Pietpiet schreef:Race406 schreef:En zeg nu niet: "Dat wordt bij ons niet zo gezegd." Dat moge zo zijn (veel vrienden van mij zeggen dat ook namelijk), maar dan is de UITWERKING van die prediking wel dat je eerst je ellende moet leren kennen. En dan is er met de leer iets niet in orde...
Kijk de kenmerken van bekering moeten nooit als een doel opzich gepredikt worden maar het is wel belangrijk om ze te benoemen. Want mensen moeten kunnen onderscheiden of het werk wat ze in zich gevoelen ook waarlijk Gods werk is. Ons hart is bijzonder arglistig en daarom is het nodig dat we bij het licht van Gods Woord laten zien wat de ware kenmerken van het nieuwe leven zijn. En nooit hier op aarde iets gekend van de ellende waarin we liggen dat is bijzonder en zou mij onzeker maken. Want wie wordt er nooit eens onnodig kwaad? Wie spreekt er nooit eens een leugen. En deze zonden zijn directe slagen in het gezicht van de Heere Jezus. En de Heilige Geest is toch ook gekomen om de wereld te overtuigen van zonde en gerechtigheid? Dus wij leren inderdaad in onze kerk dat er kennis van de ellende moet zijn (en deze moet zo diep gaan als dat die ons naar Christus doet leiden), dit is echter geen station waar u langs moet. Ik denk dat veel mensen dit denken omdat de H.C. in die volgorde staat en hij ook altijd in die volgorde gelezen wordt. Daarmee krijgt het een gevoel van traject terwijl het niet zo is.
Pietpiet: Ik ben het helemaal met je eens zoals je het schrijft! Dat wordt in onze kerken (CGK) ook zo geleerd! Een kind van God leert altijd iets van zijn/haar ellende kennen. Dat is nodig en onmisbaar! Maar de mensen denken in mijn beleving niet in de vaste volgorde omdat alleen de HC zo spreekt. Het is (mede) de uitwerking van de prediking die de mensen tot dit standpunt brengt. En dan gaan mensen zaken uit zijn verband trekken of overmatig belichten. In mijn directe omgeving zijn veel mensen die echt geloven dat de mens EERST zijn ellende moet leren kennen voordat God een mens bekeert. Dus EERST in de put. Maar wanneer zit je diep genoeg in de put? Dan gaan mensen zich spiegelen aan anderen. "Dat kind van God heeft zo'n diepe doorleiding gehad. Dat ken ik (nog) niet zo, dus zal het bij mij wel niet oprecht zijn." Dat is (mede) het gevolg van de prediking op diverse plaatsen. Ook al wordt niet letterlijk gezegd dat een mens eerst in de ellende moet komen, de UITWERKING is wel dat men dat gelooft. En nogmaals: Dan is er met de prediking iets grondig mis. Als men zaken in de Bijbel gaat lezen die er niet staan. Let wel: Dit gaat naar 2 kanten op! Ook in de "linksere" hoek worden zaken geleerd die niet Bijbels zijn.
Ik wil hiermee niet de prediking van deze of gene zijde veroordelen. Er is in beide kringen veel goeds! Wat zou het een grote zegen zijn als we elkaar weer zouden mogen (h)erkennen rondom een geopende Bijbel! En van daaruit ook van de Here en daarna van elkaar leren. Dan zullen vele karikaturen uit de weg worden geruimd en kan Gods Geest weer vrij werken in HEEL christelijk Nederland!
Maar hier zal altijd gebrokenheid blijven, omdat wij zondaren zijn. Niet als dooddoener, maar wij zitten zo graag op onze stokpaardjes. En we zijn met geen stok van dat paardje af te slaan.
In alle gebrokenheid hier mag ons gebed wel des te luider klinken: Kom Here Jezus, kom maar heel snel terug!
Wat is het een grote troost dat ons straks niet wordt gevraagd of we de drie stukken EVD wel in de juiste volgorde hebben geleerd en ervaren.
Ons wordt NU en STRAKS gevraagd: "Heb jij Mij WAARLIJK lief?"
Als we daarop door genade mogen zeggen: "Ja, Here, U weet alle dingen. U WEET dat ik U liefheb!" Dan mogen we ervan verzekerd zijn dat we uitverkoren zijn en nu en straks voor eeuwig Hem mogen grootmaken! En HOE God die liefde tot Hem heeft gewerkt is niet van belang. ALS Hij die liefde tot Hem maar gewerkt heeft, dat is waar het om gaat (Preek tijdens een (ja, je leest het echt goed!!!!) belijdenisdienst in een GGiN).
Hier nog gebrokenheid, straks een!
Samen als GGiN-er met je baptistenbroeder God loven om Zijn heerlijkheid en genade!
Samen als CGK-er met je GG zuster God loven om Zijn heerlijkheid en genade!
Samen als HHK-er met je PKN zuster God loven om Zijn heerlijkheid en genade!
Samen als Pinkstergelovige met je RK broeder God loven om Zijn heerlijkheid en genade!
Samen als GKV-er met je GKH (of verder afgescheiden) zuster God loven om Zijn heerlijkheid en genade!
"Wat zal de wereld mooi zijn op die dag,
Als Jezus weer zal komen op de wolken,
Als al wat leeft, de natiën, de volken,
Zich voor Hem zullen buigen vol ontzag.
Wat zal de wereld mooi zijn op die dag,
Als God Zijn tent zal opslaan bij de mensen,
Als volken niet gescheiden meer door grenzen,
Zich zullen scharen onder Christus vlag.
Als heel de schepping zal gezuiverd wezen
Als d`aarde zal vernieuwd zijn en genezen,
Van al ons kwaad van heel ons wangedrag.
Als God herstellen zal wat wij verknoeiden,
Als rusten zullen al de zwaar vermoeiden,
Als tranen zijn verdreven door een lach.
Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
Als God Zijn volk met heerlijkheid zal kronen
En in het nieuw Jeruzalem doet wonen
Wat zal de wereld mooi zijn op die dag!"
MARANATHA!!
(Slotje?