Dat mensen daar naar kijken heeft nies met radicaliteit te maken.

Marnix,
Dat heeft het wel, 100% voor God! Dat is ALLES en het mag toch duidelijk zijn dat de voetbal, en dan heb ik het over het buitensporige voetbal 'van de wereld' is.
Ik ken een hoop christen die radicaal (in de positieve zin van het woord) zijn en toch de wedstrijden van Oranje volgen.

Dat is fijn, en dat meen ik oprecht. God ziet het hart aan.... gelukkig
Het is wat makkelijk om op basis van jou visie op voetbal te stellen: Kijk je wel naar voetbal, dan ben je geen radicaal christen.

Volgens mij spreekt iedereen hier vanuit zijn eigen visie, anders hadden we deze discussie niet. Ik ben zwart-wit, misschien zit dat je dwars?

Ieder is in zijn eigen geweten verzekerd etc, etc.

Daar kan ik 'amen' op zeggen maar gebruik het niet te pas en te onpas.

Verder: http://www.habakuk.nu/content/index.php?option=com_content&task=view&id=1108&Itemid=64

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2010 12:03

Schipje schreef:Ik zeg toch zelf dat mijn man ook weleens een potje voetbalt? dat is toch een tussenweg? Of als je op een gewone voetbalclub zit is daar denk niets mis mee. Er word zo ontspannen met het WK omgegaan dat de straten hier oranje kleuren, auto's met vlaggetjes rijden e.d. Nee, we zijn érg ontspannen! :-k

Ik liep net door de stad, en er waren straten waar alle huizen oranje dakpannen hadden... pure WK-gekte... #-o Voor de meeste mensen is het WK gewoon een leuk feestje met wat gezelligheid dat daarbij komt kijken.

Dat er veel geld in omgaat is zeker een punt om als Christen op geen enkele manier mee te doen met het WK. Wij moeten namelijk ons geld verantwoordelijk gebruiken. Het gaat hier ook niet over een paar euro's.

En hoeveel van jouw geld gaat er om in het WK. nou ja, niks waarschijnlijk, maar van mij ook niet. En van de meeste mensen zal het echt niet heel veel zijn, tenzij je een wedstrijd live wilt bijwonen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2010 12:08

Typische habakuk-column. Ik tel al minstens 4 onderwerpen die geen van allen goed uitgewerkt zijn. Waar gaat deze column nou over? Over het WK? Over of voetbal een religie is? Over de woonsituatie van de schrijver, of is zijn grootste probleem nou dat mensen met voetbal hun brood verdienen? Ik heb geen idee.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2010 12:10

Hoorde in het nieuws dat het Franse elftal de lachtertjes zijn. Verloren van China en ze zitten me in een hotel ! :shock:
Duuuuuur. Als ik het goed onthouden heb, 400 euro p/nacht. Keer zoveel spelers, keer zoveel nachten. Wie betaalt dat ? De voetbalbond. Dus: de mensen die een kaartje kopen. Als je dat niet doet en verder niet meedoet met allerlei acties, dus ook voorbij die doos M&M's lopen :-$ is er een kleine kans dat je niet meebetaalt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2010 12:16

Mortlach, in dit geval ben ik het wel met je eens. Vind hem een beetje eenzijdig. Voetbal is wel emotie. Verbaas me nog steeds over de enorme bedragen die in de voetballerij om gaan, knulletjes, net droog achter hun oren, die een salaris verdienen waar menig topbankier van zou likkebaarden.
Maar je ziet nu al dat er toch een kentering gaat komen, div voetbalclubs hebben het financieel heel moeilijk.
Ik hoorde wel eens over een schuld van een Spaanse voetbalclub, die honderden miljoenen euro's is. Maar ze kunnen de stekker er niet uit trekken, dan stort het allemaal in.
Wanneer is het nu steeds gekker geworden ? Ik denk toen de tv alom zijn intrede deed.
Als je oude filmpjes bekijkt, gaat het best gemoedelijk, je kon nog vlak langs het veld staan en na de wedstrijd het veld bestormen !
Kom daar nu maar eens om.
Er is een beweging van hooligans, DIE moeten ze nu eens echt zo stevig aanpakken, dat de volgende generatie het wel uit hun hoofd laat.
DAT zie je alleen bij voetbal.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2010 13:11

schelpje3 schreef:Hoorde in het nieuws dat het Franse elftal de lachtertjes zijn. Verloren van China en ze zitten me in een hotel ! :shock:
Duuuuuur. Als ik het goed onthouden heb, 400 euro p/nacht. Keer zoveel spelers, keer zoveel nachten. Wie betaalt dat ? De voetbalbond. Dus: de mensen die een kaartje kopen. Als je dat niet doet en verder niet meedoet met allerlei acties, dus ook voorbij die doos M&M's lopen :-$ is er een kleine kans dat je niet meebetaalt.

Ik begrijp werkelijk waar niet waar mensen zich zo druk om maken. Er gaat wat geld om in sport. Poepoe, nounou, wat erg zeg. Dat geld komt echt niet alleen van mensen die een kaartje kopen. Wat dacht je eigenlijk dat sponsoren precies doen om hun logootje in beeld te mogen brengen? Trouwens, 400 p/n niet eens overmatig veel voor een beetje leuk hotel, en je kan ook niet verwachten dat die mensen in een jeugdherberg of op een camping gaan zitten. Hebben de spelers meer luxe dan strikt noodzakelijk? Waarschijnlijk wel, maar ik vind het wel erg zuur om mensen een beetje luxe te ontzeggen.

Daarbij is al het geld wat er in ZA wordt uitgegeven een enorme oppepper voor de plaatselijke economie daar. Niet alleen wat de organisatie uitgeeft, maar ook wat straks de toeschouwers gaan doen. Ook staat het land de komende weken in de schijnwerpers, wat -hopelijk- nog jarenlang extra toeristen zal opleveren.

Ik zou het trouwens wel eens willen doorrekenen, als ik de gegevens had. Hoeveel meer spullen koop ik vanwege het "oranje-effect"? Ik koop een bus scheerschuim omdat mijn oude bus leeg is, niet omdat er een oranje voetballetje op staat. Maar goed, hoeveel geld geef ik uit wat ik anders niet had uitgegeven, dat moet in principe te bepalen zijn, uitgesplitst per bedrijf uiteraard. Ik denk niet dat mijn rekenmachientje zoveel nullen achter de komma aan kan.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 08 jun 2010 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2010 13:19

schelpje3 schreef:Mortlach, in dit geval ben ik het wel met je eens. Vind hem een beetje eenzijdig. Voetbal is wel emotie. Verbaas me nog steeds over de enorme bedragen die in de voetballerij om gaan, knulletjes, net droog achter hun oren, die een salaris verdienen waar menig topbankier van zou likkebaarden.

Moet je voor de grap eens opzoeken wat topbankiers op Wall Street of Londen verdienen. Dat haalt een voetballer niet hoor. Niet dat dat het beter maakt. Maar ik misgun niemand zijn inkomen. Zeker niet als je een bepaald talent gekregen hebt, of dat nou bankieren of voetballen of wat dan ook is, dat vrij zeldzaam is, en waar dus relatief meer voor betaald wordt dan voor kantoorwerk wat ik doe.

Maar je ziet nu al dat er toch een kentering gaat komen, div voetbalclubs hebben het financieel heel moeilijk.
Ik hoorde wel eens over een schuld van een Spaanse voetbalclub, die honderden miljoenen euro's is. Maar ze kunnen de stekker er niet uit trekken, dan stort het allemaal in.
Wanneer is het nu steeds gekker geworden ? Ik denk toen de tv alom zijn intrede deed.
Als je oude filmpjes bekijkt, gaat het best gemoedelijk, je kon nog vlak langs het veld staan en na de wedstrijd het veld bestormen !
Kom daar nu maar eens om.

Voetbal is voor meer mensen toegankelijk geworden, en dus zijn volledig automatisch de commerciële belangen groter geworden. Dat gaat namelijk gewoon hand in hand. Maar ik zie niet waarom dat nou direct een probleem moet zijn. Bedrijven proberen consumenten te bereiken met hun naam, logo en artikelen. Als ik me er al aan zou storen, stoor ik mij meer aan de reclamefolders die door mijn brievenbus komen dan door de borden aan de randen van het veld.

Er is een beweging van hooligans, DIE moeten ze nu eens echt zo stevig aanpakken, dat de volgende generatie het wel uit hun hoofd laat.
DAT zie je alleen bij voetbal.

Was dat maar waar. Helaas lijken de hooligans hun terrein te verleggen nu de voetbalwedstrijden zo beveiligd worden. Dus trekken ze naar andere wedstrijden, hockey, tennis, whatever. Het zal ook een fenomeen zijn wat niet uit te roeien is. Hoe harder je het aanpakt, hoe meer de harde kern verhardt.

Sommige mensen willen nu eenmaal met elkaar op de vuist gaan. Voor mij onbegrijpelijk, en het is iets waar zeker wel tegen opgetreden moet worden om te zorgen dat het niet uit de hand loopt, maar met voetbal of sport heeft het helemaal niets te maken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2010 13:44

Mortlach: je moet niet alleen het geld nemen wat de voetballers per maand opstrijken, maar ook wat een club voor ze moet betalen. En die bedragen rijzen absurd de pan uit. Volgens mijn zoon is dat hotel trouwens veel duurder, meer dan 1.000 euro pp.pn. Ik zag wel die beelden gisteravond, direct aan zee gelegen, schitterend, werkelijk waar, de anderen zitten ook wel in een luxe onderkomen, maar dat haalde toch niet daarbij.
Omdat ALLES voor ze geregeld wordt, gaan ze wellicht ook zweven.
Ze hebben zo weinig zorgen aan hun hoofd, als je dan de oudere generatie ziet ! Die moesten nog keihard werken voor een schijntje. Daarna een sigarenwinkeltje gaan runnen. Maar dat grote geld gaat ook om in golf bijv (Tiger W :roll:)
Inmiddels kleurt alles oranje, tot en met pleepapier aan toe !
Maar ach, je hebt nog meer merken. Scheerschuim staat in de voorraad. :wink:

Terug naar “Archief”