Ik als pentaxiaan moet toch nog even reclame maken voor Pentax, zwaar onderschat merk

. Pentax Kx is de goedkoopste van de 3, en komt qua specificaties dicht in de buurt van de Canon en de Nikon, maar presteert in weinig licht situaties beter dan die 2. (Ik lees net dat hij de nieuwe canon 550D ook verslaat op dit punt, mooi zo

). Zie ook
hier. Nadelen heeft hij ook natuurlijk, bijv zie je niet welk focus punt hij gebruikt in de zoeker (al gebruik ik toch altijd het middelste punt, dus ik zou er weinig last van hebben)
Maar elke camera in die prijs klasse voldoet eigenlijk prima, en ontlopen elkaar eigenlijk nauwelijks qua foto kwaliteit. Aan te raden is om naar de winkel te gaan en er even mee te spelen, kijken welke het beste vasthoud en welke je het makkelijkst vind om in te stellen e.d. zoals Napoleon al zei. Zo kan ik bijvoorbeeld totaal niet overweg met de Canons van mijn broers en zussen, terwijl ik mijn Pentax het toppunt vind van gebruiksgemak, maar heeft mijn broer dat precies andersom. (Al moet ik wel zeggen dat ik me er ook niet erg in verdiept heb, maar ik kon met mijn Pentax meteen aan de gang, en dat lukte mij niet met mijn zus haar canon 300D. Dat kan echter ook komen dat de menu structuur en de knoppen van mijn Pentax K100D erg lijken op die van mijn vorige camera (Fuji Finepix S7000)
Ik geloof trouwens dat de Mediamarkt ze wel allemaal heeft liggen, ook de Sony en eventueel Olympus DSLRen