De dominee is ook maar een mens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor LeChat » 01 jun 2010 19:19

pannenkoek schreef:Er zijn in onze gemeente ook mensen die dat beseffen, en deelnemen aan het H.A.
Maar die lopen niet in donkere kleding. Zou het dan bij deze mensen niet echt zijn? OMdat ze niet in donkere kleding lopen?

Dat hoor je mij niet zeggen. Voor de duidelijkheid: ik reageerde onder meer op de vraag van Spons over waarom "die" mensen er zo bij lopen. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over uitgesproken en doe dat ook niet over mensen die juist niet in het zwart lopen, et cetera. Waarom zou je ook? Als iemand nu vooral bezig is met zijn zonden tegen God en de droefheid daarover en dat voor zichzelf uit in zijn/haar kleding en een ander is juist blij met de verzoening die hij of zij gevonden heeft, wie ben ik dan om daarover te oordelen? Wie ben ik dan om te bepalen dat zoiemand of minder zwaar aan zijn zonden moet tillen of juist wel 'ns wat meer daarover na mag denken en/of dat in zijn/haar kleding 'moet' uiten? Dat is net als die hoed of het zwarte pak van de dominee: als die persoon voor zichzelf voelt dat hij/zij het zo wil, laat 'm dan... je hebt er geen last van. In dat verband vind ik het ook kwalijk als mensen een dominee aanspreken omdat 'ie in z'n shirtje of whatever met zijn zoontjes voetbalt - laat 'm toch...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2010 22:01

LeChat schreef:
pannenkoek schreef:Er zijn in onze gemeente ook mensen die dat beseffen, en deelnemen aan het H.A.
Maar die lopen niet in donkere kleding. Zou het dan bij deze mensen niet echt zijn? OMdat ze niet in donkere kleding lopen?

Dat hoor je mij niet zeggen. Voor de duidelijkheid: ik reageerde onder meer op de vraag van Spons over waarom "die" mensen er zo bij lopen. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over uitgesproken en doe dat ook niet over mensen die juist niet in het zwart lopen, et cetera. Waarom zou je ook? Als iemand nu vooral bezig is met zijn zonden tegen God en de droefheid daarover en dat voor zichzelf uit in zijn/haar kleding en een ander is juist blij met de verzoening die hij of zij gevonden heeft, wie ben ik dan om daarover te oordelen? Wie ben ik dan om te bepalen dat zoiemand of minder zwaar aan zijn zonden moet tillen of juist wel 'ns wat meer daarover na mag denken en/of dat in zijn/haar kleding 'moet' uiten? Dat is net als die hoed of het zwarte pak van de dominee: als die persoon voor zichzelf voelt dat hij/zij het zo wil, laat 'm dan... je hebt er geen last van. In dat verband vind ik het ook kwalijk als mensen een dominee aanspreken omdat 'ie in z'n shirtje of whatever met zijn zoontjes voetbalt - laat 'm toch...

Het gaat niet om wel of niet zwaar aan je zonden tillen. Het gaat om het evangelie dat Jezus Christus je zonden vergeeft en wegdoet, je schoonwast. Iedereen redeneert hier maar vanuit menselijke cultuur maar ik mis de Bijbelse notie. De Bijbel zegt een hoop over kleding, ook over donkere kleding, feestelijke kleding, En ook over hoe we moeten omgaan met ellendekennis, welke plaatst er moet zijn voor vreugde. Wat je moet doen als je gebukt gaat onder zonde. En dat is niet rouwig in het zwart gaan lopen. Zwart is in de Bijbel de kleur van de dood en de kleur van rouw... en de profeten, Jezus, de apostelen schrijven de gelovigen doorgaans geen rouw voor maar vreugde en blijdschap. Dan kunnen we wel lekker blijven praten vanuit onze cultuur en dan zeggen: Ach, als je onder de last van de zonde gebukt gaat, prima toch.... maar het is een menselijke weg en niet de Bijbelse. Als we vanuit de Bijbel gaan redeneren kan het voor gelovigen niet anders dan dat ze naar Christus gaan, schoongewassen worden en zich in Hem verblijden en verheugen.

lammetje schreef:ik kan me die vrouwen goed voorstellen. Ik vind zwart ook een hele nette kleur. ik heb veel zwart maar ga gerust ook in het wit naar de kerk.

Stemmigheid hoort bij mij bij de kerkgang. je gaat er niet juichend naartoe want je hoort tenslotte dat je die week ieder gebod van God's wet hebt overtreden. Dat er vergeving is, natuurlijk, dat hoor je ook! Maar je moet toch niet juichen omdat je die vergeving nodig hebt? Het is toch al erg genoeg dat we niet meer aan God's wet kunnen voldoen? Daar kun je toch niet over lachen? Daar kun je toch ook niet aan voorbij leven?

Natuurlijk mag je blij zijn dat er vergeving van al je zonden aangeboden wordt, maar dat wil niet zeggen dat je alleen naar de vergeving moet kijken, maar met name waarom dit noodzakelijk is. En ik kan me dus goed voorstellen dat mensen zich dan voelen lopen met een zware last op hun schouders. Ook als ze mogen geloven dat die last weggenomen wordt, blijft die last er telkens weer opkomen, want vergeving is iedere keer weer opnieuw nodig.

maargoed we dwalen van het onderwerp af volgens mij :wink:

Het lijkt me vreselijk als dat de boodschap van de kerk is. Als je met die last op je schouders loopt als christen mis je een heel belangrijk aspect van het evangelie. Dan moet je je op Christus richten die rust geeft aan wie vermoeid en belast zijn. Het evangelie wijst ook op de noodzaak van dagelijkse bekering, maar het is niet zo dat je elke zondag weer onder het oordeel wordt geplaats en later weer wordt vrijgesproken. Voor wie in Christus Jezus zijn is er geen veroordeling meer. En daarvoor:

1 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
(Romeinen 6)

4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God. 5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.
(Romeinen 7)

1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest.
(Romeinen 8)

Snappen we nou werkelijk wat hier staat? Laat het nou eens doordringen. Gaan we nou elke keer weer naar de kerk om veroordeeld te worden en daarna misschien weer vrijgesproken te worden? We leven niet de ene keer weer onder de wet, dan weer onder de genade. We worden niet de ene keer veroordeeld en dan weer vrijgesproken, de ene keer in de macht van de zonde en dan weer van Christus, de ene keer kind van de duivel en de andere keer kind van God. We zijn verlost, we moeten niet iedere zondag weer opnieuw verlost worden. En dan mag er zeker verdriet zijn over onze zonden, maar dat doet aan bovenstaande niets af. We moeten niet doen alsof we de ene keer onder de zonde zijn en de andere keer onder de genade. We zondigen maar zijn toch kinderen van God en mogen met onze zwakheid daarom telkens naar zijn troon gaan en om Christus genade krijgen en vergeving. Snappen we wat vergeving is? God doet de zonden weg. Waarom doen wij ze dan niet weg en blijven er mee lopen, misschien soms wel te koop lopen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jun 2010 08:49

Dus als jij de wet leest of hoort voorlezen denk jij niet bij jezelf: ik heb alles verkeerd gedaan vandaag, ik heb deze wet niet gehouden?

ik kan me niet voorstellen dat iemand de vergeving nodig heeft als hij zich geen zorgen maakt over zijn zonden. Want waar heb je dan die vergeving voor nodig?

voorbeeld:
een kind zit heerlijk lief te spelen en vermaakt zich ondertussen prima met een gezellig liedje.
Mama komt naar hem toe lopen en zegt: kom maar hoor lieverd, hier bij mama ben je veilig.

wat denkt zo'n kind dan? Ik vermoed: wat is dit nu?? ik heb helemaal niemand nodig nu, ik ben lekker aan het spelen en ben blij!!

een kind heeft zo'n beschermende arm écht nodig als hij verdrietig is, gevallen is, geplaagd is etc.

Ik vind het jammer dat mensen zo snel stuiteren als men na moet denken over zijn/haar zonden. Die zijn er en die mag je niet in een vergetelhoekje plaatsen. Natuurlijk hoef je niet altijd te huilen, dát zég ik niet. Gelukkig niet. Maar het is wel degelijk 1 van de dingen die ook iedere dag terugkomen. En daar moet je ook berouw over hebben, iedere dag weer.

en of je dan in het zwart moet lopen of gekleurd, dat moet ieder voor zich weten en ik vind dat je daar respect voor moet hebben, of je nu in je zwarte broek de straat aan het vegen en onkruid aan het wieden ben, of je dat in je korte broek doet en een shirtje zonder mouwen. Laat de mensen dat lekker zelf uit zoeken :wink:

al zie ik onze ds nog niet in een korte broek in de tuin werken, maar als hij zich prima voelt in zn zwarte pak, laat hem lekker :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2010 09:08

Volgens mij zegt niemand hier dat je geen berouw moet hebben van je zonden.
Waar Marnix wél tegenin gaat is het idee dat je elke keer opnieuw vergeven of verlost moet worden.
Jezus zei: het IS volbracht! Hij hoeft niet elke dag weer een stukje te volbrengen.
WIJ moeten daar wel elke dag bij stil staan, dankbaar voor zijn en ons leven op inrichten / waar nodig aanpassen.
Dat brengt bezinning met zich mee. Het kan niet anders dan dat we onze zonden dan onder ogen moeten zien.
Maar die verlossing door Jezus zal leiden tot dankbaarheid, en als het goed is niet tot constante rouwstemming...
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2010 09:18

Precies. Ik zeg niet dat ellendekennis en berouwo geen plaats moet hebben. Het gaat me er om welke plaats het heeft. Als ik de wet hoor denk ik zeker: Ik heb er weer een zootje van gemaakt. Maar het verandert mijn positie niet. Ik word niet iedere keer weer een vijand van God, die dan naar de kerk gaat, via de wet wordt bevestigd dat hij een vijand van God is en dan later weer van genade hoort en zich kind van God mag weten. Je bent een kind van God, ook in je zonden en gebrokenheid. Je bent schoongewassen door het bloed van Jezus Christus en dus niet meer onder de vloek van de wet die ons veroordeelt, maar onder de genade.

Paulus zegt in de Romeinenbrief dat er geen veroordeling meer is voor wie in Jezus Christus zijn. Dus we moeten ons ook niet door de wet laten veroordelen. Daarom snap ik zwarte kleding vanwege de zonde niet goed. Jezus vergeeft ons onze zonden toch, neemt die weg en wast ons schoon? En die symboliek van donkere kleding, sombere gezichten etc. draagt dat toch totaal niet uit? Die draagt toch juist uit dat je gebukt gaat onder de zonde? Als we toch aan symboliek in onze kleding willen doen, laten we dan witte kleren dragen om uit te dragen dat we schoongewassen zijn. De nadruk moet niet liggen op de mens (oude mens) en wat we van nature zijn maar op Christus en wat we in Hem mogen zijn!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jun 2010 12:24

ik kan me voorstellen dat menig mens jaloers zal zijn op zo'n groot geloof.
Maar er zijn ook kleingelovigen die hier niet iedere dag van overtuigd kunnen zijn. En een klein geloof is ook geloof dus ik denk dan dat daar het verschil zit?

en het IS volbracht, ben ik helemaal mee eens. Al geloof ik ook dat er vele zijn die telkens weer twijfelen aan zichzelf en daardoor telkens weer afvragen of het wel voor HEN volbracht is. En twijfelen is ook zonde, dat maakt het misschien nog wel het moeilijkst voor iemand. Want twijfelen mag niet, maar wat als het niet van God is maar je het jezelf hebt ingebeeld dat je zonden vergeven zijn?

we moeten het niet ingewikkelder maken dan dat daadwerkelijk het is :wink: Maar ik denk dat het goed is om jezelf telkens te onderzoeken of je het wel bij het juiste eind hebt.

Hier op aarde zul je nooit schoon en wit zijn. Daarom die zwarte kleding. Je zonden worden wel schoon gewassen maar echt schoon en wit en rein en zonder zonde ben je pas als je in de Hemel zal gekomen zijn. En dáár komen de witte klederen.
Verschil tussen de kerken is dus dat in de gergem en daaromheen de nadruk wél op de oude mens ligt.

paulus: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Ik dank God, door
Jezus Christus onze Heere.’

maar hij blijft dus een ellendig mens.

citaat uit een preek:

"Zeker, de oude natuur is vermorzeld onder de voet van de genade, zij is van haar troon
geworpen; maar zij is er, geheel, en in al haar trieste tastbaarheid, een lichaam des doods."

en in dit opzicht lopen veel 'zware' kerkgangers dus in het zwart, vermoed ik.

preek is op inernet te lezen
http://www.spurgeonboeken.nl/preken/Pre ... rijder.pdf

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2010 13:15

ik kan me voorstellen dat menig mens jaloers zal zijn op zo'n groot geloof.
Maar er zijn ook kleingelovigen die hier niet iedere dag van overtuigd kunnen zijn. En een klein geloof is ook geloof dus ik denk dan dat daar het verschil zit?

en het IS volbracht, ben ik helemaal mee eens. Al geloof ik ook dat er vele zijn die telkens weer twijfelen aan zichzelf en daardoor telkens weer afvragen of het wel voor HEN volbracht is. En twijfelen is ook zonde, dat maakt het misschien nog wel het moeilijkst voor iemand. Want twijfelen mag niet, maar wat als het niet van God is maar je het jezelf hebt ingebeeld dat je zonden vergeven zijn?

Tegen kleingeloof waarschuwen is volgens mij heel Bijbels. En waar ontstaat dat door? Waar ontstaan twijfels door? Door het kijken naar jezelf in plaats van naar Christus. Daarom leert de Bijbel ook dat Hij groter moet worden in ons, en wij kleiner. En we telkens weer met onze zonden naar Hem toe mogen gaan en Hij ons weer reinigt.

Om het maar met het klassieke avondmaalsformulier te zeggen:

Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.

En waar ligt de focus? Op het "je bent schuldig, zondig en kan niets goed doen", op de oude mens dus... of op de verlossing in Christus? Dat daarom velen ook niet aan het avondmaal aangaan.

Hier op aarde zul je nooit schoon en wit zijn. Daarom die zwarte kleding. Je zonden worden wel schoon gewassen maar echt schoon en wit en rein en zonder zonde ben je pas als je in de Hemel zal gekomen zijn. En dáár komen de witte klederen.
Verschil tussen de kerken is dus dat in de gergem en daaromheen de nadruk wél op de oude mens ligt.

En dat is onbijbels. De nadruk in de Bijbel ligt niet op de oude mens. En de Bijbel leert niet dat we in de Hemel schoongewassen zullen worden maar dat we hier al schoongewassen worden.

Lees maar:

12 Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt. 14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel.

21 We hebben nu een hogepriester die dienstdoet in het huis van God; 22 laten we God dan naderen met een oprecht hart en een vast geloof, nu ons hart gereinigd is, wij van een slecht geweten bevrijd zijn en ons lichaam met zuiver water is gewassen.

18 De HEER zegt: Laten we zien wie er in zijn recht staat.
Al zijn je zonden rood als scharlaken, ze worden wit als sneeuw,
al zijn ze rood als purper, ze worden wit als wol.

13 Want als het lichaam van wie onrein is al wordt gereinigd en geheiligd wanneer het besprenkeld wordt met het bloed van bokken en stieren of bestrooid met de as van een jonge koe, 14 hoeveel te meer zal dan niet het bloed van Christus, die dankzij de eeuwige Geest zichzelf heeft kunnen opdragen als offer zonder smet, ons geweten reinigen van daden die tot de dood leiden, en het heiligen voor de dienst aan de levende God?

8 Eerst zegt hij: ‘Offers en gaven hebt u niet verlangd, brand- en reinigingsoffers behaagden u niet’ – daarmee bedoelt hij de offers die volgens de wet worden gebracht. 9 Dan zegt hij: ‘Hier ben ik, ik ben gekomen om uw wil te doen,’ waarmee hij het eerste opheft om het tweede van kracht te doen zijn. 10 Op grond van die wil zijn wij voor eens en altijd geheiligd, door het offer van het lichaam van Jezus Christus.
(...)
16 ‘Dit is het verbond dat ik na die tijd met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun hart zal ik mijn wetten leggen, in hun verstand zal ik ze neerschrijven,’ 17 en even verder staat er: ‘Aan hun zonden en hun wetteloosheid zal ik niet meer denken.’ 18 Waar dat alles vergeven is, daar is geen offer voor de zonde meer nodig.
(...)
19 Broeders en zusters, dankzij het bloed van Jezus kunnen we zonder schroom binnengaan in het heiligdom, 20 omdat hij voor ons met zijn lichaam een weg naar een nieuw leven gebaand heeft, door het voorhangsel heen. 21 We hebben nu een hogepriester die dienstdoet in het huis van God; 22 laten we God dan naderen met een oprecht hart en een vast geloof, nu ons hart gereinigd is, wij van een slecht geweten bevrijd zijn en ons lichaam met zuiver water is gewassen. 23 Laten we zonder te wankelen datgene blijven belijden waarop we hopen, want hij die de belofte heeft gedaan is trouw.

En in de catechismus lezen we:

Vr.56. Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?
Antw. Dat God om des genoegdoens van Christus wil al mijn zonden, ook mijn zondigen aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb a nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christus schenken , opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome

De Geloofsbelijdenis zegt:

Wij steunen uitsluiten op de gehoorzaamheid van de gekruisigde Christus en rusten daarin. En deze gehoorzaamheid is de onze, wanneer wij in Hem geloven. Zij is voldoende om al onze ongerechtigheden te bedekken. Zij bevrijdt ons geweten van vrees, ontzetting en verschrikking en geeft ons zo vrijmoedigheid om tot God te naderen, zonder te doen als onze eerste vader Adam, die zich bevend met vijgebladeren wilde bedekken.
(...)
Wij geloven dat dit ware geloof, in de mens verwekt door het horen van het Woord van God en door de werking van de Heilige Geest, hem opnieuw geboren doet worden en hem tot een nieuwe mens maakt. Dit ware geloof doet hem leven in een nieuw leven en bevrijdt hem uit de slavernij van de zonde.
(...)
En verder, al doen wij goede werken, toch funderen wij daar ons heil niet op. Want wij kunnen geen enkel werk doen of het is besmet doordat wij zondaren zijn, en verdient daarom gestraft te worden. En al konden we op één goed werk wijzen, dan is toch de gedachte aan één zonde genoeg om het verwerpelijk te maken voor Gods ogen. Op deze wijze zouden wij altijd in twijfel leven, heen en weer geslingerd, zonder enige zekerheid, en ons arme geweten zou altijd gekweld worden, indien het niet steunde op de verdienste van het lijden en sterven van onze Heiland.

En ik kan zo nog lang doorgaan want de Bijbel staat er vol van. Ik sluit af met Romeinen 6:

Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?
3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood?
4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.
5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding.
6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn.
7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven,
9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem.
10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God.

paulus: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Ik dank God, door
Jezus Christus onze Heere.’

Lees de context. Ik heb geciteerd uit Romeinen 6 en 7 over dat we niet meer onder de wet zijn, onder de vloek van wet en zonde. Hoofdstuk 7 sluit Paulus af met te erkennen dat hij nog steeds zondigt, en wie zal hem verlossen? Hij weet het antwoord: ALleen door Jezus Christus. En direct daarna vervolgt hij met: Dus voor wie in Christus Jezus zijn is er geen veroordeling meer. Paulus erkent zijn zonde en gebrokenheid maar weet niet in Christus vrijgekocht, gereinigd van die zonde, en niet onder het oordeel, maar vrijgesproken van zonde en oordeel.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 jun 2010 18:10

je hebt de preek niet gelezen?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 jun 2010 18:59

de dominee lijkt de hele dag dominee te zijn. Hij loopt de hele dag/altijd in het zwarte pak. In huis, op straat, op een vergadering van school... op vakantie.....

Mijn man is akkerbouwer, maar die is thuis boer, niet op straat, niet op een vergadering, en niet op vakantie. Hij heeft alleen zijn werkkleding ( overal) aan als hij aan het werk is, en niet tijdens een verg. van het schoolbestuur. en ook niet op vakantie. Hier zitten 2 predikanten in het schoolbestuur, maar komen altijd in het zwarte pak.

Het komt misschien wat negetief over maar mijn vraag is waarom??
Ik heb het hun zelf nog nooit gevraagd.
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 02 jun 2010 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2010 21:17

lammetje schreef:je hebt de preek niet gelezen?

Daar was ik inderdaad nog niet aan toegekomen, had ik overdag de tijd niet voor. Daarom heb ik vast op de rest van je uitspraken gereageerd, en ik kijk uit naar je reactie daarop!

Inmiddels heb ik de preek gelezen. Mooie preek waarin duidelijk de ernst van de strijd wordt weergegeven, de moeiten in de strijd. Ik ben het daar helemaal mee eens. We hebben te strijden tegen onze oude natuur, tegen de duivel, tegen de zonden. Dat die oude natuur er is weet ik, het lichaam des doods waar we constant tegen te strijden hebben. Maar wat krijgt de nadruk, wat heeft de overhand? De oude mens? Volgens Spurgeon is dat voor wie op Hem zien de nieuwe mens. In alle moeite en strijd, in alle zonde, hebben we perspectief: Christus. Daarom mogen we ons verheugen (in plaats van rouwig zijn). Paulus blijft niet eerst tijden met die vraag wie hem, ellendig mens zal verlossen, rondlopen, vol rouw, in donkere kleren. Hij weet het antwoord en schreeuwt dat uit, klemt zich daar aan vast.

En dat moeten we altijd doen: Zien op Christus die ons reinigt en verlost... en niet op onszelf en onze zwakheid en ellende. Daar moeten we juist tegen vechten!

Terwijl ik dit onderwerp overdacht, voelde ikzelf een verschrikking van grote duisternis over mijn geest komen, vanuit de gedachte wat voor gevaar ik liep om verslagen te worden, en ik kon geen straaltje licht in mijn belaste ziel krijgen – totdat ik mijn oog een andere kant op richtte en mijn Meester aan het kruis zag hangen. Ik zag dat het bloed nog steeds vloeide. Het geloof greep het offer aan en ik zei: ‘Dit kruis is het middel waardoor Jezus overwon, en het zal het middel zijn waardoor ik dat doe.’ Ik keek naar Zijn bloed. Ik herinnerde me dat ik overwon in dat bloed, en ik stond op van mijn meditatie, verootmoedigd, maar zeer verheugd; neergeworpen, maar niet wanhopig, uitziend naar de overwinning.
Doe dat ook. Jezus Christus is in de wereld gekomen om zondaren zalig te maken, geloof dat. U bent een ontwaakte en boetvaardige zondaar; daarom kwam Hij om u te redden. Geloof Zijn Woord, vertrouw Hem. Doe zelf niets voor uw eigen zaligheid, maar vertrouw erop dat Hij het doet. Werp uzelf eenvoudig en alleen op Hem; en zo zeker als de Bijbel waar is zult u merken dat de belofte u niet in de steek laat. ‘Wie zoekt, zal vinden; wie klopt, zal worden opengedaan

En het gevolg is geen rouw, geen wanhoop, maar vreugde:

Christenen, verheug u! U zult spoedig volmaakt zijn, u zult spoedig vrij zijn van de zonde, volkomen vrij, zonder één verkeerde neiging, één verkeerd verlangen. U zult spoedig zo zuiver zijn als de engelen in het licht. Nee, meer dan dat, met de klederen van uw Meester aan zult u heilig zijn als de Heilige. Kunt u zich dat voorstellen? Is dat niet de essentie van de hemel, het toppunt van geluk, de hoogste top van de heuvelen der heerlijkheid – dat u volmaakt zult zijn?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jun 2010 09:46

goed, op dat punt denken wij dus hetzelfde :wink:

ben het overigens met je eens dat er soms te veel wordt gewaarschuwd tegen de avondmaalsgang, maar daarintegen snap ik het wel een beetje, er zijn genoeg voorbeelden van, dat niet iedere avondmaalsganger meteen bekeerd is. Dus het waarschuwen moet je m i niet vergeten, maar de nadruk hoeft er ook niet op te liggen.

Al ben ik het er niet mee eens dat we hier op aarde rein zijn. Je blijft zondig. Ook al worden die zonden vergeven, je DOET ze nog wél en dáárom kun je hier op aarde nooit helemaal rein zijn.
Anders hoef je je toch ook niet iedere keer opnieuw te douchen? Als je vandaag douched ben je schoon. Omdat je toch weer vuil wordt moet je toch na een tijdje weer douchen. In tussentijd bén je vuil...

Pannenkoek: wil een dominee het niet gewoon zelf, altijd dominee zijn?
hij kan natuurlijk iedere minuut van de dag gebeld worden, zelfs snachts, misschien nog iets van vroeger, daar loopt de dominee, daar loopt de dokter (was vroeger net zoiets als de ds) en daar de burgermeester...?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jun 2010 10:01

Lammetje, wie in Christus is, is in Gods ogen rein! (O eeuwig wonder!) En daar doet geen zonde ook maar enig afbreuk aan.

Echter, wij kijken zo vaak naar onszelf. En wie zal dan nog geloven dat hij rein is in Gods ogen? Dus: Zie op Christus. Dat heeft minstens twee geweldige uitwerkingen:
- Als wij zien wat het Hem gekost heeft, behoedt dit ons voor veel zonden.
- Wij zien op Hem en worden daardoor verzekerd dat geen zonde die nog tegen onze wil in ons over is gebleven ons kan verhinderen dat God ons in genade zou aannemen (vrij naar het avondmaalsformulier).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2010 11:08

lammetje schreef:goed, op dat punt denken wij dus hetzelfde :wink:

Mooi!

ben het overigens met je eens dat er soms te veel wordt gewaarschuwd tegen de avondmaalsgang, maar daarintegen snap ik het wel een beetje, er zijn genoeg voorbeelden van, dat niet iedere avondmaalsganger meteen bekeerd is. Dus het waarschuwen moet je m i niet vergeten, maar de nadruk hoeft er ook niet op te liggen.

Waarschuwen moet ook, maar tegelijk oproepen om op Christus te zien. Wie in Hem gelooft mag weten dat hij vergeven is door Hem en dus aangaan. Ik denk dat nu heel veel mensen toch wegblijven omdat we wel geloven maar teveel kijken naar zichzelf, wat ze zelf niet goed doen en daarom niet aan durven te gaan. En er wordt gekeken naar anderen.... die vanalles hebben meegemaakt voordat ze aan mochten gaan.... en naar mensen die toch ook heilig leven en niet aan durven te gaan... en dat ze dan denken: Tja, wie ben ik dan om wel aan te gaan.

Al ben ik het er niet mee eens dat we hier op aarde rein zijn. Je blijft zondig. Ook al worden die zonden vergeven, je DOET ze nog wél en dáárom kun je hier op aarde nooit helemaal rein zijn.
Anders hoef je je toch ook niet iedere keer opnieuw te douchen? Als je vandaag douched ben je schoon. Omdat je toch weer vuil wordt moet je toch na een tijdje weer douchen. In tussentijd bén je vuil...

De Bijbel leert niet dat je zonden worden vergeven maar dat ze zijn vergeven. Dat wil niet zeggen dat er geen plaats is voor berouw maar wel dat we niet alleen om vergeven moeten vragen maar ook mogen weten dat die vergeving ons al geschonken is. Wat als je zondigt en direct daarna ga je dood? Kom je dan niet rein voor God omdat je voor die laatste zonden geen vergeving hebt gevraagd? Er zijn mensen die die angst hebben. Maar we zijn vergeven.

In Hebreen 10 staat:

22 laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, met een hart, dat door besprenging gezuiverd is van besef van kwaad, en met een lichaam, dat gewassen is met zuiver water.

We zondigen iedere keer weer en moeten met die zonde naar God toegaan. Maar we zijn niet dan tijdelijk onrein en onder het oordeel totdat we weer vergeving hebben gevraagd. In tegenstelling tot ons dagelijkse douchen, is door het offer van Jezus Christus voor eens en voor altijd voldaan.

De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt:

Daarom heeft Christus geboden al de zijnen te dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest (Matt.28 : 19), met gewoon water. Daarmee geeft Hij ons te verstaan: evenals het water waarmee de dopeling overgoten en voor aller ogen besprenkeld wordt, de onreinheid van het lichaam afwast, zo bewerkt het bloed van Christus hetzelfde van binnen, in de ziel, door de Heilige Geest; het besprenkelt de ziel en zuivert haar van zonden en doet ons van kinderen des toorns opnieuw geboren worden tot kinderen van God.

(...)

De dienaren van hun kant geven ons alleen het sacrament, dat zichtbaar is, maar onze Here geeft wat door het sacrament wordt aangeduid, namelijk de onzichtbare genadegaven. Hij wast onze ziel en reinigt haar grondig van alle onreinheden en ongerechtigheden. Hij vernieuwt ons hart, schenkt ons volkomen troost en geeft ons vaste zekerheid van zijn vaderlijke goedheid. Hij doet ons de nieuwe mens aan en Hij trekt ons de oude mens uit met al zijn werken.

Daarom geloven wij dat wie tot het eeuwige leven wil komen, maar eenmaal gedoopt moet worden. De doop mag niet herhaald worden, want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Deze doop is immers niet alleen van waarde voor ons wanneer wij hem ontvangen en het water op ons is, maar gedurende ons hele leven.

Pannenkoek: wil een dominee het niet gewoon zelf, altijd dominee zijn?
hij kan natuurlijk iedere minuut van de dag gebeld worden, zelfs snachts, misschien nog iets van vroeger, daar loopt de dominee, daar loopt de dokter (was vroeger net zoiets als de ds) en daar de burgermeester...?

Ik denk het wel, maar een dominee is ook een dominee als hij zijn werkkleding niet aan heeft. Dat hij altijd opgeroepen kan worden snap ik, maar dan hoeft hij toch nog niet in zijn vrije tijd in een zwart pak te lopen? Ik zie soms dominees in hun vrije tijd bij de meest zomerse temperaturen in zwart pak lopen en denk dan: Kom, zonder dat zwarte pak blijf je nog steeds dominee hoor. Jammer dat door sommigen aan die kleding zoveel waarde wordt gehecht.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 jun 2010 18:39

pannenkoek schreef:de dominee lijkt de hele dag dominee te zijn. Hij loopt de hele dag/altijd in het zwarte pak. In huis, op straat, op een vergadering van school... op vakantie.....

Mijn man is akkerbouwer, maar die is thuis boer, niet op straat, niet op een vergadering, en niet op vakantie. Hij heeft alleen zijn werkkleding ( overal) aan als hij aan het werk is, en niet tijdens een verg. van het schoolbestuur. en ook niet op vakantie. Hier zitten 2 predikanten in het schoolbestuur, maar komen altijd in het zwarte pak.

Het komt misschien wat negetief over maar mijn vraag is waarom??
Ik heb het hun zelf nog nooit gevraagd.

Tja, trek de stoute schoenen aan en vraag het.
Dat is natuurlijk niet zo makkelijk als je vragen hier op het forum spuien, maar je hebt wel antwoord op je vraag.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2010 08:32

Ik denk dat het ook wel weer mee valt, een predikant zal het vast wel fijn vinden als eens iets persoonlijks wordt gevraagd en daar gerust een antwoord op geeft hoor.

Terug naar “Archief”