Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor maboc » 14 mar 2010 08:51

Israel heeft 1600 woningen in oost Jeruzalem in de planning

Mijn vraag:"Wil Israel wel vrede?"

Ik denk dat Israel de VS zo af een toe een lippendienst bewijst en het daar bij laat.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 mar 2010 13:43

maboc schreef:Israel heeft 1600 woningen in oost Jeruzalem in de planning

Ik denk dat Israel de VS zo af een toe een lippendienst bewijst en het daar bij laat.

Israel heeft in de planning misschien huizen te bouwen in Ramat Shlomo.

Afbeelding

En volgens jouw betekend dat, dat Israel geen vrede zou willen.
Het leven gaat daar ook gewoon door, en uitzicht op vrede is er volgens mij niet? Nuchter gezien er zijn woningen nodig en men heeft in de planning om die te gaan bouwen. Hier in Waddinxveen heeft men plannen om een nieuwe wijk te gaan bouwen geen haan die daar naar kraait, maar Israel is blijkbaar ander verhaal......

"Degene die zeggen dat wij de boel frustreren door te bouwen in Jeruzalem begrijpen niet dat Jeruzalem van ons is". Dit zegt Yuli Edelstein Minister van het Ministerie van Diaspora. Bron

Het is niet de vraag of Israel vrede wil, maar hoe, niet voor elke prijs lijkt mij. En dat zal wel voor beide kanten gelden.

Ik ben nu het boek van Leon de Winter aan het lezen: Het recht op terugkeer, dat geeft wel stof tot nadenken dat boek....

maboc
Sergeant
Sergeant

Re:

Berichtdoor maboc » 15 mar 2010 10:18

Yael schreef:Israel heeft in de planning misschien huizen te bouwen in Ramat Shlomo.

plaatje

Het leven gaat daar ook gewoon door, en uitzicht op vrede is er volgens mij niet? Nuchter gezien er zijn woningen nodig en men heeft in de planning om die te gaan bouwen. Hier in Waddinxveen heeft men plannen om een nieuwe wijk te gaan bouwen geen haan die daar naar kraait, maar Israel is blijkbaar ander verhaal......

Oost Jeruzalem is, op z'n zachtst gezegd, nogal een heet hangijzer. Zowel de palestijnen als de israeliers claimen Oost Jeruzalem als hun gebied (Ik laat nu maar even in het midden wie ik denk dat het gebied toekomt). Maar als je vrede wil ga je natuurlijk niet in een gebied waar beide partijen aanspraak op maken huizen bouwen. Dat is in mijn optiek een bewuste provocatie.

Als Israel nu besluit in Waddinxveen een wijk te bouwen, zou je daar denk ik heel anders tegen aan kijken.

"Degene die zeggen dat wij de boel frustreren door te bouwen in Jeruzalem begrijpen niet dat Jeruzalem van ons is". Dit zegt Yuli Edelstein Minister van het Ministerie van Diaspora. Bron

Als je hetzelfde vraagt aan een Palestijn, zou je hetzelfde antwoord krijgen. Dus dit zegt me niet zoveel.

Het is niet de vraag of Israel vrede wil, maar hoe, niet voor elke prijs lijkt mij. En dat zal wel voor beide kanten gelden.

Daar ben ik het helemaal met je eens.

Ik ben nu het boek van Leon de Winter aan het lezen: Het recht op terugkeer, dat geeft wel stof tot nadenken dat boek....

Wat ik vooralsnog van heer de Winter heb gelezen (voornamelijk columns) wijst er niet op dat hij erg objectief is. Ik stel voor dat je er dan een arabische/palestijnse schrijver tegenover zet.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Re:

Berichtdoor Yael » 15 mar 2010 17:16

maboc schreef:
Yael schreef:Israel heeft in de planning misschien huizen te bouwen in Ramat Shlomo.

plaatje

Oost Jeruzalem is, op z'n zachtst gezegd, nogal een heet hangijzer. Zowel de palestijnen als de israeliers claimen Oost Jeruzalem als hun gebied (Ik laat nu maar even in het midden wie ik denk dat het gebied toekomt). Maar als je vrede wil ga je natuurlijk niet in een gebied waar beide partijen aanspraak op maken huizen bouwen. Dat is in mijn optiek een bewuste provocatie.

Het is inderdaad een heet hangijzer en gecompliceerd. Sinds de zes daagse oorlog is oost Jeruzalem in bezit van Israel, sinds die tijd word er ook gebouwd.

Als Israel nu besluit in Waddinxveen een wijk te bouwen, zou je daar denk ik heel anders tegen aan kijken.

Ik zou er niet wakker van liggen. Van mij mogen ze. 8)

Wat ik vooralsnog van heer de Winter heb gelezen (voornamelijk columns) wijst er niet op dat hij erg objectief is. Ik stel voor dat je er dan een arabische/palestijnse schrijver tegenover zet.

Uit je reactie vermoed ik dat je het boek niet kent. Het gaat mij niet zozeer om objectiviteit (bestaat dat uberhaupt in dit conflict...) , het gaat mij er meer om hoe hij beschrijft hoe de Israelische staat in de toekomst eruit zou kunnen zien. God verhoede dat het zo zou worden zoals in zijn boek....
Ik weet wel een interessante film: Lemon Tree.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 apr 2010 14:20

elbert schreef:
Michael schreef:We hebben het hier over mensen die vanuit alle uithoeken van de wereld bij elkaar geraapt zijn. Er was geen gedeelde cultuur. Er is geen gedeelde ethniciteit...

Er is gedeeld geloof. Wat is er mis met dit als de oorzaak zien? Waarom draaien we om dat potje heen?

Het is mis omdat het feitelijk onjuist is. Om een voorbeeld te geven: Sefardische, Ashkenazische en Mizrachi joden (de 3 hoofdgroepen die uit verschillende delen van de wereld komen) zijn genetisch aan elkaar verwant en hebben dus gemeenschappelijke voorouders. Daarbij zijn de Mizrachim cultureel verwant aan de Sefardim.
Deze 3 groepen zijn terug te voeren op de joodse diaspora die na het jaar 70 tot stand kwam (verwoesting van de tempel in Jeruzalem door de Romeinen). Kortom: het joodse volk dat toen in Judea en Galilea woonde.
Wat je suggereert is dat er nooit zoiets als een joods volk bestaan heeft voor 1948, er nooit een diaspora in 70 n.C. is geweest en er dus ook geen afstammelingen van dat volk van 2000 jaar geleden meer zijn. Dat is pertinent onjuist.
Edit: ik zie dat mohamed me net voor was.

Het is al een oude post, maar ik wil er als aanvulling bij noemen dat sinds het jaar 70 er altijd een aanzienlijk joods bevolkingsdeel in het land Israel heeft gewoond. Het is zelfs zo dat de joden de meerderheid van de bevolking uitmaakten tot de Byzantijnse tijd (ca. 6e eeuw). Ook onder de Arabische overheersing van de 7e eeuw tot 1071 hadden de joden een beperkte vorm van zelfbestuur. Daarna (m.u.v. korte een korte periode waarin de kruisvaarders de dienst uitmaakten) waren de Turken aan de macht (tot 1917) waarna de Engelsen tot 1947 de dienst uitmaakten. Al die tijd was er een grote joodse minderheid in het land aanwezig, die in de 20e eeuw sterk werd aangevuld met joden uit de diaspora. Het is dus onzin om te stellen dat hier geen sprake is van een volk en nog minder dat het om een bijeengeraapt stel mensen zou gaan zonder gedeelde etniciteit, cultuur en dergelijke.
O ja, de term Palestina (afkomstig van de Filistijnen) is gebruikt door de Romeinen die het land na de opstand van Bar Kochba (in 135) Syria Palaestina noemden. Na deze opstand werd het ook voor Joden verboden om in Jeruzalem te wonen. Op de ruines van deze stad stichtten de Romeinen de heidense stad Aelia Capitolina. Echter, in Galilea en op de Golan, bleven de joden in de meerderheid. Pas tijdens de heerschappij van de Arabische moslims (!!) kwamen er weer joden in Jeruzalem wonen. Het is zelfs zo dat de Arabieren toleranter ten opzichte van de joden waren dan hun voorgangers, de christelijke Byzantijnse keizers. Het kan blijkbaar verkeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 31 mei 2010 20:58

Heeft iemand een idee waarom er 700 mensen nodig zijn om 6 boten te besturen? http://www.nu.nl/buitenland/2259287/aan ... ereld.html
Ik kan me wel voorstellen dat Israël daar niet op zit te wachten.

Spons
Generaal
Generaal

Re:

Berichtdoor Spons » 31 mei 2010 21:54

Yael schreef:
maboc schreef:Israel heeft 1600 woningen in oost Jeruzalem in de planning

Israel heeft in de planning misschien huizen te bouwen in Ramat Shlomo.

Afbeelding

dat is ook geen vergelijking, ik neem aan dat de grond van Waddinxveen is... en in Israel ligt die grens heel anders... en zien de palestijnen dat als hun gebied (als het gebied betreft wat geannexeerd is door Israel ! )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mei 2010 22:10

Het ligt er maar net aan hoe je het ziet. Voor Israel is Jerusalem van hen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jun 2010 07:23

jip_86 schreef:Heeft iemand een idee waarom er 700 mensen nodig zijn om 6 boten te besturen? http://www.nu.nl/buitenland/2259287/aan ... ereld.html
Ik kan me wel voorstellen dat Israël daar niet op zit te wachten.
Het is een propagandastunt met een politiek doel. Er was ook niet voor niets een cameraploeg van Al Jazeera aan boord om alles live te filmen. Deze 700 mensen zijn in hun opzet geslaagd, want het zet Israel alleen maar verder onder druk.
Ook in Israel wordt het incident van gisteren een ongekend fiasco genoemd, met name vanwege een falende politieke en militaire leiding (in die volgorde). Je hoeft daarvoor alleen maar de krantekoppen en opiniestukken op Israelische websites (zoals Haaretz, Ynet news en de Jerusalem Post) te lezen. Dit ingrijpen is een blunder van de Israelische regering. Dat de "vredesactivisten" helemaal niet zo vreedzaam waren en de "humanitaire hulp" helemaal niet het hoofddoel was, doet daar niets aan af.

Ook in Israel gaan er stemmen op om de blokkade van de Gazastrook op te heffen. Het nadeel is wel dat er dan meer wapens de Gazastrook binnenstromen dan nu en er waarschijnlijk meer raketten op Israel neer gaan komen. De wereld zal daar niet wakker van liggen, maar zal dan wel weer boos worden als Israel zich wil verdedigen. Een no-win situatie dus voor Israel, waarbij dit land zal moeten kiezen tussen 2 kwaden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 02 jun 2010 16:30

Het Israelische leger voerde de afgelopen weken ruim 14.000 ton hulpgoederen de Gazastrook in. In totaal 637 vrachtwagens brachten de goederen Gaza binnen via diverse grensovergangen. De hulpgoederen bestonden onder andere uit brandstof, babyvoeding, groente, meel, zuivelproducten, dierenvoeding, en kleding, daarnaast kregen 781 mensen met begeleiders toegang tot Israel of de westelijke Jordaanover voor medische behandeling. en daar wordt bij de media niet overgesproken, het is erg genoeg dat er doden zijn gevallen, als dat in een andere land zou gebeuren werd er niet gedemostreert op de straaten in Nederland. Wat hebben ze toch met Israel, dit land kan niet goed doen in de mensen hun ogen die hun haten en ik vind het schandalig dat wij als christenen onze stem niet laat horen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 02 jun 2010 16:37

Het werkelijke nieuws!
In alle eerlijkheid zou iedereen toe moeten geven dat het Maandag een "gekkenhuis" was in de wereld wat nergens op sloeg.
Ja waar het op sloeg was, haat tegen Israël.
Gelukkig zijn al heel veel mensen inmiddels terug gekomen op hun standpunt, dat Israël het weer eens helemaal fout heeft gedaan.
Na een paar dagen zijn er mensen die verder kijken dan hun neus :^o lang is en niet langer geloven in de leugens uit de media.

Franklin ter Horst verwoord heel goed, hoe het in werkelijkheid zit, wat er afgelopen Maandag gebeurd is.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 jun 2010 17:46

Franklin ter Horst schreef...! Dan kan men net zo goed schrijven: Mijn buurman schreef!
Nee Antoinnette, je zal toch echt met een betere en vooral "betrouwbare" bron moeten komen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 jun 2010 18:28

http://www.youtube.com/watch?v=0LulDJh4fWI

Dit filmpje laat weinig over van de "vreedzame hulporganisaties" lijkt me.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 jun 2010 19:35

JERUZALEM - De radicale Palestijnse beweging Hamas weigert Israëlische vrachtwagens met hulpgoederen van een konvooi Gaza binnen te laten rijden.

© AFPIsraël had de goederen maandag in beslag genomen van de Vrijheidsvloot, die met zes schepen op weg was naar Gaza.

Twintig vrachtwagens zijn gevuld met vracht van de in beslag genomen schepen, die echter de toegang tot de door Hamas bestuurde Gazastrook wordt ontzegd, aldus een Israëlische legerwoordvoerster woensdag.

De vracht bestaat vooral uit medicijnen, kleding, dekens en speelgoed. Hamas zou geen humanitaire hulp meer binnenlaten.

Commentaar

Een Hamaswoordvoerder weigerde commentaar op de beschulding, maar bevestigde dat de Palestijnse autoriteiten in Gaza geen hulpgoederen hebben ontvangen.

Volgens hem ligt de prioriteit van de beweging bij de vrijlating van de circa zeshonderd activisten.

Ook vindt Hamas dat de hulpcoördinatie moet plaatsvinden in samenwerking met Turkije, dat meer dan 10.000 ton aan hulpgoederen schonk.

Spullen

Onderwijl liet Hamasminister Ahmad al-Kurd (Sociale Zaken) weten, dat als de partij hulpgoederen wordt binnengelaten, dit alleen gebeurt als alle spullen van de activisten worden geleverd.

Israël zegt dat de twintig vrachtwagens eerst hun spullen moeten afleveren voordat ze de rest kunnen ophalen.

bron: www.nu.nl
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 02 jun 2010 19:50

Harm-J schreef:Franklin ter Horst schreef...! Dan kan men net zo goed schrijven: Mijn buurman schreef!
Nee Antoinnette, je zal toch echt met een betere en vooral "betrouwbare" bron moeten komen.

Jij haalt je info uit "wereldse" :roll: informatiebronnen :(
Ik haal mijn info uit de "bron" die leven geeft! De Heilige Geest.
Ik haal ook mijn info bij mensen die zich laten leiden door Gods Geest =D> =D> .
Ik weet wel zeker dat de heilige Geest de enige betrouwbare is.

satan heerst over de aarde, en de media is in de macht van satan!
Hij is de mensenmoordenaar van den beginne, in wie niets goeds te vinden is!
Enkel haat, nijd, leugen, valsheid en gemeenheid.
Is dat waar jij blindelings achteraan wil hobbelen?
Denk toch eens een keer simpel en logisch na man, voordat je wat zegt.

Terug naar “Archief”