Refdag.nl nu ook op zondag op?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

egbert
Mineur
Mineur

Re: Refdag.nl nu ook op zondag op?

Berichtdoor egbert » 01 jun 2010 21:25

Ik vind het het niet nodig om de site op zondag te sluiten. Ik lees ook gerust de krant van zaterdag op zondag.
Dat ze hem niet bijhouden op zondag zou ik veel logischer vinden.

Daarnaast vind ik dat ze dan echt consequent moeten zijn en de site echt zouden moeten sluiten.
Nu gebruiken ze een eenvoudig java-scriptje in de pagina's waardoor je wordt doorgestuurd naar een meldingspagina.
Als je de ondersteuning van java-script uit hebt staan werkt de hele site gewoon als andere dagen.
(wellicht is dit ook de reden dat de topicstarter de site kon bezoeken)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 jun 2010 21:37

Misschien is het eens nuttig bij jezelf na te gaan, wat moet ik nu echt wel of niet ? De zondag is apart gezet. 6 dagen zult bij arbeiden en de 7e dag rusten. Dat is iig kerkbezoek (toch ?) en daarnaast kun je van alles invullen. Er zijn mensen die via internet naar een preek luisteren en dan toch ffies hun mail checken (en antwoorden en meteen even sites bezoeken) Voor je het weet zit je als gezin om de beurt achter dat toetsenbord. Niet doen dus, hebben wij gezegd.
Dat wil niet zeggen dat je zo wettisch moet zijn, dat de kinders savonds voor het naar bed gaan niet op hun schoolsite mogen kijken of misschien het 1e uur uitvalt.
Maar wij hebben net als pannenkoek, dat gewoon van begin af aan zo gedaan, ze weten niet beter. Ze hebben er ook geen behoefte aan.
Heel soms pakken ze savonds de laptop, zonder internetverbinding ! om een bepaald spel te doen, als niemand anders zin heeft in een gezelschapsspel.
Ikzelf vind het heerlijk te legpuzzelen bijv, zomaar te mijmeren, de preek te overdenken, een stichtelijk blaadje te lezen (Om Sions Wil of Bewaar het Pand bijv) maar ook een roman.
Er was eens een dominee die in de consistorie vroeg aan een ouderling: en, wat mocht jij zo ondervinden vanmiddag ? De man begon half te huilen. Dominee, ik was al begonnen aan mijn schuur ! Hij zou de volgende morgen een nieuwe schuur gaan plaatsen nl.
Laten we dankbaar zijn dat het hier in Nederland iig nog (gedeelteljk) zondag mag zijn, al is dat in deze buurt niet te merken.
Er wordt altijd wel getimmerd, gezaagd, gebbqed, voetbal gekeken, gewassen enz.
Wij zeggen nooit iets, maar de naaste buren verontschuldigen zich meestal. Ja sorry, de hele week geen tijd (gehad) het moet nu af.
Ze zien ons naar de kerk gaan. Wij zijn al blij dat we dit in alle rust en vrijheid kunnen doen.
Zonder direct spottende opmerkingen.
1 buurvrouw werd zeer ernstig ziek en vroeg of ik voor haar wilde bidden.
Dat heb ik beloofd. Ze is beter geworden, maar helaas, haar belangstelling voor het bidden was weer afgenomen. Ze weet het echter nog wel !
Dus, ik laat het rusten. Ik weet allang uit ervaring dat wij niemand kunnen bekeren, we hebben aan onszelf al onze handjes vol.
Vroeger thuis mocht ik bijv niet telefoneren, mijn ouders dachten nog lange tijd dat er een telefoniste aan te pas moest komen.
Gelukkig niet dat superwettische dat je op zondag het eten klaar moest zetten niet mocht afwassen, dat niet.
Maar lopend naar de kerk, niet breien, geen huiswerk maken e.d.
Ik denk nu, het was zo gek nog niet. Als je nu van bovenaf zou kijken, zou je allerlei poppetjes van hot naar her zien gaan.
Relishoppen, toch op visite na de kerk, dominees die allerlei preekbeurten gaan vervullen, dus rustdag ??? :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2010 22:24

Schelpje schreef:Maar lopend naar de kerk, niet breien, geen huiswerk maken e.d.
Ik denk nu, het was zo gek nog niet. Als je nu van bovenaf zou kijken, zou je allerlei poppetjes van hot naar her zien gaan.
Relishoppen, toch op visite na de kerk, dominees die allerlei preekbeurten gaan vervullen, dus rustdag ???

Tja, je geeft al aan: We zijn altijd al zo gewend. Misschien zit daar een groot deel van het geheim achter je reactie. Visite na de kerk, heerlijk... gezellig... en doorgaans ook zeker niet vermoeiend. Past prima bij een rustdag. Een keer naar een andere kerk? Misschien wel eens gezond, voor je het weet raak je vastgeroest in een kerkverband, vergeten we de diversiteit onder Gods kinderen. BBQ op zondag? Waarom niet? Mag je wel eten koken in je keuken, maar geen vlees bakken in je achtertuin?

In de tijd van de Bijbel hield men gezamenlijke maaltijden bij de samenkomst. Dan zat je eerst een poos te zingen, naar een preek te luisteren... en dan ging je nog uren samen eten. En nu is visite na een kerkdienst van 1,5 uur opeens al iets waarbij we moeten afvragen of het niet ten koste van de rustdag gaat? "Rustdag" houdt niet in dat je naast de diensten alleen op de bank mag zitten om een stichtelijk blaadje of romannetje te lezen hoor. Van origine was er veel meer plaats voor sociale aangelegenheden met broeders en zusters, voor samen eten en drinken (en dat was vast geen opgewarmde soep ;))
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 jun 2010 07:09

egbert schreef: Als je de ondersteuning van java-script uit hebt staan werkt de hele site gewoon als andere dagen.
(wellicht is dit ook de reden dat de topicstarter de site kon bezoeken)

Nee ik wedr er via twitter op geattendeerd door een CU-kamerlid...
Dus het was (en blijft?) een reguliere openstelling.

Overigens wordt ook het ND op zondag niet bijgehouden, hoewel deze wel open is.
M.i. de beste optie.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2010 15:37

schelpje3 schreef:Maar wij hebben net als pannenkoek, dat gewoon van begin af aan zo gedaan, ze weten niet beter. Ze hebben er ook geen behoefte aan.

Ik wil dit er toch even uitpikken, want hier heb ik zo mijn gedachten bij. Je kunt kinderen natuurlijk op allerlei manieren opvoeden en aan alles laten wennen. Maar om vervolgens te zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben, klopt volgens mij niet helemaal. Dat kan je toch pas écht zeggen als je ze wat het dan ook is écht beschikbaar hebt gesteld, en ze dan nog beleefd weigeren. Een beetje als zeggen dat een afrikaan geen behoefte heeft aan een motor. Nooit gehad, en hij weet niet beter dan dat ie alles moet lopen. Dat wil niet zeggen dat ie niet hartstikke blij is als ie eindelijk een motor krijgt.

Ik vraag mij af of kinderen als je echt tegen ze zou zeggen "nou mag je op zondag echt alles doen wat je wilt, zonder dat je je zorgen hoeft te maken wat wij als ouders daarvan zouden vinden", of die kinderen echt geen ander gedrag zouden gaan vertonen. Zeggen dat ze wel mogen internetten, maar dat mama of papa daar heel verdrietig van wordt, staat natuurlijk gewoon gelijk aan verbieden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 jun 2010 18:31

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Maar wij hebben net als pannenkoek, dat gewoon van begin af aan zo gedaan, ze weten niet beter. Ze hebben er ook geen behoefte aan.

Ik wil dit er toch even uitpikken, want hier heb ik zo mijn gedachten bij. Je kunt kinderen natuurlijk op allerlei manieren opvoeden en aan alles laten wennen. Maar om vervolgens te zeggen dat ze er geen behoefte aan hebben, klopt volgens mij niet helemaal. Dat kan je toch pas écht zeggen als je ze wat het dan ook is écht beschikbaar hebt gesteld, en ze dan nog beleefd weigeren. Een beetje als zeggen dat een afrikaan geen behoefte heeft aan een motor. Nooit gehad, en hij weet niet beter dan dat ie alles moet lopen. Dat wil niet zeggen dat ie niet hartstikke blij is als ie eindelijk een motor krijgt.

Ik vraag mij af of kinderen als je echt tegen ze zou zeggen "nou mag je op zondag echt alles doen wat je wilt, zonder dat je je zorgen hoeft te maken wat wij als ouders daarvan zouden vinden", of die kinderen echt geen ander gedrag zouden gaan vertonen. Zeggen dat ze wel mogen internetten, maar dat mama of papa daar heel verdrietig van wordt, staat natuurlijk gewoon gelijk aan verbieden.

Wij hebben idd nooit de pc aan op zondag. Ze zien van ons dat dat ding niet aan gaat. Ze hebben er ook nooit naar gevraagd. Het hoort bij de zondag. NEt zo goed dat we niet gaan werken op zondag. De beesten worden verzorgd, maar er wordt niet geveegd, dat kan morgen ook nog wel. Vandaag verzetten we een schep, volgende wk een kruiwagen, en over 2 wk een trekker.....
Niet aan beginnen dus.

En dat vb over die Afrikaan: wij hebben geen behoefte aan een tv. we hebben er nooit één gehad , maar ik wordt er echt niet blij van als ik hem wel zou krijgen. De verhalen die we er over horen zeggen ons genoeg.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 jun 2010 18:34

Fijn dat Refdag nu ook te lezen is op zondag. Zo nu en dan wil je in een forumgesprek een artikeltje aanhalen en dan zul je zien dat het altijd zondag is.... Enkele keren gehad en het was vrij vervelend.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2010 18:51

pannenkoek schreef:Wij hebben idd nooit de pc aan op zondag. Ze zien van ons dat dat ding niet aan gaat. Ze hebben er ook nooit naar gevraagd. Het hoort bij de zondag. NEt zo goed dat we niet gaan werken op zondag. De beesten worden verzorgd, maar er wordt niet geveegd, dat kan morgen ook nog wel. Vandaag verzetten we een schep, volgende wk een kruiwagen, en over 2 wk een trekker.....
Niet aan beginnen dus.

En dat vb over die Afrikaan: wij hebben geen behoefte aan een tv. we hebben er nooit één gehad , maar ik wordt er echt niet blij van als ik hem wel zou krijgen. De verhalen die we er over horen zeggen ons genoeg.

Dat is helemaal prima natuurlijk. Laat je ook niks opdringen. Het ging er mij maar om dat de stap te beweren "dat de kinderen het uit zichzelf doen" mij wat kort door de bocht is. De kinderen vragen niet of de PC aan mag omdat die toch wel weten dat het antwoord "Nee" ( + eventueel een preek over de zondagsrust waar dat kind ook niet op zit te wachten) is. Nogmaals, dat geeft verder niks, je mag je kinderen opvoeden zoals je zelf goed acht, maar het gaat mij wat ver om het allemaal nog idyllischer voor te doen dan het is.

Zo kun je ook je kinderen alle negatieve dingen over televisie goed inprenten, en dan zullen ze ook zeggen dat ze geen behoefte hebben aan tv. Tot ze gaan studeren, in een studentenhuis komen waar wél een tv staat, en blijkt dat het allemaal zo erg niet is. Je zal vast heel gelukkig heel oud kunnen worden zonder tv, dus niets ten nadele van de mensen die principieel zonder leven, maar op het moment dat kinderen écht zelf kunnen kiezen (oftewel, het moment dat ze zich minder tot niks meer aantrekken van wat de ouders ervan vinden) ben ik benieuwd wat ze dan doen. Pas dán kan je echt iets zeggen over de behoefte van het kind.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 jun 2010 18:55

Mortlach schreef:
pannenkoek schreef:Wij hebben idd nooit de pc aan op zondag. Ze zien van ons dat dat ding niet aan gaat. Ze hebben er ook nooit naar gevraagd. Het hoort bij de zondag. NEt zo goed dat we niet gaan werken op zondag. De beesten worden verzorgd, maar er wordt niet geveegd, dat kan morgen ook nog wel. Vandaag verzetten we een schep, volgende wk een kruiwagen, en over 2 wk een trekker.....
Niet aan beginnen dus.

Dat is helemaal prima natuurlijk. Laat je ook niks opdringen. Het ging er mij maar om dat de stap te beweren "dat de kinderen het uit zichzelf doen" mij wat kort door de bocht is. De kinderen vragen niet of de PC aan mag omdat die toch wel weten dat het antwoord "Nee" ( + eventueel een preek over de zondagsrust waar dat kind ook niet op zit te wachten) is. Nogmaals, dat geeft verder niks, je mag je kinderen opvoeden zoals je zelf goed acht, maar het gaat mij wat ver om het allemaal nog idyllischer voor te doen dan het is.

Zo kun je ook je kinderen alle negatieve dingen over televisie goed inprenten, en dan zullen ze ook zeggen dat ze geen behoefte hebben aan tv. Tot ze gaan studeren, in een studentenhuis komen waar wél een tv staat, en blijkt dat het allemaal zo erg niet is. Je zal vast heel gelukkig heel oud kunnen worden zonder tv, dus niets ten nadele van de mensen die principieel zonder leven, maar op het moment dat kinderen écht zelf kunnen kiezen (oftewel, het moment dat ze zich minder tot niks meer aantrekken van wat de ouders ervan vinden) ben ik benieuwd wat ze dan doen. Pas dán kan je echt iets zeggen over de behoefte van het kind.

Tot ze gaan studeren, in een studentenhuis komen waar wél een tv staat, en blijkt dat het allemaal zo erg niet is

Toen we eens op vakantie waren stond er wel een tv. Dus wij kijken.... :lol: komt er iets langs ( mijn man zag het wel, ik niet) zegt onze dochter, ' nou pap, doe dit maar weg...'
dus ze zag wel dat dat gene niet door de beugel kon.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2010 19:09

pannenkoek schreef:Toen we eens op vakantie waren stond er wel een tv. Dus wij kijken.... :lol: komt er iets langs ( mijn man zag het wel, ik niet) zegt onze dochter, ' nou pap, doe dit maar weg...'
dus ze zag wel dat dat gene niet door de beugel kon.

Zullen we het daar dan maar bij laten, het is allemaal een beetje off-topic.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2010 10:15

Mortlach schreef:

ZO gaat dat niet Mortlach, althans niet bij ons. Ik heb een hekel aan bangmakerij of morele chantage, zo deed mijn moeder het nl. Vreselijk. Wij zijn verre van autoritaire ouders. In de vroege kindertijd moet je grenzen trekken, kinderen zoeken die immers op, maar als ze pubers of adoloscenten zijn geworden, gaan we op gelijke hoogte in gesprek. Dus ik leg uit dat ik geen computer aan doe, daar en daarom. 2 van mijn kinderen hebben heel vaak (echt heel vaak dus !) in het ziekenhuis gelegen. Hun lijntje naar buiten, zeker als ze in quarantaine liggen, is de laptop met internetverbinding. Als ik op zondagmorgen daar binnenstapte, had hij die laptop aan. msnen met vriendjes, op zondag is het OOK in het kinderziekenhuis, ontzettend saai, er gebeurt niks, alleen verpleegkundigen helemaal ingepakt. Dus dan gaan wij niet wettisch worden en zeggen: uit dat ding. Nee, hij heeft helemaal niks anders. Als er bezoek was, zette hij hem op slaapstand en deden we spelletjes, o.i.d.
Ze lagen ook wel eens op een zaal. Daar hangt een tv aan het plafond. Tja, de buufjes wilden natuurlijk kijken en dan kijkt zo'n kind van jou natuurlijk wel mee. Logisch ! Als ze mee naar buiten mochten, deden we dat, maar dat kon niet altijd.
Wij hebben nooit uit hoeven te leggen, wat het verschil was. 1 v.d. 2 had helemaal nergens moeite mee, die leefde zich een soort uit in het zknhs, maar eenmaal thuis, niks aan de hand. De andere beperkte zich tot slechts die msn verbinding.
De andere dus, zit op een algemene school, zijn vrienden weten dat hij szondags niet internet, geen tv kijkt, er is nooit iets over gezegd.
Hij heeft het vanaf klas 1 gemeld en thats it. Heel opmerkelijk dat hij van zijn "heidense" vrienden meer begrip krijgt, dan van bep jongens uit onze kerk. Die probeerden hem wel eens over te halen. Vanuit je eigen achterban is vaak meer vijandschap te verwachten dan van de "wereld". Zelfs de kinderen valt dit op.
2 zitten/zaten op reform onderwijs, die hebben het moeilijker qua zich verdedigen, dan de kids op het reguliere onderwijs.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 03 jun 2010 16:27

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:

ZO gaat dat niet Mortlach, althans niet bij ons. Ik heb een hekel aan bangmakerij of morele chantage, zo deed mijn moeder het nl. Vreselijk. Wij zijn verre van autoritaire ouders. In de vroege kindertijd moet je grenzen trekken, kinderen zoeken die immers op, maar als ze pubers of adoloscenten zijn geworden, gaan we op gelijke hoogte in gesprek. Dus ik leg uit dat ik geen computer aan doe, daar en daarom. 2 van mijn kinderen hebben heel vaak (echt heel vaak dus !) in het ziekenhuis gelegen. Hun lijntje naar buiten, zeker als ze in quarantaine liggen, is de laptop met internetverbinding. Als ik op zondagmorgen daar binnenstapte, had hij die laptop aan. msnen met vriendjes, op zondag is het OOK in het kinderziekenhuis, ontzettend saai, er gebeurt niks, alleen verpleegkundigen helemaal ingepakt. Dus dan gaan wij niet wettisch worden en zeggen: uit dat ding. Nee, hij heeft helemaal niks anders. Als er bezoek was, zette hij hem op slaapstand en deden we spelletjes, o.i.d.
Ze lagen ook wel eens op een zaal. Daar hangt een tv aan het plafond. Tja, de buufjes wilden natuurlijk kijken en dan kijkt zo'n kind van jou natuurlijk wel mee. Logisch ! Als ze mee naar buiten mochten, deden we dat, maar dat kon niet altijd.
Wij hebben nooit uit hoeven te leggen, wat het verschil was. 1 v.d. 2 had helemaal nergens moeite mee, die leefde zich een soort uit in het zknhs, maar eenmaal thuis, niks aan de hand. De andere beperkte zich tot slechts die msn verbinding.
De andere dus, zit op een algemene school, zijn vrienden weten dat hij szondags niet internet, geen tv kijkt, er is nooit iets over gezegd.
Hij heeft het vanaf klas 1 gemeld en thats it. Heel opmerkelijk dat hij van zijn "heidense" vrienden meer begrip krijgt, dan van bep jongens uit onze kerk. Die probeerden hem wel eens over te halen. Vanuit je eigen achterban is vaak meer vijandschap te verwachten dan van de "wereld". Zelfs de kinderen valt dit op.
2 zitten/zaten op reform onderwijs, die hebben het moeilijker qua zich verdedigen, dan de kids op het reguliere onderwijs.

Helemaal mee eens, is onze ervaring ook. De jongsten zitten op een reformatorische school, en de oudste 2 op een vrijgemaakte.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 06 jun 2010 15:12

En vandaag doet Refdag het niet. Dus was vast gewoon een foutje. En er staat toch uitgelegd waarom ze vinden dat ze op zondag niet online staan. Je hoeft daar niet te kijken, als je dan op zondag het nieuws wilt kijken op internet kun je ook een andere krant bekijken.
Leef je droom.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 06 jun 2010 15:16

Edoch, wanneer je javascript uitschakelt kun je weer naar hartenlust de krant lezen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2010 08:28

Je kunt ook de radio even aanzetten op de hele uren. Hoor je het belangrijkste laatste nieuws.

Terug naar “Archief”