Misschien is het eens nuttig bij jezelf na te gaan, wat moet ik nu echt wel of niet ? De zondag is apart gezet. 6 dagen zult bij arbeiden en de 7e dag rusten. Dat is iig kerkbezoek (toch ?) en daarnaast kun je van alles invullen. Er zijn mensen die via internet naar een preek luisteren en dan toch ffies hun mail checken (en antwoorden en meteen even sites bezoeken) Voor je het weet zit je als gezin om de beurt achter dat toetsenbord. Niet doen dus, hebben wij gezegd.
Dat wil niet zeggen dat je zo wettisch moet zijn, dat de kinders savonds voor het naar bed gaan niet op hun schoolsite mogen kijken of misschien het 1e uur uitvalt.
Maar wij hebben net als pannenkoek, dat gewoon van begin af aan zo gedaan, ze weten niet beter. Ze hebben er ook geen behoefte aan.
Heel soms pakken ze savonds de laptop, zonder internetverbinding ! om een bepaald spel te doen, als niemand anders zin heeft in een gezelschapsspel.
Ikzelf vind het heerlijk te legpuzzelen bijv, zomaar te mijmeren, de preek te overdenken, een stichtelijk blaadje te lezen (Om Sions Wil of Bewaar het Pand bijv) maar ook een roman.
Er was eens een dominee die in de consistorie vroeg aan een ouderling: en, wat mocht jij zo ondervinden vanmiddag ? De man begon half te huilen. Dominee, ik was al begonnen aan mijn schuur ! Hij zou de volgende morgen een nieuwe schuur gaan plaatsen nl.
Laten we dankbaar zijn dat het hier in Nederland iig nog (gedeelteljk) zondag mag zijn, al is dat in deze buurt niet te merken.
Er wordt altijd wel getimmerd, gezaagd, gebbqed, voetbal gekeken, gewassen enz.
Wij zeggen nooit iets, maar de naaste buren verontschuldigen zich meestal. Ja sorry, de hele week geen tijd (gehad) het moet nu af.
Ze zien ons naar de kerk gaan. Wij zijn al blij dat we dit in alle rust en vrijheid kunnen doen.
Zonder direct spottende opmerkingen.
1 buurvrouw werd zeer ernstig ziek en vroeg of ik voor haar wilde bidden.
Dat heb ik beloofd. Ze is beter geworden, maar helaas, haar belangstelling voor het bidden was weer afgenomen. Ze weet het echter nog wel !
Dus, ik laat het rusten. Ik weet allang uit ervaring dat wij niemand kunnen bekeren, we hebben aan onszelf al onze handjes vol.
Vroeger thuis mocht ik bijv niet telefoneren, mijn ouders dachten nog lange tijd dat er een telefoniste aan te pas moest komen.
Gelukkig niet dat superwettische dat je op zondag het eten klaar moest zetten niet mocht afwassen, dat niet.
Maar lopend naar de kerk, niet breien, geen huiswerk maken e.d.
Ik denk nu, het was zo gek nog niet. Als je nu van bovenaf zou kijken, zou je allerlei poppetjes van hot naar her zien gaan.
Relishoppen, toch op visite na de kerk, dominees die allerlei preekbeurten gaan vervullen, dus rustdag ???