VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jip_86
Moderator
Contacteer:

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor jip_86 » 02 jun 2010 23:23

Wegwijsbeurs met de oranjecommercie vergelijken gaat wel ver hoor. Heel Nederland gaat toch ook niet ineens in een rokje lopen op de dagen dat het wegwijs is. Ook geen reclame van Ziggo gehad 'hoe Wegwijs-ready ben jij?' :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2010 09:41

@Jo'tje: zie ik IEDEREEN ? NEE
@Kris: lees jij alleen het RD ? Ook de kakkineuze kranten hadden het over dit paar. Zlefs JPB stuurde smsjes.
@Annet76: over oordelen gesproken !!!
Iemand plaatste onlangs de opmerking (ik weet even niet meer waar precies) is dit refoweb ? We kunnen het beter remoweb noemen !
Men valt elkaar hier aan, als je even niet in het pulletje van de vrijdenkers past, zie andere topics.
Geen wonder dat sommige mensen afhaken.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 10:05

schelpje3 schreef:@Jo'tje: zie ik IEDEREEN ? NEE
@Kris: lees jij alleen het RD ? Ook de kakkineuze kranten hadden het over dit paar. Zlefs JPB stuurde smsjes.
Iemand plaatste onlangs de opmerking (ik weet even niet meer waar precies) is dit refoweb ? We kunnen het beter remoweb noemen !
Men valt elkaar hier aan, als je even niet in het pulletje van de vrijdenkers past, zie andere topics.

Ik zou nog maar eens goed naar mezelf kijken als ik jou was.
Je keurt voetbal kijken op zondag af, want dan horen we bezig te zijn met de kerk en God.

Ben je ook zo met diezelfde God bezig als je bij de ortho jezelf loopt te amuseren met de story, prive en weekend om dat als leidraad te nemen om Yolanthe van een oordeel te voorzien?

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 03 jun 2010 10:10

jip_86 schreef:Wegwijsbeurs met de oranjecommercie vergelijken gaat wel ver hoor. Heel Nederland gaat toch ook niet ineens in een rokje lopen op de dagen dat het wegwijs is. Ook geen reclame van Ziggo gehad 'hoe Wegwijs-ready ben jij?' :lol:

Correct, maar de Wegwijsbeurs is natuurlijk wél een teken van wereldgelijkvormigheid (denk eens aan de overeenkomsten met de Huishoudbeurs).

schelpje3 schreef:@Kris: lees jij alleen het RD ? Ook de kakkineuze kranten hadden het over dit paar. Zlefs JPB stuurde smsjes.

Natuurlijk lees ik niet alleen het Reformatorisch Dagblad, die krant lees ik alleen als ik 'm toevallig ergens zie liggen. Het was even in het nieuws dat J.P. Balkenende meende Jan Smit te moeten sms'en inderdaad, maar over de breuk zelf heb ik - behalve op de entertainmentpagina's - weinig gelezen in de kranten die ik lees (en dat zijn er nogal wat). Dat het in bepaalde bladen, tv-programma's en kranten breed is uitgemeten, geloof ik best. Maar dat zegt meer over desbetreffende media (en de mensen die die media volgen).

En verder heeft de discussie niet zoveel te maken met vrijdenkers tegenover scherpslijpers of zo, maar meer met een gezond en nuchter vestand tegenover een bepaalde angst richting alles wat niet overeenkomt met de traditie en een soort xenofobie richting alles buiten de reformatorische zuil.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2010 10:24

@Annet76: weet jij wat een knipoog betekent ? Het orthotijdperk ligt al een poosje achter me.
Ik moet hier steeds lezen dat refo's eens onder hun steen vandaan moeten kruipen, ben ik er zo eentje die van alles leest en ziet, is het ook weer niet goed. Dan wordt er opeens gesuggereerd dat ik story, prive, of o no, de telegraaf zou lezen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat ik bijv die YO + W op een andere manier, dus persoonlijk zou kennen ?
En jij hebt net zo goed een oordeel over mensen, ik lees nogal eens reacties van je, niet altijd even aardig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2010 10:35

@Kris, ik heb geen last van een fobie. Ik ben getrouwd met een man die van huis uit "niks" was. Zo heet dat immers ? Als ik dus door zijn ogen ga kijken en met zijn oren luister, word ik heel veel wijzer. Hij heeft een scherp inzicht om te zien wat echt en wat niet echt is.
Het opmerkelijke is, dat het wat hem betreft, niet "zwaar" genoeg kan zijn, maar de prediking dus. Vaak niet de mensen helaas.
Maar ja, die voetbal, natuurlijk al die jaren gevolgd, dus ik ga niet dwarsliggen door te zeggen, daar mag jij niet meer naar kijken.
Hij is gelukkig helemaal niet fanatiek en kijkt alleen voor het spel als zodanig, maar slaat net zo makkelijk een wedstrijd over.
En als je dan zonen krijgt, die gaan met pappa meekijken.
Maar ook als man en vrouw, moet je elkaar daarin vrijlaten, vind ik.
Je kunt het met de waarneming en beleving van een ander niet doen.
Mijn man laat mij vrij in hetgeen ik NIET doe.
Maar hoe zit het met het versieren van straat en huis ?
Ik kom in verschillende supermarkten, en krijg dan van die leuke gadgets in mn handen gedrukt.
Ze zijn idd grappig, niet allemaal, maar mn katten vinden die poppetjes van basvdh errug leuk. Ik had ze neergezet maar ze liggen nu door de kamer gemept.
De wuppies waren trouwens ook favo bij hen :wink: Eerlijk gezegd vond ik die wel schattig.
In onze straat is slechts 1 huis versierd, er hangen dus geen slingers van de ene naar de andere kant.
Maar die nieuwe limonade van Hero (sinas/mandarijn) is heeeeerlijk. (oranje)

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 10:59

schelpje3 schreef:@Annet76: weet jij wat een knipoog betekent ? Het orthotijdperk ligt al een poosje achter me.
Ik moet hier steeds lezen dat refo's eens onder hun steen vandaan moeten kruipen, ben ik er zo eentje die van alles leest en ziet, is het ook weer niet goed. Dan wordt er opeens gesuggereerd dat ik story, prive, of o no, de telegraaf zou lezen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat ik bijv die YO + W op een andere manier, dus persoonlijk zou kennen ?
En jij hebt net zo goed een oordeel over mensen, ik lees nogal eens reacties van je, niet altijd even aardig.

Oh zeker, ik maak me ook schuldig aan oordelen en ik kom zeker niet altijd even aardig uit de hoek. Helemaal mee eens!
Toch verspreid ik dan ook geen vrome praatjes over mezelf. Ik kijk ook voetbal (zelfs al vind ik er geen bal aan) , ik internet er 's zondags rustig op los, ik sport zondag én als het noodzakelijk is - en dat is het met mijn baan - dan werk ik ook 'gewoon' op zondag door, want dat gaat soms niet anders.
Het zou maar zo kunnen dat jij Yolanthe persoonlijk kent; misschien nog wel veel beter dan ik. In dat geval zou je die opmerking met een knipoog vast achterwege hebben gelaten. Dat is niet zo faai.
Het "orthotijdperk" ligt al achter je? Welke "orthotijdperk?" Schijnbaar heb je geen flauw benul wat "ortho" betekent, anders zou je niet zeggen dat het achter je ligt..
Typisch geval van de klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt!

Nogmaals: Yolanthe is ook een mens, zij heeft wellicht evenveel fouten als jij hebt, maar verlaag je nou niet zo tot het niveua om haar zwart te maken terwijl je weet dat zij niet in de positie verkeert om zichzelf te verdedigen.
Juist dat maakt jou misschien nog wel slechter dan de dingen die Yolanthe in jouw ogen blijkbaar verkeerd heeft gedaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2010 11:16

@Annet76: orthotijdperk ? Met meerdere kinderen die allemaal een beugel moesten, heb ik er jaaaaaaren gezeten. Ze gingen allemaal NA elkaar en helaas niet tegelijk. Waarom moet je zo uitdagend zijn ? Ik doe dit en doe dat, wie zou hier iets van durven zeggen ? Dat moet jij helemaal zelf weten.
En jij plaatst net zo goed van die betweterige reacties.
Altijd met een ondertoon dat jij het het beste weet.
Ook dat denigrerende toontje, om mij neer te zetten als iemand die roddelbladen leest en niet eens weet wat een ortho is, is beneden peil.
Daar maak je je keer op keer schuldig aan, bij anderen.
Je kunt niet weten of en hoe goed ik iemand ken, die toevallig bekende Nederlander is.
Dus doe maar niet roomser dan de paus, alsof jij iedereen een warm hart toedraagt en geen mening hebt over een ander.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 11:29

schelpje3 schreef:@Jo'tje: zie ik IEDEREEN ? NEE

Tja, sorry, ik ben geen refo... maar toch welkom hier. En zo zijn er meer. En het gevolg is dat je in een discussie ook dingen moet beargumenteren die in rechtse kringen heel geaccepteerd zijn en waarvan je misschien denkt: Moet ik dat echt gaan onderbouwen? Dat is toch normaal dat je daar zo tegenaan kijkt?

Doorgaans zijn de discussies hier volgens mij wel goed trouwens... Misschien zou het wel helpen om een beetje genuanceerd te zijn in je reacties. Je haalt nogal eens extreme voorbeelden aan... als je het over voetbal hebt kom je met een huwelijk dat door voetbal kapot is gegaan. Wat moeten we daarmee? Dat maakt wedstrijden kijken van Oranje toch nog niet verkeerd? En als je God op 1 hebt staan, de zondag een bijzondere dag voor je is en je 's avonds wel gerust een potje voetbal kijkt, dans je dan gelijk voor het gouden kalf?

De Bijbel zegt: Wat je zaait zal je ook oogsten. Dat je nogal wat kritiek op je reacties krijgt heeft misschien ook te maken met de manier waarop je zelf reageert. Wel goed om daar even bij stil te staan. Op scherpe reacties volgen vaak scherpe reacties, op liefdevolle reacties liefdevolle reacties, op ongenuanceerde reacties ongenuanceerde reacties, onbegrip leidt tot wederzijds onbegrip enz. Hoe reageer jij?

(en dat is liefdevol en opbouwend bedoeld)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2010 11:40

Nou Marnix, scherpe reacties komen altijd uit dezelfde kokers ! Ik vind jou ook behoorlijk scherp, maar kan het van jou hebben, omdat jij niet die ondertoon hebt. Dat heb ik je al meerdere malen gezegd.
Wat is er mis met voorbeelden ?
Het geeft aan wat er kan gebeuren.
Ik heb gezien hoe voetbalgekte een huwelijk totaal ontwrikte.
Nu kun je overal een afgod van maken, maar het is misschien een eyeopener voor iemand, bovendien gaat het hier over de voetbal en niet over ontspoorde dominees of ouderlingen. (misschien ook wel door voetbal :wink: )
Ik kan na een aantal reacties van iemand wel aflezen in hoeverre iemand over alles nadenkt en zijn /haar leven inricht.
Zeker als iemand vrij open vertelt.
Maar ik kan me niet herinneren dat ik iemand op denigrerende wijze (zoals Annet76 doet, en niet alleen bij mij) neerzet als dom blondje.
Of dat zij maar ervan uitgaat dat ik alle roddelbladen zit te lezen.
Misschien woon ik wel op Volendam ?
Of hadden wij zakelijk met haar te maken ?
Dat is onbesproken !
Als je iets meer weet te vertellen over de "sterren" lees je dus de verkeerde krant, roddelbladen, of kijk je RTL boulevard.
Ik heb familieleden die geen van dat alles hebben, maar meer weten over de laatste nieuwtjes uit showbizz dan ik ! Lang leve internet, wat dan wel mag.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 12:11

schelpje3 schreef:Maar ik kan me niet herinneren dat ik iemand op denigrerende wijze (zoals Annet76 doet, en niet alleen bij mij) neerzet als dom blondje.

Niet?
Wil je je eigen berichten dan nog eens teruglezen en dan vooral datgene je over Yolanthe schrijft........

Als je dat gedaan heb, dan praten we wel eens weer en inderdaad, als je zelf wellicht iets vriendelijker wordt in het schrijven over anderen en je niet verlaagt tot sommige uitpraken die nergens op slaan, dat ik ook op een minder denigrerende wijze op jou had gereageerd!

"Wie de bal kaatst......"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 12:24

schelpje3 schreef:Nou Marnix, scherpe reacties komen altijd uit dezelfde kokers ! Ik vind jou ook behoorlijk scherp, maar kan het van jou hebben, omdat jij niet die ondertoon hebt. Dat heb ik je al meerdere malen gezegd.
Wat is er mis met voorbeelden ?
Het geeft aan wat er kan gebeuren.
Ik heb gezien hoe voetbalgekte een huwelijk totaal ontwrikte.
Nu kun je overal een afgod van maken, maar het is misschien een eyeopener voor iemand, bovendien gaat het hier over de voetbal en niet over ontspoorde dominees of ouderlingen. (misschien ook wel door voetbal :wink: )
Ik kan na een aantal reacties van iemand wel aflezen in hoeverre iemand over alles nadenkt en zijn /haar leven inricht.
Zeker als iemand vrij open vertelt.
Maar ik kan me niet herinneren dat ik iemand op denigrerende wijze (zoals Annet76 doet, en niet alleen bij mij) neerzet als dom blondje.
Of dat zij maar ervan uitgaat dat ik alle roddelbladen zit te lezen.
Misschien woon ik wel op Volendam ?
Of hadden wij zakelijk met haar te maken ?
Dat is onbesproken !
Als je iets meer weet te vertellen over de "sterren" lees je dus de verkeerde krant, roddelbladen, of kijk je RTL boulevard.
Ik heb familieleden die geen van dat alles hebben, maar meer weten over de laatste nieuwtjes uit showbizz dan ik ! Lang leve internet, wat dan wel mag.

Voorbeelden zijn op zich niet verkeerd, ik gebruik ze ook graag. Maar het valt me op dat je, om je standpunt te verdedigen, met extreme voorbeelden komt die niets over het onderwerp zelf zeggen. Het is met alles zo dat als je het in het extreme zet, het verkeerd wordt. Maar dat er een huwelijk kapot is gegaan door voetbal wil natuurlijk niet zeggen dat voetbal kijken, je huis en / of oranje versieren enz verkeerd is. Wat heeft het dan voor zin om in een discussie over of je voetbal moet kijken of niet, wanneer etc. met zo'n voorbeeld te komen. En wat heeft het voor zin om als losse flodder even te roepen dat Yolanthe en Wesley vreselijke mensen zijn? Het voegt niets aan te discussie toe en heeft dan ook een negatieve invloed op de discussie, zoals we bijv. hier kunnen zien. (over hoe je aan die info komt heb ik me niet uitgelaten, dus daar hou ik me verder ook van afzijdig)

Verder heb ik geen aanmerkingen op je reacties hoor, ik kan ze doorgaans prima lezen maar af en toe denk ik: Sjonge, nu overdrijf je wel een beetje, waarom moet je dit er nou bij halen. Dat voetbal een afgod kan zijn is wel bekend.

Maar goed, zullen we het weer over voetbal gaan hebben? Ik vind het altijd wel gezellig. Met wat vrienden gezellig kijken, biertje drinken, meeleven met het team, blij zijn als je wint. Natuurlijk moet iedereen uitkijken voor te ver gaan, het te belangrijk gaan vinden. Ik ben een keer na een verloren halve finale agressief benaderd omdat ik mijn oranje sjaaltje nog om had. Triest dat er mensen zijn die er zo mee omgaan, maar ik blijf gewoon genieten van de wedstrijden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 03 jun 2010 13:03

Beste mensen, wilt u niet op de persoon spelen dat verziekt een normale discussie!

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 03 jun 2010 13:23

Memmem schreef:Beste mensen, wilt u niet op de persoon spelen dat verziekt een normale discussie!

Ja, excuus :oops: :oops:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 jun 2010 13:53

Om terug te keren naar het openingstopic :wink: . De voetbalgekte doet mij helemaal niets en ik zal ook zeker geen wedstrijd kijken. Mijn man houdt gelukkig voor mij ook niet van voetbal, dus ik word er thuis ook niet zoveel mee geconfronteerd. Wat ik tijdens de EK/WK periodes wel vervelend vind, is dat alles om die wedstrijden draait, alle journaals, actualiteitenprogramma's, andere media draait om voetbal en dat maakt het jammer genoeg moeilijk om het te negeren.

Terug naar “Archief”