pannenkoek schreef:Er zijn in onze gemeente ook mensen die dat beseffen, en deelnemen aan het H.A.
Maar die lopen niet in donkere kleding. Zou het dan bij deze mensen niet echt zijn? OMdat ze niet in donkere kleding lopen?
Dat hoor je mij niet zeggen. Voor de duidelijkheid: ik reageerde onder meer op de vraag van Spons over waarom "die" mensen er zo bij lopen. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over uitgesproken en doe dat ook niet over mensen die juist niet in het zwart lopen, et cetera. Waarom zou je ook? Als iemand nu vooral bezig is met zijn zonden tegen God en de droefheid daarover en dat voor zichzelf uit in zijn/haar kleding en een ander is juist blij met de verzoening die hij of zij gevonden heeft, wie ben ik dan om daarover te oordelen? Wie ben ik dan om te bepalen dat zoiemand of minder zwaar aan zijn zonden moet tillen of juist wel 'ns wat meer daarover na mag denken en/of dat in zijn/haar kleding 'moet' uiten? Dat is net als die hoed of het zwarte pak van de dominee: als die persoon voor zichzelf voelt dat hij/zij het zo wil, laat 'm dan... je hebt er geen last van. In dat verband vind ik het ook kwalijk als mensen een dominee aanspreken omdat 'ie in z'n shirtje of whatever met zijn zoontjes voetbalt - laat 'm toch...